Akut hjälp. Besiktning i morgon och det fungerar inte..

Simp skrev:
Nu har jag avbokat tiden men jag tänkte beskriva min problem lite mer ingående så kanske någon förstår vad som är fel..

Jag försöker starta mcn.. motorn går runt. och i bästa fall hoppar den nästan igång. Kör man med startgas går den igång men så snart man varavar lite dör den.. Efter varje startförsök kan man dränera de 2 vänstra fuggarna då den är proppfulla med bensin. Det sitter nya tändstift i och den gick utmärkt när jag var ute och åkte i förra veckan. Dock har den hela tiden varit svårstartad.

Är på gränsen till att anse mig besegrad och lämna in mcn på verkstad men jag ger det en chans till.. Så snälla om ni har några förslag ge mig gärna dom..

Vad kan detta bero på?

Mvh
Simon

Det ska vara bensin i förgasarna så om du dränerar dom kommer det rinna ut. Däremot så borde det inte rinna mer än kanske ½dl från varje. Nya tändstift kan gå slut ganska fort om man har otur och motorn (tändning/bränsle) är feljusterad. Hur ser stiften ut när du försökt starta hojen? Blöta? Min gissning är att den får för mycket soppa (i förhållande till luftmängden) eller att tändningen är feljusterad. Alternativt både och.

stiften ser fräscha ut.. de har gått ca 20min.. har även eldat av dom med gasolen så jag tror inte att det är dom som felar...

Simp skrev:
stiften ser fräscha ut.. de har gått ca 20min.. har även eldat av dom med gasolen så jag tror inte att det är dom som felar...

Frågan var om dom var blöta eller torra efter att du försökt starta hojen.

Simp skrev:
Jag ska besiktiga min bandit i morgon. regbes och kontrollbes. den är nedstrypt till 25kw.
Hojjen är ombestyckad med större munstycken och andra nålar..

Om jag återgår till ditt första inlägg så kanske du har svaret själv där...

Strypt och ombestyckad med större munstycken låter som en motsägelse. Hojen får mer bensin men mindre luft... :7peta

Nej stiften var inte blöta...

Det är inte omöjligt att det spelar in att den är ombestyckad.. Dock förklarar inte det hur det kommer sig att det bara är 2 fuggar som blir blöta...

Simp skrev:
Nej stiften var inte blöta...

Det är inte omöjligt att det spelar in att den är ombestyckad.. Dock förklarar inte det hur det kommer sig att det bara är 2 fuggar som blir blöta...

Du kanske inte får nån bensin till dom andra två? Kanske är det som är felet...

så skulle det kunna vara.. har testat att blåsa i bensin slangen som går in till de 2 och det verkar vara öppet.. den kan man även dränera ut lite ibland så det verkar ändå inte helt troligt.. Dock rinner det alltid mer ur de andra 2 fuggarna..

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag fått hittills.. keep it coming..

Simp skrev:
så skulle det kunna vara.. har testat att blåsa i bensin slangen som går in till de 2 och det verkar vara öppet.. den kan man även dränera ut lite ibland så det verkar ändå inte helt troligt.. Dock rinner det alltid mer ur de andra 2 fuggarna..

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag fått hittills.. keep it coming..

Du skriver att du kan dränera förgasarna och det rinner bensin ur dom. Men har det varit så att dom FLÖDAR över? Alltså, du slår på soppakranen, väntar en liten stund och helt plöttsligt börjar det rinna bensin ur förgasarna ut på motorn eller via en överfyllnadsslang? Om så är fallet så verkar det som tidigare personer har skrivit att antingen har flottören hängt sig, eller något annat problem som är relaterat till flottör, nål, nålsäte osv.

MEN är det så att det bara kommer bensin ut ur förgasarna när du DRÄNERAR dom, alltså lättar på en skruv så att det kan rinna ut bensin ur flottörhuset, så är det HELT korrekt. Det SKA finnas bensin däri, du ska inte dränera ut det. I så fall så är det något annat som är fel....

Hoppas det löser sig. Trist när det inte fungerar som det ska....

Den gick bra när jag hade bytt stift. Kan det vara så att tändningen är felinställd och kräver perfekta stift för att tända. Nu när de stiften som sitter i gått 20 min så håller de inte längre måttet och därför tänder det inte? Skulle den ändå kunna tända på startgas? Är det värt att köpa nya stift för 400 kr och testa om det fungerar bättre?

Simp skrev:
Den gick bra när jag hade bytt stift. Kan det vara så att tändningen är felinställd och kräver perfekta stift för att tända. Nu när de stiften som sitter i gått 20 min så håller de inte längre måttet och därför tänder det inte? Skulle den ändå kunna tända på startgas? Är det värt att köpa nya stift för 400 kr och testa om det fungerar bättre?

Är det rätt stift du har i? För mjuka så brukar dom ta slut väldigt fort och för hårda brukar göra hojen svårstartad. Sen ska det vara rätt avstånd mellan elektroderna. Om det är nåt fel på tändningen så gör ju inte det saken bättre.
Ja, den kan tända på startgas. Startgas är väldigt lättantändligt (explosivt), brinner lättare än bensin. Därför behövs inte lika bra gnista som det krävs utan.

Är det inget fel på tändningen så är det värt att köpa nya stift och testa men om det är något fel på tändningen som gjort att stiften som gått 20 min redan är slut så kommer nog dom nya ta slut lika fort. Känner du ingen som kan hjälpa dig att kolla tändningen?

tack newstead för ett bra svar..

Jag ska be en bekant hjälpa mig kontrollera tändningen. Stiften jag satte i var likadana som satt i innan. Dock är jag inte hundra på att de är rätt. Ska kolla det i manualen i eftermiddag.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D