929-tråden

någon som vet hur man flyttar upp sin växelspak lite? för min är väldigt långt ner mot va polarns är på hans 929

Tacksam för svar

//Johan
Ja, du lossar på infästningen till utgående axel från växellådan och vrider den (medsols tror jag det blir) ett hack. Du måste dra ut den helt från axeln pga alla splines. Det borde hjälpa.


Jag har en växelspak från en VFR800 till salu om någon är intresserad. Den sätter man direkt på axeln rakt bakåt sen har man raceväxling. Passar rakt av.



Edit:
Har även ett par svarta ställbara fotpinnar till 954/929 som ligger. Saknas nån bricka + att infästningen till bromscylindern inte är riktigt rätt i bredd. 500kr snabb affär.
 

Bifogat

  • 929shift.JPG
    929shift.JPG
    78.5 KB · Visningar: 51
Last edited:
nu när jag har hunnit köra med mitt nyinköp måste jag säga vilken possitiv känsla
190 mil på en vecka, nästan 90 mil en dag, vilken hoj, ingen arseldöd eller nå=)
 
Hej,

nått är lite konstigt på min 929:a. Drar man fullt i 2:ans växel så "hostar" motorn till lite då och då, detta sker bara på 2:ans växel och bara ibland...på alla andra växlar kan jag dra utan att det ens är tendens till "hostning"....

tips på vad de kan va?
 
vad gör EGCV:n och hur har ni löst det som har satt dit helsystem? kan man plocka bort den utan att cykeln får tuppjuck?
 
Hej,

nått är lite konstigt på min 929:a. Drar man fullt i 2:ans växel så "hostar" motorn till lite då och då, detta sker bara på 2:ans växel och bara ibland...på alla andra växlar kan jag dra utan att det ens är tendens till "hostning"....

tips på vad de kan va?

Precis så betedde sig min innan växellådan rasade.
 
vxl-låda

Ajfan...

Så ditt tips är att lämna in hojen så att nån får kolla på växellådan...?

Ursäkta om jag lägger mig i, men..
Absolut!
Har varit med om det två ggr, på två olika motorer oxå, så det var en bra tanke att låta nån titta på den.
Första motorn trasades sönder helt inuti, och låste hjulet i vilken fart som helst när jag (självklart, det är ju ett käckt bruksfordon) fortsatte använda den utan tvåans kugge.
Det hände lite till o från bara, men lite halvkusligt i köer o så.....
Inte för att det hör till att ligga i köer, men ändå..

Andra motorn rullade perfekt utan tvåan oxå, bara lite tråkigare att köra.

Och det blir ev billigare att riva den innan det drar med sig lite mer fel.
Inget man vet innan med säkerhet, men en hyfsat bra gissning i a f.

Jag tror att det varit ett slitet vxl-reglage som gjort att det blivit så, pga taskig precision i lägena, o det räcker med en miss, så har man slitit av ett hörn på vxl-rullen och det är kört...igen..

Hoppas att jag har fel ang din hoj, men nu vet du lite mer om det skulle vara så att.....
 
Ursäkta om jag lägger mig i, men..
Absolut!
Har varit med om det två ggr, på två olika motorer oxå, så det var en bra tanke att låta nån titta på den.
Första motorn trasades sönder helt inuti, och låste hjulet i vilken fart som helst när jag (självklart, det är ju ett käckt bruksfordon) fortsatte använda den utan tvåans kugge.
Det hände lite till o från bara, men lite halvkusligt i köer o så.....
Inte för att det hör till att ligga i köer, men ändå..

Andra motorn rullade perfekt utan tvåan oxå, bara lite tråkigare att köra.

Och det blir ev billigare att riva den innan det drar med sig lite mer fel.
Inget man vet innan med säkerhet, men en hyfsat bra gissning i a f.

Jag tror att det varit ett slitet vxl-reglage som gjort att det blivit så, pga taskig precision i lägena, o det räcker med en miss, så har man slitit av ett hörn på vxl-rullen och det är kört...igen..

Hoppas att jag har fel ang din hoj, men nu vet du lite mer om det skulle vara så att.....



om jag ligger i 2an och drar fullt...så varvar den på, vid ca 7000rpm kan den hosta till snabbt en gång ...efter hostningen fortsätter den varva...sen hostar den till igen...sen varvar den på igen....osv....växeln hoppar alltså inte ur...

Var det så för dig?

Jag är inte kunnig alls vad det gäller motorer, men trodde själv att det hade med insprutningen att göra...men det konstiga är ju att det bara händer i 2an
 
Har fortfarande en uppsättning nya bromsbelägg fram till 929:an om någon är intresserad. 500:- inkl. frakt.
 
Hej 929 bröder! :)

Hur gör ni när ni ska lyfta hojen? Går det att använda en vanlig depåstöd med tanke på svingen som ser ut som den gör? Eller hur gör ni? Andra tips och bra att veta?

Har ingen depåstöd än, så jag frågar för att se vad man ska eventuellt skaffa sig.
Måste ju va hur smidigt som helst att kunna lyfta baken på hojen när man ska byta däck, bromsar och tvätta m.m.

Tack på förhand!
 
Hej 929 bröder! :)

Hur gör ni när ni ska lyfta hojen? Går det att använda en vanlig depåstöd med tanke på svingen som ser ut som den gör? Eller hur gör ni? Andra tips och bra att veta?

Har ingen depåstöd än, så jag frågar för att se vad man ska eventuellt skaffa sig.
Måste ju va hur smidigt som helst att kunna lyfta baken på hojen när man ska byta däck, bromsar och tvätta m.m.

Tack på förhand!

Har du inget stöd föreslår jag att du köper ett för just 929 - http://www.checkray.se/motor/depa/bakhjul.htm, så slipper du att hojen lutar.
 
Last edited:
Ventiljustering 2400 mil

...Vad kan detta kosta?:va

Enligt en gammal honda-mek skall dessutom kopplingskorgen gå på någon slags "supergaranti" från Honda. Han reklamerar hojen nu, och dom skall enligt honom byta... på en 01:a!! :jisses

Kan detta stämma?!

Men som sagt....vad kostar en justering? Typ?
 
Har du inget stöd föreslår jag att du köper ett för just 929 - http://www.checkray.se/motor/depa/bakhjul.htm, så slipper du att hojen lutar.


Tackar så mkt för tipsen! Har letat efter en just sådan depåstöd till min hoj.
Vet du hur kvalitén är på deras saker? Någon som har handlat därifrån?

...Vad kan detta kosta?:va

Enligt en gammal honda-mek skall dessutom kopplingskorgen gå på någon slags "supergaranti" från Honda. Han reklamerar hojen nu, och dom skall enligt honom byta... på en 01:a!! :jisses

Kan detta stämma?!

Men som sagt....vad kostar en justering? Typ?


Just 2400mil service är en stor service där bland annat kontroll av ventilspel ingår + 58 andra saker..
Priset skiljer sig grymt mycket från ställe till ställe men om jag säger ca 5000kr (+ -)så är nog priset inte helt galet.

--------------------------------------------------------------------------


Hej!

Vill gärna köpa depåstöd bak till min 929 där höjden på svingen är olika.
Någon som har ägt/äger en 929 och inte behöver depåstödet längre, hör av er om pris info.

Tack!

//Kriss
 
Last edited:
Tackar så mkt för tipsen! Har letat efter en just sådan depåstöd till min hoj.
Vet du hur kvalitén är på deras saker? Någon som har handlat därifrån? //Kriss[/B]

Jag har ett stöd som ser ut precis som på bilden, dock är det inte köpt från dem utan från MC-varuhuset i Sthlm. Kvaliteten är mycket bra tycker jag. Stabilt som attan.

Vilken Hondahandlare som helst bör kunna beställa hem ett stöd åt dig. Ring närmaste och fråga.

Jag betalade ungefär samma pris som Checkray tar.
 
Tackar så mkt för tipsen! Har letat efter en just sådan depåstöd till min hoj.
Vet du hur kvalitén är på deras saker? Någon som har handlat därifrån?
Jag hade det stödet till min och var väldigt nöjd. Ring Checkray, jag fick ett väldigt bra pris på bak+framstöd.
 
Hej 929 bröder! :)

Hur gör ni när ni ska lyfta hojen? Går det att använda en vanlig depåstöd med tanke på svingen som ser ut som den gör? Eller hur gör ni? Andra tips och bra att veta?

Har ingen depåstöd än, så jag frågar för att se vad man ska eventuellt skaffa sig.
Måste ju va hur smidigt som helst att kunna lyfta baken på hojen när man ska byta däck, bromsar och tvätta m.m.

Tack på förhand!

Jag använder biltemas fram och bakstöd till 929:an. För att få det att stämma bak så har jag en trädistans (plankbit) på höger sida som jag sätter under hjulet på depåstödet. Detta fungerar bra för mig.
 
Jag använder biltemas fram och bakstöd till 929:an. För att få det att stämma bak så har jag en trädistans (plankbit) på höger sida som jag sätter under hjulet på depåstödet. Detta fungerar bra för mig.


ok.. hmm.. det låter en aning ostabilt, men funkar säkert.

Jag hade bara behövt stöd bak och kommer troligtvis inte använda den så ofta.

Ingen som vill bli av med sin 929 stöd för en slant?
 
Jag använder biltemas fram och bakstöd till 929:an. För att få det att stämma bak så har jag en trädistans (plankbit) på höger sida som jag sätter under hjulet på depåstödet. Detta fungerar bra för mig.

I all välmening, håll lite koll på bakstödets klackar, då jag vet att flera upplevt att de är lite klena. :)
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top