96db 2006, 94db 2007

Olof Eriksson skrev:
Jag kan erkänna att när man gör som jag och startar på de sista startplaceringarna så är inte ljudet särskilt underhållande när man kör heller :rolleyes: Speciellt hatar jag de där jäkla YZ450F.

Tycker faktiskt att Honda 450 låter mer illa. Men man upplever ju ljud lite olika.
Sedan beror det ju på om man bytt ljuddämpare till någon mistlur av något slag eller inte.
 
CoRuS skrev:
Det är snart ett minne blott... :banana :tummenupp


Olle for president...*eller nåt sånt...*
Oj nu vet jag inte hur jag ska uttrycka mig :rolleyes: Tack för stödet kompis! :tummenupp

Jag heter Lasse skrev:
Tycker faktiskt att Honda 450 låter mer illa. Men man upplever ju ljud lite olika.
Sedan beror det ju på om man bytt ljuddämpare till någon mistlur av något slag eller inte.
Kanske är lite vad man är van vid också! Jag tänkte faktiskt på det sista racet på kinnekulle, då hade jag både en honda å en yamma framför mig!
 
Är lite sugen på att bygga dubbeldämpare på min Yamma men jag behöver först hitta någon som är duktig på att svetsa. Helst i titan då eftersom resten av rykröret är av det materialet. Vet att det går utmärkt att göra ett rostfritt men det är aldrig fel att hålla vikten nere.
Spelar kanske inte så stor roll om jag inte hårdbantar först. :hihi
 
Enginehardware skrev:
Hej.

Vi kommer med ett tyst effekt system till mässan, 92Dba, dubbelrör.
Kom till Husabergs monter, så får ni se.
Kommer med 2 olika längder på slut dämparna, om det blir krav på lägre nivå.

// Thomas
www.enginehardware.se
Har tyvärr inte möjlighet att komma ner till mässan så det får bli frågor här i stället.

Är det 2-1-2 eller dubbelt hela vägen ? Har du till KTM åxå eller är det bara Husa som gäller ? Hur löser du/ni det med plasten på vänstersidan i så fall ?

.
 
Spider skrev:
Har tyvärr inte möjlighet att komma ner till mässan så det får bli frågor här i stället.

Är det 2-1-2 eller dubbelt hela vägen ? Har du till KTM åxå eller är det bara Husa som gäller ? Hur löser du/ni det med plasten på vänstersidan i så fall ?

.

Hej.

Husaberg: Dubbelt hela vägen. plasten inget problem-är monterad idag på hoj med kolfiberbakdel, flyttar batt box till under sadeln, Hulken på Springzz mod stötdämp, samt att bromsslang bak måste vändas.
Honda: Delar sig vid stötdämp.
Suzuki: Delar sig vid stötdämp.
KTM: Under utredn.
Yamaha: Under utredn.

Bilder kommer på hemsidan efter mässan.
Ljuddämp låter vi tillverka i Tyskland, resterande egen mod.
1mm rostfritt. ev så kommer vi köpa bakdelen i alu. ev Acra bakdel, kostnadsfråga då dessa är dyra i inköp.
Husasystemet kommer att landa på 12500kr inkl moms.

// Thomas
www.enginehardware.se
 
Ngn som sitter på instruktioner på hur ljudmätningen ska utföras. Mått, vinkel, kolvhastighet osv.
 
Barrett skrev:
Ngn som sitter på instruktioner på hur ljudmätningen ska utföras. Mått, vinkel, kolvhastighet osv.
Jag har försökt att hitta det hos Svemo utan att lyckas. Men som det verkar så skall ju svenska reglementet i mångt och mycket vara en översättning av det internationella då borde ju rimligen det FIM skriver vara hyfsat nära sanningen. Blev lite mycket men vad FIM skriver är:

01.79 SOUND CONTROL
Sound will be controlled to limits as stated in Art. 79.11.

79.01
With the microphone placed at 50 cm from the exhaust pipe at an angle of 45° measured from the centre-line of the exhaust end and at the height of exhaust pipe, but at least 20 cm above the ground. If this is not possible, the measurement can be taken at 45° upwards.

79.02
During the sound test only, every motorcycle must be equipped with an extension (min. 30 cm) to the spark plug cable, if requested by the Chief Technical Steward. One end of this extension must be plugged into the original spark plug cap whilst the other end has another spark plug cap and fitted normally on the spark plug.

During a sound test, machines not equipped with a gear box neutral must be placed on a stand. During the sound test, only the rider may take place on the machine in the normal riding position and operate the throttle. No other team personnel may influence the sound test.

79.03
The silencers will be marked when they are checked and it is not allowed to change them after the verification, except for any spare silencer which has also been checked and marked.

79.04
The rider shall keep his engine running out of gear and shall increase the engine speed until it reaches the specified Revolutions Per Minute (RPM). Measurements must be taken when the specified RPM is reached.

79.05
The RPM depends upon the mean piston speed corresponding to the stroke of
the engine.

The RPM will be given by the relationship :
N = 30,000 x cm / l
in which
N = prescribed RPM of engine
cm = fixed mean piston speed in m/s
l = stroke in mm

79.06
The piston speed for Motocross (13m/s) is only an equivalent approximate figure, for reference only. For convenience, made possible by the similarity of engine stroke on current Motocross machines, within capacity classes, the test will be conducted at a fixed RPM :

Up to 85 cc 8,000 RPM
Over 85 cc up to 125 cc 7,000 RPM
Over 125 up to 250 cc 5,000 RPM
Over 250 cc up to 500 cc 4,500 RPM
Over 500 cc 4,000 RPM

79.07
The sound level for engines with more than one cylinder will be measured on each exhaust end.

79.08
A machine which does not comply with the sound limits can be presented several times at pre-race control.

79.11 Sound limits in force
98 dB/A (see also Art. 79.06).
As from 01.01.2006: 96 dB/A

79.12
The surrounding sound should not exceed 90 dB/A within a 5 metres radius from the power source during tests.

79.13
Apparatus for sound control must be to international standard IEC 651, Type 1 or Type 2.
The sound level meter must be equipped with a calibrator for control and
adjustment of the meter during periods of use.

79.14
The "slow response" setting must always be used.

79.15
Due to the influence of temperature on sound tests, all figures are correct at 20°C. For tests taken at temperatures below 10° C there will be a + 1 dB/A tolerance. For tests below 0°C, a + 2 d/BA tolerance.

79.16 Sound control during and after the competition
In a competition which requires a final examination of machines before the results are announced, this examination must include a sound control measurement of at least three machines chosen at the discretion of the Clerk of the Course in co-operation with the Chief Technical Steward

01.80 GUIDELINES FOR USE OF SOUND LEVEL METERS
80.01
The Sound Control Officer (NCO) must arrive in sufficient time for discussions with the Clerk of the Course and other Technical Officials in order that a suitable test site and testing policy can be agreed.

80.02
Sound level measuring equipment must include a compatible calibrator, which must be used immediately before testing begins and always just prior to a re-test if a disciplinary sanction may be imposed. Two sets of equipment must be available in case of failure of tachometer, sound level meter or calibrator during technical control.

80.03
Before testing, the NCO should if possible liaise with a maximum of two holders of FIM Entrant's or Manufacturer's licences, or team managers, who have sound test equipment including calibrators, in order to agree the accuracy of the official sound level meter.

80.04
Tests should not take place in rain or excessively damp conditions. Machines considered excessively noisy must be individually tested if conditions allow.

80.05
In other than moderate wind, machines should face forward in the wind direction. (Mechanical sound will blow forward, away from microphone).

80.06
'Slow' meter response must be used.

80.07
'A' weighted setting on sound level meter.

80.08
Always round down meter reading, that is : 100.9 dB/A = 100 dB/A.

80.09 Corrections
Type 1 meter : deduct 1 dB/A
Type 2 meter : deduct 2 dB/A

80.10 Temperature
Ambient temperature :
Below 10° Celsius : deduct 1 dB/A
Below 00° Celsius : deduct 2 dB/A.
All tolerances are accumulative. Action taken will depend on the sporting discipline concerned, and decisions taken during prior discussions with the clerk of the Course.

Hela dokumentet hittar du under Technical Rules på sidan http://www.fim.ch/en/default.asp?item=27#

.
 
Last edited:
Har jag inte hundra fel så TROR jag att det står nånstans på hojjen vilket varvtal det ska mätas i, eller kanske i manualen. Har för mig att vid kinnekulle så mätte dom vid 4500rpm på min 450.
 
Olof Eriksson skrev:
Har jag inte hundra fel så TROR jag att det står nånstans på hojjen vilket varvtal det ska mätas i, eller kanske i manualen. Har för mig att vid kinnekulle så mätte dom vid 4500rpm på min 450.
Se ovan

450: 4500
500+: 4000

:tungan :)
 
Spider skrev:
Då får du se till att slänga upp en blänkare när/om det blir aktuellt. :tummenupp

.
Hej.

Det är i högsta grad aktuellt, vi har klart med dubbel ljuddämpare till följande modeler:

KTM SMR 525: 12900kr inkl moms.
Kawasaki KX 450: 12500kr inkl moms.
Yamaha YZ 450: 12500kr inkl moms.
Suzuki RMZ 450: 12500kr inkl moms.
Honda CRF 450: 12500kr inkl moms.
Husaberg: 12500kr inkl moms. viss modifiering nödvändig.

ca 1 mån lev tid.
Bilder kommer på hemsidan efter mässan.
Om det är panik så kan jag maila bilder med låg upplösning. skicka ett mail till:
thomas@enginehardware.se

// Thomas
www.enginehardware.se
 
Hittade det här systemet till KTM igår.

Spider -> bara att plocka fram det tjocka lädret och slanta upp, hehe :tummenupp
 

Bifogat

  • KTM-dubbelsystem.jpeg
    KTM-dubbelsystem.jpeg
    65.3 KB · Visningar: 126
Supermoto skrev:
Hittade det här systemet till KTM igår.
Hittade :confused: I grovsoprummet, i grannens kontainer, liggandes i landningszonen efter er platå ? :hihi

Har du nån länk med info ? Inte bara bilden då alltså.

Finns inget förbud mot att få drömma och dregla lite va ?

.
 
Barrett skrev:
Den är inte bara flashig. Den är ful & dålig oxå. :argpådato
Japp, så e re.

Jag tror jag fattar så pass mycket italienska att jag kan uttyda att man sen 9/1 kan beställa dubbelsystem i aluminium för 600€+moms och i titan för 780€+moms.

Det största problemet som jag ser det med hela siten är ju att dom öht inte har någon produktinformation. Som i kitet ovan t.ex.; vad ingår ? klarar den 96dB enl. FIM ? Etc, etc..... Dom uppmanar en visserligen att slå en signal men.....

.
 
Spider skrev:
Japp, så e re.

Jag tror jag fattar så pass mycket italienska att jag kan uttyda att man sen 9/1 kan beställa dubbelsystem i aluminium för 600€+moms och i titan för 780€+moms.

Det största problemet som jag ser det med hela siten är ju att dom öht inte har någon produktinformation. Som i kitet ovan t.ex.; vad ingår ? klarar den 96dB enl. FIM ? Etc, etc..... Dom uppmanar en visserligen att slå en signal men.....

.

Italienare :rolleyes:
 
Barrett skrev:
Ngn som sitter på instruktioner på hur ljudmätningen ska utföras. Mått, vinkel, kolvhastighet osv.
Och i och med att jag nu hittat NT (annan tråd) så känner jag mig tvungen att peta in vad Svemo skriver om ljudmätning i denna tråd. Rätt skall vara rätt.

13.4.1 Ljudmätning
Regelverk för ljudmätning kan komma att förändras under perioden. Se alltid SVEMO hemsida för aktuella regler.

Ljudmätning ska ske enligt följande:
13.4.1.1 Ljudet mäts då motorcykeln står stilla med motorn igång och växellådan i friläge eller, vid automatiska transmissioner, med drivhjulet eller bandet uppallat eller transmissionen satt ur funktion. Omgivande ljudnivå får inte överstiga 90 dB(A) inom 5 meters radie från motorn om SR ej anger annat.

13.4.1.2 Motorn ska arbeta med ett varvtal som svarar mot en genomsnittlig kolvhastighet, olika för olika tävlingsarter enligt följande:

13.4.1.2.1 4-takts- och Wankelmotorer i backe, gräsbana, isracing, enklare isbana, speedway, motocross, sandbana, roadracing och snöskoter - 11 m/sek.

13.4.1.2.2 2-taktsmaskiner i backe, enklare isbana, motocross, roadracing och snöskoter - 13 m/sek, samt 50cc- och 80cc-maskiner i speedway och trial - 13 m/sek. Varvtalets relation till kolvhastighet och slaglängd framgår av tabell.

13.4.1.3 Ljudmätarens mikrofon placeras 500 mm från avgasrörets mynning i 45 graders vinkel mot rörets slutände bakom densamma och i mynningshöjd, dock lägst 200 mm ovanför markplanet. Om mätning i avgasrörets mynningshöjd inte är möjlig får mätningen istället ske i 45 graders vinkel ovanför avgasöppningen. Maskiner med flera avgasrör mäts vid varje avgasrörsmynning.

13.4.1.4 Förare, vars motorcykel inte uppfyller gällande krav vid en första mätning, har rätt till ytterligare två mätningar varvid tillfälle till förbättringar av ljuddämpningen ska ges mellan varje mätning.
 

Bifogat

  • slag-varv.jpg
    slag-varv.jpg
    52.6 KB · Visningar: 70
Back
Top