Adhd-diagnos blir hinder för körkort

• Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date
Sedan att man fortfarande får prata i mobilen medans man kör visar bara hur seriösa vi är här i Sverige :rofl

Jag drack kaffe, pratade i telefon och körde bil samtidigt här om dagen. Min kromosomuppsättning säger iof att detta rimligen inte borde gå, men det gick och kändes tämligen olämpligt faktiskt.

Nej, jag är ingen doktor, tyvärr inte ens hobbyläkare (vilket säkert 40% av sh's medlemmar är), och har därför dålig koll på hur ADHD tar sitt uttryck och vad en eventuell medicinering innebär.

Vad för slags xxHD har du själv då?? :)

Eller nej, du har kanske ingen ... hmmm JÖRGEN!!!!

Det är ett helvete att prata i mobil medan man kör hoj, man vinglar & folk tutar. Tur jag är myndig & får göra vad jag vill

:kansjälv

Vad gäller telen så är det lugnt att prata i mobilen om du tycker det är ok att prata med passagerare eller lyssna på talbok eller intressant program på radion då de sysselsättningarna tar lika mycket fokus från körningen som nallen oavsett om du använder handsfree eller ej.

Är bla. därför du är mer fokuserad på körningen på hoj än i bil,färre störande objekt under körningen.

Henrik

Det tycker inte myndigheterna i större delen av Europa uppenbarligen, eftersom det snart bara är Sverige som tillåter mobilprat utan handsfree.
Synd att de inte verkar tycka som du..

Måste dock tilllägga att det finns dem som har epilepsi light men kan få attacker. Som har körkort.. Tycker det är lite dubbel moral här..

Måste dock tilllägga att det finns dem som har epilepsi light men kan få attacker. Som har körkort.. Tycker det är lite dubbel moral här..

SÄRSKRIVNINGSHJÄLP: Ord som uttalas som ett (1) ord sitter ihop. T.ex försäkringsskador, personskador. Underlätta läsning, tack!

kunde inte låta bli :tungan

Vi har en på jobbet som har ADHD. Denne är operatör för några CNC-maskiner och man är måttligt sugen på att reparera dessa när den grabben står vid spakarna.

Han har ADHD i kombination med tvångstankar och har körkort. Han "MÅSTE" vara på jobbet 40 min tidigare. När killen han samåker med inte kommer ut ur porten exakt tid bubblar ilskan och stressen upp. Detta i sin tur resulterar i att plattan pressas ner i mattan, refuger passeras på fel sida och stoppskyltar mister sin betydelse.

När man ser honom köra iväg från parkeringen på jobbet ber man en stilla bön för alla medtrafikanter.

När man har sett ett praktexempel som honom blir man lite orolig för folk med ADHD i trafiken.

Det tycker inte myndigheterna i större delen av Europa uppenbarligen, eftersom det snart bara är Sverige som tillåter mobilprat utan handsfree.
Synd att de inte verkar tycka som du..

Finns studier på det så det är inte bara jag som tycker så,uppenbarligen även den lagstiftande församlingen i sverige.

Annars brukar ju sverige vara först att förbjuda sådant som är det minsta farligt så dom har väl tagit till sig resultaten av de studier som varit medans andra länder gått den enkla vägen och bara förbjudit utan efterkoll.

Henrik

När vi ändå pratar risker i trafiken kanske man skall ta upp kameradebatten. Dessa fartkameror sitter vid farliga korsningar på farliga vägar. När plåtpoliserna kom försvann de riktiga från vägarna och då i synnerhet de farliga. Vad skickar det för signaler till rattfyllerister? Så länge du inte håller i flaskan när du susar förbi kameran alt. susar förbi i laglig fart är det ingen fara?

Nollvision var det ja.

kunde inte låta bli :tungan

"dem" kunde du dock låta bli.

Har en polare som fick en epilektiker rakt genom väggen i badrummet på ulvsundavägen. Inte nog med att han vistades i trafiken. Han och (framförallt) hans polare var stolta över hur de fixat situationen. 2 sekunder från ett dödsfall på toan.

Finns studier på det så det är inte bara jag som tycker så,uppenbarligen även den lagstiftande församlingen i sverige.

:nicka

Det framkom att det var själva samtalet som var det farliga, oavsett om det var handsfree eller inte.
Samma sak gällde ett par olika andra störmoment.

Intressant... Arbetar själv med ungdomar som har bland annat ADHD. Ska ta upp det med dem under morgondagen för att höra deras åsikt.

Last edited:
:nicka

Det framkom att det var själva samtalet som var det farliga, oavsett om det var handsfree eller inte.
Samma sak gällde ett par olika andra störmoment.

Är det någon som anser att man kör bil lika bra med 1 hand som med 2 ?
Uppanbarligen eftersom det inte stör.

Intressant... Arbetar själv med ungdomar som har bland annat ADHD. Ska ta upp det med dem under morgondagen för att höra deras reaktioner.

glöm inte att 90% på kumla hävdar sin oskuld.

Last edited:
Är det någon som anser att man kör bil lika bra med 1 hand som med 2 ?
Uppanbarligen eftersom det inte stör.

Känner en som blev av med armen och har kört över 40år prickfritt med endast högerarmen,villkor automat.

Han har dock lite problem att prata i telen utan handsfree när han kör!:näsblod

Det finns ju bra många skruvade diagnoser på vem som har ADHD och ej har random bokstavskombo-störning också.

Visserligen är det väl så med "alla diagnoser" som utfärdas av läkare och annat löst folk. Det jag menar är att exvis kids som har sydeuropeiskt påbrå eller motsv. oftare får klassad bokstovskombostörning p.g.a. att de kanske har ett hetsigare temprament än andra "vanliga lommiga trötta svennekids". Typ.

Nej, jag har ingen deklarerad ADHD, eller liknande själv, tycker bara att många stjärnor, likt chefsläkaren på VV snöar in sig och stirrar sig blind på enstaka förutsättningar.

Utför en generell lämplighetskontroll eller liknande för vem som ska/kan/bör/få ta körkort istället för att döma någon direkt utifrån en deklarerad "störning". Då kanske vi får bort många av den stora procentandel "olämpliga" förare som finns, eller som tenderar att få körkort i framtiden.

Känner en som blev av med armen och har kört över 40år prickfritt med endast högerarmen,villkor automat.

Han har dock lite problem att prata i telen utan handsfree när han kör!:näsblod

Har han dispens från blinkers eller får han inte köra i regn ? ;)

Jag drack kaffe, pratade i telefon och körde bil samtidigt här om dagen. Min kromosomuppsättning säger iof att detta rimligen inte borde gå, men det gick och kändes tämligen olämpligt faktiskt.

nAcKscchhhkååt!!! diREckT!!!!! :mad:

glöm inte att 90% på kumla hävdar sin oskuld.

nej då :)

Men det ska bli intressant att höra hur de resonerar och själva ser på problematiken. Värdegrund, medvetenhet och självinsikt är viktiga områden att arbeta med för dessa ungdomar.
Många med ADHD är hyperaktiva och har minimal impulskontroll. Saker som inte går deras väg kan resultera i en stor konflikt. Tålamod är en bristvara. Det finns även en annan form av ADHD (ovanlig) där man istället är väldigt passiv, näst intill oförmögen att göra någonting som är ansträngande och jobbigt (som tex att lära sig läsa osv).

Last edited:
Har han dispens från blinkers eller får han inte köra i regn ? ;)

Har en lite spak som går från blinkern till högersidan,kanske ska vara mer rädd för dig om du ser ett problem i att slå på torkarna med högerhanden och kunna hålla i ratten samtidigt.
;)

Henrik

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...