96db 2006, 94db 2007

fetsladd

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2004
Hoj
SUZUKI RMZ-450 Supermotard
Tjena !

Det diskuteras mycket ljuddämpare på sporthoj ,
och jag vill bara göra er uppmärksamma på den nya regeln som kommer i 2006 års Supermoto Reglemente i Sverige, 96db är det som gäller på alla tävlingar i SM.
Till 2007 kommer 94db gälla.
Det blir tuffare krav på ljudet , men.....jag tycker det är bra så att tillverkarna bygger därefter, det finns bra trimmrör som klarar 96 och tillockmed 94 idag.
får vi ner ljudet kan vi komma närmare städer och puplik.
RR kontrolanterna kommer va stenhårda på db. bara så ni vet.
Som sagt kolla db. innan ni handlar inför 2006.

Fetsladd

Vi ses.
#6Crille

Det är ett ganska stort steg att ta från att ha varit i princip fritt 2005.
Jag har inte kört SM men på övriga tävlingar är det endast NM i uddevalla som haft mätning och de släppte igenom i princip allt.

94 är fan inte högt...men visst det blir rätt mkt trevligare för publiken.
Blir enduroljuddämpare som gäller -07 då.

fetsladd skrev:
Tjena !

Det diskuteras mycket ljuddämpare på sporthoj ,
och jag vill bara göra er uppmärksamma på den nya regeln som kommer i 2006 års Supermoto Reglemente i Sverige, 96db är det som gäller på alla tävlingar i SM.
Till 2007 kommer 94db gälla.
Det blir tuffare krav på ljudet , men.....jag tycker det är bra så att tillverkarna bygger därefter, det finns bra trimmrör som klarar 96 och tillockmed 94 idag.
får vi ner ljudet kan vi komma närmare städer och puplik.
RR kontrolanterna kommer va stenhårda på db. bara så ni vet.
Som sagt kolla db. innan ni handlar inför 2006.

Fetsladd

Vi ses.
#6Crille
Är det dubbla ljuddämpare som gäller i framtiden :confused:

rejser skrev:
94 är fan inte högt...men visst det blir rätt mkt trevligare för publiken.
Blir enduroljuddämpare som gäller -07 då.
Duger endurodämpare till 94db?

Jag kommer göra en påbyggnad på min ljuddämpare iaf, får se hur det ser ut i slutändan... Det för att komma ner på 96db då

Olof Eriksson skrev:
Duger endurodämpare till 94db?

Jag kommer göra en påbyggnad på min ljuddämpare iaf, får se hur det ser ut i slutändan... Det för att komma ner på 96db då

Ja de akra som sitter på tex hojar i enduro vm är 94db.

fetsladd skrev:
.....96db är det som gäller på alla tävlingar i SM.....
Vet du/någon vad som kommer att gälla för övriga tävlingar ? Beviks ? Sverigecupen ? etc. Samma reglemente eller 'lokala regler' ?

fetsladd skrev:
.......det finns bra trimmrör som klarar 96.......
Berätta mer. Vem gör bra 96dB trimrör ? (tänkte jag skulle frågat dig i går i hallen men..... glömsk e man och när jag kom på det hade du dragit).

.

Hej.

Vi kommer med ett tyst effekt system till mässan, 92Dba, dubbelrör.
Kom till Husabergs monter, så får ni se.
Kommer med 2 olika längder på slut dämparna, om det blir krav på lägre nivå.

// Thomas
www.enginehardware.se

Tänk om Motogp hojarna skulle ha gränsen vid 94dB :zpy
Det är bara vi i lilla Sverige som ska va så lydiga och duktiga med ljudbestämmelser.

Jösse skrev:
Det är bara vi i lilla Sverige som ska va så lydiga och duktiga med ljudbestämmelser.
Nja, det är FIM regler. Dvs all supermoto och motocross kommer ha 96/94dB.

Thomas: Det finns alltså prylar för att få ner den till lägre än 92db? oh my... Men de lär vi väl inte få se på ett tag får vi hoppas.

Jösse skrev:

Ja, vad anser du vi ska göra då det är ljudet som varit en stor anledning, om inte den ända till att många banor inte tillåter supermotard-åkning? Vi kan tyvärr inte tvångsförflytta folk som bor i närheten av banor även om man så skulle vilja göra då det i många fall varit så att de har flyttat till banan.
Så som det är i supermotard-sverige idag så får vi helt enkelt rätta oss efter det eller inte köra alls. Valet är enkelt...

Sedan kan jag erkänna att det inte alltid är så roande att det låter för jävla högt när man kollar på tävlingar. Visst det låter mäktigt :banana , men jag är inte där för ljudets skull.
Många som varit publik har slagit ner på ljudnivån på varenda SM-tävling, deras/våra åsikter får man lyssna till då publik är en viktig del i sporten i många hänseenden. Men självklart finns det en lägsta gräns.

/Mange :tummenupp

Jösse skrev:

Haha, jag har för mig att deras gräns ligger vid 130dB. Tjena.. :skrämd :huvet

CoRuS skrev:
Sedan kan jag erkänna att det inte alltid är så roande att det låter för jävla högt när man kollar på tävlingar. Visst det låter mäktigt :banana , men jag är inte där för ljudets skull.
Jag kan erkänna att när man gör som jag och startar på de sista startplaceringarna så är inte ljudet särskilt underhållande när man kör heller :rolleyes: Speciellt hatar jag de där jäkla YZ450F.

Precis det är det jag menar grannarna till banorna som klagar på för högt buller.

99% av alla banor i Sverige RR, cross, kart, minimoto mm mm har grannar som gnäller för minsta lilla.

Stora motorländer som Spanien Italien är det välkommet med motorsport och respekterat av medmänniskor som vet vad racingen betyder för deras land.

Det har blivit en skitdum principsak i Sverige där alla vet att minsta pip till ansvarig kommun kan få anläggningarna stängda.

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda