Yamaha FZ1/FZ6

efterlyst

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSX 600 F
Äger idag en Suzuki GSX 600F som jag har "vuxit" ur. Den lite för klen i högre hastigheter och vill därför ha en piggare hojj. Samtidigt vill jag ha en smidig allätarhojj som är rolig att köra även i stan, därför går "obekväma" kåphojjar bort. Har fastnat för Yamahas streetmodeller FZ1 och FZ6 (N-modellerna). Dock är jag lite kluven av vilken jag ska välja.

FZ1 har ju imponerade ~1000cc/150hp till ett hyffsat inköpspris och en försäkring för mig på 8k/år (Svedea). FZ6:an med sina ~600cc/100hp däremot, är både billigare i inköpspris och halva försäkringen. Därför fick jag tanken att man skulle kunna välja FZ6:an för att sedan mappa den med till exempel Power Commander (där man ska få ytterligare 10-30% effekt). Mina frågor är följande:

1. Någon som har kört både FZ1 och FZ6 och kan ge sina reflektioner kring hojjarna?
2. Vad skulle en mappning uppskattningsvis landa på för en FZ6? Skulle det vara värt pengarna, eller är det lika bra att satsa på FZ1:an direkt?
3. Osäker på vilken årsmodell jag ska satsa på. Hade tänkt mig en begagnad, 09/10 eller senare. Vilken årsmodell anser ni vara den "bästa" och vilken årsmodell ska man undvika?

/Per
 
Jag kör en fz6s och är jättenöjd med den, det är ju såklart lite ketchupeffekt som med alla 600cc hojjar.. har du kollat på fz8?? Tycker i alla fall att fz6an är bekväm att köra och går åt det håll man vill i svängarna. Drar 0.44 i genomsnitt om man inte pressar den direkt...
 
Prata med Javaguru här på forumet han har kört båda. Jag är nöjd med min FZ1 iaf =)
 
mrf: Fz8:an är ju också givetvis lika intressant! Hur beter sig hojjen vid hastigheter kring 140-180km/h. Är den bekväm att åka? Finns det fortfarande någon kräm kvar?

Herr_Svamp: Ahh, ok. Skickar ett meddelande. Varför är du nöjd med din hojj? :)
 
YO! jo, jag har kört båda. Älskade FZ6:an, men när jag kvaddade den så köpte jag en FZ1. För inte så längesen när min hoj var på verkstan så fick jag en FZ6 som lånehoj, och då kändes den som en lealös moppe de första hundra metrarna, men sen när jag började plåga den, så kom det bekanta leendet tillbaka. Dock e det inte lönt att lägga pengar på att trimma en FZ6 tycker jag. I så fall endast slip-on och kat-ersättningsrör vilket ger typ 5 hästar.

Om du skulle köra mest stadskörning, ta en FZ6 S2 alla dagar. Du får mer fartkänsla i betydligt mindre farter, och den är billigare på alla sätt. Om du kör mest landsväg och har de extra pengarna, FZ1 alla dagar. Den är lugn och sansad i stan, med massor av kraft, och går som en välsmord klocka (?) på höga växlar i 50. Kom lite utanför stan, växla ner ett par steg, låt nålen titta upp mot himmelen, och hör besten vakna till liv och försöka slita av dina armar. Självklart ska du ha en med ABS (dvs 07 och nyare) och kolla efter sprickor i svetsfogarna i ramen då 06 och 07-orna var drabbade

Det råkar också va så att min e till salu för ca 5k under marknadspris eftersom den ska annars bytas in om ett par veckor. Min ram är bytt och kommer från den nya serien utan den här defekten ;)
 
FZ8:an är en kompromisshoj utan ställbar gaffelfjädring, vilket jag anser är nödvändigt. Har inte kört den då den kan inte va roligare än FZ6 eller FZ1 - Tyngre än FZ6, och iom FZ1-chassit, mer trögsvängd. Klenare än FZ1 och sämre fjädring - inte heller upphetsande.
 
Inte jätte skillnad på dom två. Men fz6 känns lite klenare på alla håll. Den är mycket lättare också. Om du nöjer dig med dom effekterna de är i en 600cc så är det ju inget fel på en fz6.

Att mappa med Powercommander ger inte alls mycket hk. Den kan upplevas starkare men det är inga 10% du kommer få extra.

Tror cyklarna är lika 06-12. http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_FZ1
 
FZ8:an är en kompromisshoj utan ställbar gaffelfjädring, vilket jag anser är nödvändigt. Har inte kört den då den kan inte va roligare än FZ6 eller FZ1 - Tyngre än FZ6, och iom FZ1-chassit, mer trögsvängd. Klenare än FZ1 och sämre fjädring - inte heller upphetsande.

Anledningen till att jag valde bort FZ8 var just en hel del budgetlösningar.

jag är glad att jag valde FZ1:an som jag är helnöjd med.
 
Tycker inte det är så stor skillnad mellan GSX600F & FZ6.
Visst den har lite mera effekt när man varvar, men körmässigt så känns det inte sådär jättemycket. Tror det har med att vridet är ganska nära varandra på dem.
Sen är ju FZ6 en bra mycket modernare hoj med bättre väghållning osv.

Tycker du skall gå på lite mera kubik för vridets skull om inte annat.
Du har inte kollat på den lite äldre FZS1000 (fazer 1000)?
De brukar ju inte vara sönderkörda, är väl humana i försäkring och har en riktigt trevlig motor.
 
Oj, nu fick man en hel del matnyttig information. Sammanfattningsvis tror jag ändå det är mer kubik jag är ute efter era beskrivningar. Visst, stadskörning i all ära. Men där tycker jag min nuvarande hoj faktiskt håller måttet. Det är ju främst vid landsvägskörning där man önskade lite mer drag. Samtidigt är det ju så att jag har en gammal hoj och en nyare variant av FZ6/8 kanske räcker till att börja med (om man tänker ekonomiskt)?

Anledningen till att jag började fundera på mappning var att jag såg denna hoj:
http://www.blocket.se/vastmanland/Yamaha_FZ8_N_ABS_Motospeed_powered_42519857.htm?aw=1

Men det kanske är mer värt att satsa på en FZ1 i såna fall.

javaguru: Har du mer info/bilder på hojen du säljer?

Wiseguy: Har fastnat för nakna street-modeller. Fazer 1000 är kanske klockren, men faller inte mig i smaken :)
 
tjääna, lånar tråden en sväng :)

jag hade en fz6n innan som jag sålde i vintras, ska nu skaffa mig något nytt och blickarna går ju helt klart på en fz1n då jag är ute efter lite mer power :) och att jag var väldigt nöjd med körsstilen på fz6:an
men har hört att fz1 är lite tråkig på bana? någon som har några erfarenheter? bla att fotpinnarna skrapar i? märkte det i sommras när jag körde på fz6an att dom satt lite ''långt'' ner tyvärr:( finns det några eftermarknads kitt så man kan flytta upp dom en aning till fz1??
 
Jag har haft båda (samtidigt). FZ6:an hade jag visserligen bara en kortare tid men tyckte den var väldigt tråkig jämförelsevis med FZ1:an. FZ1:an funkar utmärkt även på bana. Jag ersatte den långa piggen på fotpinnarna till en kort M8? insektsbult och hade aldrig några problem. Bild på detta finns i garaget.. FZ1 kan helt klart rekommenderas :rock
 
Jag tror nog du skall kolla på FZ1, jag kör FZ6N som första hoj nu och den är helt underbar som första hoj men du verkar ju ha lite mer kött på låren!
 
Lånar tråden, är det någon som vet hur en fz6-s2 2008 (100hk) som är reggad till 25kw är strypt?

Har läst enligt en yamaha meck att motorerna är exakt likadana oavsett effekt nivå. Har läst att folk säger att strypningen sitter i gashandtaget (enligt säljaren med) har även läst att det sitter en strypning i motorn, typ insuget?

Är det någon som kan klargöra hur en s2 100hk som är reggad som 25kw är strypt? :Bugar
 
Lånar tråden, är det någon som vet hur en fz6-s2 2008 (100hk) som är reggad till 25kw är strypt?

Har läst enligt en yamaha meck att motorerna är exakt likadana oavsett effekt nivå. Har läst att folk säger att strypningen sitter i gashandtaget (enligt säljaren med) har även läst att det sitter en strypning i motorn, typ insuget?



Är det någon som kan klargöra hur en s2 100hk som är reggad som 25kw är strypt? :Bugar

Det är nog lite olika, det beror helt på vem som har strypt hojen. Billigast och vettigast är Trottelstopp (begränsad möjlighet att vrida på rullen) men ibland kan det vara kombo osv med olika strypningar här och där för att nå 25kw.

Får jag fråga varför du undrar om just 25kw version? :P
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top