9500 soldater ska försvara hela Sverige

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
nu var det en hel del år sedan jag gjorde lumpen, men att det har minskat så drastiskt under åren, är något jag är förvånad över.

i mitt tycke, alldeles för få soldater (ingen aning dock om hur många som är med i hemvärnet) och det bör naturligtvis vara fler soldater i detta avlånga land.

vad tycker DU?

http://www.aftonbladet.se/debatt/article4193609.ab

Last edited:
Inte för att man kan jämföra på det viset, men som kontrast har jag för mig att Karl XII hade 49500 soldater när han trampade in i Ryssland...

9500 känns förstås för lite. Vill minnas att Finland hade 200 000 soldater eller något liknande i vinterkriget?

Det roliga är att man inte talar om mot VEM vi ska försvara oss mot. Ungefär som att tjata om att man måste ha fler dubb i vinterdäcken fastän det har slutat vara vinterväglag på "vintrarna". :näsblod

"Vi har gått från försvarsutgifter på 2,6 procent av BNP i mitten av 1990-talet till 1,26 procent 2009 och trenden fortsätter mot en europeisk bottenplats."

Det är ju lysande, det är väl ingen som finner något nöje i att lägga pengar i onödan på sånt som man inte har någon användning för.

Det är ju lysande, det är väl ingen som finner något nöje i att lägga pengar i onödan på sånt som man inte har någon användning för.

Köp tre pheta nuke's, anställ två killar som håller koll att den andra inte avfyrar utan order, lägg ner försvaret. Klart!

Det roliga är att man inte talar om mot VEM vi ska försvara oss mot.
VAD vi ska försvara är väl lika viktigt!? Jag menar, helt ärligt, varför försvara Norrland med alla mygg och träsk? Eller meningslösa platser (hörs ju på namnet!) som Medelpad eller Östgötaslätten? Stockholm med snobbar och invandrarområden?? eller Gotland med vad de nu kan ha för något vettigt där ute i vattnet.

Så 9000 kring Helsingborg bör vara fullt tillräckligt!

VAD vi ska försvara är väl lika viktigt!? Jag menar, helt ärligt, varför försvara Norrland med alla mygg och träsk? Eller meningslösa platser (hörs ju på namnet!) som Medelpad eller Östgötaslätten? Stockholm med snobbar och invandrarområden?? eller Gotland med vad de nu kan ha för något vettigt där ute i vattnet.

mjaa, helsingborg borde snarare bli detta :D :
[YOUTUBE-ID]ckvDo2JHB7o[/YOUTUBE-ID]

Köp tre pheta nuke's, anställ två killar som håller koll att den andra inte avfyrar utan order, lägg ner försvaret. Klart!

Ska fan PMa Reinfeldt ditt CW.
Tycker att du borde bli hans sidekick !:tummenupp

Ju mindre antal soldater vi har, desto svårare att hitta dom. Fienden kommer ha ett helvete att hitta 9500 personer som gömmer sig i ett land som är 1 572 km långt. :geni

Ju mindre antal soldater vi har, desto svårare att hitta dom. Fienden kommer ha ett helvete att hitta 9500 personer som gömmer sig i ett land som är 1 572 km långt. :geni

ahh, tres bien. låt oss övertyga de övriga länderna, om att skriva in det i genéve-konventionerna liksom i fn-stadgarna mm, om att en invaderande fientlig styrka, måste hitta det landets soldater och sedan nedkämpa de, för att få kalla sig erövrare.

genialt. monty python applåderar i bakgrunden.

:tummenupp

Vårat försvar är rena skämtet, det har ju visats tidigare att vi lägger oss platt när lede fi kommer, vi var väl det enda land som Hitler inte ens behövde invadera:huvet

Nej ska vi ha en chans att försvara landet så är det tillsammans med övriga NATO-länder och ska vi kunna räkna med stöd från det hållet (vilket vi gör idag) så är det väl på sin plats att bli fullvärdiga medlemmar.

Om de står där för att se till så att skåningarna inte tar sig högre upp så är jag på din sida :mattias

För övrigt så anser jag att 9000 soldater är ca 8000 för många. Det räcker om vi har 1000 stycken som kan vi kan hyra ut för att tjäna pengar på dem.
Skulle vi behöva försvara oss så ringer vi bara till någon av de större nationerna och hyr in oss på deras armé så är det ju klart.
Vi skulle inte kunna försvara Gotland mot en turistinvasion från Polen ens med det dubbla antalet soldater så varför ens bemöda sig?
Känns som att vi endast har försvaret för att sysselsätta ett större gäng nötter som skulle ha det svårt att hitta andra jobb i den privata sektorn om de inte hade försvaret att jobba med...

Inte för att man kan jämföra på det viset, men som kontrast har jag för mig att Karl XII hade 49500 soldater när han trampade in i Ryssland...

9500 känns förstås för lite. Vill minnas att Finland hade 200 000 soldater eller något liknande i vinterkriget?

måste rätta lite vid slaget vid narva slogs svenk-finland med 9000 man mot en 3 ggr större arme,, själva armen var nog bara knappt hälften utav dina siffror:)

nu har man vart lite besser wisser osså ,, läste ngnstans att sveriges försvarsbugdet kostade lika mkt nu som på 80 talet ..finlands försvar kostade bara hälften utav sveas ,, då kan man ju tänka sig var pengarna tar vägen

Vi har ju jordfräsen JAS39 Gripen som ska fixa biffen:gnissla

Bifogat

• 250px-Swedish_JAS-39_Gripen_landing.jpg
    250px-Swedish_JAS-39_Gripen_landing.jpg
    8.9 KB · Visningar: 730
Vårat försvar är rena skämtet, det har ju visats tidigare att vi lägger oss platt när lede fi kommer, vi var väl det enda land som Hitler inte ens behövde invadera:huvet

Norge och Danmark la sig också "platt" om jag inte misminner mig. Sen handlade det väl inte direkt om feghet utan mer om politik, typ; ska vi stå på Nazitysklands sida eller inte?
Reserverar mig för eventuella felaktigheter dock.

Tycker Sverige ska pumpa in pengar satan i försvaret, skicka ner 10.000 stridsfärdiga man till Gazaremsan och se till att de håller sig jäkligt passiva.

Så! Nu har jag svarat i 2 trådar på en gång.

Angenämt!

Last edited:
Norge och Danmark la sig också "platt" om jag inte misminner mig. Sen handlade det väl inte direkt om feghet utan mer om politik, typ; ska vi stå på Nazitysklands sida eller inte?
Reserverar mig för eventuella felaktigheter dock.

Tycker Sverige ska pumpa in pengar satan i försvaret, skicka ner 10.000 stridsfärdiga man till Gazaremsan och se till att de håller sig jäkligt passiva.

Så! Nu har jag svarat i 2 trådar på en gång.

Angenämt!

Nja, både Norge och Danmark erbjöd väpnat motstånd så de blev defacto invaderade medan Sverige bara ställde ytterdörren på vid gavel.
Att Sverige skulle ha någon annat syfte med detta än att komma så lindrigt undan som möjligt är väl knappast troligt.
I mina ögon är det i alla fall en skamfläck i landets historia.

Svenska försvaret är ju ganska bra rustat rent tekniskt.

Visby korvetten
Ubåten HMS Gotland
Archer Artillerisystem
Jas 39 Gripen
Stridsvagn 122 (Förädlad leopard)

Alla bäst i sin klass. Det är lite coolt iaf.

Last edited:
Svenska försvaret är ju ganska bra rustat rent tekniskt.

Visby korvetten
Ubåten HMS Gotland
Archer Artillerisystem
Jas 39 Gripen
Stridsvagn 122 (Förädlad leopard)

Alla bäst i sin klass. Det är lite coolt iaf.

plus Hemvärnet, eller nationella skyddsstyrkorna som det kallas.
Består av 60 bataljoner, ca 30 000 soldater.
Och nej, de är inte gamla bara gubbar nu för tiden,
över 5000 av dessa ingår i insatskompanier och har gedigen militärutbildning.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...