Ain't she pretty?

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
1000 cc ska det vara! :drool

Vit_800.jpg
 
Dr.Bike skrev:
2474611 Snart kan man nog tänka sig en 600... Snyggaste 600:an hittills! Hondas 07:a

Tänk... jag har alltid föreställt mig japanska motorcyklar som hankönade.
Oftast lite starkare och större men lite okänsliga och fula.

Kanske dags att skaffa sig en man...
 
Penguin skrev:
2474953 1000 cc ska det vara! :drool


Utan tvekan!! *dräggel* :drool
Faen vet varför de ska ha skorstenen under röven för...trams!
Men... det får vara för de som kan köra. Som du t.ex En annan klarar sig nog med egentligen "vadsomhelst".
Ryktena säger ju att du snart åker litermaskin Pingvinen... blir det en Honda eller gör du som allmänheten: Sukkisukki?
Det finns iaf EN kille som tänker köra ifrån dig!!! :D

Fist Woman skrev:
2475091 Tänk... jag har alltid föreställt mig japanska motorcyklar som hankönade.
Oftast lite starkare och större men lite okänsliga och fula.

Kanske dags att skaffa sig en man...

Hahaha! Välkommen tillbaka!
En hoj är väl ALLTID en HON? (alla mina oavsett märke har iaf BETETT sig som om de hade en kvinnlig själ...*skratt*) vad DET sen betyder får var och en tolka på sitt vis! :)
 
Last edited:
Fattar inte att ni orkar bry er om plastiga mainstream-hojar.. Så här ser riktiga hojar ut!! (jo jag vet..koncept)
 
Last edited:
wannagofast skrev:
2475135 Fattar inte att ni orkar bry er om plastiga mainstream-hojar.. Så här ser riktiga hojar ut!! (jo jag vet..koncept)

Snygg men kall för mig. Tyvärr.
Jag kan nog tänka mig att ha en känslohoj i framtiden, gärna konceptliknande, men så länge jag kör riskokare ska de vara goda på EN sak: Ge mig en kick på bana.

Denna hoj du visar är kjejsarens nya kläder i just DET avseendet. Även om den nu kan vinna hjärtan på massa andra sätt.
Jag är ex.vis svag för hopplös teknik som förpackas i ett high-tech chassie! (Freud noterar i sin himmel)
Av samma anledning skulle jag nog kunna dyka upp på en SP1:a eller 2:a... :hojcbr

Det hela handlar om någons bygglusta, och i ditt fall är det en i själen racingnörd som choppat loss, i andra fall är det de som verkligen bygger en chopper på riktigt.
I båda fallen har inte funktion i form av real world prestanda, varvtider osv någon betydelse.
snarare är det byggandet, drömmen och visionen i sig som leder i mål.

Drömmare är vi alla, och ja, därför är den hojen du visar snygg! :tummenupp
 
Smak är ju upp till var och en, men nog tycker jag personligen att både Triumph 675 och R6 -06 är mycket finare.
Kåpan ligger mot ramen och tanken som på tidiga 90-talas CBR:er.

Det här med "Hondas makalösa kvalitet" finns det några siffror på det eller är det bara "allmänt kännt"?
BMW lever ju på sitt rykte från 70-talet när inga andra kunde bygga motorcyklar, det samma gäller Mercedes i bilvärlden som idag dras med stora kvalitetsproblem.
OBS! Jag menar verkligen inte att Honda inte har utomordentlig kvalitet men är det någon som har fakta hur bra de är jämfört med andra märken?

På crossidan känns det som om de inte lever upp till sitt kvalitetsrykte.
 
Dr.Bike skrev:
2475205 Snygg men kall för mig. Tyvärr.
Jag kan nog tänka mig att ha en känslohoj i framtiden, gärna konceptliknande, men så länge jag kör riskokare ska de vara goda på EN sak: Ge mig en kick på bana.

Denna hoj du visar är kjejsarens nya kläder i just DET avseendet. Även om den nu kan vinna hjärtan på massa andra sätt.
Jag är ex.vis svag för hopplös teknik som förpackas i ett high-tech chassie! (Freud noterar i sin himmel)
Av samma anledning skulle jag nog kunna dyka upp på en SP1:a eller 2:a... :hojcbr

Det hela handlar om någons bygglusta, och i ditt fall är det en i själen racingnörd som choppat loss, i andra fall är det de som verkligen bygger en chopper på riktigt.
I båda fallen har inte funktion i form av real world prestanda, varvtider osv någon betydelse.
snarare är det byggandet, drömmen och visionen i sig som leder i mål.

Drömmare är vi alla, och ja, därför är den hojen du visar snygg! :tummenupp
Hmm.. denna då!? :)
 
Last edited:
s4 skrev:
2475235 Smak är ju upp till var och en, men nog tycker jag personligen att både Triumph 675 och R6 -06 är mycket finare.
Kåpan ligger mot ramen och tanken som på tidiga 90-talas CBR:er.

Det här med "Hondas makalösa kvalitet" finns det några siffror på det eller är det bara "allmänt kännt"?
BMW lever ju på sitt rykte från 70-talet när inga andra kunde bygga motorcyklar, det samma gäller Mercedes i bilvärlden som idag dras med stora kvalitetsproblem.
OBS! Jag menar verkligen inte att Honda inte har utomordentlig kvalitet men är det någon som har fakta hur bra de är jämfört med andra märken?

På crossidan känns det som om de inte lever upp till sitt kvalitetsrykte.


Det är nog dessvärre precis som du misstänker... mest en maggropskänsla.
Jag har iaf beskrivit MINA utgångsvärden för en sån bedömning på annan plats här i forumet, men sammanfattar:

Efter snart 25 års aktivt mekande så infinner sig ett öga för saker och ting, en känsla i händerna och så rent fysiska observationer. Inte minst samtal med fränder och andra real life mc-mekaniker.
Såklart fluktuerar kvaliteten inom ett och samma märke väldigt mycket, även Honda... Men sammantaget så vill jag nog ändå påstå, att Honda är de som totalt sett (genom åren) visat upp de största tekniska briljanserna, smarta lösningar, och konstruktioner som de övriga (faktiskt) i många stycken kopierat. (Minns ur-riskokaren: Honda 750 four som än idag ÄR mallen i mångt och mycket).

Det märkliga med Honda är dock en paradox:

De tar fram de mest otroliga koncept.
Men sen...
ja vad?
Det faller platt av många anledningar, eller så kommer konkurrenterna med en förbättrad kopia, och då har Honda (ofta ofta) undvikit att replikera.
(Minns Kawasaki Z1, vilken maskin!!!) Honda fortsatte likt en loj kastrerad hankatt med CB'n i hela TIO år!!
Detta FAST man VET med säkerhet att de HAR kapaciteten att matcha!

Irriterande är bara förnamnet för en märkesnörd som jag. *ler introvert*

En gissning är att så länge Soichiro Honda levde så ville han inte bidra till hästkraftsraseriet. Och den grundtanken och filosofin tycks leva kvar.

Hur förklarar man annars en tillverkare som radat upp så totalt dominerande många GP-segrar genom tiderna, men ändå lägger sig på en sansad nivå för gathojarna?

Jag refererade i min tidigare reflektion till Hondas Europachef, en fransman, som uttryckte det hela ganska bra:
"Honda utvecklar motorcyklar som ska passa den vanlige mannen på gatan, som inte ÄR racingskolad, kör bandagar, och som har större nytta av en maskin som ger honom ett BÄTTRE utbyte i 99% av all den körning han kommer utföra..."

Ett slags "storebrorsfason" kan man tycka.
Men när man tänker på det: Hur många SAKNAR verkligen verkligen de där sista 7-8 hästarna i en litersmaskin?
Handen på hjärtat?

ALLA läser ju då tyvärr powerjunkiemagasin som Bike, Superbike osv. där reportrarna (luttrade racingrävar oftast) just klagar på detta faktum efter ett par intensiva bandagar...
Men alla lovprisar å andra sidan maskinens everyday use kvaliteér.

saken är bara att i prestige´sverige drunknar den infon i den lilla noteringen att de JU har något lägre effekt än märket si och så.
TROTS att just DE märkena anses som "något nervösa" och lite halsstarriga.
På bana.
Av proffs.

Nåväl, storebrorsfasoner eller ej - låt mig bli den förste så att erkänna att JAG iaf inte kan överglänsa min 10 år gamla blade´s prestanda och påstå att den är slö. Jag är iofs en medioker förare, men räknar ändå inte med att SÅ otroligt många då behöver de senaste litermaskinernas effekt, som väl ligger en 40 hästar över min.

För att återgå till vad då kvalite´ är, så säger jag iaf JA, ja Honda HAR högre kvalité', om vi enas om att långt liv, få fel och reparationer kan vara de kriterium som avgör?

Däremot är Honda (likt vissa Italienska produkter) mera maxoptimerade inom sina givna gränser redan från början.
M.a.o det finns inte så mycket mer att hämta.
Trimma i klartext.
De håller inte SÅ bra då.
Varför?

Titta på motorblock t.ex.

Suzuki har traktorblock med maaaassor av tjockt gjutgods att borra i när man vill öka volymen, massor med extra starkt material runt vevlager osv. som pallar MYCKET mer än vad originaleffekten ger.
Det är ingen SLUMP att man (i princip utan undantag) bara ser Suzukimaskiner på stripparna, där motorer tas till sin yttersta gräns.

Är DET kvalitet?

Kanske.

Stalin sa en gång: " Även KVANTITET är en viss form av KVALITET"
(han menade: går det inte med EN arme´, skicka då in tre...)
Så visst kan man nå önskade resultat med mycket, mer eller mest.

Eller som på Hondavis: Med exakt avpassad effekt och utförande.
Lite eleganteri om ni vill.

Sanningen ligger förståss någonstans mittemellan allt det här, och åsikter är som spikar:

Lätta att slå i, men nära nog omöjliga att dra ur...

wannagofast skrev:
2475278 Hmm.. denna då!? :)

DEN är cool! (men det kan jag inte säga högt, eftersom jag målat in mig i ett hörn vad gäller Ducati oxå! Värre än HD faktiskt! :D)
 
Last edited:
Ser att det lagts upp en liknande tråd i filmer och bilder, där även 1000cc:aren är med.
Puffar lite för den tråden då det finns fler bilder där. Jag tog bara upp 600:an här.

M.v.h
 
998 skrev:
2476448 Hahaha en Yama haha kopia!

Inte riktigt rätt att säga så heller.
Läs hela tråden, det är någon som vet lite om aerodynamik som nämner olika metoder för luftgenomströmning och evakuering, d.v.s hur man bäst utformar kåpor osv, och viss design är ju inte bara design för sin egen skull, utan bottnar i funktion.

Ex-vis kan man inte säga att alla flygplan är kopior av varann bara för att de har vingar, naca-intag, flaps osv.
Däremot var väl Yammisarna först med denna slimmade design.
Men antag att den utgår från funktion, framprovad i vindtunnel, ja då blir det så här hur man än experimenterar, och ingen kan ta åt sig äran av utseendet mer än moder natur.
Att de två lösningarna blivit så lika kan man bara ta som intäkt för att ingenjörerna dragit samma slutsatser, och gjort ett grannlaga arbete.
 
ja men va fan,kåporna behöver ju inte se ut som om de var gjutna i samma form..
tycker sidokåporna ser ut å koppa från en nyare gixxer med
 
Spoox skrev:
2476475 ja men va fan,kåporna behöver ju inte se ut som om de var gjutna i samma form..
tycker sidokåporna ser ut å koppa från en nyare gixxer med

Säkert.
Men alla japaner är väl mer eller mindre stöpta i samma form??
De är ju irriterande "nästan lika" precis så att delarna INTE passar när man försöker vara lite flexibel i valet av reservdelar osv... ;)

Nä - ska man ha riktigt egen unik design då får man nog välja Ducati eller BMW.
Så gnäll inte på att saker råkar likna det ena eller det andra, nästa år är det Y som kopierar H eller K eller...ja ni hajar principen.

Slappa skrev:
2476488 Honda hitta på nåt eget nån jävla gång o sluta kopiera Yamaha, det där var det sämsta ja har sett!:kulspruta

Som jag nyss sa...
 
Last edited:
Honda, Haden, Hedrosa, H-går bort nuförtiden. Känns inte spännande och roligh helt enkelt. Sålde de honda grejer jag hade i mitt mekpalats igår, sorry thumbs down! :tungan
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top