600cc ->750cc nakenhojar, varför??

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
What's up Yamaha & Suzuki? Måste ni vara så enfaldiga och gå efter bästsäljaren Z-750??

Yamaha & Suzuki har tidigare båda producerat nakna hojar med ~100hp, GSR 600 och FZ6.

Nu har båda tagit dessa ur sortimentet och "ersatt" dem med GSR 750 & FZ8. Fortfarande ligger hp (några ynka hp till) på samma nivå, även ifall volymen ökat från 600 till 750. What's the point?

GSR 750 bygger på GSX-R 750 maskin, som har 150hp, och GSR har 106hp.
 
Folk bryr sig mera om kubik än hästkrafter. Kolla bara på en Suzuki GSX1400, den har också bara 106hk. :tomten

Men det är ju bra för de som tänker ta tungt mc-kort iaf med lite fler hojar på strax över 700cc. :tummenupp
 
Köparen av en 600 cc nakenhoj (typ Hornet) är inte ute efter en maskin som jobbar bäst över 10.000 rpm. Enda sättet att råda bot är att flytta ned vridet i registret, men då måste det till mer vrid för att det röra sig, och då måste det till mer volym.

Att kaffe-latte-åkare vill ha volym tycker jag inte är konstigt. Reagerar i så fall mer på effekthysterin bland sporthojsåkare.
 
Frågan är om inte en nakenhoj (upprätt hoj) med ca 750cc och med runt 100-130 hk och med ett lätt och underhållande chassie är det optimala för gemene man för vardagsbruk. Cyklar som Z750, GSR750 etc är nog snusförnuftiga i grunden.
Men det är ju en sak att argumentera rationellt....
 
Egentligen är min point den att varför de drar ut samma mängd HK från en 750a som från en 600a.
OK, gixxer 750 producerar 150hk. Skulle det inte då vara möjligt för GSR750 att typ producera ca 125hk?
 
Egentligen är min point den att varför de drar ut samma mängd HK från en 750a som från en 600a.
OK, gixxer 750 producerar 150hk. Skulle det inte då vara möjligt för GSR750 att typ producera ca 125hk?

Det är ett val man gör.
Yamaha/Suzuki nöjer sig med effekt kring ca 100hk. MEN för att få ut mer effekt kring 3000rpm, där man ofta vill ha lite mer dra, men just en sådan maskin, så måste det till mer kubik.

En motor blir också mycket billigare att tillverka om den inte behöver tåla 14000rpm.

Mats
 
Egentligen är min point den att varför de drar ut samma mängd HK från en 750a som från en 600a.
OK, gixxer 750 producerar 150hk. Skulle det inte då vara möjligt för GSR750 att typ producera ca 125hk?

Försäkringspremier och driftsäkerhet skulle jag gissa på. För den typen av motorcyklar är ytterligare effekt något överflödig och vill man ha en gixxer så köper man en gixxer och inte en nakenhoj.
 
Pratade med folksam idag..

Dom va mest intresserade av kW..
Varken årsmodell, pris, typ osv va intressant tydligen.
 
Apropå det.. Har kollat på XJ6 åt tjejen. Den vita ;)

Är faktiskt lite like på den. Verkar klart körbar, 80 häst = billigt ägande, hyfsat välbyggd vad det ser ut som osv..

Varför finns det så få budget-cupar i sverige??? Skulle lätt kunna raejsa xj6a om det var en levande klass. Hellre en hel racesäsong + massa träningar och fräscha däck. Än försöka harva runt i rookieklasserna och bli humiliated, och inte ha råd att köra träningar etc för att allt runtomkring kostar massor om man vill va med i täten.


Hållt på en del med kappsegling också. De mest populära klasserna där är de mindre med hårda regler. Mkt entyps-klasser där alla måste köra exakt samma båt, restriktioner på segel, vikter osv. Motsvarande hade varit en klass för typ XJ6, ER6 eller nåt, och avtal med däck(sponsor) så att alla körde på samma däck, samma soppa osv.. Inget trim osv.

Budget-racing där förarna får avgöra matchen :tummenupp *saknar*
 
Apropå det.. Har kollat på XJ6 åt tjejen. Den vita ;)

Är faktiskt lite like på den. Verkar klart körbar, 80 häst = billigt ägande, hyfsat välbyggd vad det ser ut som osv..

Varför finns det så få budget-cupar i sverige??? Skulle lätt kunna raejsa xj6a om det var en levande klass. Hellre en hel racesäsong + massa träningar och fräscha däck. Än försöka harva runt i rookieklasserna och bli humiliated, och inte ha råd att köra träningar etc för att allt runtomkring kostar massor om man vill va med i täten.


Hållt på en del med kappsegling också. De mest populära klasserna där är de mindre med hårda regler. Mkt entyps-klasser där alla måste köra exakt samma båt, restriktioner på segel, vikter osv. Motsvarande hade varit en klass för typ XJ6, ER6 eller nåt, och avtal med däck(sponsor) så att alla körde på samma däck, samma soppa osv.. Inget trim osv.

Budget-racing där förarna får avgöra matchen :tummenupp *saknar*

Man skulle ta efter engelsmännen. Där kör dom en klass som heter Streetfighters där det är blandat allt från motarder till avklädda sporthojar. Billig och klart underhållande racing! :)




Sen vad gäller varför man tar ut så lite effekt: hållbarhet, försäkringspremier, miljökrav, osv.

Listan kan göras lång.

Det går att trimma en liten sugmotor jäkligt mycket. Se bara på MotoGP hojarna. 800cc med över 200 hästar. Problemet är bara att du får en i princip obefintlig livslängd på grejjerna. Då är det billigare att bygga hojar som både kostar lite att utveckla och lite att reparera. Enklare att strypa ner en GSXR750 än att bygga en helt ny motor.
 
Last edited:
Man skulle ta efter engelsmännen. Där kör dom en klass som heter Streetfighters där det är blandat allt från motarder till avklädda sporthojar. Billig och klart underhållande racing! :)

Eller hur.. Dela in klasserna i typ max hk & max hk/kg eller nåt.. Så kanske en motard med 63hk går i samma klass som en 600 med 95, men är betydligt lättare ändå så det blir nog jämt i slutöändan ändå!

Och förbjuda trim. Det är ju där det drar iväg. Alla extra-saker som ska till inom racandet!


Bra instegsklasser också för de som inte vill lägga multum på würstinghojar för att "testa" eller köra "lite på skoj".
 
Gällande Yamaha:s fall så har de som sagt ersatt FZ6:an med XJ6 som antagligen fyller det behov som konsumenterna har i den här klassen, speciellt nu när XJ6:an finns med ABS (vilket den inte fanns med i Sverige första året).
 
Försäkringspremier och driftsäkerhet skulle jag gissa på. För den typen av motorcyklar är ytterligare effekt något överflödig och vill man ha en gixxer så köper man en gixxer och inte en nakenhoj.

jepjep, men din idé dör lite på att det finns fz1,z1000 och ännu värre B-king, det är fortfarande en nakenhoj men har 185hp..!

Gällande Yamaha:s fall så har de som sagt ersatt FZ6:an med XJ6 som antagligen fyller det behov som konsumenterna har i den här klassen, speciellt nu när XJ6:an finns med ABS (vilket den inte fanns med i Sverige första året).

ja du har väl helt rätt.
De har väl kollat efter vad marknaden vill ha, och kanske många förare saknar bottenvridet i gsr600 och fz6. XJ6 ligger ju dock 20hp efter FZ6, så kan inte tänka mig att den är lika kul i övre registret?
 
GSR 600 är en flopp i jämförelse med FZ6 (inte minst nere på kontinenten har fz6 sålt riktigt bra) och tex Honda Hornet. Z750 sålde uselt första året (2004) eftersom premien var helt åt helvete men sen har den väl sålt rätt ok inbillar jag mig. Men jag tycker inte hojarna är rakt av jämförbara...de 150 kubiken känns (till kawans fördel)

Anledningen heter nog ER6. Den har ju sopat banan med det mesta naket i 600-klassen så det är väl inte så märkligt att konkurrenterna beefar upp en del modeller ett pinnhål (GSR 750 och fz8) och tänker nytt i andra segment. XJ6 och Gladius 600 är väl bevis på det och borde på pappret har större chans att ge ER6 en match i en klass som bevisligen många hojåkare känner sig hemma i.
 
Last edited:
Glöm inte Street triple, hyfsad premie och bra bottenvrid.

GSR 600 är en flopp i jämförelse med FZ6 (inte minst nere på kontinenten har fz6 sålt riktigt bra) och tex Honda Hornet. Z750 sålde uselt första året (2004) eftersom premien var helt åt helvete men sen har den väl sålt rätt ok inbillar jag mig. Men jag tycker inte hojarna är rakt av jämförbara...de 150 kubiken känns (till kawans fördel)

Anledningen heter nog ER6. Den har ju sopat banan med det mesta naket i 600-klassen så det är väl inte så märkligt att konkurrenterna beefar upp en del modeller ett pinnhål (GSR 750 och fz8) och tänker nytt i andra segment. XJ6 och Gladius 600 är väl bevis på det och borde på pappret har större chans att ge ER6 en match i en klass som bevisligen många hojåkare känner sig hemma i.
 
Glöm inte Street triple, hyfsad premie och bra bottenvrid.

Då ska ju SuperDuken, Tounon, Z1000, CB1000R osv också in i ekvationen. Alla betydligt dyrare än tidigare nämnda hojar.

Men ägandekostnadsmässigt håller jag med dig, mer bang for the buck än sporthoj. Fast snarare att se som mellantinget mellan sporthoj och 600 tjejhoj?
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top