9/11 paranoia -praktiska erfarenheter

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
Gabor skrev:
2589075 Flygresan ??? bara incheckningen, inte tiden i luften.....

KOM I TID.....

blablabla märka ord blablabla. :arsele

Okej, restiden då. Hursomhelst så är det irriterande.

Cervantes skrev:
2589079 Ja.

Efter Lockerbie så får inte en väska åka utan passagerare.. idag matchar man allt incheckat bagage mot antalet boardade passagerare har en passagerare inte kommit till planet men checkat in väskan så står planet still tills väskan är hittad.

Om alla fattade vinken och skippade vätska i handbagaget så skulle det inte göra nån skillnad i säkerhetskontrollen så skippa vätskan och flyg smidigt istället :tummenupp

Sen tar polisen hand om väskan, tar ut den till sprängplatsen och skjuter sönder den...:tummenupp

KGK skrev:
2589092 Ett gäng alltså, företag och privatpersoner får betala detta i tid och pengar på många sätt.

Svar.: JA !!

Last edited:
KGK skrev:
2589063 Det är riktigt, men frågan man ska ställa sig är finns det anledning till att terrorism skulle inträffa i Norden/Sverige/mig?

Ja, och hur många fler med dig kommer att drabbas:confused:

Ja, om ett land har sämre säkerhet/gör det lättare för terroristerna så utnyttjar man den möjligheten.

Man kan ge ut en video där man tar på sig skulden och skrika "Död åt USA" oavsett vart planet störtar.

Däremot ger ju en attack i USA, på väg till USA eller med massor av amerikaner ombord bättre verkan, men i USA lär det vara skitsvårt nu, så då tar man nästa alternativ på listan.
Sverige är nog ganska långt ner på den listan.

Jag flyger helst också med enbart handbagage, tyvärr så kommer jag att få köpa väldigt mycket grejor på plats i fortsättningen, och lämmna en massa shampoo duschcreme och annat efter mig där jag har varit.

GuW skrev:
2589097 Ja, om ett land har sämre säkerhet/gör det lättare för terroristerna så utnyttjar man den möjligheten.

Man kan ge ut en video där man tar på sig skulden och skrika "Död åt USA" oavsett vart planet störtar.

Däremot ger ju en attack i USA, på väg till USA eller med massor av amerikaner ombord bättre verkan, men i USA lär det vara skitsvårt nu, så då tar man nästa alternativ på listan.
Sverige är nog ganska långt ner på den listan.

Jag flyger helst också med enbart handbagage, tyvärr så kommer jag att få köpa väldigt mycket grejor på plats i fortsättningen, och lämmna en massa shampoo duschcreme och annat efter mig där jag har varit.

Ja, visst är det jobbigt, samt ekonomiskt offörsvarbart, framför allt efterssom det mesta av just hygienartiklar kommer från andra länder där det dessutom är billigare...:rolleyes:

Cervantes skrev:
2589105 Ja dessutom :gnissla

säk.kontroll.ARN :va

Last edited:
KGK skrev:
2589020gick bra att flyga inrikes utan större säkerhetskontroller och problem fram till 9/11, vad har de tillfört inrikes flyget så här långt?

Va bara några år sen man införde kontroll av allt incheckad bagage på flyget.. Något som jag tycker är bra skrämmande! innan dess kunde du utan problem kasta ner en stor bomb i resväskan bara du va redo att sprängas själv! :skrämd

Cervantes skrev:
2589079 Ja.

Efter Lockerbie så får inte en väska åka utan passagerare.. idag matchar man allt incheckat bagage mot antalet boardade passagerare har en passagerare inte kommit till planet men checkat in väskan så står planet still tills väskan är hittad.

Om alla fattade vinken och skippade vätska i handbagaget så skulle det inte göra nån skillnad i säkerhetskontrollen så skippa vätskan och flyg smidigt istället :tummenupp

OK, hur många gånger har jag inte spenderat extra tid på flyget inrikes pga just av den anledningen...

nu måste de kolla alla väskor och en del har mediciner osv., hur länge tar det innan alla lärt sig?, som sagt vad har säkerhetskontrollerna inrikes efter 9/11 bidragit till mer än kostnad och tidsförlust?

Gabor skrev:
2589112säk.kontroll.ARN :va
ja du mé?

KGK skrev:
2589121 OK, hur många gånger har jag inte spenderat extra tid på flyget inrikes pga just av den anledningen...

nu måste de kolla alla väskor och en del har mediciner osv., hur länge tar det innan alla lärt sig?, som sagt vad har säkerhetskontrollerna inrikes efter 9/11 bidragit till mer än kostnad och tidsförlust?

Vänd på det.. den dag det är ett attentat på g så slipper du va med om det för att kontrollen hittat det!

Last edited:
Cervantes skrev:
2589118 Va bara några år sen man införde kontroll av allt incheckad bagage på flyget.. Något som jag tycker är bra skrämmande! innan dess kunde du utan problem kasta ner en stor bomb i resväskan bara du va redo att sprängas själv! :skrämd

ja och hur många i Sverige sprängdes under den tiden man inte hade den kontrollen?, hur många bomber har man hittat efter man började med kontrollerna?

KGK skrev:
2589130 ja och hur många i Sverige sprängdes under den tiden när man inte hade den kontrollen?, hur många bomber har man hittat efter man började med kontrollerna?

Som sagt den dagen det händer vill man kunna säga att man gjort allt för att undvika det!

Gabor skrev:
2589112 Ja, visst är det jobbigt, samt ekonomiskt offörsvarbart, framför allt efterssom det mesta av just hygienartiklar kommer från andra länder där det dessutom är billigare...:rolleyes:

säk.kontroll.ARN :va

LÄS HELA MITT INLÄGG!
Jag gnällde på intet vis på att det skulle bli jobbigt/dyrt, jag bara påpekade hur det skulle påverka mig, att jag skulle behöva köpa på plats antingen på flygplatsen där jag landar, eller på hotellet, och att numera kommer dom flaskorna att få stå kvar i duschen på hotellet när jag checkar ut.

Det är bara en fråga om anpassning, jag är inte van det än, men kommer förmodligen att bli van det och sluta tänka på det i framtiden.

Gabor skrev:
2588989 Du gick på det där va ??

Alla som såg vad som hände, såg att det var så här det gick till, finns tom bildbevis..

:D Du har sett filmerna hör jag hahaha.
Titta bara på dom och ansträng hjärnan.
Sen kan vi snacka bevis och fakta.
Obs dom är inte textade till svenska.

det lär ju bli skitjobbigt med dom här nya reglerna. tror dom är lite överdrivna. finns väl ett par olika flytande sprängmedel, men antagligen inte så många praktiskt användbara. man behöver ganska mycket för att spränga ett plan, antagligen en liter minst. endast ett fåtal av (dom flytande) sprängmedlen skulle gå att tillverka på ett plan, och om jag förstått det rätt så skulle ingen av kemikalierna skulle kunna förväxlas med vatten eller läsk, allra minst dom färdiga sprängmedlen. dessutom behövs nån sort tändanordning o den är inte flytande. skulle tippa på att det är svårt att spränga ett plan med medhavd vätska, och inte så värst troligt att nån skulle lyckas. nu blir det ju om möjligt ännu mer långsamt/jobbigt/tråkigt att flyga fyfan. o det kommer säkert kosta pengar också

som sagt det underlättar inte resandet, före 9/11 kunde man springa till gaten om man var sen, nu blir det än sämre med marginaler, lyckligtvis reser man inte lika ofta i tjänsten nuförtiden.

GsxrAbuser skrev:
2589140 :D Du har sett filmerna hör jag hahaha.
Titta bara på dom och ansträng hjärnan.
Sen kan vi snacka bevis och fakta.
Obs dom är inte textade till svenska.

det finns en massa 9/11 trådar, orka...:tummenupp
dom är textade till svenska..:D

Cervantes skrev:
2589122 ja du me !
'
Flygplandirekt.se...typ :D

Homo skrev:
2589144 det lär ju bli skitjobbigt med dom här nya reglerna. tror dom är lite överdrivna. finns väl ett par olika flytande sprängmedel, men antagligen inte så många praktiskt användbara. man behöver ganska mycket för att spränga ett plan, antagligen en liter minst. endast ett fåtal av (dom flytande) sprängmedlen skulle gå att tillverka på ett plan, och om jag förstått det rätt så skulle ingen av kemikalierna skulle kunna förväxlas med vatten eller läsk, allra minst dom färdiga sprängmedlen. dessutom behövs nån sort tändanordning o den är inte flytande. skulle tippa på att det är svårt att spränga ett plan med medhavd vätska, och inte så värst troligt att nån skulle lyckas. nu blir det ju om möjligt ännu mer långsamt/jobbigt/tråkigt att flyga fyfan. o det kommer säkert kosta pengar också

Om jag säger så här....jag behöver ca 5-10 ml högexplosivt, sen är det kört.
Rätt ställe, rätt tidpunkt under flygningen...BIGBADABOOM....:gnissla

Vet man hur ett flygplan är konstruerat och fungerar, tja...adjö.

Last edited:
du menar runt kanske 5-20gram sprängämne? knappast troligt imo

Homo skrev:
2589243 du menar runt kanske 5-20gram sprängämne? knappast troligt imo
vet du hur mycket det behövs när trycket i flpl är ca 8ggr högre än ute...
sätt den vid.... eller vid... om du är utbildad i sprängteknik så tror jag du kan räkna ut resten själv...

lorkan skrev:
2589187 :felämne

Det finns massvis med faktafel som är bevisade felaktiga i Loose Change-dokumentärerna. 1an var ju så proppfull med fel att dom fick göra en 2a, som även den innehåller en hel del felaktigheter.

Trots det finns det en hel del intressanta ideér och märkliga händelser med i den där dokumentären, som inte är fullt förklarade än. Mest intressanta är det faktum att dom som har tjänat mest på 9/11 och efterföljande händelser är Bushfamiljen.

Men det är ingen bibel, och ingen du kan tro på allt i den helt och hållet.

Håller med, men Faktan är ju överlägsen i detta fall.
Skrämmande överlägsen, kan ta ett ex: Ingen stålbyggnad i värden har rasat vid en brand som denna.
19nåting så krashade ett bombflygplan in i nr1 av twin tower dom 2 bomber som fanns ombord srängdes och demolera en hel våning och byggnaden var solid och hade inte en tendens till at rasa.
Och nu rasar Båda under loppet av en timma. :yoparty

justa ja glömde att nämna att båda tornen var byggda så att ett boeing 747 skulle kunna krascha i dom.

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...