Aggressiv badning.

  • Thread starter Thread starter VBK
  • Start date Start date
Där här ämnet har varit uppe tidigare här på sporthoj men sökmotorn lämnar ju en del att önska.

Kanske dax att sätta stopp för Dingvalls nollillusion, fartkameror och annan hetsjakt på trafikanter.
Bättre valuta för pengarna vore nog att återinföra obligatoriska simlektioner i skolornas läroplaner.

Totalt har 77 personer drunknat i år, fram till utgången av juli. Motsvarande siffra för ifjol är 61 drunkningar.

Antalet döda i mc-olyckor hittills i år är nu 25 personer

97 människor drunknade 2012

under 2012. 31 motorcyklister omkom, av dessa körde en fyrhjulig MC och 30 tvåhjulig MC.
 
Jag använder dubbla flytvästar, det är lite jobbigt att försöka dyka bara.

Kanske blir krav på besiktning av badkläder, -Lite väl mycket rost i den förstärkta mittdelen på dessa speedos.
Det blir ombesiktning
 
Jag tycker inte att simsporten följer säkerhetsutvecklingen, simsporten leder den.

Simsporten har som motorsporten speciella banor att simma på. Dom har tagit det ett steg vidare genom att varje racesimmare har sin egen bana avdelad med rejäla vajrar som försetts men våg- och stänkdämpande ringar. I tävlingar får man inte ha vilka simkläder som helst. Dom snabbaste badkläderna är helt enkelt förbjudna.

Jag tror dessutom att hjälmen har sitt ursprung i badmössan. Det fanns badmössor långt innan ens förbränningsmotorn var ihopsnickrad. Simglasögon/cyklop, ja så klart har vi visir tack vare dessa uppfinningar.
...
 
tycker man ska införa åldersgräns på det riktigt extrema badandet.

kanske plaskdamm vid 16, sedan vid 18 (efter en massa riskbedömnings kurser) får man vada i varberg med flytväst, uppgradera till att simma vid brygga vid 21 och sedan full patte i speedos vid 24 ?

kan man förresten strypa ner ett par speedos till surfshorts?
 
Vad gör vi med dessa 1% Bad-didos och Hells Gäddor som skjuter med sina super soakers och kastar vattenballonger på oskyldiga skattebetalande badare då tro?:rolleyes:
 
Jag har bara simmat bana senaste åren. Uppvuxen på en bana som är 20x10m. Nu i år har jag gjort en egen bana hemma. Att folk inte kan fatta att dessa speedos hör inte hemma ute bland folk. DOM SKA ANVÄNDAS PÅ INHÄNGNAT OMRÅDE.
Att folk inte förstår...
 

Jag körde båt ideellt för Sjöräddningen förr om åren och det skämtades lite om att man borde införa en lag som förbjuder öppen gylf på sjön. En majoritet av dom som drunknar är äldre män som sitter och dricker pilsner och fiskar i mindre roddbåtar. Sen behöver dom pinka och då åker gylfen ner och så drattar dom i plurret från en ofta ganska ranglig båt och drunknar. Så om man förbjöd öppen gylf på sjön skulle drunkningstalet minimeras......

Myndigheterna tar ofta helt otroligt korkade beslut vad det gäller säkerhet. Vad det gäller nykterhetskontroller på sjön exkluderade man dom två båttyper där det sker flest olyckor/drunkningsolyckor. Segelbåtar (kortare än tio meter) och roddbåtar. Sjöpolisen/KBV fick bara göra rutinkontroller på båtar över tio meter eller som kan köras i femton knop eller fortare. Och det är INTE där dom flesta olyckorna händer.... Dom sker på segelbåtar och mindre roddbåtar. Men dom båttyperna valde man att exkludera. Goddag yxskaft.....
 
Jag körde båt ideellt för Sjöräddningen förr om åren och det skämtades lite om att man borde införa en lag som förbjuder öppen gylf på sjön. En majoritet av dom som drunknar är äldre män som sitter och dricker pilsner och fiskar i mindre roddbåtar. Sen behöver dom pinka och då åker gylfen ner och så drattar dom i plurret från en ofta ganska ranglig båt och drunknar. Så om man förbjöd öppen gylf på sjön skulle drunkningstalet minimeras......

Myndigheterna tar ofta helt otroligt korkade beslut vad det gäller säkerhet. Vad det gäller nykterhetskontroller på sjön exkluderade man dom två båttyper där det sker flest olyckor/drunkningsolyckor. Segelbåtar (kortare än tio meter) och roddbåtar. Sjöpolisen/KBV fick bara göra rutinkontroller på båtar över tio meter eller som kan köras i femton knop eller fortare. Och det är INTE där dom flesta olyckorna händer.... Dom sker på segelbåtar och mindre roddbåtar. Men dom båttyperna valde man att exkludera. Goddag yxskaft.....

Det är inte så konstigt då lagen gäller för fartyg, skall du dömas på något annat blir det genast mycket snårigt.
 
Det är inte så konstigt då lagen gäller för fartyg, skall du dömas på något annat blir det genast mycket snårigt.

Vad menar du nu? "Fartyg" är inte nödvändigtvis vad du tror. I sjövägsreglerna definieras fartyg: ”Varje farkost, inklusive ej deplacerande farkost, WIG-farkost och sjöflygplan, som används eller kan användas till transport på vattnet.” D.v.s. egentligen vartenda flytetyg som existerar. Även en uppblåsbar liten gummibåt. Eller den här t.ex.....:

crahs.jpg
 
Det där med öppen gylf är fö en skröna.
Sant är ju dock att många drunkningstillbud (med eller utan båt) sker i insjöar eller nära land.
http://www.transportstyrelsen.se/Sjofart/Fritidsbatar/Olycksstatistik---fritidsbatar/

Sen får ju Sjöpolis och KajBeVakningen även stoppa båtar under 10m och 15kn, det räcker ju med att det tex körs utan lanternor, för fort, eller att besättningen uppfattas som berusad. Så tar man sin paragrafsnipa hem från sjökrogen, glömmer lanternorna och en eller flera av polarna ombord med höjda ölburkar glatt hälsar på mötande polisbåt , då finns stor risk att man blir stoppad och föraren får då säkerligen blåsa. Trots att man tror att man är safe i sin båt som är under 10 meter och 15 kn.
Det är ju så många rattfyllon åker dit på land, de glömmer slå på ljuset uppträder/kör på ett berusat sätt.

Sen kom väl lagen om rutinkontroll av båtar (över 10 meter och 15 kn) till efter flera uppmärksammade olyckor med snabba båtar och påverkad besättning som hittades flera meter upp på land (Pålsundet etc), eller kört över varandra (olyckan vid Le golf tex) eller in i brofundament och dykdalber (Tranebergsbro-olyckan och olyckan utanför Hornsbergs strand och olyckan vid djurgårdskanalen tex). Dvs olyckor där skadorna och dödsfallen inte bara berodde på alkohol/droger utan även farten.

Idag har ju dessa olyckor med påverkade förare i snabba båtar radikalt minskat.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top