929-tråden

Oki, kan man ställa av är det ju bra...fler & fler bolag börjar ju låsa upp kunderna med sina helårsförsäkringar...

Det finns en mening med helårspremier oxå, det är att den oftast är lägre så man skall SLIPPA ställa av och på hela tiden, de som har hojen påställd mellan mars till augusti betalar ju för "resten" av året ialla fall i princip, då man brukar betala majoriteten av årspremien ialla fall under påställningsperioden.

Jag är gärna låst året runt ialla fall, har en månadspremie under 400 kr, sen slipper jag allt besvär, lite subventionerat iofs med smc-folksam.
 
Sant..beror ju dock väldigt mycket på vilken hoj man har..inte så skoj att sitta med 3000:- / månad över vintern direkt.
Får jag fråga vilket bolag du har...lät som en bra premie!
 
Sant..beror ju dock väldigt mycket på vilken hoj man har..inte så skoj att sitta med 3000:- / månad över vintern direkt.
Får jag fråga vilket bolag du har...lät som en bra premie!

Folksams smc, men så är jag "gubbe" oxå..35 plus försäkring. Finns en fördel med att bli äldre oxå tydligen:D
 
:mad: :mad:

Helt jävla OTROLIGT....hojen jag skulle köpa blev såld mitt framför näsan på mig idag....skit!!

Så om någon har en fin lågmilad originalhoj att sälja...skicka PM! :tummenupp
 
Last edited:
nån som har bra koll på inställningar på dämparna och kan ge lite tips på hur man ställer in dom?
jag är fullkomligt novis på det här med förspänning, kompressions- och returdämpning. Hur många klick, varv m.m. har ni ställt in era cyklar på?
Jag är 178cm, väger ca 70kg. (om det kan vara till nån hjälp)

är ute efter en cykel som känns rak vid inbromsning samt att cykeln ska vara stabil vid nerlägg och inte vandra ut för mycket med baken. Lite mer utav den raceiga karaktären med fokus på kurviga vägar och lite sämre komfort på rakt-fram-vägar. vet inte hur jag ska förklara det hela. :S
 
Jag är riktigt sugen på att beställa ett kåpset till min 929 från Hongkong över ebay. Det jag undrar över är hur bra passformen är. Om någon här har såna kåpor monterade får ni gärna lägga in lite närbilder så det syns ordentligt.

Det enda jag hittat som visar kåpor monterade är den här youtube videon, och det ser ju sjysst ut. Men kvaliteten på videon är ju sådär också...

[YOUTUBE-ID]4MnRheKpgpE[/YOUTUBE-ID]

Nästa fundering är lackade/olackade. Håller färgen på de lackade bra, eller ramlar färgen av efter körning och tvättar?

:va


HAHA kan inte sluta garva för det är nämligen jag på hojen från min thailandsresa förra året! :yoparty Sjukt kul att se den här på SH. Jag har bilder på hojen med systemkamera och de e sjukt frächa kåpor.

:tummenupp
 
nån som har bra koll på inställningar på dämparna och kan ge lite tips på hur man ställer in dom?
jag är fullkomligt novis på det här med förspänning, kompressions- och returdämpning. Hur många klick, varv m.m. har ni ställt in era cyklar på?
Jag är 178cm, väger ca 70kg. (om det kan vara till nån hjälp)

är ute efter en cykel som känns rak vid inbromsning samt att cykeln ska vara stabil vid nerlägg och inte vandra ut för mycket med baken. Lite mer utav den raceiga karaktären med fokus på kurviga vägar och lite sämre komfort på rakt-fram-vägar. vet inte hur jag ska förklara det hela. :S

Förspänning = hur hårt fjädern är spänd, vilket bestämmer hur mycket dämparen flexar. Hårdare förspänning = mindre flex.
Kompressionsdämpning = hur mycket kraft som krävs för att trycka ihop dämparen. Högre kompdämpning = mer kraft krävs.
Returdämpning = hur mycket kraft som krävs för att dra isär dämparen. Högre returdämpning = mer kraft krävs.

Ställ allt enligt fabriksinställningarna först (står i manualen), kör och tänk på hur hojen reagerar på din körstil.

Det första jag justerade var returdämpningen fram. Det gjorde att hojen inte gungade till när jag bromsade inför en kurva. Sen har jag ökat förspänningen lite fram och lite bak osv.

Men som sagt, det beror helt på din körstil. Kör och just tänk på hur hojen beter sig för dig och vilka egenskaper du vill ändra på hos hojen så kan du nog lätt räkna ut vilken eller vilka parametrar du behöver ändra på. Ta med mejseln och haknyckeln i kutsen bara och justera under turen. Ändra bara en sak i taget och memorera läget före justering så du lätt kan gå tillbaka ifall du fick fel resultat.
 
tackar =) ska testa lite lätt när det blivit torrare på vägen.
Hur beter sig mc:n beroende på om man har ställt in retur, förspänning och kompressionen om man ställer in för mycket på +/- ? vilka beteenden ska man liksom känna och leta efter?



Förspänning = hur hårt fjädern är spänd, vilket bestämmer hur mycket dämparen flexar. Hårdare förspänning = mindre flex.
Kompressionsdämpning = hur mycket kraft som krävs för att trycka ihop dämparen. Högre kompdämpning = mer kraft krävs.
Returdämpning = hur mycket kraft som krävs för att dra isär dämparen. Högre returdämpning = mer kraft krävs.

Ställ allt enligt fabriksinställningarna först (står i manualen), kör och tänk på hur hojen reagerar på din körstil.

Det första jag justerade var returdämpningen fram. Det gjorde att hojen inte gungade till när jag bromsade inför en kurva. Sen har jag ökat förspänningen lite fram och lite bak osv.

Men som sagt, det beror helt på din körstil. Kör och just tänk på hur hojen beter sig för dig och vilka egenskaper du vill ändra på hos hojen så kan du nog lätt räkna ut vilken eller vilka parametrar du behöver ändra på. Ta med mejseln och haknyckeln i kutsen bara och justera under turen. Ändra bara en sak i taget och memorera läget före justering så du lätt kan gå tillbaka ifall du fick fel resultat.
 
Någon här som har ett universal depåstöd från biltema till sin 929 och vet om det passar eller ska det vara special. Har hört att svingen inte är lika hög på bägge sidorna så det kan vara problem med universalstöden.:va
 
Någon här som har ett universal depåstöd från biltema till sin 929 och vet om det passar eller ska det vara special. Har hört att svingen inte är lika hög på bägge sidorna så det kan vara problem med universalstöden.:va

biltema funkar utmärkt. hojen lutar lite men står stabilt
 
biltema funkar utmärkt. hojen lutar lite men står stabilt

Läste tidigare nån inlägg att biltemas depå stöd gav vika för en kille här på sporthoj.
Var inne på att köpa från biltema, men efter det ändra jag mig drastiskt. :confused:

Lagom kul om det skulle hända. :(

Däremot om man bara ska använda den en kort tid, kanske medan man fixar o tvättar så borde den hålla kan man tycka!?

Vad tror ni??
 
Någon här som har ett universal depåstöd från biltema till sin 929 och vet om det passar eller ska det vara special. Har hört att svingen inte är lika hög på bägge sidorna så det kan vara problem med universalstöden.:va

Jag har specialstödet bak och biltema fram. Jag lyfter inte i fram mer än jag måste, då det stödet är lite sådär. Jag skulle inte lyfta min både bak och fram med biltema när ett standardstöd dessutom ger slagsida.
 
HAHA kan inte sluta garva för det är nämligen jag på hojen från min thailandsresa förra året! :yoparty Sjukt kul att se den här på SH. Jag har bilder på hojen med systemkamera och de e sjukt frächa kåpor.

:tummenupp

Lägg gärna upp bilder på hojen med kinakåporna. Jag funderar på att köpa just sådana kåpor. Har redan inhandlat en extra tank som skall lackas.
 
Lägg gärna upp bilder på hojen med kinakåporna. Jag funderar på att köpa just sådana kåpor. Har redan inhandlat en extra tank som skall lackas.

Här kommer lite bilder på skönheten...
:tuttar

img0346ze9.jpg


img0327wx6.jpg
 
KONDENS i motorn?? Nu får du förklara vad/eller hur du menar!?
våra vintrar är kalla och fuktiga som fan. när man startar hojen så blir det en hel del kondens på grund av temperaturskillnaderna. du ser det lättast på att det uppkommer en dimma i oljeglaset. i jävliga fall så ser oljan ut som brunsås av vattnet som bildas
 
våra vintrar är kalla och fuktiga som fan. när man startar hojen så blir det en hel del kondens på grund av temperaturskillnaderna. du ser det lättast på att det uppkommer en dimma i oljeglaset. i jävliga fall så ser oljan ut som brunsås av vattnet som bildas

Hur ofta byter du olja på hojen. Byter du innan du ställer in hojen över vintern?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top