Aggressiv badning.

  • Thread starter Thread starter VBK
  • Start date Start date
Det är det som är problemet med demokratin, det finns inga krav på relevant kompetens innan man öppnar käften i riksdagen.

Precis. Dom är bra på att lägga krav på andra men politiker själva får inte alltid sin tjänst pga kompetens. Jag kommer ihåg när Margot Wallström vart kulturminister på mitten av 90-talet. Det första hon gjorde var att se till så att hälften av landets musiker blev arbetslösa. Hon fick lyckligtvis byta jobb efter ett halvår och jag gillar egentligen henne men det där blev VÄLDIGT fel. :D Hon visste inte ens vad STIM var för nåt när hon blev intervjuad av STIM-nytt.... I Brasilien och många andra länder gör man kulturpersonligheter till kulturministrar och samma gäller på många andra politiska tjänster. Här verkar det ofta vara så att man får jobb för att man känner folk mer än på kompetens.
 
Jag blev så sjukt sugen på öl av den senaste diskussionen, att jag var tvungen att kasta loss och tändkula mig lite.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    225.7 KB · Visningar: 58
I
Nu var det ju en stor del av båt-Sverige med intresseorganisationerna i spetsen samt experter inom Sjörätt som yttrade detta och det har bevisligen inte blivit bättre. Dom som beslutade var politiker som knappt satt sin fot på en båt. Det uppstod samtidigt en otroligt besynnerlig pissing contest mellan Sjöpolisen och KBV som tyvärr KBV gick segrande ur. Vilket medförde att det byggdes upp ytterligare en polisiär organisation till sjöss där det nyanställdes, utbildades och köptes in båtar istället för att låta Sjöpolisen utföra det uppdrag dom redan enligt lag har i uppdrag att utföra. Istället krävdes en ändring i grundlagen vilket måste gå över ett val innan det kan fullföljas. Så det drog ut rejält på tiden och det helt i onödan. Orsaken till att det knappt utförts några kontroller till sjöss i år är för att Sjöpolisen minimerats och att revisorerna på KBV räknat fel. KBV beställde tre miljöfartyg som sammanlagt kostat många miljarder kronor och ingen av dessa fartyg kan användas till det dom är byggda för. Fullständigt misslyckande som kostat fantastiskt mycket mer än vad KBV kalkylerat med och fått pengar för. Så nu har man fått avskeda personal och dragit in i stort all övertid för pengarna är slut. Så man kan inte utföra sitt uppdrag och det kommer man inte kunna göra på många år om inte Riksdagen skjuter till rejält mycket mer pengar. Vilket man sagt att man inte kommer göra. Lång och väldigt tragisk och onödig historia det där. Uppdrag Granskning (tror jag att det var) satte tänderna i detta och sände ett program för något år sedan eller två. KBV. Storhetsvansinne.

Jaha:confused:

Faktum kvarstår, ytters få båtar som blir sänkta av roddbåtar eller maxi77.or, än färre som drunknar av det.
 
Vafan, har du wifi på skutan?

Vet inte, har fått en sån där rymdtelefon. Har hunnit till Lambarön. Letar efter drunknande puddingar man kan rädda och göra mun-mot-mun-metoden på . Men helt dött. Jag som har Seffle och allt...:(
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    239.1 KB · Visningar: 49
Last edited:
Vilket isåfall gör hela faderullan med promillegräns på sjön onödig.

Att båtar krockar är inte direkt vanligt och inte statistiskt det som folk vanligtvis dör av på sjön. Du gör EXAKT samma som politikerna och likställer sjön med vägtrafiken.
 
Precis. Dom är bra på att lägga krav på andra men politiker själva får inte alltid sin tjänst pga kompetens. Jag kommer ihåg när Margot Wallström vart kulturminister på mitten av 90-talet. Det första hon gjorde var att se till så att hälften av landets musiker blev arbetslösa. Hon fick lyckligtvis byta jobb efter ett halvår och jag gillar egentligen henne men det där blev VÄLDIGT fel. :D Hon visste inte ens vad STIM var för nåt när hon blev intervjuad av STIM-nytt.... I Brasilien och många andra länder gör man kulturpersonligheter till kulturministrar och samma gäller på många andra politiska tjänster. Här verkar det ofta vara så att man får jobb för att man känner folk mer än på kompetens.

Väldigt off-topic men har du något belägg för det du säger?
 
Vet inte, har fått en sån där rymdtelefon. Har hunnit till Lambarön. Letar efter drunknande puddingar man kan rädda och göra mun-mot-mun-metoden på . Men helt dött. Jag som har Seffle och allt...:(

Vafalls!? Vad gör du i Grodhavet? ;)

Fint för övrigt. Jag, farsan och syrran tog en enveckas tur runt hela sjön i våras. Har varit på tok för lite i dom krokarna. Mest hållit mig i saltvatten. Svårt att se gröna prickar när skogen går ända ner till vattnet men annars var det fantastiskt fint! Ha en fin tur!
 
Last edited:
Fi fan, de måste kollat för mycket på Ghost-Swimmer (GW). Hörde om en video där han simmar 1 mil på 20 minuter!

Och ingen REFLEXVÄST HADE HAN!! :mad:
 
Att båtar krockar är inte direkt vanligt och inte statistiskt det som folk vanligtvis dör av på sjön. Du gör EXAKT samma som politikerna och likställer sjön med vägtrafiken.

Näe men det som skapade opinion då snacket satte igång.

Och som vanligt handlar allt om stockholms skärgård, det är endast där det är problem med fulla brats med snabba båtar.
 
Har hunnit till Lambarön. Letar efter drunknande puddingar man kan rädda och göra mun-mot-mun-metoden på . Men helt dött. Jag som har Seffle och allt...:(

När jag blir löjligt rik (om sissodär 2,5 veckor) så ska jag anställa en entusiast som dig, jävligt fin båt, men skulle aldrig orka underhålla :)
 
Näe men det som skapade opinion då snacket satte igång.

Och som vanligt handlar allt om stockholms skärgård, det är endast där det är problem med fulla brats med snabba båtar.

Fulla brats med snabba båtar lyser hyffsat med sin frånvaro i statistiken. Det är inte dom som förolyckas eller har ihjäl andra på sjön.
 
Den statistiken du hänvisar till, var kan man ta del av den?

http://www.transportstyrelsen.se/Sjofart/Fritidsbatar/Olycksstatistik---fritidsbatar/


[h=2]Antal omkomna[/h]
  • Under 2012 omkom 23 personer vid 22 olyckor.
  • 1 av de omkomna var kvinna.
  • Vid 3 av olyckorna kan möjligen hjärtproblem ha spelat roll för olycksförloppet.
[h=2]Ensam i båt[/h]
  • 14 av de omkomna var ensamma i båten.
  • Endast i att fall omkom samtliga ombordvarande som var 2 personer.
[h=2]Nationalitet[/h]
  • 2 av de omkomna var tyska turister och de omkom i en och samma olycka.
  • 1 var norsk turist.
  • Samtliga 3 var yngre än 30 år.
[h=2]Typ av båt[/h]
  • 2 ensamseglare omkom vid fall över bord från övernattningsbara segelbåtar.
  • 2 omkom vid olyckor med övernattningsbara motorbåtar
  • 1 omkom när han var ute och paddlade kajak i blåsigt väder nära Vinga
  • 1 person omkom då en ombyggd lotsbåt sjönk
  • Övriga personer omkom i olyckor med roddbåtar eller mindre motorbåtar.
Inga dödsolyckor med muskelbåtar, vattenskotrar, jollesegling, windsurfing eller kollisioner med dödlig utgång mellan båtar har rapporterats. Endast 2-3 olyckor kan relateras till hög fart och då inga extrema farter utan troligen i spannet 15-20 knop.
[h=2]Åldersfördelning[/h] Åldersfördelningen såg 2012 ut ungefär som tidigare år: Barn och tonåringar lyser med sin frånvaro medan 60-åringar och äldre utgör fler än hälften av de omkomna

[h=2]Flytväst[/h]
  • 19-20 av de omkomna saknade flytväst. Det innebär att 3 eller 4 personer omkom trots att de hade flytväst.
  • Minst 8 av de omkomna hade troligen klarat sig om de använt flytväst.
    Uppskattningen har gjorts i samråd med Livräddningssällskapet. Kriterier som tagits med i bedömningarna är: avstånd till land, vattentemperatur, ålder, fysik (eventuella sjukdomar etc.), möjlighet att larma, närhet till räddning och eventuell alkoholberusning.
  • Uppgifter om flytvästanvändningen är ännu något ofullständig.




  • 14 av personerna omkom inom kommunalt räddningsområde och 9 personer omkom inom statligt räddningsområde.
  • 16 personer omkom på insjöar
  • 3 personer omkom i skärgårdsområden
  • 4 personer omkom på öppen kust
  • 3 omkom i hamn eller från ankrad båt
  • Ingen omkom på öppna havet
[h=2]Fiske[/h] 12 personer omkom i samband med spö- eller nätfiske.


[h=2]Väder[/h] 2 av olyckorna kan hänföras till frisk vind – dock under 15 m/s.
[h=2]Öppen gylf[/h] 2 av de inkomna rapporterna nämner att de omkomna hade öppen gylf. Det är en vitt spridd missuppfattning att detta är en vanlig iakttagelse vid fritidsbåtsolyckor. År 2011, med 40 omkomna, nämndens ingen öppen gylf.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top