6600kr för 1200mil -service..

Men serva själv för i helvete 6600:- för vad:näsblod jag har gjort min 100 mila service 3400:- helt stört för ett oljebyte.
4L olja max 700 sek , oljefilter 130 sek och om man ska byta stift kostar dom runt 150 sek styck. Nu är dessa priser ut till kund så att säljande tjänar på materialet , jävligt dyr tim penning må jag säga vid en service och 6600:- skulle jag aldrig pröjsa. Exempel jag skulle byta packboxar på framgafeln på min hoj då jag var tvungen att slå ner hojen när jag weelade , ett mindre läckage på ena gaffeln. Jag har inte de verktyg som krävs så jag beslöt mig för att lämna in den, Din mc 4500:- för att byta, hoj center 4800:- Hammarströms 2000:- för byte av båda och då med SKF packningar:tummenupp här ser ni tydligt att man saltar satan och man försöker hålla varandra om ryggen. Jag vet att Hammarströms inte är populär för att han tar kunderna på grund av normala priser så då baktalar man killen istället, jag är super nöjd och kommer fortsätta att lämna in min hoj där:)
 
Men serva själv för i helvete 6600:- för vad:näsblod


Att serva själv är uteslutet. Jag river inte av tank och står och fipplar i ett cykelförråd för att sen behöva plocka ihop allt bara för att jag måste upp och käka... Tar det dessutom 4h för en verkstad så tar det nog 4 DYGN för mig att göra det första gången.:död
 
Kan förstå att man inte vill på rembyte och kolla ventiler, mwn oljebyte, filter, kedja och stift gör man hemma!
En jävla stämpel i en bok är aldrig värd 2.5k

Har man ingen erfarenhet så hör med en kompis istället. Ta med lite bärs och lär sig lite.
 
En jävla stämpel i en bok är aldrig värd 2.5k

Nä, precis - inte en chans!

Det dubbla, minst! ...när man står med mössan i handen och vill byta in hojen hos den auktoriserade handlaren, och det tiodubbla - när den saknade stämpeln är allt som skiljer dig från ett garantiåtagande eller rent av en good-will gest.
 
Att serva själv är uteslutet. Jag river inte av tank och står och fipplar i ett cykelförråd för att sen behöva plocka ihop allt bara för att jag måste upp och käka... Tar det dessutom 4h för en verkstad så tar det nog 4 DYGN för mig att göra det första gången.:död

4 Tim för att byta olja filter och stift :rofl tar 30 min max att byta olja och då stressar jag inte, på din hoj får man lossa några skruvar för att få bort tanken och sen koppla bort bensin slangen. Snabbkoppling så byter du stiften, 1 Tim gör grabbarna detta lätt på, 4 timmar :D två hojar om dagen , undrar när detta ställe stänger:va Det här med service är ingen raketforskning. Visst det blir lite svårare med ventil inställningar och så men det är en helt annan grej.
 
Fått svar från andra firmor nu.
Kenneths MC - 6600kr
RNMC Service - 3500kr
Johanc MC - 3900kr (inkl 20% höstrabatt) Ord 4495kr

Mest för er info, om någon nu skulle ha nytta av den.
 
Helt klart är det ju att det lönar sig att ta in prisuppgifter från fler verkstäder.
6600:- låter saftigt. 3500:- låter rimligt.

Att säga att stämpeln i boken inte är värd ett par tusen är ju en sanning med modifikation.
Visst! kan man en massa om hojar, har ett just garage, bra verktyg och dessutom tänker behålla hojen vääääldigt länge så är det kanske så.

Kör man sin hoj en eller ett par säsonger för att sen sälja eller byta in den så är stämpeln värd en hel del skulle jag vilja påstå.

Med tanke på hur begagnatmarknaden ser ut så skulle jag inte välja en hoj som inte har full servicehistorik iaf.
 
Ibland är jag glad att jag bor "på landet" och har en egen verkstad. 6 600 kr för en 1200mila :D - Stor humor om ni frågar mig !

Sedan kan man ju börja fråga sig vad mina banvurpor i år hade kostat mig om jag skulle lämnat in hojen ? - Jag menar....tar de 6 600 kr för olja, olja, luftfilter och tändstift samt okulärbesiktning och att efterdra eventuella förband. Ja vad hade då inte inte en vurpa kostat ? - Själv gör jag det för att det är kul (servar alltså, inte vurpar) - Köper billiga kåpdelar på e-bukten och vissa saker original (exempelvis bromshandtag....förresten ALLT som har med ordet "broms" att göra köps original).

Men som sagt...alla har inte den möjligheten att ha ett eget utrymme samt verktyg att meka i, 99% av alla mc-åkare har däremot egentligen både viljan och engagemanget att vilja ta hand om sin hoj....det är jag övertygad om.
 
tidigare tajmade jag in servicen med vinterförvaring , firman jag anlitade hade 50% på arbetskostnaden om man samtidigt vinterförvarade .

Backade faktiskt från Diaveln pga just service , 12k för "stor" kändes lite väl saftigt , kör man endel så blir det vartannat år :zpy
 
Ring Tobbe på Svenska Motorcykelaktiebolaget i Järfälla. Auktoriserad på kawasaki och inte dyr. Betalade 2000 för min 100-mila där. Din mc skulle ha 3500...

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
En nyfiken fråga i största allmänhet, är det någon som tar reda på vad underhållet kostar när man köper ny hoj?
Man ska väl inte köpa en Panigale 1299 för sina sista slantar och sen böla för att servicen inte är gratis?

Kan bara svara för mig själv. Tillhör dem som informerar mig innan jag köper något. Vad som förvånar mig är att det är många som inte verkar undersöka något alls. De köper på ren impuls. Sedan några år senare så hade de ingen aning om vad som skulle göra och när. Inte sällan nästa köpare som vill försäkra sig om att hojen har varit väl omhändertagen. Sedan finns det köpare som i sin tur inte ställer några frågor. Har en i bekantskapskretsen som köpte en ca 6 år gammal hoj. Inte en fråga ställdes om servicehistorik.

Det är sannolikt också förklaringen till att många fordon inte har sköts enligt tillverkarens föreskrifter. Säger inte att ägaren måste åka till märkesverkstaden, men kanske ändå anstränga sig lite att få tag i folk med rätt kompetens till en lägre kostnad om man inte kan göra jobbet själv. Att efter eget huvud serva hojen. Det märker man först efter många år resultatet av. Det drabbar inte dem själva, men framtida ägare vilket inte är deras bekymmer längre.
 
Ring Tobbe på Svenska Motorcykelaktiebolaget i Järfälla. Auktoriserad på kawasaki och inte dyr. Betalade 2000 för min 100-mila där. Din mc skulle ha 3500...

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Blir svårt att räkna hem den resan till Stockholm från GBG. Går nog någonstans mer lokalt.
 
Haha. Å fan.. Ber om ursäkt. Trodde det var el Stockholmo det diskuterades. :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Alla kan inte/vill inte meka själva. Om du inte har ett garage och bor mitt i en stad, hur byter du olja på 30 minuter tex? Först ska du köpa den, vilket tar tid. Sen ska du tömma ur den gamla oljan, i något lämpligt kärl /sen ska du göra dig av med oljan, sen ska du fylla på med ny olja. Har du då ingen bil, hur ska du transportera iväg den gamla skiten? Så att göra detta på 30 minuter förutsätter att du har allt hemma och att den gamla oljan hälls ut i dagbrunnen typ.

Alla vill väl spara pengar, men alla kan inte inom rimlig tid byta delar på sina hojar. Och då kommer verkstäderna in. För mig är det värt pengar att lämna på en verkstad, så länge priserna är "rimliga", och rimliga är ju helt individuellt. Hade jag ett garage och plats för verktyg och utrustning skulle jag göra allt som var möjligt på min hoj, för det är kul, men för mig är det idag inte praktiskt möjligt.

Du kan alltid åka till en okq8 gör,det,själv,hall, så slipper man frakta gammal olja på hojen ....De är ett altenativ om man inte har garage men kan/vill meka själv..
 
Fått svar från andra firmor nu.
Kenneths MC - 6600kr
RNMC Service - 3500kr
Johanc MC - 3900kr (inkl 20% höstrabatt) Ord 4495kr
Mest för er info, om någon nu skulle ha nytta av den.

Tack för infon.
Efter misslyckats få Kenneths MC ta 4000mil servicen på min Triumph Sprint RS (Kenneths MC servar inte Triumph).
Så blev det på Kenneths rekommendation Johans MC.
Och Johans MC var tydligen inte helt fel.

Jag har förståelse för att Kenneths MC ligger högt i pris.
På nått sätt måste dom ju få den service dom ger när det skitit sig att gå ihop.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270670-BMW-S-1000-R-drar-lite-%E5t-h%F6ger

Jag har en vän som har en BMW R90S som nu passerat 50000mil.
När han inte grejar det själv, gissa vart han vänder sig.
 
Last edited:
Orkar inte läsa hela tråden, har inte ätit, druckit eller satt på kärringen än!
Mitt råd till dig är att be firman som ville ta 6600:- för 1200-milaservicen dra åt helvete!
Hälsa från mig!
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top