Moget.
Om inte mina långa texter får stå oemotsagda så tänker jag inte vara med och leka med er.
Sakligt...
Jag ville bara säga det både andra och du nu äntligen vidhållit, att det som sagt är andra orsaker än vad som sades om Gripen av norska förvarsministern som ligger bakom beslutet. Jag klev in i debatten när badger kallade Gripen för jordfräs och i nästa inlägg (med koppling till Norgeaffären) fick mig att tro att han menade att den affärens utgång var en brist på prestanda, tillförlitlighet, livscykelkostnad etc. Jag känner ju väl till den större kontexten, bla de utlovade motköpen, samt att det är USA som hjälpt Norge att bygga upp hela sin utbildningsorganisation mm. Du slår in öppna dörrar. Det jag tycker är intressant att diskutera som farkostingenjör är totalkostnaden och prestandan för själva produkten. Och hur dessa kom att bära skulden i det mina ögon felaktiga eftermälet. Att Norge köpte JSF är som sagt i mina (och säkert även Saabs ögon) heeelt fair. Det var inte det jag ville opponera mig emot.
Om jag ska vara lite osaklig jag med så kan jag ta en hypotetisk metafor för vad jag ville ha sagt: En mediebevakad motorkändis som tex Jay Leno funderar på en ny körklar R1.a av årets modell som han provkör hos yamahahandlare och en ny gixxer av kommande års modell, som tyvärr ännu inte finns hos ngn handlare ännu. Ponera att han finner att båda maskinerna uppfyller hans krav.
Efter diverse förhandlingar får han dock tillslut den än så länge imaginära gixxern av suzukihandlaren för 10% lägre pris än R1:an och därtill ett gratis skinnställ samt möjlighet att delta på de av Suzuki arrangerade bankörningarna på den största närliggande banan som Suzuki sponsrar, inga andra märken tillåtna. Han bestämmer sig härvid för den osedda gixxern som på kataloguppgifterna nu utlovas vara ngt bättre.... när den börjar produceras. Helt fair.
Vad han som rationell kund däremot förmodligen inte gör i nästa TV-show är att offentligt motivera sitt val med att R1:an var en så prestandamässigt kass maskin att han som förare inte hade ngt annat val än att satsa på den osedda gixxern.
Man få säga emot mig hur mycket man vill!

Men jag har ju för den skull ingen skyldighet att oavlönad stanna i diskussioner jag känner tar mer energi de tillför.

Orsaken till varför norrmännen valde det amerikanska planet är ju trivial, det är inget ämne som jag ser som spektakulärt och intressant, det är krass nationalekonomi och bilateral försvarspolitik. Men jag vill för den skull inte att ngn ska känna sig förorättad över att jag tycker att det änmet är tråkigt sövande att diskutera.

Jag är ju tex ointresserad av jakt också
/J