A-begränsat lättare vid uppkörning?

Ta obegränsat direkt..ta begränsat är som att ta ett vanligt bilkort fast du bara får köra skoda fabior etc..hur kul är det? Du kan isf ta ett obegränsat och sen köra runt på en strypt hoj om det är så men lovar att du kommer ledsna ganska snabbt.. :)

Är absolut inget mer komplicerat att köra upp på en tyngre större hoj så länge den är lättkörd och du kan, observera kan köra hoj. Jag körde upp på en xjr1300 och den kunde jag snurra runt konbanorna hur lätt som helst på samt att den hade tillräckligt med effekt så att man kom upp i 90 km/h på bromsprovet snabbt och kunde fokusera på själva bromsmomentet istället för att trycka fullt med strypt/slö hoj och sen kasta sig på bromsen, aja du fattar min poäng. Sen så har oftast en större/tyngre/nyare hoj lite bättre bromsar än t ex er5or vilket gör det hela ännu bättre enligt min åsikt..

Last edited:
Jo:dummer
En strypt hoj kan du lika gärna köra oavsett om du har begränsat eller obegränsat:rolleyes:

:skjutermigsjälviskallenmedtvåskott
jag vet inte men ibland skräms jag av vissa tankesätt min hjärna väljer. Då finns det väl bara ett argument kvar. Att det kan vara "nyttigt" o köra mellan 2 säsonger innan man ger sig ut på en tung o gasar :gnissla

Oavsett obegränsat eller begränsat KK, så finns det väldigt få äkta mellanklass hojar på marknaden. Några exempel är Kawa Ninja 250 (liten sporthoj), Kawasaki KLX 250 (liten offroad). Hojar som inte får användas på uppkörningen eftersom dom är under 375 cc

Dom flesta andra hojar är strypta hojar som ofta får sämre körbarhet vid "verklig" strypning.

Även för en nybörjare är det bättre att kunna köra en hoj på 500-600 cc och en effekt på 50 -70 hk. T.ex Kawa ER 6, ER 5, eller Suzuki SV650.

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...