Airbag till raceställ

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Om man vill öka chansen att kliva upp efter att dra i backen i 300++km/h känns en airbagväst som en vettig investering, vad säger expertisen om vad man ska ha? Innanför skinnstället eller utanpå? Nån speciell modell som är "bäst"?

Titta på vilka delar som skyddas.
Alpinestars har en dyr modell som täcker stora delar av kroppen.
In&motions nya täcker också mycket.
Jag skulle absolut ha en som är integrerad i skinnstället och elektronisk utlösning.
Jag hade en snörutlöst först, tröttnade på pysslet med snöret på bandagarna, nu använder jag den vid körning på väg.
Nu har jag ett RST-ställ med In&Motion-airbag integrerad. Mycket mindre pyssel, bara man kommer ihåg att slå på elektroniklådan.
Med senaste uppdateringarna blev det enklare också.
Dock kostar det 1300:- om året att hålla igång elektroniken om man vill ha uppdateringar mm men själva airbagen är istället lite billigare än många andra.

Kul med Jet-hoj. Har ägnat halva livet åt gasturbiner i olika former, bortsett från tinnitus så har det varit kul.

Elektronisk utlösning är ett måste, jag är för glömsk för att komma ihåg att koppla loss mig så det lär gå många gaspatroner på en helg. :)

Då jag redan har ett bra raceställ var tanken att köpa en som man sätter i/utanpå, blir dom smidigare när dom är integrerade i stället?

Betala för konstanta uppdateringar är jag allergisk mot, jag vill köpa nåt som funkar och sen är det bra.

Den här verkar rätt vettig, smidig att ta på sig och passar på puckelställ.
Jag har deras gatversion, nöjd med pris och passform, batteritid, möjlighet till att själv byta patron etc. Märks inte av vare sig på gata eller bana trots utanpåliggande.

Dock ska den enligt något test jag såg på tuben inte skydda för slag riktigt lika bra som vissa andra västar då den är testad enligt någon fransk standard. Inget skydd för axlarna heller. Oklart om det är samma med racevästen, men värt att kolla upp.

Den här verkar rätt vettig, smidig att ta på sig och passar på puckelställ.
Jag har Helds väst och det har funkat kanon; den har löst ut 5 gånger, jag byter patron själv, inga nyckelben eller revben har brutits, elektroniken har fungerat utan meck. Kalas. Just att kunna byta patron själv och vara raceklar 10 minuter efter en krasch är VÄLDIGT viktigt för mig.

Elektronisk utlösning är ett måste, jag är för glömsk för att komma ihåg att koppla loss mig så det lär gå många gaspatroner på en helg. :)

Då jag redan har ett bra raceställ var tanken att köpa en som man sätter i/utanpå, blir dom smidigare när dom är integrerade i stället?

Betala för konstanta uppdateringar är jag allergisk mot, jag vill köpa nåt som funkar och sen är det bra.
Tänk på att om du ska ha en airbagväst innanför ditt nuvarande skinnställ så måste det vara anpassat för airbag. Det måste finnas utrymme för stället att expandera när västen löser ut annars är det dina revben mm som ryker och då blir det farligt på riktigt.
Elektronik är smidigast men jag har aldrig vådautlöst min gamla väst och jag har klivit av otaliga gånger med navelsträngen kvar. Den har dessutom snöret på ryggen så man får bra kraft när benet fastnar i tampen.

Jag har Helds väst och det har funkat kanon; den har löst ut 5 gånger, jag byter patron själv, inga nyckelben eller revben har brutits, elektroniken har fungerat utan meck. Kalas. Just att kunna byta patron själv och vara raceklar 10 minuter efter en krasch är VÄLDIGT viktigt för mig.

Det låter ju kanoners, hur är dom i storlekarna? Är Medium lagom för nån som är 182cm och saknar kroppsfett?

Tänk på att om du ska ha en airbagväst innanför ditt nuvarande skinnställ så måste det vara anpassat för airbag. Det måste finnas utrymme för stället att expandera när västen löser ut annars är det dina revben mm som ryker och då blir det farligt på riktigt.
Elektronik är smidigast men jag har aldrig vådautlöst min gamla väst och jag har klivit av otaliga gånger med navelsträngen kvar. Den har dessutom snöret på ryggen så man får bra kraft när benet fastnar i tampen.

Bra poäng, min granne berättade om en polare som blåste av en sån väst och höll inte på få luft då det tryckte så hårt över bröstkorgen.

Det låter ju kanoners, hur är dom i storlekarna? Är Medium lagom för nån som är 182cm och saknar kroppsfett?

Bra poäng, min granne berättade om en polare som blåste av en sån väst och höll inte på få luft då det tryckte så hårt över bröstkorgen.
Alltså... jag har också hört skräckhistorier om "En brochas kompis pappa som KROSSADES av sin airbagväst för han hade för tight skinnställ!"... Och visst var det tungt att andas med blåst väst, och visst hade man önskat att trycket försvann efter 5 sekunder, men...
För mig, fungerade det finfint att dumpa mitt ryggskydd och ersätta det med en Held-väst. Skinnstället är race-tight och med västen blir det ännu lite tightare men helt ok! Och man skulle kanske kunna säga att jag "inte höll på att få luft" när västen gjort sitt jobb, men jag ser ingen anledning att byta till ett större ställ.

Bifogat

• Skärmavbild 2025-05-08 kl. 17.02.26.png
    Skärmavbild 2025-05-08 kl. 17.02.26.png
    86.7 KB · Visningar: 7
Alltså... jag blir nyfiken... men kan du namnge någon, eller referera till någon, där du vet att det är västen och inte kraschen som knäckt revbenen?

Jag kan givetvis bara referera till de flesta tillverkare av airbagvästar för både mc och ridsport som samtliga varnar för problem med tight ställ och uppblåst väst.
Och det är såklart fritt fram att välja själv hur man gör men jag tycker det är trevligt om potentiella risker kommer upp så man kan göra ett informerat val.
Bra att du klarat dig så fint Magnus, det finns folk som gått iväg från fallskärmshopp där skärmen inte löst ut men det betyder ju inte att man ska fundera på risker och minimera dem.
Beträffande ditt skinnställ Magnus så har den kanske expansionsområden som är tillräckliga? Nästan alla nyare ställ har ju dragspel lite här och var.

Finns det airbagsystem idag som även kan ersätta bröstplatta och ryggskydd? I såna fall börjar det ju bli riktigt intressant.

Snackade för några år sedan med en bekant som varit tongivande vid utvecklingen av airbagsystemet hos en av de ledande tillverkarna och som även servade förarna i MotoGP eller om det var WSBK och på den tiden fattade jag det som att det primära syftet med airbags inbyggda i ställen var att skydda mot nyckelbensbrott eftersom det även om det oftast inte var så allvarligt ändå var en vanlig skada som kunde förstöra säsongen för förarna.

Jag kan givetvis bara referera till de flesta tillverkare av airbagvästar för både mc och ridsport som samtliga varnar för problem med tight ställ och uppblåst väst.
Och det är såklart fritt fram att välja själv hur man gör men jag tycker det är trevligt om potentiella risker kommer upp så man kan göra ett informerat val.
Bra att du klarat dig så fint Magnus, det finns folk som gått iväg från fallskärmshopp där skärmen inte löst ut men det betyder ju inte att man ska fundera på risker och minimera dem.
Beträffande ditt skinnställ Magnus så har den kanske expansionsområden som är tillräckliga? Nästan alla nyare ställ har ju dragspel lite här och var.
Japp, såklart ska det inte vara för tight! Ställde frågan till ChatGPT och hen svarade så här!

Bifogat

• 1.png
    1.png
    70.4 KB · Visningar: 13
  • 2.png
    2.png
    32.9 KB · Visningar: 13
Finns det airbagsystem idag som även kan ersätta bröstplatta och ryggskydd? I såna fall börjar det ju bli riktigt intressant.

Snackade för några år sedan med en bekant som varit tongivande vid utvecklingen av airbagsystemet hos en av de ledande tillverkarna och som även servade förarna i MotoGP eller om det var WSBK och på den tiden fattade jag det som att det primära syftet med airbags inbyggda i ställen var att skydda mot nyckelbensbrott eftersom det även om det oftast inte var så allvarligt ändå var en vanlig skada som kunde förstöra säsongen för förarna.
Min väst har ryggskydd och ett par bröstplattor...

Jag och ett par vänner har använt oss av Helite GP Air. Jag tyckte nog att den var lite bökig att ta på.
Det är svårt att bevisa skyddseffekten. Men ingen av tre klotningar resulterade i skador.
Västen är väldigt robust och skyddar speciellt bröstet.
När den blåses upp åker den uppåt och begränsar då huvudets rörelse.
Själv tycker jag att stropp är bra. Då kan man lätt se att den är inkopplad. Med den elektroniska varianten kan man åka iväg utan att västen är aktiverad. Inget kul att sitta och grunna på under racet....

Min väst har ryggskydd och ett par bröstplattor...
Aha, makes sense. Det knepiga om luftkudden i sig skulle förväntas ta hela skyddet av ryggen är väl att det inte ur ett lekmannaperspektiv borde fungera speciellt bra mot spetsigt våld, typ stenar, grenar osv, där ett vanligt ryggskydd sprider ut och fördelar krafterna. Detta jämfört med skyddet av nyckelbenen där jag fattat det som att airbagens funktion är att förhindra hjälmen från att slå i nyckelbenet och därmed förhindra det spetsiga våldet mer indirekt.

Man ska inte heller ha silikonbröst står det instruktionerna för min väst. Oklart hur detta påverkar Johansson.

Om jag skulle hoppa av en hoj i 250km/h + så hade jag nog inte velat ha en airbag utanpå skinnstället.
Saker som sticker ut och fastnar kan ju göra att man helt plötsligt börjar snurra i en annan riktning eller nåt annat konstigt.
Ett skinnställ är slätt även efter att airbagen löst ut.

Och hur många meter glidande på backen klarar en utanpåliggande innan den är punkterad?

Alpinestars har ju rätt balla västar som täcker axlar och det mesta, problemet är att man verkar måsta ha nån slags app för att växla mellan race och gatläge och min Nokia 3210 har inga appar vad jag vet.

Jag har bestämt mig att skaffa en väst med snörutlösning, mest för att slippa ladda batterier och uppdatera appar. Jag kommer bara använda den på One Mile-tävlingar så det blir kanske 3 repor per år, så inte ett stort bekymmer att behöva koppla loss mig efter en körning.

Vad finns det då för race-alternativ? Helite GP Air vet jag, finns det något som sitter innanför skinnstället med snörutlösning?

Det är nog Helite eller Hitair att välja på.
Och då utanpå stället. Har aldrig sett en väst med snörutlösning att ha under stället, men det kan ju såklart finnas ändå.
Hur får du ut snöret?
Jag valde en Hitair pga att patronen och snöret sitter på ryggen.
OBS, det ryggskydd som hör till passar bäst på en hylla i källaren. Jag har ett bra ryggskydd i jackan.
Jag tror området som de utanpåliggande skyddar är i princip det samma.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti