Aj aj - ont i kolvtoppen!

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Dr.Bike skrev:
Det är en fireblademotor. En 92-a, och den ser i övrigt NY ut inuti, och av lagerslitage osv att döma har den inte gått många mil.

Jag hoppas det finns en del delar som är hela! KOppling och växellåda t.ex. Då kan jag bygga en undercuttad racelåda med en bra koppling och bara "hälla i" min nuvarande hoj.
Vad som orsakade det hela? Ja det får bli en gissning, men då veven är helt blå så har ju lagret gått utan olja och svetsat. Oljesvält alltså.
Vad DET i sin tur beror på är inte lika lätt att avgöra NU innan jag öppnat vevhuset.
En kvalificerad gissning är, att oljepickupen sugit luft, som fireblades (och många andra hojar med) plägar göra när de körs på bakhjulet längre stunder.
Först i näringskedjan sitter ju då tvåan och treans vevtappar som följdaktligen då förses med luft istället för olja.
Inte SÅ bra eftersom ännu ingen kommit på en tillräckligt bärig luftfilm som kan ersätta oljan...

Kommer, och när du får se vevtappen kommer du schwimma! :skrämd

Snigeln är en symbol som precis på säkringar betyder: långsam utlösning.. ;) eller nåt. ja typ: håller länge inna det går sönder... *not*

Kanske det är en symptomatisk symbol för Honda?

(TROR det är en spindel, men jag kan kolla, kölva ligger i köket)
Hände samma sak för min blade i sommras med nu med ny motor :banana :yoparty

Dr.Bike skrev:
Berätta! Vad hände och ffa: Varför!
Lekte lite för mycket på bakhjulet i sommras med för lite olja man ska ta minst 5l olja om man ska slanga så motorn kan suga i sig den annars slutar det så här men nu har jag fixat ny motor en 96 som gått 2300mil för 8tusen och det var ju inte helt fel :yoparty

SPID skrev:
Lekte lite för mycket på bakhjulet i sommras med för lite olja man ska ta minst 5l olja om man ska slanga så motorn kan suga i sig den annars slutar det så här men nu har jag fixat ny motor en 96 som gått 2300mil för 8tusen och det var ju inte helt fel :yoparty

Och den gamla motorn har du gjort vad med???
Vi är skrotsamlare vi! :tummenupp

Kamikaze kid skrev:

Ja, har ni firebladegrejjor ni ändå bara tänkt slänga, eller som ligger och mögar nånstans: PM:a!
Bigboresatser och trimkammar ses med väldigt positiva ögon! Likaså hårdare ventilfjädrar och titanretainers :hihi
Men allt är av intresse, då ett lågbudget ERF-team håller på att sättas upp - så sponsa gärna med DIN DEL!

Mange takk paa forhand!

Last edited:
Kamikaze kid skrev:
2031570 Och den gamla motorn har du gjort vad med???
Den sparar jag man vet aldrig om man kanske kommer att behöva några delar från den

Kamikaze kid skrev:
2047111 Jag vet... :D
Men har bara Blackbird motorer på lager...
Men vad ska du med en cbr motor till då? :confused:
Du har inget som ger extra kräm till 900 :yoparty

SPID skrev:
2047120 Men vad ska du med en cbr motor till då? :confused:
Du har inget som ger extra kräm till 900 :yoparty

Ska bygga en ERF hoj av lågbudgetmodell...
Har köpt en skuren -95ans motor och har ett rullande chassie!
Men det behövs nog pryttlar!

Portning, ökat komp, skoj kammar....
Inget jag har skräpandes men Dr Bike kanske har lite mer mosgrejjor.

Kamikaze kid skrev:
2047125 Ska bygga en ERF hoj av lågbudgetmodell...
Har köpt en skuren -95ans motor och har ett rullande chassie!
Men det behövs nog pryttlar!

Portning, ökat komp, skoj kammar....
Inget jag har skräpandes men Dr Bike kanske har lite mer mosgrejjor.
Ska kolla med honom tack :Bugar

SPID skrev:
2031480 Lekte lite för mycket på bakhjulet i sommras med för lite olja man ska ta minst 5l olja om man ska slanga så motorn kan suga i sig den annars slutar det så här men nu har jag fixat ny motor en 96 som gått 2300mil för 8tusen och det var ju inte helt fel :yoparty

Jag gissar att en Fireblade har ~4 liters oljevolym och att du föreslår att man ska överfylla med >1 liter extra olja, rätt/fel?
Finns det några risker (motorhaveri/knas) förenat med överfyllning av olja?

TM skrev:
2048213 Jag gissar att en Fireblade har ~4 liters oljevolym och att du föreslår att man ska överfylla med >1 liter extra olja, rätt/fel?

Ingen mer risk än att du förlorar effekt...
Försumbart men så är det!
Det är så att överfyller man så finns det mer olja i vevhuset som vevaxel och stakar ska vispa runt i.
Där i kommer effektförlusten... Tro det eller ej!

Sen så finns väl altid risken att en överfylld motor trycker ur sig olja nånstans.
Men det har ju SPID redan testat att den inte gör!

Hsb-Chrille skrev:
2027595 Du kan sätta i ett bredare lager på den sidan balansaxeln sitter (satt) vilket är rekommenderat då det tar lite mer stryk pga mer obalans.
Förklara gärna varför.
Det blir väl inte mer obalans/påfrestningar på ramlager/vevaxel för att balansaxeln tas bort ?
Vevaxeln är ju lika (o)balanserad som innan. Eller tänker jag fel/för lite ? :va
/u

ulf_lundin skrev:
2048715 Förklara gärna varför.
Det blir väl inte mer obalans/påfrestningar på ramlager/vevaxel för att balansaxeln tas bort ?
Vevaxeln är ju lika (o)balanserad som innan. Eller tänker jag fel/för lite ? :va
/u

Rätt OCH fel. Veven är oförändrad, rätt, men balansaxlarna tar ju UT de vibrationerna, som nu måste gå ut genom lagren istället = större påfrestningar.

Till yttermera visso har OFTAST vevarna på motorer MED balansaxlar en VISS balansfaktor för att harmoniera bättre med sina motroterande kompisar balansaxlarna.
Medan en exakt likadan vev i en likaledes likadan motor fast UTAN balansaxlar har en ANNAN balansfaktor.

Så att plocka ur balansaxlarna utan att balansera om veven är ingen god ide´.

Nja... Vibrationerna går ju ut genom lagren alltid, det som skiljer är vart den tar vägen sedan. Balansaxeln motverkar vibrationskraften inne i motorn, utan den fortplantar sig vibrationerna ut i ramen istälet. Vevlagren utsätts väl för samma krafter oavsett om balansaxeln eller ramen tar hand om vibrationerna, de stannar inte kvar i veven bara för att det sitter en balansaxel en bit därifrån och vibrerar åt andra hållet. Motorblocket överför krafterna mellan dem, och lagren överför kraftentill motorblocket.

Last edited:
TM skrev:
2048213 Jag gissar att en Fireblade har ~4 liters oljevolym och att du föreslår att man ska överfylla med >1 liter extra olja, rätt/fel?
Ingen fara alls bara tuta o köra Om du vill leka på bakhjulet,,, Annars kan du köpa en annan oljepickup men dom kostar ca 3500-5000 tusen enklare o billigare så här,,, Leker du på bakhjulet nåt?

SPID skrev:
Leker du på bakhjulet nåt?

Njae, några tafatta försök hann jag med i slutet av förra säsongen. Men det finns med som en punkt på min "moppefucko"-lista tillsammans med stoppie :yoparty
Angående min tidigare fråga så vill jag minnas att jag hört att packningar skulle kunna pressas sönder pga överfyllning av olja, finns det någon sanning i det (ev. skillnader mellan olika motorer, äldre/modern motorteknik?)?

TM skrev:
2050479 Njae, några tafatta försök hann jag med i slutet av förra säsongen. Men det finns med som en punkt på min "moppefucko"-lista tillsammans med stoppie :yoparty
Angående min tidigare fråga så vill jag minnas att jag hört att packningar skulle kunna pressas sönder pga överfyllning av olja, finns det någon sanning i det (ev. skillnader mellan olika motorer, äldre/modern motorteknik?)?

Ingen sanning i det.Det blir inte högre tryck inne i en motor bara för att du har mer olja.
Däremot kommer det ju stänka omkring mer om den når upp till t.ex veven eller växellådsdreven så den kommer oxå följdaktligen nå nya höjder om uttrycket tillåts, och ställen som normalt inte överflödas med olja kan visa sig läcka, men det är högst otroligt.

Men gör det seriöst; Bygg om pickuparmen till oljeinsuget på pumpen så det sitter i bakre delen av tråget = alltid olja vid wheelies, och då olja behövs. Vid stoppies, som är mycket kortare i tid, och utan behov av effkt från motorn så klarar det sig ändå. (om inte den som gör stoppie bara MÅSTE varva mot varvstoppet hela stoppien ;))

Flummo skrev:
2049937 Nja... Vibrationerna går ju ut genom lagren alltid, det som skiljer är vart den tar vägen sedan. Balansaxeln motverkar vibrationskraften inne i motorn, utan den fortplantar sig vibrationerna ut i ramen istälet. Vevlagren utsätts väl för samma krafter oavsett om balansaxeln eller ramen tar hand om vibrationerna, de stannar inte kvar i veven bara för att det sitter en balansaxel en bit därifrån och vibrerar åt andra hållet. Motorblocket överför krafterna mellan dem, och lagren överför kraftentill motorblocket.

Jodå -i teorin allt rätt, men nu kommer ju de enskilda kraftkomposanterna att "äta upp" varann, varvid den återstående resultanten är den som orsakar den vibration som trots allt finns, men den är av tredje eller fjärde ordningen och rätt svag.
Men visst har du rätt i att varje del för sig ger upphov till enskilt större krafter.

*/ ?>
Nyheter
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...