80% i lön

Sen kan man fråga sig vad ägaren/ledningen gör för åtgärder...
Vet företag där ägaren/ledningen helt avstår från lön före eventuella lönesänkningar hos personalen, det är trots allt deras skötebarn och deras vinst om det blir någon senare.

Roligt att du nämner det där. vd'n ska inte gå ner i lön o arbetstid. Han är även den person som ska dra in jobben, men bevisligen har han inte jobbat tillräckligt hårt/effektivt eftersom vi nu sitter i den här sitsen.

Det hela känns lite som en lumpen bestraffning.
En i gruppen gör bort sig -De andra får göra armhävningar.

Roligt att du nämner det där. vd'n ska inte gå ner i lön o arbetstid. Han är även den person som ska dra in jobben, men bevisligen har han inte jobbat tillräckligt hårt/effektivt eftersom vi nu sitter i den här sitsen.

What?

Vilken stil! Då kanske jag hade funderat både en och två gånger att acceptera ett sådant "erbjudande" trots att industrijobben inte haglar just nu..
Eller var hans argument att han var tvungen att jobba 100% för att dra in jobb?

Fungerar nog bra på små företag men gör knappast någon större skillnad om det är många anställda (annat än moraliskt mot de anställda). Sedan brukar väl även uppsägningar och förkortning av arbetstiden även kunna sitta i att det inte längre finns underlag (arbete) för alla anställda. I det läget finns det inte mycket val, arbetsgivaren kan inte hålla alla med arbete bara för att vara snäll.

Står klart och tydligt att de var 20 anställda...

Riktigt pissigt.

Ett litet tips: Eftersom LAS tydligen inte ska följas bör du vara lite försiktigt med vad du delar med dig av på nätet. Någon inblandad kan få syn på det och skvallra för ledningen som antagligen kan få för sig att kalla det illojalitet eller nåt. Det är djugelns lag som gäller på arbetsmarknaden och folk går över lik för att behålla jobbet. Hade jag vetat hur illa det faktiskt är hade jag gjort allt för att få behålla mitt jobb och låta någon annan gå hem.

Vårt avtal säger iaf att eventuell a-kassa INTE skall påverkas av permitteringsperioden.

Erat avtal med vem? Har du det inte skriftligt från eran a-kassa kan du glömma det.
Det är just det som flera arbetsgivare fulat sig med och lovat att a-kassan inte skall påverkas, i vissa fall uppbackade av lokala fackombud.
Sanningen är den att facket och a-kassan inte är samma instans och därmed kan inte facket lova någonting.
Vad som egentligen gäller vet ingen innan ett sådant ärende varit uppe i domstol.
Detta är info jag fått från Jusek (juristernas fackförbund) och de avråder definitivt från att ingå liknande avtal.

En variant av tjänstledigt så att man hamnar på 80% ger dig fortfarande a-kassa på din ursprunliga lön. Du får lön för den insats du gör, du är inte fucked pengamässigt om du i slutändan ändå blir av med jobbet.

För det är inte sagt att bara för att man nu går ner i tid och lön att det räddar de kvarvarande jobben. Kan man så skall man byta jobb, men då är LAS där igen och spökar, för då är du längst ner på listjäveln igen.

LAS har en god grundidé att skydda äldre som kanske skulle ha svårare att få ett nytt jobb igen. Men min erfarenhet är att de äldre är oxo de som bidrar (inte alla såklart osv...) minst till företaget. Efter en uppsägningsvåg på ett mindre företag så har du bara gamla kufar kvar som helst inte lägger ett finger i kors men ändå vet bäst hela tiden. Om man skall vara krass. Och hey, detta är internet, klart vi skall vara lite krassa :D

Last edited:
En variant av tjänstledigt så att man hamnar på 80% ger dig fortfarande a-kassa på din ursprunliga lön. :D

Nej, tjänstledighet är inte a-kassegrundande.
När du ansöker om a-kassa skall du ange i vilken omfattning du arbetat, har du varit tjänstledig 20% så har du bara arbetat 80% och ersättningen beräknas utifrån det.

Vi vände o vred på varenda sten och det enda som troligen skulle vara vattentätt är att arbeta 100% och sedan låna ut 20% av sin lön till företaget mot att det finns en tidsbestämd återbetalningsplan.

Den tillfälliga "förtjänsten" blir dock inte lika stor då det måste betalas skatt och arbetsgivaravgifter även på denna del.

Jag föreslår att ni räknar på hur mycket pengar företaget skulle spara på en sådan lösning, jämför sedan med företagets omsättning och ta er en funderare på varför inte ägarna skjuter till den summan istället.

Nej, tjänstledighet är inte a-kassegrundande.
När du ansöker om a-kassa skall du ange i vilken omfattning du arbetat, har du varit tjänstledig 20% så har du bara arbetat 80% och ersättningen beräknas utifrån det.
Om jag har förstått det hela rätt så beräknar A-kassan en normalarbetstid, dvs en genomsnittlig arbetstid, ett år tillbaka från dagen då man har blivit arbetslös. Har man då varit tjänstledig 80% så sänker detta normalarbetstiden och därmed hur stor ersättning man får. En månad på 80% sänker därmed inte lika mycket som t ex 6 månader på 80%.

Står klart och tydligt att de var 20 anställda...
Då hade det antagligen inte räddat någon anställd om han avstod sin lön. Däremot bör ju även VD och högre chefer visa att de tar ansvar för situationen genom att själva sänka sin lön en rimlig del under en svår period. Det visar om inte annat att de värnar för företaget och de anställda.

Last edited:
Det är alltså 80%lön mot 80% arbetsinsats. Dvs 100% betalt om man väljer att räkna på det sättet, eller 80% om man väljer o jämnföra novembers lönespec mot decembers. Min disponabla inkomst kommer att sjunka med 20% hursom.

Tack för ditt råd. kan du ta betalningen i Reality checkar?
Logga in på arbetsförmedlingen i Trollhättan o kika lite:tummenupp

Det lär inte bli bättre i nästa vecka:rofl

Apropå saab och underleverantörer är det verkligen en sån överaskning att ett företag som gått i vinst 2 av 20 år eller nåt sånt ska försvinna snart?

Apropå saab och underleverantörer är det verkligen en sån överaskning att ett företag som gått i vinst 2 av 20 år eller nåt sånt ska försvinna snart?

NEJ:backontop

Börja söka jobb omedelbart. Gå inte med på 80% och räkna med att du får sparken för det.
Om du är tjänsteman och medlem i SI eller unionen så har du ju inkomstförsäkring på 80% av din nuvarande lön. Då får du samma lön, men slipper gå till ditt jobb och kan söka nytt på heltid :)

Erat avtal med vem? Har du det inte skriftligt från eran a-kassa kan du glömma det.
Det är just det som flera arbetsgivare fulat sig med och lovat att a-kassan inte skall påverkas, i vissa fall uppbackade av lokala fackombud.
Sanningen är den att facket och a-kassan inte är samma instans och därmed kan inte facket lova någonting.
Vad som egentligen gäller vet ingen innan ett sådant ärende varit uppe i domstol.
Detta är info jag fått från Jusek (juristernas fackförbund) och de avråder definitivt från att ingå liknande avtal.

Jag själv vet inte vilket avtal mitt fack har med a-kassan i detta fallet, men jag kan ta reda på det.

Visst kan det vara som du säger, och det är ju rätt kasst om det skulle stämma. Men alternativet för min egen del är att säga upp mig och söka nytt jobb.
Men som jag också skrev tidigare, det regnar inte konstruktörsjobb i mellansverige för tillfället..

Sorry för trådkapet Elffors.

Jag själv vet inte vilket avtal mitt fack har med a-kassan i detta fallet, men jag kan ta reda på det.

Visst kan det vara som du säger, och det är ju rätt kasst om det skulle stämma. Men alternativet för min egen del är att säga upp mig och söka nytt jobb.
Men som jag också skrev tidigare, det regnar inte konstruktörsjobb i mellansverige för tillfället..

Sorry för trådkapet Elffors.

Jag upplevde det inte som kap utan mer som tråden blev ympad.

Däremot saab sidospåret har ju sina egna trådar.

A-kasse diskussionen har varit flitig på jobbet eftersom det är bäst att förbereda sig på att företaget kanske inte överlever.

Så som representanten för facket centralt förklarade så påverkas vi inte av att man bara får 80% av 80% i a-kassa eftersom vi ändå går i kassans tak på 640kr/dag. Däremot om man är arbetslös länge o får 60% av 80% så påverkas vi.

Men hur det faktiskt funkar finns det nog folk som vet bättre än mig.

Löntagare som subventionerar icke livskraftiga företag är ett hot mot marknadsekonomin.

Vi sysslar inte med konstgjord andning!” /Anders Igel

Iom att du slår i kassans tak om du skulle bli arbetslös innebär det ju att även om du jobbar 80% så tjänar du bättre än att vara arbetslös. Inte kul att gå ner i lön, men man får väga konsekvenserna mot varann. 100% kommer att driva företaget i kk alt en hel bunt till(du?) får sparken betydligt fortare. Risken är ju ändå(även med 80%) överhängande stor att du inom en snar framtid står utan jobb, annars skulle inte det aktuella dilemmat finnas.

Jag hävdar att det är bättre att fortsätta att jobba, men samtidigt aktivt söka nytt jobb trots att det är hårda tider. På så sätt får du den högsta möjliga inkomsten du kan få(om du ser över några månader). Sen är det som redan nämnt inte nån nackdel att ha jobb när man söker jobb ur attraktiv-synpunkt.

Accepterar du inte dealen och får gå så blir arbetsmarknaden inte bättre, men det blir blir bra jävla mkt mer bråttom.(Om du inte har en höginkomsttagande fjälla och kan leva på henne och bara dricka folköl i garaget. :hihi)

Accepterar du inte dealen och får gå så blir arbetsmarknaden inte bättre, men det blir blir bra jävla mkt mer bråttom.(Om du inte har en höginkomsttagande fjälla och kan leva på henne och bara dricka folköl i garaget. :hihi)

Problemet är att jag vill inte ha ett annat jobb. För det finns inget bättre jobb hitom 4års studier. Var annars kan jag förfoga över en maskinpark för flera miljoner o tillverka mina turbohojdelar i?

Det finns allt fördelar med att vara sugardaddy åt tjejen medans hon pluggar. Hon tjänar redan 5k mer än mig och det lär bara öka.
I've got a sugarmama!!:hihi

80% lön för 80% arbete är väll rimligt.
Finns det inte tillfällen under din erbetstid då du fått jobba övertid? Har du inte då dessutom fått extra lön, typ 150% lön för övertiden?
Eller kanske to.m dubbel lön för övertidsarbete?

Jobba på men sluta aldrig söka efter roligare, bättre och mera utmanande jobb, vare sig det är goda eller dåliga tider.

LAS är skit! den enda riktiga tryghet som finns, är att vara bra på sitt jobb. Då behöver man aldrig stå utan lön. Det finns alltid jobb för duktig personal.
Det är utfyllnadspersonalen som står arbetslös i kristider.

Instämmer.

Intressant att notera också är hur alla skriker efter orimliga löneförhöjningar så fort det går bra för företaget, för de ska minsann vara med och dela på kakan. Det förvånar mig också hur företagen ofta går med på detta.

När det senare går dåligt, då får företaget minsann klara sig självt. Här ska inget uppoffras. Hade företaget istället kunnat lägga lite pengar på hög så hade kriser kunnat ridas ut mycket lättare. Sen åker ju så ofta spenderbyxorna på i goda tider. Chefer som får storhetsvansinne. Businessklass, lyxhotell, löneökningar och flådiga lokaler ska det vara. Sen kommer dåliga tider och alla undrar varför man har en så dyr organisation. :rolleyes:

Sämst är storföretagen.

Last edited:
Roligt att du nämner det där. vd'n ska inte gå ner i lön o arbetstid. Han är även den person som ska dra in jobben, menbevisligen har han inte jobbat tillräckligt hårt/effektivt eftersom vi nu sitter i den här sitsen.

Hur skulle det se ut om ledningen också bara jobbade 80%? Då blir ju sitsen ännu värre om ni inte får nå´n som försöker styra skutan rätt på heltid.

Hur skulle det se ut om ledningen också bara jobbade 80%? Då blir ju sitsen ännu värre om ni inte får nå´n som försöker styra skutan rätt på heltid.

Där håller jag med dig till fullo. ledningen ska jobba minst 100%. Men det är deras ineffektivitet som har satt oss i den här sitsen, så då får de smaka på den beska medicinen oxå.
Även om problemen till 100% berodde på inkompetent personal så är det ändå ledningens ansvar att sparka hela styrkan o anställa en ny.

Min personliga teori är att kombinationen 40-50% i leveransprecision, sveriges högsta priser, samt att 25% av styrkan aldrig drar ihop ens till sin egen lön. Lägg då till den djupaste låg konjunkturen sen 30-talet och saken är biff.

Kör man ner huvet i sanden står man med röven i vädret, det är det tar vi konsekvensen av nu...

Back