900cc MotoGP from 2007, new weight limits

Chris Ash skrev:
Jo men det kommer aldrig att hända. 500:orna åkte ju i princip jämnt med 1000cc fyrtaktare trots att man i princip slutade utveckla dem.

Men drömma kan man alltid.....
Det var tider det. Det var bättre förr, ju förr dess bättre. Inför grusbanor igen!

valmers skrev:
Det var tider det. Det var bättre förr, ju förr dess bättre. Inför grusbanor igen!

Jag vet fortfarande inte om regeln nästan dubbla kubikgränsen för fyrtakt är någon direkt utveckling. Den dagen 500cc fyrtakt producerar lika mycket effekt som 500cc tvåtakt kan vi prata om utveckling.
Dessutom har roadracing körts uteslutande på asfalt...

oFFkeFF skrev:
Jag vet fortfarande inte om regeln nästan dubbla kubikgränsen för fyrtakt är någon direkt utveckling. Den dagen 500cc fyrtakt producerar lika mycket effekt som 500cc tvåtakt kan vi prata om utveckling.

Dubbel kubikgräns och mer fläsk, halleluja Star Trek nästa?

oFFkeFF skrev:

Ap ap, debuten för TT Sverige ( då tidens Road Racing ) var Saxtorp 1930 3:e September med Bl.a Birger Berggren. Jag såg film på Tekniska i Malmö, och kan lova dig, det var både kullersten & Småsten :tungan Det var tider det.......

:) //ZS

Zilversurfer skrev:
Ap ap, debuten för TT Sverige ( då tidens Road Racing ) var Saxtorp 1930 3:e September med Bl.a Birger Berggren. Jag såg film på Tekniska i Malmö, och kan lova dig, det var både kullersten & Småsten :tungan Det var tider det.......

Och fortare gick det, dessutom. Jag minns när bla bla bla......trumbromsar....bla bla bla......tvåtakt.....bla bla bla.....diagonaldäck....bla bla bla.....mycket fortare då.....bla bla bla.

Zilversurfer skrev:

Ja, men det hette som sagt vad inte roadracing då ;)

valmers skrev:
Och fortare gick det, dessutom. Jag minns när bla bla bla......trumbromsar....bla bla bla......tvåtakt.....bla bla bla.....diagonaldäck....bla bla bla.....mycket fortare då.....bla bla bla.

Nja, på den tiden kördes det betydligt fler fyrtaktare... Iaf i de större klasserna, i de riktigt små kubikklasserna kördes det väl iofs flest tvåtaktare..
Otto-motorn har ju hängt med ett tag..

Tvåtaktaren slog ju inte igenom på allvar förrän 70-talet i GP. Den är fortfarande överlägsen men de som bestämmer vill inte ha den.

R2 skrev:
As from January 1st, 2007:
Art. 2.2.1 - The maximum engine capacity in the MotoGP class will be reduced to 900cc.

Art. 2.5.1 - The minimum weights required for the motorcycles will be the following:

2 cylinders or less 133kg (currently 135kg)
3 cylinders 140.5kg (currently 135kg)
4 cylinders 148kg (currently 145kg)
5 cylinders 155.5kg (currently 145kg)
6 cylinders or more 163kg (currently 155kg)

The use of oval pistons will be forbidden (currently allowed with a 10kg handicap).
------------------------------------------------------------
gillar inte detta, va vill dom förutom att ha lägre farter för säkerheten?
nä, fritt skulle det va.
(börjar lukta snyfft ducce regler, ska ingen race hoj yla snart) :hihi
Att en 4-cyl (Duc) gynnas mot 3- och 5-cyl beror inte på att de nya reglerna är konstiga utan på att en 2- och 4-cyl enligt de gamla reglerna var missgynnade då de hade samma viktgränser på 4- och 5-cyl (samt 2- och 3-cyl)
Enligt de nya reglerna ökar minvikten med 7,5 kg för varje extra cylinder. Linjärt och fint.

Däremot är det ett steg tillbaka att öka minivikterna så mycket. Hade räckt att höja 5 kg för 3- och 5-cyl. (eller sänka övriga med 5 kg)

Strider skrev:
App, App...

Hur skulle det va om du gjorde en djupdykning i högstadiets fysikböcker så du fick lite uppfräschade kunskaper om skillnaden mellan två- och fyrtaktmotor. :)

Jag trodde ni i tvåtaktsmaffian kunde något, men se där kom ytterligare en fördom på skam.

Vad är det du syftar på i Filips text?

Strider skrev:
En tvåtaktare har ju en tändpuls vart annat vevaxelvarv och en fyrtaktare en vart fjärde varv, härav följer ju att om vi kunde ha alla andra parametrar lika skulle tvåtaktaren leverera dubbelt så hög effekt.

I jämförelse med tvåtaktaren så har fyrtaktaren en högre inre friktion pga att den bla måste driva sin egen ventilmekanism. Fyrtaktaren kan emellertid nå ett högre varvtal pga att den kan tömma och fylla förbränningsrummet effektivare än tvåtaktaren.

En fyrtaktare kommer aldrig att vid samma slagvolym uppnå samma effekt som tvåtaktare oavsett hur bra den tekniska utvecklingen går i framtiden.

Helt fysiskt omöjligt skulle det väl kanske inte vara, då man kanske kan ta fram material som håller för de varvtal som skulle krävas av fyrtaktaren.
Men som sagt, tvåtakt=effekt=racing..

Riktigt höga varvtal innebär smala effekregister, omöjligt med reglementet som sedan många år säger 6 växlar max..

Å andra sidan varvar fyrtaktarna väldigt mycket redan nu, duccen uppåt 16.500 rpm...

/B

bha, vad spelar det för roll om det varvar om det inte är en radfyra, då inte med nånn ny löjlig tändföljd som får den att låta som ducce fiskebåt. usch.

Strider skrev:
En tvåtaktare har ju en tändpuls vart annat vevaxelvarv och en fyrtaktare en vart fjärde varv, härav följer ju att om vi kunde ha alla andra parametrar lika skulle tvåtaktaren leverera dubbelt så hög effekt.

I jämförelse med tvåtaktaren så har fyrtaktaren en högre inre friktion pga att den bla måste driva sin egen ventilmekanism. Fyrtaktaren kan emellertid nå ett högre varvtal pga att den kan tömma och fylla förbränningsrummet effektivare än tvåtaktaren.

En fyrtaktare kommer aldrig att vid samma slagvolym uppnå samma effekt som tvåtaktare oavsett hur bra den tekniska utvecklingen går i framtiden.

Jo det kan den faktiskt, det kräver dock ett handikapp i form av antalet cylindrar(vilket ingen nämnt något om att de inte borde ha i en evt fyrtkats 500cc klass). Nu orkar jag inte göra egna räkneexempel så jag tar ett redan existerande som Kevin Cameron gjort. Anta att vi tillverkar en 700cc radfyra enligt samma koncept som en F1-motor(borr/slag 2.25) det ger borr slag på 79x35.7mm, tillsammans med en kolvhastighet på 24m/s ger detta 20 000 rpm. Kompressionen i en sådan motor kan vara ända uppemot 13:1 vilket ger 205 hästkrafter vilket är lika med 293 hästar per liter. En 500cc fyra hade då utan problem kunnat lämna 300hk/liter vilket ger en effekt på 150 hk, inte alls långt borta ifrån 500cc tvåtaktare som gav i runda slängar 200hk. Väljer vi istället att göra vår 700cc motor med sex cylindrar får vi borr/slag på 69.2x31mm, med kolvhastigheten och kompet bibehållna får vi ett varvtal på uppåt 23000rpm och effekter på uppemot 230 hk (328 hk/liter) detta ger att vår 500 närmar sig 170 hästkrafter. Med en åtta kan vi öka varvet ytterligare uppåt 24500 varv och 245 hästar(350hk/liter, en 500 på ca 180, vi är nästan där!) osv osv. Antagligen går det att göra dessa små motorer ännu extremare om man lägger lite krut på utveckling. Ett av problemen med extremt trimmade fyrtaktare är att de till karaktären liknar en tvåtaktare mer och mer ju mer trimningsgraden ökar. Dvs extremt elaka bestar, men vem hade mått dåligt av det? Dessutom hade tekniken blivit hur cool som helst med fyrtaktare som verkligen fick utvecklas för att hänga med sina tvåtaktande bröder. Åtminstone tycker jag att 1000cc är fånigt, det ger mer effekt än man behöver trots att man knappt trimmar hojarna.

Ganska intressant tex med en 500 som varvar ung dubbelt så mycket som en screamer men tänder hälften så ofta, kommer de att låta likadant? :va

Chris Ash skrev:
Med tanke på att de är "byggda" efter samma mall som F1-motorn bör de inte bli alltför extrema. Hur många växlar har en F1-bil?

Hur många växlar hade hondas 250-sexa? En F1 är bra jäkla mycket mer extrem än en gp-motor, körbarhet kan man nästintill kasta ut genom fönstret

/B

Chris Ash skrev:
.... Hur många växlar har en F1-bil?

Reglementet säger att dom ska ha minst 4 max 7 växlar framåt.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back