95 dB vid förbipassering blir intressant!

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
va skönt att det är fem banor som investerat i ljudmätaranläggningar nurå! så det är inte nån person som står o mäter på "godtyckligt" ställe ;)

den kan bli lite manuell mätning också, som komplement men annars äre plåtburken som säger ifrån om det låter för mkt på anläggningen eller inte :hihi

Falkenbergsmotorklubb har investerat i riktiga prylar som ska sättas upp men tydligen fick de fel utrustning levererade. Därför mättes det med den gamla nu i onsdags.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag gjorde det ganska nyligen men hittade inte bilden jag sökte, själva ikonen för galenskapen i debatten, alltså bilden på en Honda RS250R med monterade trädgårdslangar. Jag kan inte hitta den, snälla någon, lägg in en länk. Den bilden måste sparas till eftervärlden och läggas in i ordboken som en förklarande bild när man slår upp "SVEMO-krök".

hahahaa, jag håller verkligen med! :tummenupp
EDIT: Teddy, snart äre race hörru, då fåru inte va sådår sen :rolleyes:

efter litet kort sökande hittade jag några exempelbilder från
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3479886
 

Bifogat

  • avgas1.jpg
    avgas1.jpg
    120.5 KB · Visningar: 204
  • avgas2.jpg
    avgas2.jpg
    140.5 KB · Visningar: 185
  • avgas3.jpg
    avgas3.jpg
    36.2 KB · Visningar: 168
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Hittade den! En äkta SVEMO-kräk...kräks...ehhh..förlåt, jag menar krök.
 

Bifogat

  • avgas1.jpg
    avgas1.jpg
    120.5 KB · Visningar: 119

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Är det inte så att en mc motor som varvar 16000 varv på rakan har en hel del andra ljud än just avgasljuden? det kanske är andra mekaniska ljud som gör att det låter så mycket som det gör?

Körde ju som tidigare nämnts i tråden med ett omodifierat orginalsystem som endast rullat 90 mil på gata och inte har några hål eller liknande. Trotts detta lät det för mycket. Samma saka 2007 när jag körde 06 med orginalsystem.

Sedan är det intressant med ljud, hur mycket påverkar det om man ligger på 15 / respektive 16 tusen varv? Betonmuren eller stålräcket vid depån bör ju även det reflektera ljudet år olika håll är det bra eller dåligt för mätresultatet?

Sedan påverkar ju självklart även det yttre klimatet, vind, temp, regn, mm. Så bara för att det var ok på förra tävlingen betyder ju inte att det är det på nästa.

/oskar
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Humlan, kommer ni att ha ljudmätningen igång ikväll??? Det vore intressant!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
På LMS träning i går var inte den nya ljudmätningen igång. Håkan hade med sig utrustningen på en utbildning, om jag inte förstod fel, så mätningen skedde med vanlig handhållen mojäng.

Hur som helst hade de 2 tvåtaktare som körde problem. En classichoj (drygt 105 dB) och en 125:a (drygt 100 dB).

En KTM RC8 (tror den heter så) låg också på 105 dB.

I övrigt låg de flesta runt 95 dB eller något över.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Bullerplank/vallar är helt verkningslösa på lite längre avstånd. Ska se om jag hittar utredningen på jobbet som gjordes baserad på en 8 meter hög vall runt hela anderstorpsbanan, den visade en sänkning på ungefär en dbA hos grannarna. Ljud utbreder sej som en sfär ovanför ljudkällan, med följd att vinden bär ljudet över vallen.

Med tanke på avståndet som blir mellan ljudkälla och vall är jag inte förvånad att det gav väldigt liten/obefintlig effekt.
Synd att en anrik bana ska få en massa problem, hoppas allt löser sig till motorintresserades fördel :)
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jag har Akra helsystem på min Kawa zx-10r -08 och klarar ljudkraven på Anderstorp.....iallafall blev jag inte avtagen av banan förra året....så omöjligt att köra med helsystem är det absolut inte.

(gräsklippare ligger ofta på 96db, fattar inte att dom vågar köra med dom i ljungby, grannarna borde ringa länsstyrelsen....)
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har Akra helsystem på min Kawa zx-10r -08 och klarar ljudkraven på Anderstorp.....iallafall blev jag inte avtagen av banan förra året....så omöjligt att köra med helsystem är det absolut inte.

(gräsklippare ligger ofta på 96db, fattar inte att dom vågar köra med dom i ljungby, grannarna borde ringa länsstyrelsen....)

Kan det vara så att de inte var lika hårda på att genomdriva kraven ifjol som de kan bli i år???

Humlan! Är fortfarande intresserad av hur det var med mätningarna igår!!!
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Det där var fel! :ajjabajja

+-3dB är en fördubbling/halvering av ljudnivån.. :fakta
Däremot upplevs av dig +-10dB som en fördubbling/halvering av ljudnivån :såjaponken
App, app, app, rätt ska va rätt.
En ökning av ljudtrycksnivån med ca 10 dB upplevs som en fördubbling
men
en faktisk fördubbling av ljudtrycksnivån fås vid en ökning på 6 dB.

Ljudintensiteten däremot fördubblas vid en ökning på 3 dB.
 

sporti

mannen utan vidare
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX
Lite OT men ändå inte: När jag segelflög i Uppsala för snart 15 år sen så lyckades grannarna till flygfältet få igenom restriktioner så att vi inte fick flyga efter en viss tid på kvällen. Detta på grund av buller. Vänta nu... segelflygplan har ju ingen motor :va Jo men grannarna upplevde ju störning i alla fall så kommunen tyckte att det inte var något relevant motargument :huvet

Öh.. :va ja ja, att de var störda kunde vi alla skriva under på...

Det var bara att bryta ihop och gå vidare :rolleyes:
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Kan det vara så att de inte var lika hårda på att genomdriva kraven ifjol som de kan bli i år???

Humlan! Är fortfarande intresserad av hur det var med mätningarna igår!!!

det vågar jag inte svara på men vet att andra blev avvinkade för att dom lät för högt....

men jag har ju en Rosa! banhoj så den måste ju klara ljudnivåkraven

(den e rosa metallic, motljuset luras lite)
 

Bifogat

  • DSC_4984.jpg
    DSC_4984.jpg
    154 KB · Visningar: 122

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Lite OT men ändå inte: När jag segelflög i Uppsala för snart 15 år sen så lyckades grannarna till flygfältet få igenom restriktioner så att vi inte fick flyga efter en viss tid på kvällen. Detta på grund av buller. Vänta nu... segelflygplan har ju ingen motor :va Jo men grannarna upplevde ju störning i alla fall så kommunen tyckte att det inte var något relevant motargument :huvet

Öh.. :va ja ja, att de var störda kunde vi alla skriva under på...

Det var bara att bryta ihop och gå vidare :rolleyes:

Men ett segelflyg dras inte upp av ett annat segelflyg, väl ? :7peta
 

sporti

mannen utan vidare
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX
Men ett segelflyg dras inte upp av ett annat segelflyg, väl ? :7peta
Man kan mycket väl bli uppbogserad klockan fyra och flyga till solen går ned. Vi förutsatte först att det var bogseringen som stoppade vid angiven tid. Men vi var tvungna att landa vid angivet klockslag!

Min poäng är att även om ni kör med omodiferade EU-mopeder så kommer somliga grannar att uppleva precis lika mycket störning. Jag tycker att de borde välja att inte bosätta sig nära en bana. Men samma gäller ju flygplatser och motorvägar, man bygger hus nära dem och försöker sedan få dem nedlagda.
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
det vågar jag inte svara på men vet att andra blev avvinkade för att dom lät för högt....

men jag har ju en Rosa! banhoj så den måste ju klara ljudnivåkraven

(den e rosa metallic, motljuset luras lite)


Du, med den färgen blir du avplockad från banan oavsett vilken ljudnivå du har ;)

På LMS träning i går var inte den nya ljudmätningen igång. Håkan hade med sig utrustningen på en utbildning, om jag inte förstod fel, så mätningen skedde med vanlig handhållen mojäng.

Hur som helst hade de 2 tvåtaktare som körde problem. En classichoj (drygt 105 dB) och en 125:a (drygt 100 dB).

En KTM RC8 (tror den heter så) låg också på 105 dB.

I övrigt låg de flesta runt 95 dB eller något över.

Precis som du nämner så var det classichojen samt RC8:an som hade problem, dom låg faktsikt upp på 106.5 dB båda två.(med handjagaren)
Men båda fick ner nivån med hjälp av DB killer samt något hemmabyggt system på tvåtaktaren.

/Christer
 
Last edited:

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Finns det ens hopp om att få köra på bana med en Superduke med acra slipon och db killer i? Förmodligen inte =(

man kan väl inte byta till orginalet utan att mappa om och köra med acra mapp med orginal system?

Riktigt löjligt detta börjar bli.
 

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Finns det nån som på allvar tror att om man sänker 5db så kommer grannarna att klaga mindre? Sanningen är att jag tror inte ens dom skulle höra nån skillnad. Dom har inget intresse av motorsport och tycker livet skulle vara bättre utan en bana i grannskapet. Nej nånstans måste vi börja se allt det här klagandet för vad det verkligen är. Det hjälps inte att man sänker nåra decibel här och där, dom här människorna kommer att fortsätta att klaga så länge man kan höra en fjärt ifrån banan! Och när man inte hör det längre finns det säkert nått annat att klaga på, kort sagt dom skiter fullständigt i sveriges motorbanors vara eller icke vara. Monzta banan är ett utmärkt exempel på en bana som klagades bort av sura grannar som inte hade nått bättre att göra. Vad kan man göra då? Vet ej, men måste vara nått i stil med nu har vi en motorbana här, vi försöker hålla ner ljudnivåerna på ett vettigt sätt gillar du inte det är du välkommen att flytta nån annanstans.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top