Adhd-diagnos blir hinder för körkort

• Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date
Hade egentligen inte tänkt ventilera mina personliga åsikter i frågan, men jag kan inte stå emot!

Jag arbetar som specialpedagog med inriktning mot just ADHD. Jag träffar barn i åldrarna 10-16 år dagligen och har hyfsad erfarenhet.

Ett totalförbud för personer med ADHD att ta körkort är helt absurt. Lyckligtvis är det inte så det är tänkt heller.
Det är som dag och natt om man jämför olika individer med ADHD. Därför kan man inte heller dömma hela gruppen.

En problem som jag ser det, om man blir tvungen att få ett intyg för att få lov att ta körkort vid ADHD, är att det kan resultera i att föräldrar inte blir lika benägna att utreda sina barn. Det är ju som så att det är du som förälder som avgör om en utredning ska göras eller inte. För barnens bästa ska en utredning givetvis göras tidigt, det är väldigt svårt att behandla ett problem man inte får lov att tala om. Man kan alltså inte hjälpa barnen fullt ut om en diagnos inte ställs. Det betyder också att medicinering, som i de flesta fall är väldigt positiv och hjälper barnen enormt, inte blir aktuell.

Last edited:
Problemet som jag ser det, om man blir tvungen att få ett intyg för att få lov att ta körkort vid ADHD, är att det kan resultera i att föräldrar inte blir lika benägna att utreda sina barn.

Menar du att det finns föräldrar som hellre garanterar sina barn möjligheten till att kunna ta körkort än att utreda deras hälsotillstånd? Det var det sjukaste jag hört på länge.

Last edited:
Menar du att det finns föräldrar som hellre garanterar sina barn möjligheten till att kunna ta körkort än att utreda deras hälsotillstånd? Det var det sjukaste jag hört på länge.

Ja tyvärr är det så.

Jag är ingen expert på AD-HD, men som förälder till en pojke med AD-HD, med mest HD, kan jag nog anse mig som kunnig iallafall.... AD-HD är en förkortning av Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Man kan ha AD, HD eller blandning av bägge.

När man läst igenom denna tråd märkar man okunskapen som många har angående denna problematik !! När jag hörde detta imorse på radion blev man ju lite lätt irriterad.. Jag såg hur detta skulle slås upp och många människor som har AD-HD skulle bli "uthängda". Nu har min grabb lärt sig att läsa och det första jag fick höra när man kom hem från jobbet är: Pappa, jag får inget körkort.... säger han med gråten i halsen.
Försök sätt er in i hans situation...

Sen som nån skrev: Skall de få köra med amfetamin i kroppen!! Tro nu inte att de är höga som höghus när de tagit sin medicin.... Medicinen hjälper dem att sortera intryck, tänka innan de handlar osv...

När jag läste vissa inlägg tänkte jag vilka jävla idioter vissa är. Borde inte släppas ut i trafiken, MEN sen inser man ganska snabbt att dessa personer bara är OKUNNIGA !!

Idag uppskattar man att 1-3 barn i varje klass har nån typ av har nån typ av AD-HD, Asperges, Tourettes eller Autism. Ganska utbrett alltså och enl forskarna är det ca 80% ärftlighet av AD-HD.

Jag skulle då isåfall också vilja se att det införs kontroller av äldre förare. Man är tydligen lämplig att köra fordon när man är 18 år men hur länge skall man få köra?????

Hoppas ni tänker er för innan ni dömer för fort....

Ja tyvärr är det så.

Visst är det många föräldrar som förnekar de signaler som de ser och hör. Många anser bara att deras barn är lite uppe i varv och "så är ju barn".. Är det rätt mot barnen???:va :va

Skall man inte ge barnen den hjälp de behöver och kan få?? Har själv sett och hört detta från föräldrar i min omgivning. De skäms att erkänna att deras barn kanske har AD-HD.. Skulle de också blunda om barnet har diabetes?!?!?!

Man kanske borde inför kontroll av vilka som får bli föräldrar också!!:confused: :confused:

Last edited:
Idag uppskattar man att 1-3 barn i varje klass har nån typ av har nån typ av AD-HD, Asperges, Tourettes eller Autism. Ganska utbrett alltså och enl forskarna är det ca 80% ärftlighet av AD-HD.

Jag uppskattar att 1-2 barn i varje klass kallas bokstavsbarn av trötta föräldrar och uppgivna lärare för att dom ska ha något att skylla på när dom inte lyckas få ungdjäveln att sitta still och lära sig det dom ska i skolan.

Vill man sen utreda det så kan man nog vinkla berättelsen som man vill för att få önskat läkarutlåtande också.

Sen finns det riktig ADHD också, min grabb hade en klasskompis som flippade totalt emellanåt, han kunde umgås med max en eller två kompisar åt gången, blev det fler så hann hans hjärna inte med och han flippade på dom mest våldsamma sätt, ett av hans barnkalas slutade med blodbad då han vevade omkring sig med tennisracket.

Den killen skulle inte jag vilja se bakom ratten på en bil när han blir trängd i rusningstrafik.
Skulle det här förslaget då innebära att folk slutade säga "han har lite ADHD" som en universalursäkt för sina dåligt uppfostrade barn ser jag inte det som negativt.

Jag tror för övrigt att rätt många med "dyslexi" också är bristande engagemang från föräldrar/skola.

Eller varför har dessa sjukdomar blivit flera hundra procent vanligare dom sista 15 åren?

/ Mina 5 ören

Jag uppskattar att 1-2 barn i varje klass kallas bokstavsbarn av trötta föräldrar och uppgivna lärare för att dom ska ha något att skylla på när dom inte lyckas få ungdjäveln att sitta still och lära sig det dom ska i skolan.

Vill man sen utreda det så kan man nog vinkla berättelsen som man vill för att få önskat läkarutlåtande också.

Sen finns det riktig ADHD också, min grabb hade en klasskompis som flippade totalt emellanåt, han kunde umgås med max en eller två kompisar åt gången, blev det fler så hann hans hjärna inte med och han flippade på dom mest våldsamma sätt, ett av hans barnkalas slutade med blodbad då han vevade omkring sig med tennisracket.

Den killen skulle inte jag vilja se bakom ratten på en bil när han blir trängd i rusningstrafik.
Skulle det här förslaget då innebära att folk slutade säga "han har lite ADHD" som en universalursäkt för sina dåligt uppfostrade barn ser jag inte det som negativt.

Jag tror för övrigt att rätt många med "dyslexi" också är bristande engagemang från föräldrar/skola.

Eller varför har dessa sjukdomar blivit flera hundra procent vanligare dom sista 15 åren?

/ Mina 5 ören

Pedagogen har pratat:tummenupp

Men allt är inte svart eller vitt..... Visst finns det barn, och för alldel vuxna också som har värre symtom och inte får rätt behandling, men de barn som går i grabbens klass har alla AD-HD av varierande grad och de är helt underbara killar..

Sen att säga att det är trötta föräldrar och lärare som hävdar AD-HD för att inte de kan sitta still...:confused: Men det är ju det som är problemet!! Dessa barn kan inte sitta still lika länge som barn utan denna problematik och det är därför man måste se över hur skolan bedrivs.

Och vem vill "vinkla berättelsen som man vill för att få ett läkarutlåtande"???? Vad vinner man med det?? Man vill väl ändå barnets bästa.

Mina 5 ören.

/ Mina 5 ören

Du bör nog inte försöka doktorera på de teorierna, bäste GuW...
/ Ett par Sloty

Klart är att det finns mycket okunskap om ADHD och mycket proffstyckande.
Men ett av diagnoskriterierna för ADHD tror jag är störningar i den kognitiva funktionen som avser perceptionsförmågan.

Om jag kommer ihåg rätt på den punkten så bör ADHD vara ett problem som är tillräckligt stort för att ifrågasätta körkortsinnehav. Men frågan är svårare än så, för hur betraktar man en individ som medicinerar för detta. Många av läkemedlen som ges höjer perceptionsförmågan signifikant samt skärper koncentrationen för patienterna.

ADHD har ökat och studier har visat att det inte är pga. att det är en "innediagnos". Det är så att de faktiska problemen har ökat, vissa studier pekar mot att vissa miljögifter har orsakat högre andel ADHD-fall.

Vissa länder förbjuder ungdommar att köra bil på kvällar och helger samt att de inte får ha passagerare i bilen. Detta är något man skulle kunna införa, det tycks som att detta har haft effekt på dödligheten hos unga förare i dessa länder. Jag tycker det är bra att man ifrågasätter körkortet som en mänsklig rättighet.

Och vem vill "vinkla berättelsen som man vill för att få ett läkarutlåtande"???? Vad vinner man med det?? Man vill väl ändå barnets bästa.

Mina 5 ören.

Enligt experten längre upp skulle föräldrar undvika utredning för att barnet senare skulle kunna ta körkort, på samma sätt skulle föräldrar kunna vilja få diagnosen bekräftad för att kunna begära extra resurser i skolan så att dom själva kan gå på café och dricka latte med vänner/vänninor istället för att ta itu med sina barns jobbiga skolgång...

/mina 0.05 eurocent

Vissa länder förbjuder ungdommar att köra bil på kvällar och helger samt att de inte får ha passagerare i bilen.

Jättebra lösning hörru, för alla ungdomar sitter hemma och dricker lightläsk och äter sockerfritt godis på kvällarna ändå? (just sockerersättningar har beskyllts för ADHD)

Och istället för att packa en bil full med ungdomar ska dom köra var sin bil till träningen, har du underrättat miljöpartiet?

Last edited:
Antingen har barnet ADHD eller så har det inte det. Finns diagnosskala att gå efter, men det finns en risk att barn inte får diagnosen om det innebär problem med körkort längre fram. Du får inte diagnos utan att barnet har ADHD. Föräldrar med ADHD-barn är oftast mer engagerade än andra föräldrar i barnens skolgång på gott och ont.

Sockerfrågan är i månt och mycket ett villospår i ADHD-debatten. Påverkar barnets aktivitet, men kan inte ge en diagnos hos en utbildad läkare/psykolog.

Försök inte inbilla mig att ungdommars körvanor bygger på miljöpolitiska hänsyn...:)

Last edited:

/ Mina 5 ören

Vetskapen om dem? Förr spärra man väl in folk på hospitalet, dåtidens mentalsjukhus. Vad man gjorde där är också grundat på okunskap, vad känner nog de flesta till...

Man vet mer, alltså kan man diagnostisera fler.

Men det är mina två silvermynt det

nejdå, ironiska generationen är för de äldre än som det ser ut som födda -85, den va som bäst bland folk mellan 74 till 83 =) hehe ( själv en högst ironisk 79a =)

Pytt ! Den ironiska generationen utgörs av de som är födda kring 1970.

Vetskapen om dem? Förr spärra man väl in folk på hospitalet, dåtidens mentalsjukhus. Vad man gjorde där är också grundat på okunskap, vad känner nog de flesta till...

Man vet mer, alltså kan man diagnostisera fler.

Men det är mina två silvermynt det

Tja, fast om det är så så borde ju samhället vara fullt med tickande ADHD bomber, trots att dom tvingades genom vanlig skolgång (och klarade av den) borde dom väl ändå ha dom problem som vi i dag tillskriver sjukdomen?

Samma sak med antalet dyslektiker, visst fanns det när jag gick i skola, säkert en per skola, sen fanns det varierande grader av svårighet att lära sig läsa och skriva, men dom tvingades igenom skolgången, och lärde sig att läsa och skriva, alltså var dom inte dyslektiker (utom en per skola då) utan behövde bara träna mer för att behärska det.

Nu finns det en passande diagnos att ta till, då tar man till den!

Retroaktiva lagändringar sker relativt ofta gällande pensioner och skatterregler i Sverige, så nog förekommer det och är inte ens särskilt sällsynt. Däremot är det naturligtvis svårare att retroaktivt ändra lagar som berör brott och straff.

Jo det är sant, skatter och sånt ändras retroaktivt ganska ofta.

GuW>> Klart så,också jag är givetvis skeptisk till allt diagnostiserande. Kan det vara föräldrar som tvunget vill hitta något medicinskt som förklarar varför deras lille unge inte är ett geni? Efter läst tråden om helt galen morsa diskuterandes barnvagn så blir man ju lite... undrande.
Klart tänkvärda synpunkter, allt kan ju inte tillskrivas bättre kunskap.
Sötningsmedel?

Är det någon som anser att man kör bil lika bra med 1 hand som med 2 ?
Richard Burns körde ju WRC med en hand tills de fick paddlar så att han blev tvungen att ha båda händerna på ratten för att kunna växla, så det verkar funka bra med en hand ja. Stämmer bra med de undersökningar som säger att det inte spelar någon större roll om man håller i telefonen, pratar i handsfree eller med en passagerare. Men nu var det ju inte det tråden handlade om.

GuW>> Klart så,också jag är givetvis skeptisk till allt diagnostiserande. Kan det vara föräldrar som tvunget vill hitta något medicinskt som förklarar varför deras lille unge inte är ett geni? Efter läst tråden om helt galen morsa diskuterandes barnvagn så blir man ju lite... undrande.
Klart tänkvärda synpunkter, allt kan ju inte tillskrivas bättre kunskap.
Sötningsmedel?

Enl personalen inom BUP som vi har kontakt med, har andelen AD-HD INTE ökat med tiden !!! Att fler diagnostiseras beror på forskningens framsteg och ökad kunskap. Förr hette det problembarn, ouppfostrade osv...

En annan bidragande orsak till ökad diagnostisering är så klart ökat intag av socker och mer snabbmat OCH att människorna är mindre aktiva idag. Inte satt vi inne och spelade dator när vi var yngre.. Vi var mer ute än inne..

//cage

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...