999 på bakhjulet

Vi har väl samma motor...
För lugna goa wheelies gå på gas lite lagom, slå av, å kvickt på igen, up we gooo!
 
Han menar att du inte får hjälpa till på något sätt.
Alla hojjar går på bakhjulet på 1an om man gör rätt men bara några få gör det på ren gas.

Jag tyckte det var konstigt att han påstod att det inte gick att gasa upp den. Jag vet mycket väl att det går gasa upp den lätt på 1:an. Sen går det oxå göra det på 2:an, men med lite hjälp.
 
PeppeBus skrev:
2473586 Jag tyckte det var konstigt att han påstod att det inte gick att gasa upp den. Jag vet mycket väl att det går gasa upp den lätt på 1:an. Sen går det oxå göra det på 2:an, men med lite hjälp.

Så när du kör så gasar du bara upp till balansläget? Med huvudet bakom rutan..

Inget ryck, ingen förflyttning av röven, inget av påslag med gasen, inga raka armar?

Är man van så tänker man inte på de små grejor man gör, som en nybörjare inte gör och nybörjaren kommer vara helt oförstående till hur du kan uuiila å inte han...

Jag måste köpa Italienskt...... Not
 
Last edited:
tillochmed min gamla 748 kommer upp på ettan om jag inte hänger på tanken eller lutar mig framåt. Sitter jag "rakt upp" och ger fullt från ex. ett rödljus så släpper framhjulet runt 6500rpm.. på 2:an vill den bara om man "vippar" vid 8000..

Det kanske finns en förklaring för det..
SAE.jpg




999:an skall man också ha klart för sig att den är på tok för högt växlad orginal. 15 drevet ifram bör bytas till ett 14.. då blir den lite roligare även om toppfarten sjunker något. Men vem kör 280-290 km/t? 250 räcker gott och väl.
 
Last edited:
Givetvis går det at gasa upp den, säkerligen även på 3:an utan problem. Mitt monster var det inga som helst problem med att "gasa" upp på 3:an. Gasa lite, släpp av och låt gaffeln komprimera litegrann och på vägen upp så gasar man bara fullt och vips så dansar framhjulet i luften. Detta lärde Swedie mig efter många bakhjulskörningar bakpå honom på min gamla 900ss.
Men sen om man anser det att gasas upp vet jag iofs inte. Hur många hojar går på bakhjulet genom att bara gasa och inte göra något mer förutom på 1:an samt 2:an? Turbohojar i all ära, men originalare?
 
Anderzzon skrev:
2473610 Så när du kör så gasar du bara upp till balansläget? Med huvudet bakom rutan..

Inget ryck, ingen förflyttning av röven, inget av påslag med gasen, inga raka armar?

Är man van så tänker man inte på de små grejor man gör, som en nybörjare inte gör och nybörjaren kommer vara helt oförstående till hur du kan uuiila å inte han...

Jag måste köpa Italienskt...... Not


Jo jag brukar oftast ha huvet bakom rutan.. blir lite jobbigt annars ;)

Svar på din fråga: JA! jag sitter helt normalt, gör inget konstigt. Gasar lite lagom.. o vipps.. trot om du vill, men framhjulet reser sig från backen. Hela vägen upp till balanspunkten... Kan lova att den reser sig om jag typ ligger på tanken oxå.
 
PeppeBus skrev:
2473690 Jo jag brukar oftast ha huvet bakom rutan.. blir lite jobbigt annars ;)

Svar på din fråga: JA! jag sitter helt normalt, gör inget konstigt. Gasar lite lagom.. o vipps.. trot om du vill, men framhjulet reser sig från backen. Hela vägen upp till balanspunkten... Kan lova att den reser sig om jag typ ligger på tanken oxå.

haha ja de har du rätt i :D

Ok, lite mer vrid i de däringa dådå lr för kort sving :) :tummenupp
 
Jag vet inte om så många här vekligen har kört en 999:a, Jag har en S -04 och det spelar ingen roll hur man gör, vid 8000 går framhjulet till väders och håller man kvar så går den runt på ettan. På tvåan lyfter det om man kastar den snabbt höger-vänster eller omvänt, samt om det är lite guppigt. Det sker lugnt och sansat, det är ingen turbohoj, vad trodde du?
 
Enda Ducati jag kört är 999, den var skön, blir jag mutad av Ducati ska jag fundera på att vara otrogen mot japsarna :tungan
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top