Aj aj - ont i kolvtoppen!

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Som det kan gå! Detta är vad jag fick ut ur en motor ikväll... Vevstaken hade nypit, svetsat veven så grymt! Gått av och gjort rent hus... Vidare bilder senare.

Bifogat

• Ovansida liten.jpg
    Ovansida liten.jpg
    137.6 KB · Visningar: 607
  • undersida liten.jpg
    undersida liten.jpg
    136.7 KB · Visningar: 740
Last edited:
Dr.Bike skrev:
Som det kan gå! Detta är vad jag fick ut ur en motor ikväll... Vevstaken hade nypit, svetsat veven så grymt! Gått av och gjort rent hus... Vidare bilder senare.

:död :brinnerup :gnissla

Är det en 450 cross/motardmotor av japansk ursprung kanske?

Dyrt sa Bill sänk skiten i östersjön sa Bull.......

Det där har du gjort bra (eller vem det nu är som gjort det) :hihi

Men varför sitter det en snigel på bilden till höger där kolvbulten en gång suttit? :gnissla

Dr.Bike skrev:

Hoztic skrev:
Vad var det för motor? Vet du vad som orsakade det från början? Det kan inte vara mycket var som är helt i den iaf! :död

Det är en fireblademotor. En 92-a, och den ser i övrigt NY ut inuti, och av lagerslitage osv att döma har den inte gått många mil.

Jag hoppas det finns en del delar som är hela! KOppling och växellåda t.ex. Då kan jag bygga en undercuttad racelåda med en bra koppling och bara "hälla i" min nuvarande hoj.
Vad som orsakade det hela? Ja det får bli en gissning, men då veven är helt blå så har ju lagret gått utan olja och svetsat. Oljesvält alltså.
Vad DET i sin tur beror på är inte lika lätt att avgöra NU innan jag öppnat vevhuset.
En kvalificerad gissning är, att oljepickupen sugit luft, som fireblades (och många andra hojar med) plägar göra när de körs på bakhjulet längre stunder.
Först i näringskedjan sitter ju då tvåan och treans vevtappar som följdaktligen då förses med luft istället för olja.
Inte SÅ bra eftersom ännu ingen kommit på en tillräckligt bärig luftfilm som kan ersätta oljan...

Fräd skrev:
Mer bilder på eländet mottages gärna :gnissla

Kommer, och när du får se vevtappen kommer du schwimma! :skrämd

Fotrally skrev:
Det där har du gjort bra (eller vem det nu är som gjort det) :hihi

Men varför sitter det en snigel på bilden till höger där kolvbulten en gång suttit? :gnissla

Snigeln är en symbol som precis på säkringar betyder: långsam utlösning.. ;) eller nåt. ja typ: håller länge inna det går sönder... *not*

Kanske det är en symptomatisk symbol för Honda?

(TROR det är en spindel, men jag kan kolla, kölva ligger i köket)

Last edited:
Gör du en undercuttad låda så ska jag sen berätta att den passar i MIN -95a motor...
Visst kommer det gå att få i den i -96ans motor men inte rakt i...

Snygg delning av kolven.
Går det att gänga isär dom sådär? :va

Dedär såg inge bra ut!

Ja det är tur att man inte kör något kvalitétsbefriat halvfabrikat som Honda... Nej tacka vet jag Husaberg! En skottsäkrare maskin får man leta efter! :hihi

Kamikaze kid skrev:
Gör du en undercuttad låda så ska jag sen berätta att den passar i MIN -95a motor...
Visst kommer det gå att få i den i -96ans motor men inte rakt i...
Snygg delning av kolven.
Går det att gänga isär dom sådär? :va

Vavavavavava? Passar inte pre-95 i 96-99? *börjar grina*

Jo den där delningen är en s.k desmofissionering a´la Ducatiprincip, fast Honda har (som alltid) tagit det ETT steg längre, då de utnyttjar detta till variabel kompression i maskinen.
Detta parat med kontinuerligt variabel vevstakslängd och maximerad vevhusventilation, så kan man komma ner i verkningsgrader långt understigande de första ångmaskinerna...

Hsb-Chrille skrev:
Dedär såg inge bra ut!

Ja det är tur att man inte kör något kvalitétsbefriat halvfabrikat som Honda... Nej tacka vet jag Husaberg! En skottsäkrare maskin får man leta efter! :hihi

Nu ska du vara snäll! Annars ska jag minsann visa isärfallande Husamotorer! ;)
Det är ju inte för inte man kallar vart oljebyte (som sker var 5:e timme anm.) för: Sista smörjelsen! :lol

Hoztic skrev:
Jag har då inte petat på den iaf! :tungan

HAHA! :lol
En klassiker: "Det var inte jag!!"

Det är lugnt: Den har gått i Götet! Så du har inte haft fingrarna i syltburken.
(den HÄR gången... ;))

:jäs

Dr.Bike skrev:
Nu ska du vara snäll! Annars ska jag minsann visa isärfallande Husamotorer! ;)
Det är ju inte för inte man kallar vart oljebyte (som sker var 5:e timme anm.) för: Sista smörjelsen! :lol

Min har inte gått sönder av sig själv än så jag vart tvungen att plocka isär motorn och såga lite i den för att få lite känsla av "den gammla goda husaberg-tiden" Se resultatet nedan! :tummenupp
Ni får gärna gissa vad det är förnåt (Nej inte du RaceMe!)

(Hoppas det blir lite mer Husabergkänsla sen när jag sätter ihop den igen :) )

Hehe Honda verkar ju inte ens få hinna vara med om några oljebyten innan det är dags för första motorrenoveringen :tungan

Bifogat

• kamdrev.jpg
    kamdrev.jpg
    21.2 KB · Visningar: 346
Coola Ola skrev:
Den där kolven har säkert gått på biltemaolja :tungan :hihi

Ah! DÄR kom DEN först nu! Och av DIG OLA! ;) Det trodde jag inte - en högoddsare! :lol

Hsb-Chrille skrev:
Inga Vy-fo tjosan här inte! Nej du får en gissning till!

Var sitter den då :va I motorn? Eller någon annanstans?
Pickupdrev för: ABS? (nej den hojen hade inte ABS) För tändning? nej...för tätt mellan kuggarna... Driver nåt? Men vad? Ser rätt klen ut... och inte oljepump och inte vattenpump...
Tjaa, du... å ingen kedja på den heller...
Nåt i toppen till dekompen?
Spännhjul för kamkedja?
Sekundärhjul i ett par till et glappfritt kugghjul?

säg! :lol

Hsb-Chrille skrev:
Min har inte gått sönder av sig själv än så jag vart tvungen att plocka isär motorn och såga lite i den för att få lite känsla av "den gammla goda husaberg-tiden" Se resultatet nedan! :tummenupp
Ni får gärna gissa vad det är förnåt (Nej inte du RaceMe!)

(Hoppas det blir lite mer Husabergkänsla sen när jag sätter ihop den igen :) )

Hehe Honda verkar ju inte ens få hinna vara med om några oljebyten innan det är dags för första motorrenoveringen :tungan
oh frågelek rooligt!

eftersom husa nog inte har uppfunnit kugghjulspumpen än så kör dom väl med stänksmörjning fortfarande så på fråga 1a svarar jag stänksmörjnings drevet
o på fråga B passar jag :tungan

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing