80% i lön

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag jobbar på ett företag med 20 anställda. I tisdags var det möte och då meddelade facket att företaget ville sparka 4st och sänka våra löner till 80%.
Turordningslistan skulle inte gälla. Tur för mig annars hade jag själv rykt:rolleyes:
Vi fick rösta om vi ville gå ner på 80% eller ej. men vad har man för val?:va

Först hade de velat sparka 9st, så jag tvekar inte på vad konsekvensen hade blivit om vi skulle rösta ner löneförslaget:gnissla

Hur hade ni gjort?

Edit: Min poll försvann i etern:gnissla

Last edited:
Jag tycker det är väldigt fascinerande hur företagen mer eller mindre alltid "skiter" i LAS. Snacka tandlös lag.

Jag skulle se mig om efter ett annat jobb. Min erfarenhet är att företag som måste sänka löner sällan lyckas komma tillbaka. Dessutom påverkas väl din a-kassa av att du jobbat för en lägre lön den dag bolaget går omkull eller måste sparka fler.

80% lön för 80%arbete tycker jag är ok.
80% lön för 100% arbete kan de glömma.
Då svälter jag hellre.

Gå inte med på detta, det finns inga klara exempel på att ett företag har räddats genom lönesänkningar.
Dessutom så är det som redan sagts att har du otur och får gå i alla fall lite senare så kan mycket väl din a-kassa beräknas på den 80%-iga lönen vilket ger lite drygt 60% av din ursprungliga lön.
En del företag hävdar att de kan gå runt detta genom att betala full lön retroaktivt om någon sägs upp, men det är en uppfattning som inte delas av fackförbunden så ingen vet vad som gäller innan första fallet avgorts i domstol.

jag hoppas du har inkomstförsäkring som täcker upp ev förlust om du blir av med kneget..?

80% lön för 80% jobb...visst

men 80% lön för 100%jobb..totalvägrat

sett över mina inkomstförsäkringar och bett dom avskeda mig så jag kan få a-kassa från dag 1

Jag sitter ungefär i samma sits.

Vi har haft omröstning inom facken om vi vill gå med på en lönesänkning på 20% och jobba 73%.
Företaget bjuder på 7% i form av klämtid som kan tas ut när som helst inom permitteringsperioden.

En del här säger, skit i det och hitta ett nytt jobb. Visst, det hade ju varit perfekt om det hade funnits jobb.
Men i industribranschen (visst var väl du maskinoperatör Elffors?) är det inte direkt så fett med jobb just nu, så det kan vara lättare sagt än gjort.

Begär däremot företaget att man ska jobba 100% och gå ned i lön med 20% så tycker jag också att du ska säga upp dig omedelbart!

Vårt avtal säger iaf att eventuell a-kassa INTE skall påverkas av permitteringsperioden.

LAS är dispositiv. D.v.s att man kan förhandla bort den med kollektivavtal och annat.

@TS: Ska ni jobba 100% och får lön för 80%??

Det är alltså 80%lön mot 80% arbetsinsats. Dvs 100% betalt om man väljer att räkna på det sättet, eller 80% om man väljer o jämnföra novembers lönespec mot decembers. Min disponabla inkomst kommer att sjunka med 20% hursom.

Hade aldrig någonsin gått med på det. Byt jobb a.s.a.p!

Tack för ditt råd. kan du ta betalningen i Reality checkar?
Logga in på arbetsförmedlingen i Trollhättan o kika lite:tummenupp

Det lär inte bli bättre i nästa vecka:rofl

Jag skulle se mig om efter ett annat jobb. Min erfarenhet är att företag som måste sänka löner sällan lyckas komma tillbaka. Dessutom påverkas väl din a-kassa av att du jobbat för en lägre lön den dag bolaget går omkull eller måste sparka fler.

Eve utbetalning från Försäkringskassan kan minska också.

Den enda anledningen jag är med i facket är pga inkomstförsäkringen, rekommenderar alla att se över det om man inte har det. (betalar 7 kr extra/mån)

:( ni som jobbar i industrin etc, måste vara skittufft nu. Kan inte ge några råd då jag jobbar i en bransch som har väldigt mycket att göra förutom att jag håller :tummenupp om bättre tider.

Last edited:
Det är alltså 80%lön mot 80% arbetsinsats. Dvs 100% betalt om man väljer att räkna på det sättet, eller 80% om man väljer o jämnföra novembers lönespec mot decembers. Min disponabla inkomst kommer att sjunka med 20% hursom.

Tack för ditt råd. kan du ta betalningen i Reality checkar?
Logga in på arbetsförmedlingen i Trollhättan o kika lite:tummenupp

Det lär inte bli bättre i nästa vecka:rofl

Ja och fritiden ökar med 20%, vilket man inte har mycket nytta av eftersom 20% av de pengar man vill göra av med på fritid kommer att försvinna.
Vad jag hade gjort är att bita i det sura äpplet och stannat kvar samtidigt som jag letat efter nytt jobb. Detta grundat på att det är jävligt svårt att hitta jobb nu. Arbetsgivarna tar heller någon som jobbar än någon som går arbetslös eftersom det anses att arbetslösa är lata och förslappade. är själv arbetslös

Sen kan man fråga sig vad ägaren/ledningen gör för åtgärder...
Vet företag där ägaren/ledningen helt avstår från lön före eventuella lönesänkningar hos personalen, det är trots allt deras skötebarn och deras vinst om det blir någon senare.

Ja och fritiden ökar med 20%, vilket man inte har mycket nytta av eftersom 20% av de pengar man vill göra av med på fritid kommer att försvinna.
Vad jag hade gjort är att bita i det sura äpplet och stannat kvar samtidigt som jag letat efter nytt jobb. Detta grundat på att det är jävligt svårt att hitta jobb nu. Arbetsgivarna tar heller någon som jobbar än någon som går arbetslös eftersom det anses att arbetslösa är lata och förslappade. är själv arbetslös

Den nuvarande regeringens linje är att du är arbetslös för att du är för lat för att jobba. Om inte sänkt a-kassa skulle få dig o lyfta röven ur soffan så sänker vi den lite till:huvet

Har alla missat att det är djävligt svårt att få jobb i dagens läge???

Har alla missat hur läget är i resten av europa där arbetslöshet är kraftigt högre än i Sverige?

Tro mig, om du inte vill jobba för 80% av din lön det finns många andra som vill, det är inte arbetstagarens marknad exakt!!!

Jobb är inte en rättighet utan privilegium!!!!

När tiderna är bra så vill folk ha löneförhöjning eftersom det minsann går bra för företaget men när saker går lite trögt så är det ingen som vill offra lite av sin tid och pengar för att rädda firman. Det är fan bättre att av 20 anställda ha 18 kvar på jobbet med 80% i lön (ja man ska jobba full tid) än att sparka ytterligare folk för att klara ekonomin. Hur tänker folk???????

80% lön för 80% arbete är väll rimligt.
Finns det inte tillfällen under din erbetstid då du fått jobba övertid? Har du inte då dessutom fått extra lön, typ 150% lön för övertiden?
Eller kanske to.m dubbel lön för övertidsarbete?

Jobba på men sluta aldrig söka efter roligare, bättre och mera utmanande jobb, vare sig det är goda eller dåliga tider.

LAS är skit! den enda riktiga tryghet som finns, är att vara bra på sitt jobb. Då behöver man aldrig stå utan lön. Det finns alltid jobb för duktig personal.
Det är utfyllnadspersonalen som står arbetslös i kristider.

Sen kan man fråga sig vad ägaren/ledningen gör för åtgärder...
Vet företag där ägaren/ledningen helt avstår från lön före eventuella lönesänkningar hos personalen, det är trots allt deras skötebarn och deras vinst om det blir någon senare.
Fungerar nog bra på små företag men gör knappast någon större skillnad om det är många anställda (annat än moraliskt mot de anställda). Sedan brukar väl även uppsägningar och förkortning av arbetstiden även kunna sitta i att det inte längre finns underlag (arbete) för alla anställda. I det läget finns det inte mycket val, arbetsgivaren kan inte hålla alla med arbete bara för att vara snäll.

Back