Adapter till radial-ok

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du har säkert rätt men vill ändå genomföra detta projekt bara för att de e väl en kul grej med....
Det är inte så att vi här på forumet inte hejar på tokprojekt, det är bara att vi är lite petiga med just bromsar. Men vill du så kör på. När du sedan har det klar så kan du försöka få till ett blindtest med en annan likadan hoj med originalbromsar. Och kanske till och med ytterligare en med ny huvudcylinder och ok. Och en original men med halvsintrade belägg.

Det här med bromsar är skoj, och det är alltid kul att lära sig. Se till att du har gott om gods in adaptern, och att det inte kan röra sig när den är monterad, så dvs inte bara platta skruvhhålsytor, utan någon sorts ingrepp som håller allt på plats när det utsätts för starka vridkrafter.
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Det är inte så att vi här på forumet inte hejar på tokprojekt, det är bara att vi är lite petiga med just bromsar. Men vill du så kör på. När du sedan har det klar så kan du försöka få till ett blindtest med en annan likadan hoj med originalbromsar. Och kanske till och med ytterligare en med ny huvudcylinder och ok. Och en original men med halvsintrade belägg.

Det här med bromsar är skoj, och det är alltid kul att lära sig. Se till att du har gott om gods in adaptern, och att det inte kan röra sig när den är monterad, så dvs inte bara platta skruvhhålsytor, utan någon sorts ingrepp som håller allt på plats när det utsätts för starka vridkrafter.
Jag kommer nog använda mig av 15mm plåt när jag gör adaptern... Om inte någon har förslag på annat

Jag tror bromsverkan kommer vara mer precis iaf.
Sen spelar väl många faktorer roll förutom bara bromsar...
 

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Du har förstås alldeles rätt. :)

Då finns det ju verkligen ingen anledning att byta (om inte nya Brembo-bromspumpen också har en mindre kolvdiameter och därmed kan kompensera).

Edit: Fick inte rätt på citeringen. Var riktat till Two stroke man.
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Undrar om det är någon som kanske har en 3d printer som man får lov o låna, behöver göra en mall innan jag går på aluminium....
 

Bifogat

  • IMG_20231205_103850.jpg
    IMG_20231205_103850.jpg
    2.5 MB · Visningar: 24
  • IMG_20231205_103847.jpg
    IMG_20231205_103847.jpg
    2.6 MB · Visningar: 24

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Undrar om det är någon som kanske har en 3d printer som man får lov o låna, behöver göra en mall innan jag går på aluminium....
Det där ser ju ut som ett A4-papper och en skitig tumme räcker. Passerar du sen en skärbräda innan Alu så vet du om det funkar.
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Det där ser ju ut som ett A4-papper och en skitig tumme räcker. Passerar du sen en skärbräda innan Alu så vet du om det funkar.
får väl testa med a4 papper då o kanske en krita dock vet jag inte var man köper tillräckligt tjocka skärbrädor för höjden på oket o gaffeln är några centimeter....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Han menade att du skär ut en prototyp ur skärbrädan enligt din pappersmall för att se om det passar rätt.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top