ABS i WSBK?

DQ har iofs helt rätt, sen e ju dom vita linjerna i sig alltid ett halt svårhanterligt riskmoment :)

OT!
Såg att just Zolder (för att relatera till din länk) har ett schysst upplägg på trackday med ett 8 varvs race inlägg. Ett upplägg som inte sällan disskuteras om här hemma men faller oftast på kostnadsfrågan etc etc..
http://www.circuit-zolder.be/en/driving/motorbikes/internationaltrackdays/index.html

Last edited:
Nja, jag har också klotat i regn några gånger men det har t ex berott på att skivan blivit blöt, bromsen tar inte som tänkt, man drar lite hårdare och då tvärstannar hjulet och du märker det inte förrän hjulet är 3 dm utanför spåret ... när det går över 150 km/h så är det tveksamt om en ABS hinner att göra någon nytta. Du är redan beyond rescue ... Själv skulle jag definitivt tycka att det kändes märkligt att inte ha full koll på vad jag styr ut för bromskraft ...

Godmorgon.

Det är just för sådana orsaker ABS är gjord för att undvika och tydligen också lyckas med.
De har troligen inte tagit första generationens bilabs och bara fimpat två hjul och sedan blivit nöjda, de har nog utvecklat en klart senare generation och finslipat den rejält.
Men vad vet jag, honda kanske inte alls vet vad de gör.

Det är säkert jättebra med ABS för dem som tycker att de behöver den tryggheten. Automatisk avståndshållning till framförvarande och satellitvarning om det kommer ett möte runt ett hörn är också säkrare och ger mer trygghet i körningen.
På bilar finns redan dynamiska hjälpmedel som går in i god tid och ser till att man inte får sladd, att svängradien inte är för liten relativt hastigheten, osv. Det kommer nog snart på de nya hojarna också. Kommer att ge ÄNNU mer trygghet och eliminerar behovet av förarens insats ännu mer ... visst låter det underbart?

Om jag vill ha det inom racingen? NEJ!!!
Jag vill inte ha det på min landsvägshoj heller ... hade jag litat så lite på min egen förmåga att hantera min hoj så hade jag köpt en cabriolet istället.

Last edited:
Jag vill inte ha det på min landsvägshoj heller ... hade jag litat så lite på min egen förmåga att hantera min hoj så hade jag köpt en cabriolet istället.

Utan att veta säkert så tror jag du överskattar din förmåga lite. Jag tycker jag är skaplig på att köra hoj men iaf vid två tillfällen i somras (i blött, på landsväg) var jag med dåligt på att bilen framför bromsade och klippte till så hårt att hjulet låste sig. Klarade ut det ändå men det var lite på håret. Sånna här helt onödiga olyckor undviker man nog med ABS och då kan jag inte se varför man inte skulle ha det? Märks inte när det inte behövs, samt sparar pengar och sveda när man klantar till det.

Körde ni inte låsningsfritt redan på din tid Elwe?

Bifogat

• trumbroms.jpg
    trumbroms.jpg
    40.2 KB · Visningar: 71
Utan att veta säkert så tror jag du överskattar din förmåga lite. Jag tycker jag är skaplig på att köra hoj men iaf vid två tillfällen i somras (i blött, på landsväg) var jag med dåligt på att bilen framför bromsade och klippte till så hårt att hjulet låste sig. Klarade ut det ändå men det var lite på håret. Sånna här helt onödiga olyckor undviker man nog med ABS och då kan jag inte se varför man inte skulle ha det? Märks inte när det inte behövs, samt sparar pengar och sveda när man klantar till det.

Jag har ganska bra koll på min förmåga. Jag började köra hoj lagligt 1964 och har rullat ett stort antal 1000 mil på två hjul sedan dess. Körde race i 10 år och har tävlat mot de flesta av de stora på 70-talet.
Det är en intränad reflex att släppa när man känner att hjulet låser sig och idag är det dessutom lättare med hydrauliska skivbromsar än det var med vajeraktuerade trumbromsar. Att man låser upp framhjulet, både på torrt och blött, händer några ggr varje säsong men det behöver ju inte innebära att man klotar.

Körde ni inte låsningsfritt redan på din tid Elwe?

Trumbromsarna på 260 mm med 4 leading shoes tog väl så bra som dagens skivbromsar, men tyvärr bara när de var kalla. Efter några varv började de fade:a, men det var ju lika för alla. Det var också en variabel att hålla koll på, nämligen hur mycket sämre bromsen blev efterhand ... :tummenupp

Last edited:
Det är säkert jättebra med ABS för dem som tycker att de behöver den tryggheten. Automatisk avståndshållning till framförvarande och satellitvarning om det kommer ett möte runt ett hörn är också säkrare och ger mer trygghet i körningen.
På bilar finns redan dynamiska hjälpmedel som går in i god tid och ser till att man inte får sladd, att svängradien inte är för liten relativt hastigheten, osv. Det kommer nog snart på de nya hojarna också. Kommer att ge ÄNNU mer trygghet och eliminerar behovet av förarens insats ännu mer ... visst låter det underbart?

Här har vi killen som aldrig har eller kommer krocka. Önskar jag också hade dessa övernaturliga egenskaper.

Jag har ganska bra koll på min förmåga. Jag började köra hoj lagligt 1964 och har rullat ett stort antal 1000 mil på två hjul sedan dess. Körde race i 10 år och har tävlat mot de flesta av de stora på 70-talet.
Det är en intränad reflex att släppa när man känner att hjulet låser sig och idag är det dessutom lättare med hydrauliska skivbromsar än det var med vajeraktuerade trumbromsar. Att man låser upp framhjulet, både på torrt och blött, händer några ggr varje säsong men det behöver ju inte innebära att man klotar.

:tummenupp

Jo, men nu är ju inte huvuddelen av hojförarna racingskolade i vått och torrt, med den erfarenheten, så därför kan nog ABS (justerad och intrimmad på rätt sätt) vara en av de största landvinningarna på säkerhetsområdet i modern tid för hoj.

Att ha koll, och även känsla varv efter varv på bana, kan även en sån amatör som jag få till emellanåt, då det tillslut blir en repetitiv monoton lunk, och vanesak hur hårt ungefär man kan bromsa var, och man övar upp handen hela tiden för en viss inbromsning, så man på ett närmast sömngångaraktigt sätt vet och "kan" just den och den inbromsningen. Man kan alltså i en sån miljö, ligga väldigt nära den optimala bromsningen.
Kanske t.o.m tangera den.
Men att åka helt kall, i vardagen, ute i trafik, och sen på en millisekund behöva klippa till bromsen och oxå behöva bromsa optimalt, det vill jag påstå att ingen, oavsett skolning klarar bättre manuellt än en ABS.

Man är helt klart inte kapabel (oavsett antal år) att dosera kraften i handen under full panik.
Det är ett fakta, och det är inget nytt. Det var oxå en av anledningarna till att jänkarna införde treskotts-spärr på M16.

Som för Don Quijote, så även för mig. En dag på Bogan studsade ett rådjur ner på vägen efter slottet... :skrämd
Jag klippte till, hojen gick upp på näbben, häcken i skyn, kort och gott en stoppie...men men jag hade tur... och någon slags sinnesnärvaro.
Troligen från allt banköra? SÅ jag släppte efter lite, och det hela redde sig.

Jag hade gärna haft ABS i den situationen.

Last edited:
Här har vi killen som aldrig har eller kommer krocka. Önskar jag också hade dessa övernaturliga egenskaper.

Nej, jag har aldrig krockat med hoj, men däremot klotat ett större antal gånger av olika anledningar. Huruvida jag kommer att göra det vet jag inte ...
Om en bil kör ut mitt framför mig, ett vildsvin eller rådjur springer ut, ja då hjälper inte ABS ett jävla dugg. Tvärtom kan det få en till att sitta halvslö och köra bara för att man känner sig säker i vetskapen att man inte kan låsa upp hjulet ...
Jag vill fortfarande inte ha ABS. Är det så konstigt?

Man är helt klart inte kapabel (oavsett antal år) att dosera kraften i handen under full panik.

Knepet kanske är att inte råka i panik ... :D

Last edited:
Nej, jag har aldrig krockat med hoj, men däremot klotat ett större antal gånger av olika anledningar. Huruvida jag kommer att göra det vet jag inte ...
Om en bil kör ut mitt framför mig, ett vildsvin eller rådjur springer ut, ja då hjälper inte ABS ett jävla dugg. Tvärtom kan det få en till att sitta halvslö och köra bara för att man känner sig säker i vetskapen att man inte kan låsa upp hjulet ...
Jag håller med dig! :tummenupp Om man tittar på bilsidan, vardagsbilar alltså, så litar ju allt fler på antisladd, antispinn, abs, antivolt å fan vet vad. Dvs, dom låter bilen sköta allt åt dom, får inga varningssignaler och helt plötsligt klarar inte bilen av situationen heller och då går det fort åt skogen. Jag inbillar mig att den generation som skolades i Amazoner, V4'or mm inte hamnar i dom situationerna på samma sätt.

Knepet kanske är att inte råka i panik ... :D

En sak att ta bort hjälpmedel i racing, en annan att ha dem i trafiken.
Finns ju saker som är chansartade, dieselspill, grus eller annat skit som man inte rår över.
ABS hjälper, sen att det inte räddar allt är en annan femma.

Jag är nog minst lika aktiv bakom ratten/styret oavsett om det är abs eller inte. Men jag gillar trots allt säkerheten med ABS'en, den skulle jag inte slå av ens om jag kunde, medan antispinn och stabilitetssystem stängs av för det mesta i bilen..
Just nu åker man volvo 740 med paj abs, den är inte lätt att bromsa optimalt med, men visst är det roligt att åka runt med vänsterbroms och feta ställ på vintern..

Skulle vilja uppmärksamma en del användare (inga nämnda inga glömda) att detta är Racingforumet.

Vad som höjer säkerheten på gatan hör inte på något vis hemma i denna forumdel.

På banan (läs i tävlingssammanhang) hör det, likt övriga elektroniska hjälpmedel, inte hemma.
Att det (högst eventuellt) skulle minska krascherna på banan har ingen som helst betydelse. Risken för klot är en del av sporten och ska så förbli.

:banana

Betvivlar inte att du är duktig, och det var inte det jag ifrågasatte. Menade att oavsett hur duktig man är som hojförare så tror jag man kan hamna i situationer där hjälpmedel så som ABS faktiskt gör en avgörande skillnad. Min åsikt - du får gärna ha en annan :)

Jag vill fortfarande inte ha ABS. Är det så konstigt
Tråden handlar inte om din personliga åsikt om ABS, den låter högst förlegad för övrigt. Det borde du inse.

Ingen som vet om något team som kör Honda kör med ABS. Jag gissar att svaret är nej. Om Honda hade ställt upp med ett fabriksteam hade det däremot varit konstigt om det inte kört med ABS. Kanske nästa år?

Tråden handlar inte om din personliga åsikt om ABS, den låter högst förlegad för övrigt.
Vems åsikter, om inte dina personliga sådana, uttrycker du i diskussioner på forumet?
Fast det är klart ... innan man kan ha personliga åsikter så är det ju en förutsättning att man har personliga erfarenheter ... Har man inte det så kan man ju klä sig i andras.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026