6600kr för 1200mil -service..

Du har aldrig bytt bromsvätska själv hör jag, man suger ut vätskan via luftningnipplarna. Kan du ju fundera på om det står kvar i slangarna eller oken ett tag innan du anklagar folk för att fuska......

Nej, aldrig i hela mitt liv...

Bild från senaste genomgången av duccen. Men du kan såklart bättre. Det hörs på din trevliga ton.

c0552fe974a96cd0056227750b735eb9.jpg
 
Nej, aldrig i hela mitt liv...

Bild från senaste genomgången av duccen. Men du kan såklart bättre. Det hörs på din trevliga ton.

c0552fe974a96cd0056227750b735eb9.jpg

Patetiskt svar, vem var det som satte ribban här? Du eller jag? Du var så stirrig att hugga emot i mitt inlägg att du inte ens läste vad jag skrev. Och du har helt rätt, när det gäller motorer kan jag mycket bättre än dig, var så säker.
 
Last edited:
Patetiskt svar, vem var det som satte ribban här? Du eller jag? Du var så stirrig att hugga emot i mitt inlägg att du inte ens läste vad jag skrev. Och du har helt rätt, när det gäller motorer kan jag mycket bättre än dig, var så säker. Kom gärna ner med din fina Ducati till verkstaden så ska jag köra den i vår dynobänk så kan vi se hur bra du optimerat din motor......Ha en bra dag.

Det märks att du är ny här.
 
Patetiskt svar, vem var det som satte ribban här? Du eller jag? Du var så stirrig att hugga emot i mitt inlägg att du inte ens läste vad jag skrev. Och du har helt rätt, när det gäller motorer kan jag mycket bättre än dig, var så säker. Kom gärna ner med din fina Ducati till verkstaden så ska jag köra den i vår dynobänk så kan vi se hur bra du optimerat din motor......Ha en bra dag.

Helt seriöst, din ton är inte direkt trevlig. Jag tolkade också som att du bara tömde behållaren när du bytte bromsvätska i ditt första inlägg...
 
Helt seriöst, din ton är inte direkt trevlig. Jag tolkade också som att du bara tömde behållaren när du bytte bromsvätska i ditt första inlägg...

Gör så här, läs mitt första svar och tänk efter. Jag sa att man suger ut vätskan, det gör man via nipplarna. Varför skulle man ens suga ut ur behållaren? Om ni då tolkade som det, då kan man fråga istället för att skriva att någon fuskar. Eller det kanske du inte håller med om?

- - - Updated - - -

Det märks att du är ny här.

Och det ger dig eller någon annan rätten att påstå jag fuskar vid en service?
 
Gör så här, läs mitt första svar och tänk efter. Jag sa att man suger ut vätskan, det gör man via nipplarna. Varför skulle man ens suga ut ur behållaren? Om ni då tolkade som det, då kan man fråga istället för att skriva att någon fuskar. Eller det kanske du inte håller med om?

- - - Updated - - -



Och det ger dig eller någon annan rätten att påstå jag fuskar vid en service?

Whoa there keyboard warrior...
Du har en oerhört låg tröskel och hugger vilt utan anledning. Lugna ner dig. Istället för att ta an en otrevlig ton och vara offensiv hade du lugnt kunnat förklara dig istället.
 
Att bli anklagad för fusk tar jag personligt, dessvärre. Det är en fråga om yrkesstolthet. Men ok, visst kunde jag förklarat. Jag ger mig, mitt fel väl. Oavsett, så menade jag att suga via luftningsnippeln och tömma ut gammal vätska inkl. ev. vatten som kan bildas med tiden. Behållaren bör man även suga ur då det samlas slam i botten som kan täppa till det lilla returhålet för vätskan som i sin tur kan göra att bromsarna ligger an eller om det är en hydraulisk koppling att den vill slira då inte slavcylidern kan släppa fullt ut. Sedan i med ny vätska och suga så det kommer ett fint bubbelfritt flöde ut luftningsnippel och sedan är det i princip bara att dra åt nippeln, dock viktigt att tänka på att dra åt nippeln medan man fortfarande suger så ingen luft motförmodan stannar kvar. Det var så jag menade. :)

ps: jag är en kass "warrior" åker alltid ut först i paintball. :crash
 
Last edited:
Misstänker att en brittisk trea är lika dyr att shimsa om den med. Eller en tysk fyra/tvåa.

Jag antar att en desmo måste ha shims både för att trycka ned ventilen och för att lyfta den, den borde behöva ha rätt spel åt båda håll. Det borde göra att det är ungefär samma jobb att shimsa en desmo-twin som en japsfyra, lika många shims i alla fall.

Sen finns det gott om hojar som inte shimsas. Justera ventilerna på en BMW-boxer gör man på en halvtimme utan några shims.

Mvh,
Ingvar
 
Då var vi där igen. Hur mycket är materialkostnad och hur mycket är arbetskostnad? 10,500:- är mycket pengar. Men vad är det som gör att det blir 10,500:-...

ca 7200:- var arbete, ca 3300:- var material

Mvh,
Ingvar
 
Jag antar att en desmo måste ha shims både för att trycka ned ventilen och för att lyfta den, den borde behöva ha rätt spel åt båda håll. Det borde göra att det är ungefär samma jobb att shimsa en desmo-twin som en japsfyra, lika många shims i alla fall.

Sen finns det gott om hojar som inte shimsas. Justera ventilerna på en BMW-boxer gör man på en halvtimme utan några shims.

Mvh,
Ingvar

Det stämmer, men det är ganska ovanligt att alla shims behöver bytas. Dock måste kamaxlarna lossas, vilket tar en del tid.

Oavsett, så tror jag vi är överens. Mekaniskt sett är ducce inte mer avancerade än andra hojar, och man kan gott ifrågasätta varför timpriset skulle vara högre hos deras märkesverkstäder.

Som tidigare anställd på både märkesverkstad och hörngarage, så rekommenderar jag alla att hitta en pålitlig och hederlig flermärkesverkstad i ens närhet. Någon som är intresserad av att behålla en nöjd kundkrets. Inte absolut billigast, men garanterat mest valuta för pengarna.
 
Vill minnas man behövde det berömda specialverktyget för att justera Ducatis desmo ventiler och att kostade en bra slant. Eller jag förväxlar med nån annan? :confused:
 
Du har aldrig bytt bromsvätska själv hör jag, man suger ut vätskan via luftningnipplarna. Kan du ju fundera på om det står kvar i slangarna eller oken ett tag innan du anklagar folk för att fuska......

Precis det fick man lära sig i skolan när man utbildade sig till mekaniker. Vet man i inte om så simpla saker ska man nog inte pilla på grejerna :D
 
Vad tar dom i timman? 1200:-? Nu kan jag inget om Ducati, men det var fan saftigt med 6 timmar isåfall.

De har inte specificerat arbetstiden så jag vet inte vad timkostnaden blir.

Sen såg jag just att materialkostnad tillkommer i händelse av att ventiljustering är nödvändig...

Mvh,
Ingvar
 
Vill minnas man behövde det berömda specialverktyget för att justera Ducatis desmo ventiler och att kostade en bra slant. Eller jag förväxlar med nån annan? :confused:

Jag har aldrig mekat Desmo så jag vet inte men om det inte finns andra specialverktyg än dessa så verkar de inte vara särskilt dyra.

https://emsduc.com/product-category/tools/

Mvh,
Ingvar
 
Nog jag som förväxlat, hade för mig de var dyra som guld. :)

Jag har för mig att jag hört liknande saker så det kanske var så förr eller så kanske Ducati originalverktyg är svindyra???

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top