Chris Ash
Kapten Gars
Bj.O.rn skrev:Hur många växlar hade hondas 250-sexa? En F1 är bra jäkla mycket mer extrem än en gp-motor, körbarhet kan man nästintill kasta ut genom fönstret
/B
Gött, precis som en GP-hoj ska vara....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bj.O.rn skrev:Hur många växlar hade hondas 250-sexa? En F1 är bra jäkla mycket mer extrem än en gp-motor, körbarhet kan man nästintill kasta ut genom fönstret
/B
Chris Ash skrev:Gött, precis som en GP-hoj ska vara....
Chris Ash skrev:Med tanke på att de är "byggda" efter samma mall som F1-motorn bör de inte bli alltför extrema. Hur många växlar har en F1-bil?
Bo_jahn skrev:Men sen kan ju naturligtvis ställbara insug i längd och grovlek, ställbara kamtider och ventillyft förändra hela synen på effektregister som vi har idag, då dessa gör att man både kan ha kakan och äta den. För närvarande tillämpas väl inte dessa metoder mer än sparsamt på motogp-hojar vad jag vet.
/Bosse
Chris Ash skrev:Sånt gillar jag! Mindre motorer hade satt sprätt på den utvecklingen och det hade varit intressantare, åtminstone tycker jag det.
Chris Ash skrev:Sånt gillar jag! Mindre motorer hade satt sprätt på den utvecklingen och det hade varit intressantare, åtminstone tycker jag det.
Hmmm... Cosworth (?) påstår sig ha en sådan klar och ha skrivit kontrakt för produktion med någon ej namngien biltillverkare. Helt variabla ventiltider och helt rak momentkurva... Lite oklar minnesbild av tekniken men det var varken magneter eller tryckluft - undras om det inte var en hydraulikhistoria.Bo_jahn skrev:Vad ingen riktigt har knäckt än är en steglös 100% variabel ventiltid och lyft.. Kanske med en supraledare och superstarka elektromagneter som drar i ventilerna upp och ned istället för en kamaxel?![]()
Elektrohydrauliskt, troligen.Bingo skrev:Hmmm... Cosworth (?) påstår sig ha en sådan klar och ha skrivit kontrakt för produktion med någon ej namngien biltillverkare. Helt variabla ventiltider och helt rak momentkurva... Lite oklar minnesbild av tekniken men det var varken magneter eller tryckluft - undras om det inte var en hydraulikhistoria.
Bingo skrev:Hmmm... Cosworth (?) påstår sig ha en sådan klar och ha skrivit kontrakt för produktion med någon ej namngien biltillverkare. Helt variabla ventiltider och helt rak momentkurva... Lite oklar minnesbild av tekniken men det var varken magneter eller tryckluft - undras om det inte var en hydraulikhistoria.
Bosch pysslar med detta också.Bo_jahn skrev:Det fina med en magnetisk historia med supraledare är ju att det skulle ta mycket mindre plats än alla andra lösningar.
(Jaha, tekniken för sådana lösningar finns inte tillgänglig förrän bensinen tagit slut ändå säger ni?)
Men även elekrohyrdraliskt är en förhållandevis smidig lösning.
Bra mycket trevligare än den excentern som trycker på kamaxeln på bilar.
Bo_jahn skrev:Det fina med en magnetisk historia med supraledare är ju att det skulle ta mycket mindre plats än alla andra lösningar.
(Jaha, tekniken för sådana lösningar finns inte tillgänglig förrän bensinen tagit slut ändå säger ni?)
Men även elekrohyrdraliskt är en förhållandevis smidig lösning.
Bra mycket trevligare än den excentern som trycker på kamaxeln på bilar.
Hmm, precis. Därav följande brasklapp i inlägget:Chris Ash skrev:Kräver inte supraledare extremt låga till låga temperaturer? Vad jag vet finns sk "högtemperatursupraledare" som tillåter supraledning mellan 30-95 K ungefär men det är ju ganska kallt....
Det är lugnt, det är jag.Chris Ash skrev:Jag är ingen fysiker.

Aprilias RS3 Cube har hela tiden haft pneumatiska ventiler, och Cosworth var med och utveckla denna motor som presenterades i december 2001.Bingo skrev:Hmmm... Cosworth (?) påstår sig ha en sådan klar och ha skrivit kontrakt för produktion med någon ej namngien biltillverkare. Helt variabla ventiltider och helt rak momentkurva... Lite oklar minnesbild av tekniken men det var varken magneter eller tryckluft - undras om det inte var en hydraulikhistoria.
Strider skrev:En tvåtaktare har ju en tändpuls vart annat vevaxelvarv och en fyrtaktare en vart fjärde varv, härav följer ju att om vi kunde ha alla andra parametrar lika skulle tvåtaktaren leverera dubbelt så hög effekt.
I jämförelse med tvåtaktaren så har fyrtaktaren en högre inre friktion pga att den bla måste driva sin egen ventilmekanism. Fyrtaktaren kan emellertid nå ett högre varvtal pga att den kan tömma och fylla förbränningsrummet effektivare än tvåtaktaren.
En fyrtaktare kommer aldrig att vid samma slagvolym uppnå samma effekt som tvåtaktare oavsett hur bra den tekniska utvecklingen går i framtiden.
Tokas skrev:Aprilias RS3 Cube har hela tiden haft pneumatiska ventiler, och Cosworth var med och utveckla denna motor som presenterades i december 2001.
Läs Alan Cathcart's artikel om en test av Aprilia RS3 Cube, med mycket tekniksnack!
Aprilia RS3 Cube MotoGP bike - Maybe Colin left too soon?
Nej. Tvärtom! läs noggrant!Chris Ash skrev:I den artikeln står det ju att den INTE har det. De pneumatiska ventilerna behövdes helt enkelt inte vid nuvarande varvtal.

Aprilia president Ivano Beggio generously arranged an exclusive test at the Spanish Jerez circuit of his company's RS3 Cube three-cylinder pneumatic-valve MotoGP
Pneumatiska ventiler krävs inte nu men de har dem på plats för att i framtiden kunna höja varvtaket..."We didn't need pneumatic valves to begin with," admits Witteveen, "but I wanted to have the system in place for when it did become necessary, as we raised the rev ceiling in search of more power.

Tokas skrev:Nej. Tvärtom! läs noggrant!
Pneumatiska ventiler krävs inte nu men de har dem på plats för att i framtiden kunna höja varvtaket...![]()
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |