Adhd-diagnos blir hinder för körkort

• Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date
Att använda ADHD-diagnos som utgångspunkt för att avstyrka körkort verkar som en korkad idé, mot bakgrund av det Elake skriver - att symptomen faktiskt kan variera rätt ordentligt från individ till individ.
Men att det inte är självklart att lättprovocerade personer med bristande impulskontroll - oavsett diagnos - skall ha körkort är en annan sak, det skriver jag under på när som helst. Precis som riverrafter säger; körkort är ingen mänsklig rättighet. De största problemen med att gå in djupare och utreda/lämplighetstesta körkortsaspiranter är dels att skapa allmängiltiga och objektiva kriterier för bedömningen, dels att hantera det enorma resursbehovet för en sådan bedömning, och dels att hantera det nationella rättsläget gentemot körkortslagstiftning i övriga EU-

svårt de där, om personen mår och fungerar bättre med än utan medicin så är de ju klart de skall få ta KK som alla andra osv. men de måste ändå vara inviduell bedöming, (bör gälla alla personer med andra typer av sjukdommar med eller utan medicinering.)

EDIT: är detta det nya tillväga gångsättet för VV's NollVision?

gyld tjeddjan fastnat på trotteln, brüschan, juh!

Nej, jag är ingen doktor, tyvärr inte ens hobbyläkare (vilket säkert 40% av sh's medlemmar är), och har därför dålig koll på hur ADHD tar sitt uttryck och vad en eventuell medicinering innebär. Men efter att ha läst artikeln kan en rationell slutsats vara att det är olämpligt att kombinera körkort med sjukdomen, eller är det bra att köra på amfetamin?! :va

:fakta

ibland är t.o.m vi överens :D

Amfetamin har en bevisad possitiv efekt i små doser. Vilket även gäller personer utan ADHD/damp.

Eller handlar det hela om Mc klubben ADHD?:va

Nu vet jag självklart att graden av störning varierar mellan personer!

MEN det skulle krävas någon form av intyg för att få körkort om man lider av någon sån störning!

Jag känner tre bröder som alla tre har psykiska störningar, två av dem har fått körkort, den tredje är för sjuk.
Problemet är att den näst sjukaste går på så starka mediciner/är så sjuk att hans hjärna går i ultrarapid, han kan knappt prata rent och att prata med honom går knappt mer än några minuter, men ändå ska han ut och köra när han håller på att somna av medicinerna...

Den minst sjuke tror jag inte medicinerar, det är honom jag känner bäst. Han lider av damp, apergers syndrom, hyperaktivitet och har inget tålamod alls...

Han har iallafall en lite sportigare småbil som han piskar runt överallt, kör om i kurvor och över krön och så vidare...

Dessutom tror han att folk vill rejsa med honom hela tiden (han har sett fast&the furious för många gånger) och om han kör om en sportbil som är ute och glider så ringer han överlycklig och skriker att hans bil är snabbare än en Porsche, eftersom han just körde om en måste det ju vara så! Och hade han inte fortsatt köra på samma sätt när han ringde, så hade det kanske inte varit lika illa ändå...

Mina föräldrar och andra brukar säga till honom att köra lugnare, då blir han jättelycklig för att någon sett honom, och kör ännu värre i några dar

Amfetamin har en bevisad possitiv efekt i små doser. Vilket även gäller personer utan ADHD/damp.

Eller handlar det hela om Mc klubben ADHD?:va

Jag föredrar nog naturella och krya förare i trafiken. En dag felar det, glöms bort eller är slut och man ger sig ut i trafiken ändå.

Har bara EN sak att säga.

Skönt att få bort alla jävla EMO-BARN från vägarna !!!!

Jasså?

Jag tror inte att någon skulle må sämre av om du behöll sådana åsikter för dig själv? Eller ja, möjligtvis någon broder som är av samma grava skada att inte kunna knipa keft när det är passande.

Last edited:
Jag föredrar nog naturella och krya förare i trafiken. En dag felar det, glöms bort eller är slut och man ger sig ut i trafiken ändå.

Jasså?

Jag tror inte att någon skulle må sämre av om du behöll sådana åsikter för dig själv? Eller ja, möjligtvis någon broder som är av samma grava skada att inte kunna knipa keft när det är passande.

Tror inte många skulle må sämre av att bli mindre ihjälkörda av dampbarnen.

Tror inte många skulle må sämre av att bli mindre ihjälkörda av dampbarnen.

Skulle tro att den gedigna skaran WT/väskryckare som finns representerade inom sporthojssvängen presterar fler olyckor där "oskyldiga" är inblandade än sådana med en sjukdom som påverkar körningen.

Men dom vill du såklart inte ha bort :rolleyes:

Skulle tro att den gedigna skaran WT/väskryckare som finns representerade inom sporthojssvängen presterar fler olyckor där "oskyldiga" är inblandade än sådana med en sjukdom som påverkar körningen.

Men dom vill du såklart inte ha bort :rolleyes:

Ut me packet, UT ME DEM ALLIHOPA !!! :yoparty

Ärligt, du vinner jag skiter i om man har adhd och kör bil så länge man inte vänster-filar och svänger ut framför mig för då blir jag arggg :)

Ut me packet, UT ME DEM ALLIHOPA !!! :yoparty

Ärligt, du vinner jag skiter i om man har adhd och kör bil så länge man inte vänster-filar och svänger ut framför mig för då blir jag arggg :)

Du har ju bara en tjej-hundra, du har inget i vänsterfilen att göra! Den är till för oss literhojar. :fakta

Självklart, men allt är inte svart eller vitt, vissa är solklart olämpliga medans vissa isf blir hindrade att köra bil pga deras diagnos, en diagnos som är väldigt generell då vägverket förmodligen inte kommer bedöma enskild individ utifrån just deras diagnos.

På tal om amfetamin, dom mängderna som intas av ex personer med autism eller adhd är långt ifrån det du tror, och har en motsatt effekt, så du vet.

Jag personligen är med rädd för gemene bilist i sig, man vet aldrig om man ligger brevid nån ouppmärksam, alkoholiserad, mobilpratande förare med kass koordination, som blir stressad i trafiken pga sin egen irritation... en person som vanligtvis saknar bokstavsdiagnos.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla