8 NOV Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Folkets världsmästare? Är det Idol eller VM vi tittar på?
Ja, i år blev det tyvärr Idol eller annan valfri såpopera av det hela, bara att följa spektaklet på valfritt socialt media eller forum. Men var glad och tacksam, nästa steg i förfallet blir Tutti-Frutti med Bruno Wintzell eller annan valfri "show" av Berlusconi-snitt... ;)

Om någon timma börjar säsongen 2016, vågar man då hoppas på en återgång till en diskussion kring däck, föraregenskaper och maskinmaterial så snart inpå?
 
Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Ja, i år blev det Idol eller annan valfri såpopera av det hela, bara att följa spektaklet på valfritt socialt media eller forum. Men var glad och tacksam, nästa steg i förfallet blir Tutti-Frutti med Bruno Wintzell eller annan valfri "show" av Berlusconi-snitt... ;)

Om någon timma börjar säsongen 2016, vågar man då hoppas på en återgång till en diskussion kring däck, föraregenskaper och maskinmaterial så snart inpå?


Tips på vart man lättast och bäst följer försäsongen?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tips på vart man lättast och bäst följer försäsongen?
Ptjaa, jag brukar hålla ett öga på live-timingen på MotoGP.com eller så lägger crash.net ut listor varje timma. Sedan kan det vara rätt intressant att flukta på statistiken på MotoGP.com efter avslutad dag då man lägger ut förarnas samtliga varvtider - om man hittar igen racesimuleringarna. Nu gäller detta tidigare år, tyvärr kan de har snålat in på öppen info för att få sälja fler live- pass...

Med tanke på att det är Michelin som gäller från och med idag antar jag att vi inte kommer att se några rekordtider, då är det som sagt mer intressant att kolla om tiderna är jämna över en hel rejsdistans samt om däcken förefaller passa någon maskin eller förare bättre än andra.

Själv är jag lite spänd på Ducatins prestanda med Michelin-däcken. Jag vill minnas att Alatalo tidigare skrev att bakdäcket tydligen erbjöd eoner med fäste men att framdäcket orsakade en hel del huvudbry för förare och stall.

Suzuki kör med sin 2015-maskin, PEsp och Smith med VR/JLo fabrikshojar 2015. Status för de övriga känner jag inte till.

Idag brukar visst många vara lite Cava-stinna så räkna med ringa action innan lunch.
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Vilken säsong det varit, bästa GP året på mycket länge. Värdiga världsmästare i varje klass, tät racing som avgjorts på sista racet i 2 klasser. Bättre upplägg för spänning kan knappast skapas :yoparty

Detta kommer gå till historien som sista året då Rossi hade chansen men han föll på eget skamgrep, Lorenzo var den snabbaste inget snack om den saken.
Marques visade att han inte tog skiten från Rossi, Pedrosa växte och var bäst när det inte gällde.
:hej

Bara briljanta inlägg från dig. Rossi är sopslut, han har inte på en hoj att göra! Håller med dig till fullo!





Eller:va



:huvet
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Det har slagit mig att det verkar som om många verkar tycka att Haydens titel 2006 mest var flax och inte behöver respekteras. Var det någon av er som skriver om hans värdelöshet som ens minns det, Honda satsade allt på Pedrosa och byggde cykeln runt honom och satte måtten därefter. Hayden vann två race trots det och körde ihop poäng hela tiden, innan näst sista racet ledde han över Rossi men blev brutalt omkullkörd av sin egen teamkamrat Pedrosa, han hade kunnat säkra titeln annars. Pedrosa gav mer eller mindre titeln till Rossi som ledde med 8 poäng men han körde omkull på Valencia och förlorade titeln som han haft i flera år.
Lorenzos senaste titel körde han till sig men den lämnar trots det en sur eftersmak hos mig fast jag tror inte det ens hade med just Lorenzo att göra, han gjorde precis vad som krävdes men vad Marquez hade för mål vet inte jag, vinna race var det nog inte.
Haydens titel var ett hjältedåd, han vann över en Rossi och Melandri högform, Stoner på Honda, på en cykel som var byggd för Pedrosa, Capirossi var även han snabb på Ducatin med tre segrar. Det var 6-7 olika förare som vann GP-race 2006 men det var bara en som vann serien, Nicky Hayden.
Att mena att inte en världsmästare i Moto GP är någe bra är lite skevt enligt mig, fan jag skulle vara stolt om jag ens skulle vunnit en SM-tävling.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Det har slagit mig att det verkar som om många verkar tycka att Haydens titel 2006 mest var flax och inte behöver respekteras. Var det någon av er som skriver om hans värdelöshet som ens minns det, Honda satsade allt på Pedrosa och byggde cykeln runt honom och satte måtten därefter. Hayden vann två race trots det och körde ihop poäng hela tiden, innan näst sista racet ledde han över Rossi men blev brutalt omkullkörd av sin egen teamkamrat Pedrosa, han hade kunnat säkra titeln annars. Pedrosa gav mer eller mindre titeln till Rossi som ledde med 8 poäng men han körde omkull på Valencia och förlorade titeln som han haft i flera år.
Lorenzos senaste titel körde han till sig men den lämnar trots det en sur eftersmak hos mig fast jag tror inte det ens hade med just Lorenzo att göra, han gjorde precis vad som krävdes men vad Marquez hade för mål vet inte jag, vinna race var det nog inte.
Haydens titel var ett hjältedåd, han vann över en Rossi och Melandri högform, Stoner på Honda, på en cykel som var byggd för Pedrosa, Capirossi var även han snabb på Ducatin med tre segrar. Det var 6-7 olika förare som vann GP-race 2006 men det var bara en som vann serien, Nicky Hayden.
Att mena att inte en världsmästare i Moto GP är någe bra är lite skevt enligt mig, fan jag skulle vara stolt om jag ens skulle vunnit en SM-tävling.

Och nu är Hayden i MotoGP's Hall of Fame. :Bugar
Bra skrivet för övrigt.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Jaha, nu har FIM & Dorna satt munkavle på Honda.
Suppo skulle ju äntligen visa datan idag från Marquez Malaysia-cykel,
det som han lovade redan under HRC's tidigare pressmöte 5/11.

Nu idag väntade alla reportrar återigen men får höra att FIM inte vill att Honda
släpper datan.
suppo.jpg

"Det får bli någon annan gång när frågan inte är lika känslig."


Har en känsla av att de försöker att förhala detta ända tills
alla har glömt bort det och ingen bryr sig längre.
 

Nrober

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
R1-09
Emmet eller Oxley. Krönikörer eller journalister. Mer eller mindre subjektiva med betalning som tack. Subjektiva som sig bör och även på forum som detta. Det gnälls om huligan hit å dit....hursom....

"The hardest part of the race was to see Pedrosa get very close. I thought I would run the risk of ending up third and lost the Championship, but in the end, they surely realized that there was a lot at stake for me, maybe in another type of race they could risk more and pass me. Instead they were very good because the title would remain in Spain. They are Spanish like me and knew what was at stake, so I benefited because maybe without that little help, maybe considering that Valentino did a great race comeback from last to fourth place, he could win the Championship. So this title is mine, it is ours, but also of Spain"

Jorge Lorenzo
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Emmet eller Oxley. Krönikörer eller journalister. Mer eller mindre subjektiva med betalning som tack. Subjektiva som sig bör och även på forum som detta. Det gnälls om huligan hit å dit....hursom....

"The hardest part of the race was to see Pedrosa get very close. I thought I would run the risk of ending up third and lost the Championship, but in the end, they surely realized that there was a lot at stake for me, maybe in another type of race they could risk more and pass me. Instead they were very good because the title would remain in Spain. They are Spanish like me and knew what was at stake, so I benefited because maybe without that little help, maybe considering that Valentino did a great race comeback from last to fourth place, he could win the Championship. So this title is mine, it is ours, but also of Spain"

Jorge Lorenzo

Haha.. just sådana uttalanden lär ju knappast lugna race fansen, eller för den delen Fim bossar och Dorna bossar. De bossar ser såklart helst av allt utan undantag att alla inblandade lägga lock på och göra allt iställen att absolut inte få med debaclet 2015 in i 2016 års rejs säsong
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Emmet eller Oxley. Krönikörer eller journalister. Mer eller mindre subjektiva med betalning som tack. Subjektiva som sig bör och även på forum som detta. Det gnälls om huligan hit å dit....hursom....

"The hardest part of the race was to see Pedrosa get very close. I thought I would run the risk of ending up third and lost the Championship, but in the end, they surely realized that there was a lot at stake for me, maybe in another type of race they could risk more and pass me. Instead they were very good because the title would remain in Spain. They are Spanish like me and knew what was at stake, so I benefited because maybe without that little help, maybe considering that Valentino did a great race comeback from last to fourth place, he could win the Championship. So this title is mine, it is ours, but also of Spain"

Jorge Lorenzo

Med tanke på hur Pedrosa kom stormande tror jag nog han var ute efter toppen på podiet, men att det hela rann ut i sanden när han gick brett och Marquez stoppade in hojen i luckan både hastigt och lustigt.
Naeh, ser nog mer ut som att han är allmänt glad för sin titel, samt kanske lite psykning av Rossi...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ser man hur det gått de senaste 4 åren, så har JL tagit hem Valencia. Om JL hållit sig på hjulen, inte brutit.
2012 DP 48:23, KN, CS, AB, JL bröt
2013 JL 46:10, DP, MM, VR
2014 MM 46:39, VR, DP, AD, JL bröt
2015 JL 45:59, MM, DP, VR
Min uppfattning är att VR räddade 3 poäng genom att MM kraschade på Sepang.
Och därför ledde med 7 päng före Valencia. Hade inte MM kraschat hade VRs ledningen bara varit 4 poäng.
Innan Valencia.
För då tippar jag MM blivit 3a i Sepang. Och VR 4a.

Imma på visiret så MM inte kunde se VR på Sepang ?
För det var ju 2 meter asfalt till vänster om VR att köra på för MM när han kraschar så påståendet MM trängdes av banan håller inte för mig.

Ser man sedan på resultaten från Valencia 2012, 2013, 2014 så är JL snabbast. Om JL kommer i mål i Valencia.
Förbättring 11 sekunder i år sedan 2013
Så som jag ser det var VRs enda chans ta VM-titeln 2015 i Valencia att JL
kraschade eller bröt i Valencia. Vilket JL inte gjorde. Eller att VR blev 2a efter JL.
Men VR var inte tillräckligt snabb för bli 2a. Som jag ser det.
Även om VR fått starta längre fram.
JL höll ihop, blev 1a. Och VR blev 4a och 2a sammanlagt.
Och Yamaha kunde glädja sig att ta 1 och 2a plats i märkesmästerskapet 2015 ! :)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top