999 på bakhjulet

999

Jag erkänner aldrig något för någon..C U
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
Ducati 999
:) Har precis skafat mig en 999, Fråga kan jag gasa upp den på bakhjulet.
Har inte kört så många mil med den ännu så har inte vågat prova, jag vet chicken... Men samlar mod...:)

:corn

edit : äääh va fan jag kan väl vara seriös då, jag han ju vara först med gubben iaf.. svar : JA .

999 skrev:
2472578 :) Har precis skafat mig en 999, Fråga kan jag gasa upp den på bakhjulet.
Har inte kört så många mil med den ännu så har inte vågat prova, jag vet chicken... Men samlar mod...:)

1:an INGA problem
2:an går om man vill :)

O grattis till köpet! :tummenupp

Fråga kan jag gasa upp den på bakhjulet.

Skiter björnen i skogen?:D

Klart du kan, funkar det på min 2-ventilare så lär det inte var några bekymmer på din maskin.
Och grattis till en grym hoj.

Last edited:
Är inte 999:an en av de lättare att leka med? Typ bakhjul, framhjul osv.? Eller har jag missförstått allt? :hihi

PeppeBus skrev:
2472588 1:an INGA problem
2:an går om man vill :)

O grattis till köpet! :tummenupp

Hej igen kommer den fort eller stillsamt, har slagit över en gång för länge sedan så det sitter i....

999 skrev:
2472616 Hej igen kommer den fort eller stillsamt, har slagit över en gång för länge sedan så det sitter i....
Det beror helt och hållet på hur mycket du gasar, pröva med mer och mer gas hela tiden tills den börjar gå upp.

På ren gas tror jag inte, men med lite assistans så wheelar den troligen alldeles utmärkt enkelt.

Swedie skrev:
2472659 På ren gas tror jag inte, men med lite assistans så wheelar den troligen alldeles utmärkt enkelt.

Fan är 999 så slö... mina gamla mille wheeliar som en gud på 1an, stark som en cross...o det är med orginal usa drevningen på den :). Runt 3-4k så vill den bara upp :)

Lam-Kaka skrev:
2472758 Fan är 999 så slö... mina gamla mille wheeliar som en gud på 1an, stark som en cross...o det är med orginal usa drevningen på den :). Runt 3-4k så vill den bara upp :)
Testa en gång att inte röra dig ur fläcken, framåtlutad och endast ge på gas utan minsta förflyttning av dig själv på hojen. Fast ja iofs, ja kan ju ha fel faktiskt. Var ett tag sedan jag testade, men det gäller iaf på ett par hojar jag haft... hmm.

Börja med att först bara gasa precis så mycket att den lyfter framhjulet ett par dm över backen och sedan släpper du ned den igen. Första gångerna behöver du inte ens ta upp framhjulet, prova bara att ge lite gas så kommer du att känna om hojen vill lyfta på framhjulet eller inte. När du hittat ett sådant läge så ge bara lite mer gas så kommer den upp några dm och släpp sedan ned den igen. Ligg för allt i världen inte på ettan vid 7000 varv och ge full gas i början, risken för överslag är överhängande! Ta det lugnt några gånger istället så att får du lite känsla för hur plötsligt den kommer upp, ungefär vilket varvtal du ska hålla och ungefär hur mycket gas du ska ge. Utan att ha provat en 999:a skulle jag tro att ca 5000 varv räcker gott och väl, framförallt på ettan.

Sedan kan du succesivt ta upp den högre och högre, längre och längre. När du ska försöka åka en bit på bakhjulet så gasa upp hojen, luta dig tillbaka med överkroppen och försök sedan hitta ett läge med gashandtaget där du kan hålla så jämn gas som möjligt. Försök undvika att "pumpa" med gasen, det blir bara ryckigt och risken är större att du slår över när du slår på mer gas för att försöka hålla hojen uppe efter att ha släppt ned den lite för långt.

Eftersom det är en twin har du gott om motorbroms på den så risken är att det att det tillsammans med insprutning (nu vet jag inte hur väl avstämd den är på 999:an) gör att det kan bli ganska ryckigt, framförallt på ettan.

Personligen föredrar jag att hålla en lite högre växel och använda kopplingen för att ta upp hojen. Jag tror dock att det kan vara bra att börja i lite lägre hastigheter och få lite känsla för hur det känns med hojen på bakhjulet innan du dånar fram i 100km/h+, ger fullt och dumpar kopplingen eftersom det fort kan bli onödigt spännande då.

Den enda gången du behöver effekt när du kör på bakhjulet är när du tar upp hojen. När du väl har den uppe så är det bara att luta sig tillbaka (bokstavligen) och låta vikten göra jobbet.

Och glöm för guds skull aldrig: håll dig på vägar utan trafik och korsningar! Om inte för andras så för din egen skull, det gör mest ont för dig om ni krockar.

Last edited:
Det fungerar alldeles utmärkt! Jag har originaldrevning och i ettan dansar den upp utan problem. Dra upp på ettan och växla till 2:an. Annars kan man koppla upp den på 2:an också. Väl uppe är 999:an stabilare att wheela med än min förra hoj GSX-R1000 -04.

Lycka till men misshandla nu inte din nya hoj! :)

999 skrev:
2472578 :) Har precis skafat mig en 999, Fråga kan jag gasa upp den på bakhjulet.
Inget chicken i det, ta din tid! Vi vill inte ha fler i diket nu... :( [Jag e också feg] :tummenupp

Mackz skrev:
2472979 Det fungerar alldeles utmärkt! Jag har originaldrevning och i ettan dansar den upp utan problem. Dra upp på ettan och växla till 2:an. Annars kan man koppla upp den på 2:an också. Väl uppe är 999:an stabilare att wheela med än min förra hoj GSX-R1000 -04.

Lycka till men misshandla nu inte din nya hoj! :)

Hur är 999 med av o påslag på tvåan runt 6k-7k funkar det?

PeppeBus skrev:
2472939 Menar du att det inte skulle gå o gasa upp den på ettan???
Han menar att du inte får hjälpa till på något sätt.
Alla hojjar går på bakhjulet på 1an om man gör rätt men bara några få gör det på ren gas.

Att man "snärtar" med gasen på 1an är att hjälpa till.
Iofs tror jag nog 999 tillhör de som går på bakhjulet på 1an vare sig man vill eller inte, beror på vrid eller "effektpuckel".

Till 999
Tvärtom vad du känner så är det faktiskt skönare om hojjen kommer upp relativt snabbt och när DU bestämmer att den ska göra det.

Vrid inte på gasen och vänta på att den ska komma för då känns det obehagligt även för den som kan åka på bakhjulet.

Hjälper man till på olika sätt vet man ju exakt när hojjen kommer och det blir mycket lättare att reglera.

Så prova att hjälpa till ett par gånger försiktigt i början så hittar du snart det optimala sättet att få upp din 999.

IMHO

Last edited:
Lam-Kaka skrev:
2472993 Hur är 999 med av o påslag på tvåan runt 6k-7k funkar det?

Ja du, vet inte riktigt. Har aldrig reflekterat över det men man kan ligga och balansera på 3:an i jämn hastighet utan att gasrunka.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back