95 dB vid förbipassering blir intressant!

Det finns väl inte en enda 125R/250R som kommer att klara 95dB hur mycket dämpning man än klämmer dit? Tur man ska till Brno så man får åka lite i år i alla fall! :(
 
Ha ha ha... Ja, det är ju fantastiskt roligt om det inte räcker med orginalljuddämpare redan, och reglerna ska bli ännu tuffare nästa år...

Kör man vidare på det här, och håller stenhårt på dom nya reglerna, så kommer det att bli en fantastiskt rolig säsong... :D

Min gissning är då 0 förare till start i 125R och 250R, och ett fåtal i SBK, STK600. Det kommer bli sjukt många hetsiga och livliga diskussioner ute på tävlingarna i sommar...

Om inga startar så har vi ju i alla fall lyckats sänka bullret riktigt mycket... :tummenupp


Jag står fast vid vad jag sagt hela tiden! Vi kan sänka bullret med 10-15db och närmsta granne kommer fortfarande klaga. Vi kommer ju nästa år redan ha hårdare regler på banan än vad man har för att klara en besiktning av en gathoj på Svensk Bilprovning. Vilket innebär att man INTE kommer att klara en SM/SO tävling med en STD gathoj ens... Och jag lovar att även då kommer närmsta granne att klaga...

Vilken postiv attityd du har!:tummenupp

Redan idag har vi en hårdare gräns på bana än på landsväg. För att klara besiktning är det 103 dbA statiskt som gäller, tidigare har det varit 102 dbA statiskt på SM.
Det du inte tar med i din tankegång är att på gatan kör man sällan fullgas hela tiden ens med en sporthoj. Man kör heller inte i klungor om 50 åt gången. Att vi har olika regelverk för gata resp bana beror på olika förutsättningar.

Samma för mig med 107 utan db killer :( Men efter min killer påsatt så klarade man gränsen :) men förlorar en pålle på slangen....

Vilken gräns klarade du med monterad db-killer?
Menar du att du förlorade endast 1 hk med db-killer som sänker ljudet med 12 dba så påstår jag att du antingen ljuger eller helt har ändrat förutsättningarna för mätningen. Det är som en tulipanaros, enkelt att säga men omöjligt att göra. Db är en logaritmisk skala, det betyder att en sänkning med 10 db är det samma som en halvering av ljudnivån. Det går inte utan att tappa effekt.
 
Last edited:
Vilken postiv attityd du har!:tummenupp

Det handlar inte så mycket om en negativ attityd, som att jag tycker att den här DB-hysterin bara är ett spel för galleriet.
Det är bara är ett sätt för grannar, kommuner, länsstyrelser, mfl att på ett enkelt sätt komma åt den så hatade motorsporten.
Att vid banan sänka DB-nivån med några få DB gör varken till eller ifrån för närmaste granne när det kommer till hur pass störda dom blir av bullret från banan. Det dom stör sig mest på när det gäller bullret är ju ATT det låter, inte hur högt det låter...

Vi har ju redan nu exempel på bräkande får, närliggande landsväg, vindbrus i träd, grannens gräsklippare osv som låter mera hos närmaste granne än själva bullret från banan och därigenom stör kontrollmätningarna...

Ett stort problem är ju att grannan sitter i sin trädgård att irriterar sig över alla lastbilar/bussar/skåbilar som strömmar in till banan vid tävling och träning, och svär över all aktivitet runt knuten och att det aldrig blir lugn och ro. Man kan ju inte klaga på trafiken på tillfarterna och dom almänna vägarna, och då är det sjukt mycket lättare att klaga på det "hemska" bullret.

Jag menar bara att man stör sig på motorbanan, och då hittar man nåt att klaga på. Därför kommer det fortfarande klagas, även om vi skulle nå 70db föbipasserande vid banan. Om vi lyckas bli ljudlösa, så hittar dom nåt annat att klaga på...

Om vi nu lyckas driva igenom en RR-tävling med reglerna som kommer att gälla i år, och nästa år (vilket jag tror kommer bli svårt, särskilt när kraven skärps ytterligare till 2010), så kommer det bara resultera i fortsatt gnäll från grannar, och ännu hårdare krav. Till slut kommer hälften av motorbanorna vara stängda helt, och resten får man åka på 2ggr om året. Och även då kommer det klagas och gnällas.

Sen att Mossberg kunde komma över gränsvärdet genom att springa förbi mätutrustningen och skrika, eller att man inte ens passerar kontrollen med en orginalljuddämpare ställer ju till enorma problem. Inte bara för att gränsvärden är för låga eller mätaren är fel inställd, utan att det även pekar på inkonsekvens och variationer i mätresultaten från gång till gång. Finns det garantier för att mätaren alltid kommer att användas på samma/korrekt sätt, och alltid visa samma resultat när samma MC passerar varje gång?
Detta kommer att ställa till MYCKET problem på tävlingarna när folk kommer att anse sig diskade på felaktiga grunder... Ljudmätning är inte en exakt vetenskap så länge det inte sker i en kontrollerad miljö...

Detta är inget negativt mot dig Stefan, och du ska inte ta det personligt när jag uttrycker frustrationen mot den här db-hysterin.
Jag vet att du jobbar hårt med att få ner bullret, och försöka tillfredsställa länsstyrelsen och kommunen nere på Anderstorp t.ex.

Vilken gräns klarade du med monterad db-killer?
Menar du att du förlorade endast 1 hk med db-killer som sänker ljudet med 12 dba så påstår jag att du antingen ljuger eller helt har ändrat förutsättningarna för mätningen. Det är som en tulipanaros, enkelt att säga men omöjligt att göra. Db är en logaritmisk skala, det betyder att en sänkning med 10 db är det samma som en halvering av ljudnivån. Det går inte utan att tappa effekt.

Ja, det verkar helt otroligt konstigt...

En sån där db-killer vill jag också ha i så fall!!! :tummenupp
 
Last edited:
Det handlar inte så mycket om en negativ attityd, som att jag tycker att den här DB-hysterin bara är ett spel för galleriet.
Det är bara är ett sätt för grannar, kommuner, länsstyrelser, mfl att på ett enkelt sätt komma åt den så hatade motorsporten.
Att vid banan sänka DB-nivån med några få DB gör varken till eller ifrån för närmaste granne när det kommer till hur pass störda dom blir av bullret från banan. Det dom stör sig mest på när det gäller bullret är ju ATT det låter, inte hur högt det låter...

Vi har ju redan nu exempel på bräkande får, närliggande landsväg, vindbrus i träd, grannens gräsklippare osv som låter mera hos närmaste granne än själva bullret från banan och därigenom stör kontrollmätningarna...

Ett stort problem är ju att grannan sitter i sin trädgård att irriterar sig över alla lastbilar/bussar/skåbilar som strömmar in till banan vid tävling och träning, och svär över all aktivitet runt knuten och att det aldrig blir lugn och ro. Man kan ju inte klaga på trafiken på tillfarterna och dom almänna vägarna, och då är det sjukt mycket lättare att klaga på det "hemska" bullret.

Jag menar bara att man stör sig på motorbanan, och då hittar man nåt att klaga på. Därför kommer det fortfarande klagas, även om vi skulle nå 70db föbipasserande vid banan. Om vi lyckas bli ljudlösa, så hittar dom nåt annat att klaga på...

Om vi nu lyckas driva igenom en RR-tävling med reglerna som kommer att gälla i år, och nästa år (vilket jag tror kommer bli svårt, särskilt när kraven skärps ytterligare till 2010), så kommer det bara resultera i fortsatt gnäll från grannar, och ännu hårdare krav. Till slut kommer hälften av motorbanorna vara stängda helt, och resten får man åka på 2ggr om året. Och även då kommer det klagas och gnällas.

Sen att Mossberg kunde komma över gränsvärdet genom att springa förbi mätutrustningen och skrika, eller att man inte ens passerar kontrollen med en orginalljuddämpare ställer ju till enorma problem. Inte bara för att gränsvärden är för låga eller mätaren är fel inställd, utan att det även pekar på inkonsekvens och variationer i mätresultaten från gång till gång. Finns det garantier för att mätaren alltid kommer att användas på samma/korrekt sätt, och alltid visa samma resultat när samma MC passerar varje gång?
Detta kommer att ställa till MYCKET problem på tävlingarna när folk kommer att anse sig diskade på felaktiga grunder... Ljudmätning är inte en exakt vetenskap så länge det inte sker i en kontrollerad miljö...

Detta är inget negativt mot dig Stefan, och du ska inte ta det personligt när jag uttrycker frustrationen mot den här db-hysterin.
Jag vet att du jobbar hårt med att få ner bullret, och försöka tillfredsställa länsstyrelsen och kommunen nere på Anderstorp t.ex.



Ja, det verkar helt otroligt konstigt...

En sån där db-killer vill jag också ha i så fall!!! :tummenupp

Jag tar inga såna här diskussioner personligt. Då skulle man bli tokig!

Du verkar ändå vilja ta reda på fakta, så här får du ett unikt erbjudande: Ta dej ner till Anderstorp på tisdag, kl 13. Då har vi ett stort seminarium med folk från Svemo, bilsportförbundet, samtliga banor, etc, och ska gå igenom hur ljudmätningarna ska utföras. Ett gyllene tillfälle att få insyn i hur det funkar!
 
jag hade 107 db,sate i min hemsnickrade killer och klarade gränsen bra under som han utrryckte det.i bänken tog den från 117.94 till 116.53.tror det handlar mer om att rikta om ljudet än att sänka det men visst gör det bra nytta..varm blir den oxå:) ,db killern.tror den lyser på ett erf,sr coolt ut på 24 timmars när alla åker runt med sina lysande svemokrökar:yoparty
 
Har inte Anderstorp kört efter 95 dB vid förbifart iaf de senaste två åren eller har jag drömt det?

Jag mätte ett flertal gånger på träningar på Sviestad förra året, precis vid bankanten och det var inte jättemånga som låg miltals över 95 dB. Jag tror att det inte kommer bli några som helst problem men till nästa år kanske man är tvungen att se över saker. Med originalsystem ska det hursomhelst inte vara ens ett litet problem såvida inte originalsystemet har gått 2000 mil utan ompackning.
 
Hehe man kan bli galen på sådant. Vänta bara tills Elhojar slår igenom (hoppas aldig den dagen kommer) Då kommer de säkert klaga på att racebanan ger ifrån sig för mycket magnetfält istället.
 
....Db är en logaritmisk skala, det betyder att en sänkning med 10 db är det samma som en halvering av ljudnivån. Det går inte utan att tappa effekt...


Det där var fel! :ajjabajja

+-3dB är en fördubbling/halvering av ljudnivån.. :fakta
Däremot upplevs av dig +-10dB som en fördubbling/halvering av ljudnivån :såjaponken

Sen är det ju jävligt konstigt att just motorcyklar är skitjobbiga, medan skrikiga fotbollsungar, som lirar med en bunt överjävliga föräldrar och tränare skrikandes och visslandes vid sidlinjen, är helt ok. :hördu
Detta gärna mitt i samhället med en massa hus direkt intill. :huvet
 
Kanske dum fråga, men i dag finns ju grymt effektiva bullerplank, bygg ett 4m högt plank med dämpande isolering kring de känsligaste ställena på banan.
Det kommer påverka ljudet enormt, men är dyrt! Planket skall sitta så nära banan som är möjligt ur publiksynpunkt, inte uppe vid vägen!
 
Kanske dum fråga, men i dag finns ju grymt effektiva bullerplank, bygg ett 4m högt plank med dämpande isolering kring de känsligaste ställena på banan.
Det kommer påverka ljudet enormt, men är dyrt! Planket skall sitta så nära banan som är möjligt ur publiksynpunkt, inte uppe vid vägen!

Bullerplank/vallar är helt verkningslösa på lite längre avstånd. Ska se om jag hittar utredningen på jobbet som gjordes baserad på en 8 meter hög vall runt hela anderstorpsbanan, den visade en sänkning på ungefär en dbA hos grannarna. Ljud utbreder sej som en sfär ovanför ljudkällan, med följd att vinden bär ljudet över vallen.
 
Tycker mig ha sett att man på Falken brukat hålla ut "micken" i banan vid ljudtesterna, ...vilket enl mig borde ge för höga värden av det studsande ljudet från depåmuren.

Kan det ligga nåt i den teorin ?
 
Tycker mig ha sett att man på Falken brukat hålla ut "micken" i banan vid ljudtesterna, ...vilket enl mig borde ge för höga värden av det studsande ljudet från depåmuren.

Kan det ligga nåt i den teorin ?

Solklart borde det vara så, då den "glade gentlemannen" som brukar hålla i apparaten placerar med förkärlek som Du säger ut manicken över räcket.. Försökte för två år sen påtale just detta o tala med han då min kompis låg strax över, det gav inget mer än ett par flaxande armar tbx..

Avd: Världen mot 2t! Kanske en dum fråga men varför skulle man vilja förbjuda 2-taktare ? :rolleyes:
 
Solklart borde det vara så, då den "glade gentlemannen" som brukar hålla i apparaten placerar med förkärlek som Du säger ut manicken över räcket.. Försökte för två år sen påtale just detta o tala med han då min kompis låg strax över, det gav inget mer än ett par flaxande armar tbx..

Avd: Världen mot 2t! Kanske en dum fråga men varför skulle man vilja förbjuda 2-taktare ? :rolleyes:

va skönt att det är fem banor som investerat i ljudmätaranläggningar nurå! så det är inte nån person som står o mäter på "godtyckligt" ställe ;)

den kan bli lite manuell mätning också, som komplement men annars äre plåtburken som säger ifrån om det låter för mkt på anläggningen eller inte :hihi
 
sök i det här forumet så finner du svaret...

"seek and you shall find...." ?

Jag gjorde det ganska nyligen men hittade inte bilden jag sökte, själva ikonen för galenskapen i debatten, alltså bilden på en Honda RS250R med monterade trädgårdslangar. Jag kan inte hitta den, snälla någon, lägg in en länk. Den bilden måste sparas till eftervärlden och läggas in i ordboken som en förklarande bild när man slår upp "SVEMO-krök".
 
Bullerplank/vallar är helt verkningslösa på lite längre avstånd. Ska se om jag hittar utredningen på jobbet som gjordes baserad på en 8 meter hög vall runt hela anderstorpsbanan, den visade en sänkning på ungefär en dbA hos grannarna. Ljud utbreder sej som en sfär ovanför ljudkällan, med följd att vinden bär ljudet över vallen.

Om vi kapslar in banorna med både väggar och tak så borde det ju funka att bullra hur mycket man vill där inne. Då slipper vi ju problemet med varierande väder också...

Skämt åsido, Du har nog rätt i att vallar inte tillför så mycket utan det blir ljudet från motorcyklarna som måste dämpas hur gärna vi än vill höra skönsången själva.
 
Back
Top