Affärsidé-hur säljer man den?

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
Jag fick en idé igår när och min chef på jobbet gick och diskuterade. Det är en datorrelaterad tjänst där grunderna redan finns etablerade, det jag vill göra är att utveckla en klient för användare, samt en server som håller reda på statestik samt koordination av tjänsten (som jag inte vill beskriva mer här just nu). Problemet ligger i att mina kunskaper i programmering inte sträcker sig så pass långt att jag kan genomföra projektet själv.

Har delat med mig av idén till mina närmaste vänner och dom fick allihop en aha upplevelse och tyckte att den var helt asgrym om man kunde realisera den.

Är det någon här inne som har varit i min situation och hittat en lösning?

Det jag tänkt på är att erbjuda blivande civilingenjörer i data att programmera som ett exjobb och liknande där jag bara tar rollen som projektledare. Hur löser man betalningen? bör man starta ett bolag av någon form?

Om nån här inne är duktig programmerare och är sugen på ett väldigt intressant projekt, pma mig då så kanske vi kan träffas och diskutera idén.

/Tomas Åberg

Det är inte säkert att ditt projekt kan godkännas som ett exjobb, det beror ju lite på. Antingen får du betala någon per timme eller så får du sälja in det till honom och så får han jobba gratis nu mot att han får del av vinsten senare om det blir någon.

Kontakta några datanördar på KTH eller Chalmers, finns gott om fjuniga killar som sitter framför datorn hela dagarna.

HanneZ skrev:
2617464 Det är inte säkert att ditt projekt kan godkännas som ett exjobb, det beror ju lite på. Antingen får du betala någon per timme eller så får du sälja in det till honom och så får han jobba gratis nu mot att han får del av vinsten senare om det blir någon.

ja det är tanken, att låta dom ta del av eventuell vinst. Huvudsaken är ju trots allt att man vill sälja in iden till nån som tror på den.

tåberg skrev:
2617502 ja det är tanken, att låta dom ta del av eventuell vinst. Huvudsaken är ju trots allt att man vill sälja in iden till nån som tror på den.
Ja dåså, sälj in idén till en systemutvecklare och skriv avtal på vad han får ut om det blir något.

HanneZ skrev:
2617506 Ja dåså, sälj in idén till en systemutvecklare och skriv avtal på vad han får ut om det blir något.

har du några tips på hur man ska gå till väga för att dels hitta en lämplig utvecklare? hur avslöjar man idén utan att vara rädd att bli av med den?

Släng ihop en seriös affärsplan. Du kan höra av dig till mig då vi har kapital och manskap till att utveckla nya tjänster/varor. Självklart under förutsättningen att det går att tjäna större summor pengar på idén. :tummenupp

tåberg skrev:
2617534 har du några tips på hur man ska gå till väga för att dels hitta en lämplig utvecklare? hur avslöjar man idén utan att vara rädd att bli av med den?
Skriv sekretessavtal innan ni snackar.

ett tips om hur man skyddar en ide, vet inte om det håller gällande din typ av idé, men inom mitt gebit funkar det kanon iaf.

har jag en design eller konstruktionlösning så skriver jag en beskrivning och illustrationer på detta, postar det till mig själv i ett rekommenderat brev, som jag aldrig öppnar.
detta bevisar att du vid det datumet hade kläckt iden.

lycka till, jag har själv sånna där idéer hela dagarna, måste få ärsle ur vagnen och starta en av dom nånn gång bara, stoppar alltid vid just ditt problem, har inte kompetes att göra det själv.

m å s t e b l i m i l j o n ä r s n a r t

Last edited:
R2 skrev:
2618122 ett tips om hur man skyddar en ide, vet inte om det håller gällande din typ av idé, men inom mitt gebit funkar det kanon iaf.

har jag en design eller konstruktionlösning så skriver jag en beskrivning och illustrationer på detta, postar det till mig själv i ett rekommenderat brev, som jag aldrig öppnar.
detta bevisar att du vid det datumet hade kläckt iden.

lycka till, jag har själv sånna där idéer hela dagarna, måste få ärsle ur vagnen och starta en av dom nånn gång bara, stoppar alltid vid just ditt problem, har inte kompetes att göra det själv.

m å s t e b l i m i l j o n ä r s n a r t

hehe:)
nej men seriöst det var en grymt bra idé. Jag ska göra det så fort jag tar fram en seriös affärsplan med beskrivning.

/t

tåberg skrev:
2618249 hehe:)
nej men seriöst det var en grymt bra idé. Jag ska göra det så fort jag tar fram en seriös affärsplan med beskrivning.

/t
:) kolla det gärna med en advokat, så att det funkar vid en ide som kanske inte kan illustreras, eller ja, själva utseendet är iaf inte det som "är" idén.

sen kan vi prata spons när du kommit igång :tungan

let me know how it goes.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!