954 vs SP1?... rad4:a vs twin?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjena!

Jag är nog världens veligaste person när jag har något som fungerar bra, men känner ändå att det hade varit roligt att förnya sig lite. Det är ett hojbyte jag snackar om...

Efter att ha funderat på att skaffa en 929 eller 954:a så gick tankarna över till att ha kvar VFR:en och skaffa en XR650SM som ett bra komplement till min hojåkning.

Nu har funderingarna tagit oanade vändningar. Just nu velas det mellan en 954:a eller en VTR SP1! :huvet Har vi några som haft/har kört bägge hojarna som har några intressanta åsikter?? Swedie vet jag har ju gått ifrån rad4:a till twin, säkert flera som gjort motsvarande val eller val åt andra hållet. Vill gärna ha era åsikter.

Jag är 187cm lång och kör sällan bara till kiosken och vänder, utan plöjer gärna en 12-20 mil när jag väl sitter på hojen. Försäkringspremien är i stort sett lika eländig för de bägge...

Efterlyser synpunkter angående:
- Komfort...förare
- Komfort...passagerare
- Förvarningsutrymme
- Motorkaraktär...för normalt gatbruk (dvs ingen hänsyn tagen till bankörning)
- Hojens geometrier...inbjuder till djupa nerlägg eller mera touringkörstil (upprätt körstil)... osv
- Kvalitet och finish...
- Ekonomi...däck, drivpaket...slitdelar
- Ekonomi...service
- Ekonomi...andrahandsvärde
- Ekonomi...bränsleförbrukning
- Möjligheter till BRA crashpuckar osv (blir halvförsäkring)
- ...mera punkter som dyker upp efterhand.

//KaliZ
 
Last edited:
Provkör!
För de flesta punkter du frågar om ovan så är nog 954an att föredra. Men SP1an är ett coolare val :)
 
Allt talar väl för 954an på ovanstående punkter. Bara att titta på SP1an säger ju att den är mer racing.

Jag hade haft kvar vfr'en och skaffas grusbus/motard som du tänkte från början ;)
Du verkar ju nöjd med din nuvarande Honda och den är ju byggd för dina ändamål. Att ha en annan hoj för övrig åkning skulle för min egen del vara en stor bonus!
 
954 om du tänker åka längre turer typ touring...annars om du fortfarnade är sugen på en v-twin så är Millen ett het tips som lång turs hoj m.m den har allt Sp1/Sp2 har och lite till.
 
Har bara kört 954:an av de cyklarna du nämner och den tyckte jag var helt ok. Twin kontra rad4 tycker jag inte spelar så stor roll utan mer helheten av cykeln. Min upplevelse av twin är att den är ryckigare och stötigare men kanske ger liiite mer känsla av vrid vid låga varv. Rad4:an är jämnare, sleekare och känns helt enkelt mer modern och solid. Har personligen gått från twin till rad4 men det var mer av en slump än ett noga övervägt beslut..

Så länge du köper något med massor med klös i så är det nog skit samma. :tummenupp
 
Jag är 187cm lång och kör sällan bara till kiosken och vänder, utan plöjer gärna en 12-20 mil när jag väl sitter på hojen. Försäkringspremien är i stort sett lika eländig för de bägge...
- ...mera punkter som dyker upp efterhand.
//KaliZ

Äger en SP1:a men har även kört lite 954 också men känner inte att jag har tillräckligt med input på den så jag svarar för Sp delen nu:)

Hjälper gärna till om jag kan!

Efterlyser synpunkter angående:
- Komfort...förare Helt okej enligt mig, dock ganska påfrestande för armarna vid skjuts då passageraren får hänga ganska mycket mot föraren
- Komfort...passagerare Inte speciellt bekväm, kanske ngt värre än på 954.an
- Förvarningsutrymme Nu har jag verktygsats+pc2 under kutsen på min sp men jag får inte ens in ett par hk smågodis så de blir=obefintligt
- Motorkaraktär...för normalt gatbruk (dvs ingen hänsyn tagen till bankörning) SP1.an har rätt lång 1.a och blir därför ganska ryckig i lägre hastigheter annars funkar den kanon som "gathoj"
- Hojens geometrier...inbjuder till djupa nerlägg eller mera touringkörstil (upprätt körstil)... osv Man tycker inte man lägger ner hojen så mycket men pinnarna tar i lättare än vad man tror, körstilen är ganska framåtlutad
- Kvalitet och finish... 5/5 möjliga förutom att tankaset läcker som standard
- Ekonomi...däck, drivpaket...slitdelar Allt beror ju på hur man kör men däck skulle ja vilja säga att den äter ganska friskt, har kört slut på 1 supercorsa bakdäck och ca halva Pilot power däcket som sitter på nu under ca 400 mil. Då blandat bana/gata/lek
- Ekonomi...service Vet ej
- Ekonomi...andrahandsvärde Står sig bra om man håller dom i skick
- Ekonomi...bränsleförbrukning Min tar ca 1,2/1,3 i stan sen kan man bränna 200 på landsvägen och då tar den ca 0,7/0,8
- Möjligheter till BRA crashpuckar osv (blir halvförsäkring) Alla kraschpuckar till sp:en jag har hittat så måste man ta hål i kåporna för att dom ska passa
 
Varför inte satsa på en nyare VFR 800?
Jag inbillar mig att V4 är lite "bästa av två världar", och den ska ju inte vara direkt obekväm vad jag förstår och ändå röra på sig rätt bra...

Annars låter du ju lika roligt att utöka hojparken som att uppgradera i mina öron, speciellt om man faktiskt är nöjd med det man har för stunden.
 
Varför inte satsa på en nyare VFR 800?
VFR 94-97 är den sportigaste VFR:en pga smidigast och lättast chassi.
Om man har en sådan, och tittar på sportiga Fireblade och race-iga SP1 så är 800:an ett steg åt det helt andra hållet tycker jag.
 
VFR 94-97 är den sportigaste VFR:en pga smidigast och lättast chassi.
Om man har en sådan, och tittar på sportiga Fireblade och race-iga SP1 så är 800:an ett steg åt det helt andra hållet tycker jag.

Ja jo precis. Jag upplever samma sak. 800:an som mera touring än min 750! En vfr 800 är med andra ord inget alternativ!

//KaliZ
 
Tjena!

Har en Spetta o kan bara tala för den, men även provsuttit polarns 954..
Dina 187cm tror jag inte e nåra probs på nån av dom.

Efterlyser synpunkter angående:
- Komfort...förare Sp1:an har ju sen den kom fått kritik för extrem körställning, framåtlutad o hänger över styret, men 45 mil krokväg på en dag, e inga probs, vill man så går det, men ändå, 1-0 till 954
- Komfort...passagerare som ovan, vill man så går det, men bekvämt?? Åkte dock ca75 mil på en helg me skjuts, o hon va nöjd efteråt. 2-0 till 954
- Förvarningsutrymme 954 e hojvärldens 245:a, 3-0..
- Motorkaraktär...för normalt gatbruk (dvs ingen hänsyn tagen till bankörning) tror det kvittar, mao 4-1??
- Hojens geometrier...inbjuder till djupa nerlägg eller mera touringkörstil (upprätt körstil)... osv Hmm, nerlägg: båda, touring: 954.. 6-2
- Kvalitet och finish... Ja, de e ju Honda, så vad förväntar du dig?? Tar jag inte helt fel så va Honda först me 5 årsgarantin på hojar!!?? 7-3
- Ekonomi...däck, drivpaket...slitdelar Allt hänger på hur DU hanterar gasen..
- Ekonomi...service Vet inte gör min själv
- Ekonomi...andrahandsvärde Båda verkar stå sig rätt bra
- Ekonomi...bränsleförbrukning Min e trimmad o drar mindre än orginal:D , tror dock till 954:ans fördel 8-3
- Möjligheter till BRA crashpuckar osv (blir halvförsäkring) Tyvärr så e de nog håltagning i kåporna som gäller, men det finns till båda

I det stora hela vinner nog 954:an, men vill man köra twin o göra avkall på komfort o sånt så e de Spetta som gäller!!:yoparty :gnissla :huvet :D
 
954:an är lättare, har mer effekt, har bekvämare körställning, är marginellt bekvämare för passageraren och är förmodligen också billigare.

Men SP-1:an är BETYDLIGT coolare! Den kommer ju med HRC-stickers original!
 
Last edited:
Bara en sån sak.. :rolleyes:

Man kan/ska aldrig köpa hoj med hjärnan. Man ska köpa den hoj som man verkligen VILL HA! Det spelar ingen roll vad siffrorna på papperet säger, det är hojen som gör dig gladast när du ser den på morgonen eller som du är mest stolt över att kalla "din" som ger dig mest för pengarna.

HRC-stickers och kammar drivna av drev på SP-1:an är kärlek!
 
Man kan/ska aldrig köpa hoj med hjärnan. Man ska köpa den hoj som man verkligen VILL HA! Det spelar ingen roll vad siffrorna på papperet säger, det är hojen som gör dig gladast när du ser den på morgonen eller som du är mest stolt över att kalla "din" som ger dig mest för pengarna.

HRC-stickers och kammar drivna av drev på SP-1:an är kärlek!

:tummenupp Kommer ta jungfruturen med min nya SP-1:a imorgon. Åker från Norge 1500 är hemma i Varberg runt 17.45. Sen skall det mysåkas om vädret tillåter.
 
En sak: SP1:an har drevdrivna kammar precis som din VFR. Det är en överlägsen konstruktion. Vad gäller firebladen så har Hondas kamkedjespännare har varit så där bra bara.

Varför är drevdrivna bättre än kedja? är det inte större roterande massa i drevdrivet än kedjedrivet? Antar att dreven slits mycket mindre än kedja.
 
Mitt bidrag om SP1

Efterlyser synpunkter angående:
- Komfort...förare Ok för hojtypen och en vanesak...tyckte de första längre turerna var en pina men nu klämmer jag 20 mil i ett svep utan större problem. Den framåtlutade körställningen är bara jobbig i lägre farter. - Komfort...passagerare Nä inget vidare. Dynan är tunn som en Wettextrasa, jag skulle inte sitta där frivilligt.
- Förvarningsutrymme Javars. Litet utrymme under ensitscutsen för verktyg, klart visir och en vattenflaska mod mindre.
- Motorkaraktär...för normalt gatbruk (dvs ingen hänsyn tagen till bankörning)Lååång etta (vanligt att man byter drev), kraftig motorbroms...det kan bli lite ryckigt men även det är en vanesak. Men visst, den här hojen ska köras aktivt för att komma till sin rätt...som alla sporthojar.
- Hojens geometrier...inbjuder till djupa nerlägg eller mera touringkörstil (upprätt körstil)... osv Glöm touringen, det här är en rejshoj. Dock är den i original underlägsen 954an på bana som ju är starkare och lättare och mer snabbstyrd. Nedläggen jag gjort på bana är fullt tillräckliga men jag vet å andra sidan inte vad du har för preferenser i det fallet.- Kvalitet och finish... Det är en Honda, det tror jag räcker som svar
- Ekonomi...däck, drivpaket...slitdelar Beror på körstil naturligtvis men inget extremt avvikande...min äter inte mer däck än någon annan hoj jag haft (kör fn på Dunlop Qualifier)-
Ekonomi...[B]service 600 mila intervaller, ventiljustering vid 2400. En del specialgrejor bla dubbla luftfilter a 650 kr styck men inget som sticker ut tycker jag.[/B]-
Ekonomi...andrahandsvärde Betydligt exklusivare, mer sällsynt hoj än 954an...tror att den håller sitt värde hyggligt och på sikt kan bli lika mkt klassiker som RC30an.-
Ekonomi...bränsleförbrukning Väntar fortfarande på att den ska slicka i sig lika mkt som alla varnar för...har aldrigt fått den att dricka över litern. Men ja, den drar mer än en radfyra.- Möjligheter till BRA crashpuckar osv (blir halvförsäkring) Nä, inget vidare. Man måste dessvärre ta hål i kåporna för alla puckar jag tittat på. Det är rätt surt men å andra sidan finns det ju kraschkåpor...- ...mera punkter som dyker upp efterhand
 
Last edited:
Varför är drevdrivna bättre än kedja? är det inte större roterande massa i drevdrivet än kedjedrivet? Antar att dreven slits mycket mindre än kedja.
Robustare konstruktion som inte kräver underhåll. Kedja är tåligare och mer underhållsfritt än rem, men likväl sker motorras pga kamkedjespännare som går av, kedjor som brister etc.
Kugghjulen lär hålla motorns livslängd utan brott eller utbyte. En konstruktion för en långmils-tour:er helt enkelt :)
 
Back
Top