650hk Supra VS stock Kawasaki ZX-10R

Wiseguy skrev:
2427898 Roliga kommentar från bilföraren när hojen slutar leka och försvinner i horizonten:
"No, No, fucking no.."

Vad trodde han egentligen...
Tjaa! kör man singel supra så hör det väl inte till vardagen att man får på tassarna, sen när dessutom hojen fortsätter att axa efter 200+:confused: så är det ju omöjligt eftersom det är som att köra rakt in i en vägg...

Riktigt kul att äntligen få se någon som kan köra och ge gärnet, och vad resultatet kan bli även på några mindre knixiga vägar.

Fler pheta repor!! http://media.putfile.com/burnout-90-81

http://media.putfile.com/denham-roundabout

Last edited:
sporTlovEr skrev:
2426836 Har du åkt med i bilen på filmen???:va Om inte så kan du inte jämföra med bilar du åkt med som haft bättre ax med 150 hk mindre.

Jaså? med ditt resonemang så skulle du inte få uttala dig om du itne kört exakt den sporthojen i filmen?
Jag har åkt en del trimmade bilar, flera med potential att hänga av literhojar.

Bärgren skrev:
2429399 Basic Performance Upgrade innefattar:

Filter
Avgassystem
Downpipe
BCC
BC
FMIC

Och det ger max 450 hk ur en supra.
Bcc och bc?
Frontmonterad ic är det redan och ingår inte i vad jag skulle kalla bpu-trim men alla har olika åsikter.
Programvara, avgas, filter är bpu för mig.

Last edited:
det är inte svårare än att mäta effekt per kilo.

framför allt när det är en rullande start.

skall en bil hänga med en hoj typ zx-10
175 hästar o 175 kilo eller vad den har
då får du har en bil med lika mkt effekt som kilo

självklart kommer moment som luftmotstånd och friktion in i bilden.

en fyrhjulsdreven bil med vikt effekt 1:1 som en hoj har i dag skulle köra skiten av en hoj på strippen.

Detta är ett hojforum det märks hehe, nästan alla talar till hojens fördel.

Det krävs då ingen kärra på 1000 Hkr för att åka ifrån en literhoj i 100 Km/h och uppåt och inte heller något effet/vikt förhållande som är 1:1.
Bilens aerodynamik är mycket bättre än hojens och den spelar en väldigt stor roll.
Jag brukar åka streetrace med både bil och hoj och kommer ihåg förra året när jag körde 954:a och körde ett rejs mot en gammal 240 med 960 turbo 6:a i som lämnade 400 Hkr på bakhjulen och var helt lättad mm.
Det skiljde INTE mycket mellan min hoj och bilen uppe i fart, jag tog den men det var inte med särskillt stor marginal.

Kör själv en S40 med ca 430-450 Hkr och jag hade i våras något motorvägsrejs med en R1:a 98-00 ungefär från ca 130 Km/h och uppåt och först stack R1:an ifrån men i 200Km/h och uppåt började jag plocka in på hojen och sen kunde jag ligga efter och jaga den utan prolem och när det gick riktigt fort så kunde jag kört om men det passade inte så bra då hojen slickade mitten. :)

Jag vill inte på något sätt säga att bilar är bäst men här på forumet så verkar folk vara lite väl insnöade på att hojar piskar allt :rolleyes:

Last edited:
Busgrabb skrev:
Jag vill inte på något sätt säga att bilar är bäst men här på forumet så verkar folk vara lite väl insnöade på att hojar piskar allt :rolleyes:

Ja tror du är inhyrd zatzy spion ehh snubbe som pratar för bilåkarnas del:tungan

Busgrabb skrev:
2432037 Detta är ett hojforum det märks hehe, nästan alla talar till hojens fördel.

En av anledningarna till att många skriver om hojens fördel kanske beror på det faktiska resultatet att hojen ÄR snabbare ?

Filmen säger allt, blir lite svårt att plötsligt skriva hur snabb bilen är då den faktiskt åker på stryk.

Busgrabb skrev:
Det krävs då ingen kärra på 1000 Hkr för att åka ifrån en literhoj i 100 Km/h och uppåt och inte heller något effet/vikt förhållande som är 1:1.

Så du tror på riktig att det inte behövs en 1000hk's bil för att köra ifrån en GSXR-1000 (just en literhoj som du skriver om) med turbomotor på 450hk ?

Last edited:
Nu skrev jag att om man inte ser till luftmotstånd och friktion och annat

att du med en volvo S40 med 4-500 hästar skall köra från en ZX-10 har jag svårt att tro.

låt oss göra elite matematik.
jag är inte bra på detta men skall försöka

för att flytta x antal kilo i en viss hastighet kräåvs viss a antal hästar.

överens?
Bra..

om vi har en hoj på 200kilo som skall förflyttas sig från 100km/t till 200km/t
på 10 sekunder krävs hästar
Siffrorna är figurerade så det skall bli enkelt att räkna.

Om man har en Bil på 1000 kilo som skall ha samma förutsättningar som hojjen.
vad tror ni han behöver för att göra samma sak?

jo han behöver 1000 hästar.

återigen räknar vi inte med luftmotstånd och friktion o annat.

säkert en massa folk här som kan räkna ut detta.

Busgrabb skrev:
2432037 Detta är ett hojforum det märks hehe, nästan alla talar till hojens fördel.
Det är väl tyvär så. Även om man har bevis i form av rejs man kört själv eller som man har sett på film.
Busgrabb skrev:
Bilens aerodynamik är mycket bättre än hojens och den spelar en väldigt stor roll.
Aerodynamiken spelar en stor roll men det gör också det faktum att med förare så väger fortfarande hojan ungefär 250 kg med 170 hk.
Busgrabb skrev:
Jag brukar åka streetrace med både bil och hoj och kommer ihåg förra året när jag körde 945:a och körde ett rejs mot en gammal 240 med 960 turbo 6:a i som lämnade 400 Hkr på bakhjulen och var helt lättad mm.
Det skiljde INTE mycket mellan min hoj och bilen uppe i fart, jag tog den men det var inte med särskillt stor marginal.
945:a... Volvo kombi ? Eller syftar du på Honda 954 ?
Vad körde ni 201 m, 402 m ?

Busgrabb skrev:
Kör själv en S40 med ca 430-450 Hkr och jag hade i våras något motorvägsrejs med en R1:a 98-00 ungefär från ca 130 Km/h och uppåt och först stack R1:an ifrån men i 200Km/h och uppåt började jag plocka in på hojen och sen kunde jag ligga efter och jaga den utan prolem och när det gick riktigt fort så kunde jag kört om men det passade inte så bra då hojen slickade mitten. :)
En R1:a är faktiskt ganska pigg upp till sin toppfart (Har haft en och provat). Toppfarten ligger väl runt 270 km/h i verklig fart. Hur mycket toppar din S40 egentligen ?
Busgrabb skrev:
Väntar med spänning på att någon gör upp på riktigt med bilar och hojar. Får med det på film eller skriver ett ordentligt repotage om det hela.
Men fram tills det får vi nöja oss med spekulationer, vem gav fullt och vem vågade inte gasa.

mätarfart på en R1-04-05-06 ligger på 299. sedan lägger man i sexan.
har hört de har mått upp en R1-06 med lite godis på 304 km/t med gps. jag har inte sett det själv så jag skall låta det va lite osäkert.

sen kan man ju börja räkna med vridmoment och luftmotstånd. friktion totalvikt.
ofjädrat vikt. plus en shitload med annat.
jag har dock mycket svårt att tro en bil behöver bara hälften (eller i ditt fall 1/3 ) av eftekten för att uppnå samma accelration som en hoj.

http://www.nyteknik.se/art/45831

http://fy.chalmers.se/LISEBERG/M/biennal.html

Last edited:
burner skrev:
Så du tror på riktig att det inte behövs en 1000hk's bil för att köra ifrån en GSXR-1000 (just en literhoj som du skriver om) med turbomotor på 450hk ?

:va Vem har snackat om en en turbohoj på 450 Hkr, då behövs det nog minst en 1000 Hkr bil för att hänga av den.

Jag har ägt flera snabba bilar och jag tror mycket hänger på föraren.
Med en nyare 1000cc behöver man inte vara speciellt orolig, det krävs betydligt mer än 400 hästar i en normal tung bil för att hänga med oavsätt hastighet. Jag vet...:)

Kungen skrev:
2432098 Nu skrev jag att om man inte ser till luftmotstånd och friktion och annat

att du med en volvo S40 med 4-500 hästar skall köra från en ZX-10 har jag svårt att tro.

låt oss göra elite matematik.
jag är inte bra på detta men skall försöka

för att flytta x antal kilo i en viss hastighet kräåvs viss a antal hästar.

överens?
Bra..

om vi har en hoj på 200kilo som skall förflyttas sig från 100km/t till 200km/t
på 10 sekunder krävs hästar
Siffrorna är figurerade så det skall bli enkelt att räkna.

Om man har en Bil på 1000 kilo som skall ha samma förutsättningar som hojjen.
vad tror ni han behöver för att göra samma sak?

jo han behöver 1000 hästar.

återigen räknar vi inte med luftmotstånd och friktion o annat.

säkert en massa folk här som kan räkna ut detta.

Att en S40 med 450 Hkr ska köra ifrån en ZX10 har jag väl inte sagt, då en sån hoj är bra mycket vassare än en tidig modell av R1:an.
Men visst den kommer den i någon hastighet köra ifrån ZX10:a frågan är bara när, för fortare kommer bilen gå.

Jo men så går ju inte att säga för du måste ju få med just LUFTMOTSTÅNDET som är mycket viktigt samt utväxlingar mm.

Last edited:
Nej du har inte sagt att bilen kör från hojjen förren på nästa rad.

Hur fort går din S40?

jag tror vi är överens i slutändan.

luftmotstånd.
utväxling.
vad förarna hade till middag och om allt händer precis samtidigt.
om mc föraren hade rätt växel och varvtal när starten gick. medan bilen kanske hade 1000 varv för lite..

shitload med grejjer som spelar in.

Wiseguy skrev:
945:a... Volvo kombi ? Eller syftar du på Honda 954 ?
Vad körde ni 201 m, 402 m ?

Hehe...självklart menar jag 954:a och det var ca 402 meter, hade sluthastigheter på 200 Km/h +

Wiseguy skrev:
En R1:a är faktiskt ganska pigg upp till sin toppfart (Har haft en och provat). Toppfarten ligger väl runt 270 km/h i verklig fart. Hur mycket toppar din S40 egentligen ?

Den gör 300 Km/h +

Wiseguy skrev:
Väntar med spänning på att någon gör upp på riktigt med bilar och hojar. Får med det på film eller skriver ett ordentligt repotage om det hela.
Men fram tills det får vi nöja oss med spekulationer, vem gav fullt och vem vågade inte gasa

Ja sånna filmer är skoj =)

Kungen skrev:
2432191 Nej du har inte sagt att bilen kör från hojjen förren på nästa rad.

Hur fort går din S40?

jag tror vi är överens i slutändan.

luftmotstånd.
utväxling.
vad förarna hade till middag och om allt händer precis samtidigt.
om mc föraren hade rätt växel och varvtal när starten gick. medan bilen kanske hade 1000 varv för lite..

shitload med grejjer som spelar in.

Ja den gör 300 Km/h mist och det är testat av andra S40 med liknande effekt. (Mätt med GPS)

Ja för hade man bara kolla på effekt/viktförhållande så hade ju hojen varit överlägsen men det är så många mer faktorer som spelar in.

Last edited:
hur mkt pengar har du lagt på din S40 för att komma upp i de hästarna?

jag tävlade i dragracing för 6 år sedan o fick lägga 100k i motorn på en Yamaha för att komma ifatt en Hayabusa.
"sugmotor ingen turbo eller annat övertryck"

En Carrera GT med 612hk acc 0 - 200 ca 10 sek
En ZX10R med 175 hk 0 - 200 ca 7,8 sek.

100 - 200 har jag inga uppgifter, men garanterar att Mc:n är snabbare.

ZX10R - 06 når sin toppfart ca 292 km/h (verklig fart) betydligt snabbare än Bilen. Visst efter att par mil kommer bilen ifatt då GT:s toppfart är ca 330km/h. Men detta visar trotts allt genom vanligt bonnförnuft att det behövs en j*a massa hk för att hänga på en MC.

:corn :corn :corn

Teori och praktik går inte alltid ihop, d.v.s att en bil måste inte ha lika mycket hk som kilo för att dra en ZX-10, den kan klara det med mindre hästar, det är så mycket annat som spelar in... Man kan inte räkna rätt och slätt på (hoj) 175 kg - 175 hk (bil) 1200 kg - 1200 hk. Man kan inte stirra sig blind på hästkrafterna.

Last edited:
Back