Ni som kör nakenhoj

Ni som också kör naket :tuttar
Det jag tycker är jobbigt vid ett par mil i farter runt 160 kmh är ljudet i hjälmen. På en naken hoj så går vinden in vid hakan då man sitter rätt upprätt, och det blir ett jävla ljud i hjälmen. Om man inte orkar klyda med hörselproppar varje gång, finns där nån hjälm som ni tycker funkar bra? Tänker mest om där finns nån hjälm som har ett hakparti som går längre ner eller nått.
 
Nu är jag en senil gubbe med inte så mycket erfarenhet, men kåplöst är det som gäller.
Jag har kört utan kåpa sedan 1999 och innan dess var det kåphojar från 1992 och fram till 1999.
Kåplöst är att föredra av flera anledningar.
För det första är det snyggast.
Fartvinden är "ren" så det blir mindre turbulens och buller kring hjälmen.
Det är säkrare för att man kör inte så jäkla fort som man gör på kåphojar.
Med min hoj har jag utan problem kört 150 mil på 18 timmar på en och samma dag och det utan besvär. På Autobahn så är 140 km/h lagom utan packning och 160 km/h med fullpackad tankväska.

Vill man åka bekvämare och ställer krav på högre snittfarter så är ju faktiskt bilen uppfunnen..
 
Har inte jättemycket att jämföra med, men jag kör nakenhoj. Så länge det inte blåser kraftigt ute så tycker jag inte det är några som helst problem att köra 150-160 km/h. När man kommer uppåt 200 börjar det blåsa mycket.
Skulle vilja prova en kåphoj för att känna skillnaden.
 
Ni som också kör naket :tuttar
Det jag tycker är jobbigt vid ett par mil i farter runt 160 kmh är ljudet i hjälmen. På en naken hoj så går vinden in vid hakan då man sitter rätt upprätt, och det blir ett jävla ljud i hjälmen. Om man inte orkar klyda med hörselproppar varje gång, finns där nån hjälm som ni tycker funkar bra? Tänker mest om där finns nån hjälm som har ett hakparti som går längre ner eller nått.

Jag har en Schuberth C3 (http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/10207048) sedan ca ett år (hade en Arai Condor innan) och jag tycker att den nya hjälmen är betydligt tystare. Hakpartiet har en mjuk "gardin" som går hela vägen in till halsen och sluter tätt, och det är både skönt ur värmesynpunkt, och tar bort en hel del turbulens/ljud. Jag är nöjd och använder nästan aldrig öronpluggar.

Richard
 
Hmm... Jag har alltid använt proppar och alltid behövt dom (med eller utan kåpa). Det kanske bara är att jag har haft fel typ av hjälmar? :confused: Har alltid kört med Arai, kanske dags att prova något annat...
 
Hmm... Jag har alltid använt proppar och alltid behövt dom (med eller utan kåpa). Det kanske bara är att jag har haft fel typ av hjälmar? :confused: Har alltid kört med Arai, kanske dags att prova något annat...

Nåja, man ska inte överskatta "isoleringen" i någon hjälm, i högre hastigheter låter det naturligtvis en del i min hjälm också. Dock stor skillnad mot den Arai jag hade innan, den jag har nu är betydligt tystare.
 
Körde närmare 580 mil ner i europa förra säsongen. Blev en sväng i tyskland, luxemburg, frankrike, holland och danmark. Inga kåpor, ej bytt sadel allting standard förutom piloten såklart. Det enda jag upplevde som ett porblem var att handskarna luktar lite konstigt idag :va
 
Började med kåphojar o kör nu s3. Kåphojarna låg man gärna över 200. Nu gärna under 150. Och jag har roligare. :)
 
Upplever inga jätte problem att köra i 100-120 med XT660:in. Och då har jag crosshjälm och crossglasögon utan öronpluggar. Men jag brukar hålla mig i mellan 50 och 90, och undvika vägar bredare än 5 meter :)

Funderar dock på att köpa en X-Lite X-551, någon med nakenhoj/motard/offroad som har provat den? Är den någolunda fri från vindbrus (skärmen är ju avtagbar)...
 
Jag har en Schuberth C3 (http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/10207048) sedan ca ett år (hade en Arai Condor innan) och jag tycker att den nya hjälmen är betydligt tystare. Hakpartiet har en mjuk "gardin" som går hela vägen in till halsen och sluter tätt, och det är både skönt ur värmesynpunkt, och tar bort en hel del turbulens/ljud. Jag är nöjd och använder nästan aldrig öronpluggar.

Richard

Tjacka just en Schuberth SR1. Får se om den är bättre (tystare) än Araien. /me håller tummarna!
 
Jag tycker inte själva vinden är så jobbig under 170-180. Det är ju snarare allt brus/ljud som är jävligt irriterande som man kan slippa/få bort en hel del med kåpor.

Håller helt med. Efter att ha kört ungefär 300 mil sammanlagt sedan jag köpte min Honda Hornet från 2008 förra året tyckte jag att den var rätt jobbig i motorvägsfarter över 120km/h. Sen insåg jag att det inte var vinden i sig som stör utan bruset och ljudnivån som är så pass hög att motorljudet dränks. Igår köpte jag och provkörde med hörselskydd som har en svag dämpning av dessa ljud. Nu hör jag hojens ljud igen och orkar köra dubbelt så länge utan att mattas av massa fartljud från vind etc. :yoparty
 
[YOUTUBE-ID]http://youtu.be/T3hJsf0yKEs[/YOUTUBE-ID]
Undra hur det är att köra naken:)

jag har en HONDA VFR 750 och en GSX-R 750 men ska i dagarna köpa en naken hoj. Har testat både Honda CB 1000R och Yamahas FZ1 och jag tycker både är grymt sköna att köra ända upp till ca 150, precis som alla andra sagt. Dock så är VFR skönast av alla om man bara ska plöja motorväg (men varför skulle man vilja göra det???), GSX-R är helt klart roligast när man vill köra snabbt men naken hojarna blir för mig ett mycket bra mellan ting och jag har själv insett att jag kör inte så mycket bana (där jag kan använda GSX_-R till 100%) så för mig passar det bäst med naket :banana

Körde från Prag till Uppsala förra sommaren på min GSX-R och plöja 70 mil om dagen är för mig något jag aldrig kommer göra igen på en sporthoj.
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top