A-begränsat lättare vid uppkörning?

crassy

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2010
Hoj
CB1000RA -09
Funderar på att ta A-begränsat istället för obegränsat då jag inte känner att jag kommer att behöva obegränsat de första åren... Vad tror ni, är det enklare att köra upp på en begränsad cykel? En lägre vikt borde ju vara en fördel?

Det är inte lägre vikt det är precis samma cyklar men med mindre effekt precis samma ska o köra, ta obeg direkt!

Det är väl försäkringen som är den enda skillnaden när du köpt hoj. Om du tar A-begränsat och kör en försäkrad mellanhoj dvs. Jag har gjort exakt som du funderar på och för mig är det så iallafall.

jag tänkte göra så först men sen var det så svinigt svårt att hitta en vettig mellanhoj eftersom dom MÅSTE strypas. Finns ingen som passar både cc kravet och kw kravet. Så det blev en Fz750 istället. Och äldre än 20 år så nästan gratis att försäkra =)

jag tänkte göra så först men sen var det så svinigt svårt att hitta en vettig mellanhoj eftersom dom MÅSTE strypas. Finns ingen som passar både cc kravet och kw kravet. Så det blev en Fz750 istället. Och äldre än 20 år så nästan gratis att försäkra =)

Helt rätt. Förstår inte varför alla unga som ska ta kort lever i någon illusion att man måste ha nyaste värsta. Det är inte meningen att unga ska äga nya hojar, försäkringspremierna talar ett allt för tydligt språk.

En gammal hoj, typ en Gixxer eller FZR räcker långt även idag och kostar en spottstyver att försäkra. Jag betalar 1500kr om året i helförsäkring, många betalar förmodligen mer per månad än vad jag gör per år.

Lägre vikt behöver inte hjälpa, en tung hoj med låg tyngdpunkt typ virago etc är också väldigt lätt att balancera fram på lågfartsbanan.

Om man är över 21, kan man ta A-begränsad på en 125a för att sedan automatiskt få obegränsad A efter två år?

Om man är över 21, kan man ta A-begränsad på en 125a för att sedan automatiskt få obegränsad A efter två år?

Nej!

Du måste köra upp med den klassen du ska köra med. T.ex. om du kör upp får du A1 kort och då får du inte överstiga 125cc.

Om du körupp för A-Begränsat så får du köra eu moppe och lätt mc men du MÅSTE köra tung hoj med STRYPNING.

Så du får ej köra upp med 125:a till begränsat kort.

Om du haft A-Begränsat i ett antal år så får du automatiskt A utan begränsning.

ja för mig var det enklare. jag är kort i rocken och hade svårt att hitta en hoj låg nog för mig som ajg skulle orka knuffa runt på. jag valde att köpa en strypt ER5 som är så enkel att manövrerar konbanorna med och som ajg nådde ner bra på och som jag orkade knuffa runt med :)

hade INGA problem med uppkörningen och jag ser dessa två år som extra övningstid (med kortet i fickan). Juli 2011 får jag köra obegränsat så då ska jag ta ur strypningen på min ER5 och regga om den.

På körskolan hade de breva 750 för tungt och er5 för mellan. Efter en provkörning av båda modellerna kom jag fram till att det skulle bli lika "jobbigt" att köra upp för mellan. Undanmanövern var det enda momentet som var lättare med er5:an pga dess lägre vikt & mått.

Vill man göra det så lätt för sig ska man skaffa en minimal hoj som är godkänd för mellan, typ XT350.

Kör upp för tung hoj! inget snack om saken, Det är precis samma sak som begränsat. oftast e det samma typ av hoj som du kör upp med o då är där mindre effekt på mer vikt, o alla dom som säger att det blir billigare försäkring är helt ute o cyklar, försäkringsbolagen har numera som policy att ta original effekten på hojen som riktmärke, så de kvittar om du stryper en R1a T.ex. då den fortfarande kommer kosta det samma!

ja för mig var det enklare. jag är kort i rocken och hade svårt att hitta en hoj låg nog för mig som ajg skulle orka knuffa runt på. jag valde att köpa en strypt ER5 som är så enkel att manövrerar konbanorna med och som ajg nådde ner bra på och som jag orkade knuffa runt med :)

hade INGA problem med uppkörningen och jag ser dessa två år som extra övningstid (med kortet i fickan). Juli 2011 får jag köra obegränsat så då ska jag ta ur strypningen på min ER5 och regga om den.

Just så vi tänkt, frugan vill köra en så lätt o liten MC som möjligt vid uppkörningen för att sedan se de kommande två åren som extra övning. Får nog ta o kolla närmare på minimikraven för A begränsad.

Vid körprov med motorcykel gäller följande krav på
fordonet:
•Behörighet A1: lätt motorcykel, motorns slagvolym får inte understiga 120 cc, effekt max 11 kW

•Behörighet A begränsad: motorns slagvolym får ej understiga 375 cc, effekt max 25 kW och förhållande vikt/effekt får inte överstiga 0,16 kW/kg, alla tre begränsningar måste uppfyllas.

•Behörighet A: motorns slagvolym får inte understiga 700 cc och effekten minst 35 kW.

Som jag fattat det efter klarat körprov gäller enbart kW begränsningen vid körning av hojen.

Då har vi fattat olika.
Som jag tolkar körkortsportalen så gäller även effekt/vikt förhållandet när du fått det begränsade kortet.

frugan tog precis sitt begränsade kort på en er5

tror inte vikten spelar in så mycket om man är tror o stark men är man en liten tös på 50 kg, så kan de nog vara bra om man maskinen inte är stor o tung, men som kille och över 21 så finns de ju ingen anledning att ta begränsad

er5 175kg
cb750 215kg

btw, japanerna har ett kul moment på sin uppkörning (iaf då min japanske kollega tog kort) de måste klara av att själv lyfta motorcyklen från liggande och upp på hjulen, dvs de får inte ha en tyngre maskin än att de kan få upp den själva efter att la lagt den

frugan tog precis sitt begränsade kort på en er5

tror inte vikten spelar in så mycket om man är tror o stark men är man en liten tös på 50 kg, så kan de nog vara bra om man maskinen inte är stor o tung, men som kille och över 21 så finns de ju ingen anledning att ta begränsad

er5 175kg
cb750 215kg

btw, japanerna har ett kul moment på sin uppkörning (iaf då min japanske kollega tog kort) de måste klara av att själv lyfta motorcyklen från liggande och upp på hjulen, dvs de får inte ha en tyngre maskin än att de kan få upp den själva efter att la lagt den

Buell XB12 som alternative 1203cc med 100hk gör den till tung men väger endast 178kg dvs ganska lätt och smidig. för mig funkade det!

ta tjuren vid hornen och ta obegränsat direkt, ingen tvekan! var inte rädd för att det är svårt! bättre att du lär dig bemästra en tung ju, så vet du ju att du klarar det sen.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph