9/11 paranoia -praktiska erfarenheter

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
Lurch skrev:
2593747 Kul med sh-are i säkerhetskontrollen! Får medlemmar The Special Treatment?

Var hittar man rakgel och sånt i små behållare? Finns det vart som helst eller? Typ Åhléns?

Våga vägra checka in bagage...

Är flitig resenär osd-arn och förväntar mig fri passage genom kontrollen from nu. ;)
.

Visst ordnar vi det! Har ju båsen och latexhandskar.. :D

mmm, latexhandskar *dreglar a'la Homer Simpson*

alltid "komiskt" att se när säkerhet är liggerh ögt prioriterat så öser det av kommentarer i stil med "ahh men va fan? fan va onödigt bla bla bla"
sen när det sker en olycka och det först efter det förbättras med säkerhet så ser/hör man kommentarer i stil med "så tragiskt att dom(tm) inte gjort något åt det innan det krävde liv"

a) Hade vi problem med att dom sprängde inrikesflyg i Sverige på löpande band?

b) Hur fan kan dom köpa röntgenapparater som inte kan se igenom min väska, så jag måste ta upp min bärbara dator? Helt kasst.

Allt detta är bara bull för att visa att myndigheterna 'gör nåt' samt skrämma medborgarna.

Dom med flytande bomb i England hade inte ens lyckats bygga en, än mindre smuggla genom flygplatsen.

SirWankalot skrev:
2593871 a) Hade vi problem med att dom sprängde inrikesflyg i Sverige på löpande band?
....

Det snöar och är halt i Kiruna, bäst vi inför lag på dubbdäck ända ner till Madrid -ifall att...:gnissla

Av vem har hon blivit lurad?, poppis bland affärsresenärerna att plocka upp och ner den bärbara datorn i tid och otid.

"- Jag tycker att det här är bra. Med de terroristhot som förekommer förstår man att säkerheten måste höjas maximalt. Det är bara att acceptera, säger hon."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=586310&previousRenderType=6

Last edited:
SirWankalot skrev:
2593871 a) Hade vi problem med att dom sprängde inrikesflyg i Sverige på löpande band?

b) Hur fan kan dom köpa röntgenapparater som inte kan se igenom min väska, så jag måste ta upp min bärbara dator? Helt kasst.

Dom med flytande bomb i England hade inte ens lyckats bygga en, än mindre smuggla genom flygplatsen.

A) Inga sprängda Svenska plan hittils.
Men däremot några seriösa försök att orsaka skada eller dyl mot plan som lyft från Svenska flygplatser. I det inräknas allt ifrån deportier som försöker ta sig ombord med tårgas, pistol, stungun, 7 st knivar (allt detta på samma person) till personer som försöker smugla ombord vapen och för den delen sprängämnen för att sedan nyttja dom på planet. Det finns ganska mycket som inte nått medierna.

B) röntgenmaskinerna ser igenom en lapptopp. Men ifall du har en massa saker och en lapptopp så blir det svårare att bedömma vad som finns där, speciellt när du har 1-5 sekunder på dig. Därav är det bättre att köra sakerna separat.

Och en flytande bomb går enkelt att bygga av hushållskemikalier som finns att köpa i närmaste färgaffär. Recepten finns tillgängliga på nätet och i diverse manualer.
Sen smugglar person 1 ombord själva ämnet, person 2 fixar in tändhatten och sedan köper dom batterierna på insidan av flygplatsen.
Hur stoppar man det....
Jo, man begränsar mängden ämnen var och en kan ta in.

GsxrAbuser skrev:
2589564 Jag förser med fakta och bevis!
Och ni slänger skit åt mej!
FILMER !!! FATTAR DU!?
Har jag käftat eller sagt att det inte är som ni säger eller!?
JAG VILL HA BEVIS!!!!

:rofl

Med gud så hemskt:rolleyes: en lärare som tar med sina verktyg på resan.

Flög med 48 sågblad i bagaget
Luftfartsstyrelsen: ”Det får bara inte ske”

I handbagaget fanns, enligt Västerbottens Folkblad, ett stort och ett litet stämjärn, sex karvsnittsknivar, 48 vassa sågblad för finsnickeri samt två passare. Verktygen var på väg till Afrika för ett utbyte mellan folkhögskolans slöjdgrupp och en vänskola i Tanzania.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,933147,00.html

Wiseguy skrev:
2594118 A) Inga sprängda Svenska plan hittils.
Men däremot några seriösa försök att orsaka skada eller dyl mot plan som lyft

Och en flytande bomb går enkelt att bygga av hushållskemikalier som finns att köpa i närmaste färgaffär. Recepten finns tillgängliga på nätet och i diverse manualer.
Sen smugglar person 1 ombord själva ämnet, person 2 fixar in tändhatten och sedan köper dom batterierna på insidan av flygplatsen.
Hur stoppar man det....
Jo, man begränsar mängden ämnen var och en kan ta in.

Kortade ditt inlägg, sorry. Det finns enklare och annat sätt att sabbotera fpl.

Det läskiga är att man som anställd på en flygplats, med tillgång till både fpl, ondskefulla material, kunskap om hur fpl är konstruerade, KAN tillhöra en riskgrupp för påtryckning.

Ett vidrigt senario: politisk/fundamentalistisk organisation hotar att döda din familj, vetskap om vad du jobbar med.
Du står i ett val...avrättad familj, eller....mycket stålar på ett konto i valfri del av världen, en frisk familj. Men en eller flera sabotberade fpl på ditt samvete samt ett antal människors liv släckta....nu är det upp til var och en att se till sitt samvete hur ni skulle göra...:confused: :va

Gabor skrev:
2613881
som anställd på en flygplats, med tillgång till både fpl, ondskefulla material, kunskap om hur fpl är konstruerade, KAN tillhöra en riskgrupp för påtryckning.

Säkerhetskontrollerna är inte svåra att komma förbi i det läget. Lite som man jagar mygg med elefantbössa idag.

KGK skrev:
2613983 Säkerhetskontrollerna är inte svåra att komma förbi i det läget. Lite som man jagar mygg med elefantbössa idag.

Japp. :tummenupp , samtidigt skrämmande..:mad: Säkerheten är kass i sverige. Dom som vill, dom kan å lyckas....:mad:

KGK skrev:
2614257 Lyckligtvis så är Sverige ganska ointressant i jämförelse med USA, England mfl.

Ja, vi är varken ett hot, snarare tvärt om, :D , och det gör inte någon stor skräll i världsmedia om det lilla sverige blir drabbat , snarare dålig publicitet.

Det är mest psykisskt sjuka, drogpåverkade, enskillda politiska grupperingar mfl som man vill hindra från att oskyldiga ska drabbas. :mad: :huvet

Det är Internationella regler som skall följas , annars får flygplatsen stänga om man inte följer upp satta regler.:tummenupp

ett gosedjur, lite noja har dom allt, muntert vara på det planet.:näsblod

Ett inrikesplan med 85 personer ombord evakuerades under dramatiska former efter landning på Arlanda i går kväll. Orsaken: ett okänt gosedjur hade hittats ombord.

Fyndet ledde till att flygplanet lade sig i vänteläge utanför Västerås innan befälhavaren ombord bestämde sig för att på låg höjd fortsätt färden mot Arlanda.

– Stämningen var lite skärrad. Det blir den när de ropar ut att det kan finnas en bomb och att de måste vidta åtgärder, säger Christian Quarles.
Varningslarm gick och både räddningstjänst och polis var på plats vid landningen, som skedde odramatiskt vid 20.10.

Planet placerades på en taxibana och evakuerades. Passagerarna och besättningen kördes i buss till terminal 4, där de registrerades och identifierades.

dramat fick ett lyckligt slut. En familj ringde till Arlanda och efterlyste sin Pokémonfigur som ett barn glömt kvar ombord. När polisens bombtekniker tagit sig ombord på planet och synat föremålet kunde de raskt konstatera att det måste vara fråga om familjens kvarglömda gosedjur.

Nu står figuren på stationsbefälet Göran Odbäcks skrivbord hos Arlandapolisen, där den väntar på att familjen ska höra av sig igen om hur den bäst kan återförenas med sin ägare.
-Jag har den här framför mig, fin och hel, berättar Odbäck för TT natten till fredagen.

http://metro.se/se/article/2006/12/01/09/3137-23/

bara på Arlanda 30 ton gods, varje månad -imponerande lista:rolleyes:

Notan för nya flygreglerna 12 miljoner kronor -pengar som resenärerna får betala i form av ökade biljettpriser,

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1003465,00.html

Terrorstämplat

Maträtter med blandning av fasta och
flytande ingredienser, t ex kött och potatis
med sås, Janssons frestelse. Även frysta.
Kaffe, te
Kaviar i tub
Marmelad
Mjukost
Mos
Rödbetor i vätska
Saft, juice
Sillinläggningar
Smör
Soppor, såser
Sylt
Ägg
Deo roll on
Flytande tvål
Flytande ögonskugga
Foundation
Hårmousse
Hårspray
Krämer
Kylklampar
Läppglans
Mascara
Nagelacksremover
Parfym
Raklödder
Schampo och balsam
Tandkräm

bara på Arlanda 30 ton gods, varje månad -imponerande lista:rolleyes:

Notan för nya flygreglerna 12 miljoner kronor -pengar som resenärerna får betala i form av ökade biljettpriser,

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1003465,00.html

Terrorstämplat

Kaffe, te
Kaviar i tub
Marmelad
Mjukost
Mos
Rödbetor i vätska
Saft, juice
Sillinläggningar
Smör
Soppor, såser
Sylt
Ägg
Deo roll on
Flytande tvål
Flytande ögonskugga
Foundation
Hårmousse
Hårspray
Krämer
Kylklampar
Läppglans
Mascara
Nagelacksremover
Parfym
Raklödder
Schampo och balsam
Tandkräm

Är det så svårt att skriva ett endaste inlägg själv? Har du dyslexi eller vad är det för fel?

Blabla...en massa text

Du skall ner med charter ned till Mallis för att festa i en vecka, vilka av följande sakerna är livsviktiga, kan inte checkas in och måste has med i handbagaget under resan ?

Kaffe, te
Kaviar i tub
Marmelad
Mjukost
Mos
Rödbetor i vätska
Saft, juice
Sillinläggningar
Smör
Soppor, såser
Sylt
Ägg
Deo roll on
Flytande tvål
Flytande ögonskugga
Foundation
Hårmousse
Hårspray
Krämer
Kylklampar
Läppglans
Mascara
Nagelacksremover
Parfym
Raklödder
Schampo och balsam
Tandkräm

Är det så svårt att skriva ett endaste inlägg själv? Har du dyslexi eller vad är det för fel?

Men mannen, jag skrev första inlägget och bad andra skriva om sina erfarenheter ,sen har vi debatterat ämnet en del i tråden och nu kompletterade jag med statistik från Luftfartsverket, vad är ditt problem?

Du skall ner med charter ned till Mallis för att festa i en vecka, vilka av följande sakerna är livsviktiga, kan inte checkas in och måste has med i handbagaget under resan ?

Alltså jag har inte mycket av det där i mina väskor men jag tycker att nya reglerna är väl så överdrivna, Luftfartsverket tycker likadant, vad tycker du att de tillför? mer än en del trassel, det har fungerat bra hittills i flygets historia....

" Nu instämmer Luftfartsverket i kritiken.
- Alla åtgärder man gör inom flyget måste också baseras på att det finns en hotbildsbedömning, och det är jag inte säker på att man har gjort i det här fallet, säger Anders Lennerman, säkerhetschef på Arlanda, till TV4."

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...