Akra XR650

togua

R-hjärta
Gick med
10 May 2006
Hoj
-00 Gixxer 750
Hej,har ett Akra Titan helsystem på min XR650SM,är det ngn. som åker med likadant och vet vad man ska ha för bestyckning,Det är många bud!

Om du har orginal gasaren skulle jag kört 170" 68 i lågfart då har man hyffad bottendrag och bra slutvarv... vill du ha bättre gassvar och bottendrag får du nog sätta i 175-180 men då blir det en virvel i tanken

Hm jag trodde 175 vart std på Xr650:va så jag skulle vilja säga 182 ,185 eller 187 lite beroende på hur luftsidan ser ut. Allra bäst: Byt fuggen omedelbart en Tm42:a sitter nog som smäck där. :tummenupp

Mvh Christer

Hm jag trodde 175 vart std på Xr650:va så jag skulle vilja säga 182 ,185 eller 187 lite beroende på hur luftsidan ser ut. Allra bäst: Byt fuggen omedelbart en Tm42:a sitter nog som smäck där. :tummenupp

Mvh Christer

Ja 175 är standard.. och för fett det tråkiga med den här förgasaren är ju att man för att få bra slutvarv så måste man ha neråt 165 hellst men för att få bra lågfart/mellareg så krävs 180+:gnissla så det absolut bästa man kan göra med denna förgasare är att sätta i 150 i högfart 70 låg och sedan borra hål och limma dit ett ställbar powerjet bakom trotteln då blir hela registret bättre och man har fortfarande hyffsad liten virvel itanken . med 185-190 då drar dom ju 0.8 lm vid vanligt busåka:gnissla

ok,just det många bud,,,ingen som har Akra på?Har std.175 och verkligen virvel tanken det känner jag igen,men det är ju bara å tanka:),Jag tycker den drar bra i hela registret men tog hål i luftburken å då förlora jag botten?Tejpa för det igen så går den som förut,men går man upp till 70 i låg så borde det bli bättre eller?(om man ger mer luft)

0.8 l/m är väll ingenting. Min andra hoj är en SP-2:a :D

Benny kan du lägga upp en bild/länk på den där Powerjet:n du använder. Finns det någon handlare i Stockholm som säljer den där?

Dom enda jag känner tilll i sverige är Ebos ..ja jag skulle kunna ta en bild där jag har den monterad på en tm 40:tummenupp Annars så sök på ebay....powerjet eller mikuni så rammlar flera powerjettar fram:tummenupp
Problemet med org gasaren är just att det verkar vara omöjligt att både vara snäll mot motorn dvs ha rätt blandning och bra drag i hela registret:gnissla för att den ska dra starkt i från botten till toppvarv så krävs minst 175!! men då sotar hela skiten igen, när man river av toppen och tittar på ventilerna så är dom kolsvart med asfaltsliknande klägg på utblåsventilerna och utblås kanalerna sotar igen:gnissla och försöker man göra om trottelnålen7byta så den får mer i mellanreg och sätter i 165 hög ...ja då går den skitfint på fullt gärn men för fett i mellanreg så då har man liks förbannat virvel:gnissla ...jag tror" att den här gasaren helt enkelt inte går att få perfekt i hela registret pga för dålig pickuppeffekt från lite trottellyft. Ska bli intresant att utvärdera lectronen jag införskaffat nu för den har patent på bästa pickuppdrag från lite gas till fullt gärn. trottelnålen är plattslipad på den sida som vetter in mot toppen så bränslet sugs upp efter denna platta yta ända upp till trotteln och släpper först då så spridningen ska vist vara helt otroligt bra:tummenupp (återstår att se!!)

ok,just det många bud,,,ingen som har Akra på?Har std.175 och verkligen virvel tanken det känner jag igen,men det är ju bara å tanka:),Jag tycker den drar bra i hela registret men tog hål i luftburken å då förlora jag botten?Tejpa för det igen så går den som förut,men går man upp till 70 i låg så borde det bli bättre eller?(om man ger mer luft)

Hål i kåpan måste du ha!1 Den förlorar säkert minst 2kusar annars... Där har man ett (av10) beskymmer med standardfuggen, det skulle ha varit axpump på den då ställer man bara på lite mer axpumpfuntion när man tagit hål i kåpan... Ja det enda du kan göra är att sopa i 70 i låg och höj nålen till näst max så kan det räcka? Nä som sagt köp powerjet och sopa i 70 i låg 160-150 i hög nålen i mitten skruva sedan på lite powerjet efter behov, ex om man ska fara till farmor och har ex 160 i hög då kan man helt enkelt skruva igen powerjetten helt. men ska du köra bakhjul eller bana så skruva på en aning powerjetten motsvarar ungefär från låt oss utgå från 160 då max utskruvan blir det runt 180-200:tummenupp Fördel nr 2 med powerjet är ju att det blir 2 st sprutbilder så jag kan garantera att den går bättre:tummenupp ställa om powerjetten gör man med fingrarna på 5sek:tummenupp Köp!!
fan jag ska nog bli svartåterförsäljare av powerjet... ni får köpa av mig för 300kr:D

Här kommer lite bilder på några gasare jag kör med,, notera hålet i org gasaren där satt jag powerjetten,, men skulle jag motera en i dag så skulle jag borra hålet längre ner och närmare trotteln på så vis aktiveras p-j tidigare som skulle passa just denna gasare bra och en fördel man får på köpet är lättåtkommligt att ställa:tummenupp . det är helt enkelt bara att borra hål i förgasarväggen och limma fast p-j med hellst jb weld men det går med plasticpaddings tanktät lika bra. Drog med lectronen på bild också.
Jo lectron har en hemsida bara att goggla på lectron. trottelnål köper jag av Fast by gast i us dom är största återförsäljare för lectron

Bifogat

• xr 650 turbo bollsta 167.jpg
    xr 650 turbo bollsta 167.jpg
    44.7 KB · Visningar: 67
  • xr 650 turbo bollsta 168.jpg
    xr 650 turbo bollsta 168.jpg
    85.2 KB · Visningar: 90
  • xr 650 turbo bollsta 169.jpg
    xr 650 turbo bollsta 169.jpg
    94.7 KB · Visningar: 117
  • xr 650 turbo bollsta 170.jpg
    xr 650 turbo bollsta 170.jpg
    69.8 KB · Visningar: 89
  • xr 650 turbo bollsta 166.jpg
    xr 650 turbo bollsta 166.jpg
    124.8 KB · Visningar: 148
Nu med portad luftburk, K&N filter och helsystem, så kan den andas både in och ut. Helt plötsligt så har den fått hårda och kraftiga avgaspuffar på tomgången. Nu när man sätter handen bakom Akra-burken, så får man riktigt hårda smällar i handflatan :tuttar
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=225373&d=1204684118

Resultatet = Nu måste jag bestycka och montera Powerjet eller köpa en Mikuni fugge. Den får ingen bensin på låg och mellanregistret, men när den kommer upp i varv så sticker den som bara f#n!

Last edited:
Är det där Akra-rör du har där Roger? Akta dig så att du inte bränner sönder ditt dyra ställ på röret. Jag kan beskriva hur man gör! :( .
Ser snarlikt ut mina Yoshi rör som senare visade sig vara White-Brothers :)

Boost: Du har vid något tillfälle skrivit att kn är bättre än Twinair, varför? Öppnare materia? Fan Twinair filtret ser man ju nästan rätt igenom!

Mvh Christer

ok,vad har du för bestyckning nu då?

Vet ej. Jag ska kolla det i helgen.

Är det där Akra-rör du har där Roger? Akta dig så att du inte bränner sönder ditt dyra ställ på röret. Jag kan beskriva hur man gör! :( .
Ser snarlikt ut mina Yoshi rör som senare visade sig vara White-Brothers :)
Mvh Christer
Hur gjorde du då :confused:

Jag har ett blandsystem: ABP rör med Akra slip-on :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien