6600kr för 1200mil -service..

Dubbelpost
 
Last edited:
Men det beror ju lite på vad det är.
Har man tex hoppat över att byta bromsvätska, så ger det ju inga långvariga effekter på hojen.
Den brukaren som kör med gammal vätska tar ju en risk, men när den väl är bytt så är ju allt som det ska, likaså skruvar som inte kontrollerade. Har de inte lossnat så är det ju inga problem, till skillnad från tex motoroljan, som kan förkorta motorns livslängd om inte bytena sköts som de ska.

Så jag hävdar att man kan "ta igen" servicen och få ett fordon i utmärkt skick igen, så länge oljebytena är gjorda,


Skickat från min D6503 via Tapatalk

Det går generellt bra. Kommer kräva en del nya delar ibland.
 
Men det beror ju lite på vad det är.
Har man tex hoppat över att byta bromsvätska, så ger det ju inga långvariga effekter på hojen.
Den brukaren som kör med gammal vätska tar ju en risk, men när den väl är bytt så är ju allt som det ska...

Lär gå att hitta en hel del BMW-ägare som inte håller med dig där...
 
En annan grej jag märkt när jag var yngre och fattigare och tittade på x antal år gamla motorcyklar, även om dom hade få ägare.
1: Det finns ingen servicebok alls.
2: Inga kvitton på filter, olja osv.
3: Inga papper alls på vad som gjorts. Någonsin. Även om jag servade mina äldre motorcyklar och kommer så att göra när garantin gått ut. Då sparar man väl kvitton och antecknar datum och mätarställning?

Det är väl det minsta man kan göra ändå?! Intressant när man tittar på en hoj och ägaren säger att ditten och datten är gjort. Ja, ok? Men inte ett enda kvitto på ett enda inköp av delar. Då är säljaren ord inte värt bajs i mina ögon. Visst är det en 15 år gammal hoj som går bra och är "billig" så skitsamma. Men annars är det inte ok. Då åker jag och tittar på en annan.
 
En annan grej jag märkt när jag var yngre och fattigare och tittade på x antal år gamla motorcyklar, även om dom hade få ägare.
1: Det finns ingen servicebok alls.
2: Inga kvitton på filter, olja osv.
3: Inga papper alls på vad som gjorts. Någonsin. Även om jag servade mina äldre motorcyklar och kommer så att göra när garantin gått ut. Då sparar man väl kvitton och antecknar datum och mätarställning?

Det är väl det minsta man kan göra ändå?! Intressant när man tittar på en hoj och ägaren säger att ditten och datten är gjort. Ja, ok? Men inte ett enda kvitto på ett enda inköp av delar. Då är säljaren ord inte värt bajs i mina ögon. Visst är det en 15 år gammal hoj som går bra och är "billig" så skitsamma. Men annars är det inte ok. Då åker jag och tittar på en annan.
Haha....jag är sån. Sköter mina hojar bra, men varken noterar något eller sparar kvitton.
Planerar iof inte att sälja någon av hojarna heller...

Men jag håller helt med dig, ska jag köpa en hoj är det ju intressant att se historiken, iallafall om det är lite dyrare maskiner.
Mina tre senaste köp har dock bara kostat ca 9000 tillsammans i inköp, då är inte servicehistoriken speciellt intressant längre...

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Bara som en info, byte av bromsvätska tar max 20 min. Man suger ut vätskan och bara fyller på med ny, ev krävs lättare rengöring av vätskebehållarna, inget mer. Så att det skulle dra upp servicekostnaderna med några större pengar är trams i praktiken. Bromsvätska är inte dyrt mer än hos just verkstäder och mc återförsäljare.
 
Bara som en info, byte av bromsvätska tar max 20 min. Man suger ut vätskan och bara fyller på med ny, ev krävs lättare rengöring av vätskebehållarna, inget mer. Så att det skulle dra upp servicekostnaderna med några större pengar är trams i praktiken. Bromsvätska är inte dyrt mer än hos just verkstäder och mc återförsäljare.

Menar du att man inte byter vätskan i slangarna? Sånt fusk!
 
Jag mailade DesmoCenter för att höra vad en storservice på en Ducati ST2 som
jag funderade på att köpa skulle kosta ca 10500:-...

Byte kamremmar, ventiljustering och vanlig service. Tiotusenfemhundra spänn!

Ingen ST2 för mig...

Mvh,
Ingvar
 
Jag mailade DesmoCenter för att höra vad en storservice på en Ducati ST2 som
jag funderade på att köpa skulle kosta ca 10500:-...

Byte kamremmar, ventiljustering och vanlig service. Tiotusenfemhundra spänn!

Ingen ST2 för mig...

Mvh,
Ingvar

Visst är det dyrt, men då ingick alltså ventiljustering. Personligen skulle jag isf bett att få priset för kontroll av ventilspel utan justering. Det är stor skillnad i tidsåtgången mellan kontroll och justering, och i många fall behövs ingen justering/shimsning alls.
 
Tja, det är väl kontroll med justering i händelse av behov som ingår.

I vilket fall som helst så är jag inte intresserad av att äga en hoj där servicen kostar sådana pengar även om det inte är varje gång.

Mvh,
Ingvar
 
Tja, det är väl kontroll med justering i händelse av behov som ingår.

I vilket fall som helst så är jag inte intresserad av att äga en hoj där servicen kostar sådana pengar även om det inte är varje gång.

Mvh,
Ingvar

Jag gör min service själv så har inte jättebra koll, men är det verkligen billigare att shimsa om en japsfyra jämfört med en desmotvåa?
 
Jag gör min service själv så har inte jättebra koll, men är det verkligen billigare att shimsa om en japsfyra jämfört med en desmotvåa?

Antagligen inte..men har man "Ducati" på tanken tycks det vara ok att ta vilket pris man vill. Som tur är har dom börjat fatta det på dom senare nyare maskinerna.
Körde själv en SF 848 ett tag istället för att köpa en SF 1098 just pga dom löjliga service kostnaderna.

Men när jag läst denna tråd börjar man bli orolig att tom jappsarna tydligen vill hänga på trenden.
 
Menar du att man inte byter vätskan i slangarna? Sånt fusk!

Du har aldrig bytt bromsvätska själv hör jag, man suger ut vätskan via luftningnipplarna. Kan du ju fundera på om det står kvar i slangarna eller oken ett tag innan du anklagar folk för att fuska......
 
Nej säkert inte men som tur är så är inte en japsfyra det enda alternativet till en desmotvåa.
 
Jag mailade DesmoCenter för att höra vad en storservice på en Ducati ST2 som
jag funderade på att köpa skulle kosta ca 10500:-...

Byte kamremmar, ventiljustering och vanlig service. Tiotusenfemhundra spänn!


Ingen ST2 för mig...

Mvh,
Ingvar

Då var vi där igen. Hur mycket är materialkostnad och hur mycket är arbetskostnad? 10,500:- är mycket pengar. Men vad är det som gör att det blir 10,500:-...
 
Du har aldrig bytt bromsvätska själv hör jag, man suger ut vätskan via luftningnipplarna. Kan du ju fundera på om det står kvar i slangarna eller oken ett tag innan du anklagar folk för att fuska......

Samma teknik som mig och går otroligt fort. Först drar jag ur oljan genom nipplarna med en oljesug som jag satt över dom öppna nipplarna och suger ur all vätska. Sen fyller jag på och suger ner den nya bromsvätskan och är noga med att fylla på efterhand så att jag inte råkar dra in luft. Tekniken fungerar lika bra på bilen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top