Airbag till raceställ

Jag har RST både helställ och delat som jag är nöjd med. Visst, kostar pengar och ska man köra bana är det €25 till om året. Men så länge datorn bara lär sig min körstil och inte skickar det vidare till Transportstyrelsen känns det bra...

Jag har Helds väst och det har funkat kanon; den har löst ut 5 gånger, jag byter patron själv, inga nyckelben eller revben har brutits, elektroniken har fungerat utan meck. Kalas. Just att kunna byta patron själv och vara raceklar 10 minuter efter en krasch är VÄLDIGT viktigt för mig.
Tjena
Blir lite förvirrad, "Coola Ola" och "Mossberg" har samma väst som i länken men Mossberg har den innanför stället och Coola Ola utanför???
Letar efter en airbag väst att ha utanpå stället utan sladd och prenumeration och tänkte att jag hittat hem, men sen blir jag lite förvillad. Kan herrarna utveckla?
Vad menar du förresten med gatvarianten Coola Ola?

Japp, såklart ska det inte vara för tight! Ställde frågan till ChatGPT och hen svarade så här!
Tack för detta! Jag har skaffat en Dainese smart-air (kan blåsa upp 3 ggr innan man behöver ny gas).
Och jag har varit lite osäker om det fanns plats kvar i mitt ställ, någon sa till mig att det skulle finnas 5cm runt om.
Känns som det blev bekräftat nu att det var rätt.

Magnus, hur mycket plats har du i ditt ställ?

Jag tar licens denna månaden, och hoppas sen att kunna åka lite classic, kanske senare i år! :)

Tjena
Blir lite förvirrad, "Coola Ola" och "Mossberg" har samma väst som i länken men Mossberg har den innanför stället och Coola Ola utanför???
Letar efter en airbag väst att ha utanpå stället utan sladd och prenumeration och tänkte att jag hittat hem, men sen blir jag lite förvillad. Kan herrarna utveckla?
Vad menar du förresten med gatvarianten Coola Ola?
Inte samma version, @magnus_moss har en Held. Jag har en Helite.

Helite har två varianter, båda utanpåliggande. Västen för gata heter e-Turtle där airbagen täcker hela ryggen samt har ett hårt fullängdsryggskydd utöver airbagen. Den för bana heter GP Air och har en delvis splittad airbag (tänk typ y-formade hängslen) för att ge plats för puckeln på raceställ och tror inte den har inbyggt ryggskydd heller.

Det känns som att en GP Air med snörutlösning är rätt val för mig, visst skyddar andra mer av kroppen (axlar osv) men huvudsaken det stödjer upp bålen och huvudet vid en krasch. Ryggrader och nackar växer ihop dåligt.

Inte samma version, @magnus_moss har en Held. Jag har en Helite.

Helite har två varianter, båda utanpåliggande. Västen för gata heter e-Turtle där airbagen täcker hela ryggen samt har ett hårt fullängdsryggskydd utöver airbagen. Den för bana heter GP Air och har en delvis splittad airbag (tänk typ y-formade hängslen) för att ge plats för puckeln på raceställ och tror inte den har inbyggt ryggskydd heller.
Hur är dom i storlekarna? Jag måste beställa på nätet då jag tvivlar på att någon handlare i Östersund har dom hemma, tror du Medium är lagom för nån som är 182cm och 72kg?

Jag har Helds väst och det har funkat kanon; den har löst ut 5 gånger, jag byter patron själv, inga nyckelben eller revben har brutits, elektroniken har fungerat utan meck. Kalas. Just att kunna byta patron själv och vara raceklar 10 minuter efter en krasch är VÄLDIGT viktigt för mig.
Den där nissen skulle jag inte lite på!! :hjarta

Hur är dom i storlekarna? Jag måste beställa på nätet då jag tvivlar på att någon handlare i Östersund har dom hemma, tror du Medium är lagom för nån som är 182cm och 72kg?
Jag är 1,85 och väger 85 kg och rätt säker på att jag har medium som sitter lagom tight (kan kolla nästa gång jag är i garaget). Tror inte jag skulle kunna haft en mindre, då passformen är hyfsat ”snug” som engelsmännen säger när skinnstället är på. Lagom på svenska kanske. Jag hade turen att kunna prova på handelsboden innan men de hade inte den elektroniska så blev köpt på nätet.

Kommer tyvärr inte ihåg hur de andra storlekarna var, kan ha varit så att de bara hade medium i butiken faktiskt.

Jag hade en utlösning idag.
I princip så tippade jag i en långsam kurva på bana.
Jag hade motardställ på mig, mycket luftigare än RR▪︎ställ.
Det finns inte en chans att jag vill ha den västen uppblåst inuti mitt RR ställ. Tillverkaren säger att ett visst mått ska uppfyllas för att västen ska passa och ha plats för att blåsa upp.
Men nä, jag kommer kosta på ett nytt ställ istället med integrerad air bag. Det blir nog billigare ändå i längden.

Jag har blåst en Alpinestars Tech-air 5 på bana, och innanför skinnstället. Kan säga utan airbag så hade några revben och arm/nyckelben varit trasiga. Var helt svartblå på högersidan och på överarmen. Slog i en "mur" vid T1 på Bira International Circuit. Faktum var att jag det kändes att den utlöste, men inte något obehagligt.

Efter denna så kör jag inte en meter utan airbag, och kommer så fort de får in Alpinestars Tech-air 10 i lager igen att köpa den. Tech-air 5 kommer jag att använda på gatan.

För tre år sedan var det inte många här i Thailand som använde airbag. Men nu mer eller mindre alla har. RST eller Alpinestars kör man med här till uppskattningsvis till 90%.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT