600cc ->750cc nakenhojar, varför??

Njaa...alltså min poäng var att man inte riktigt kan jämföra gsr 600 eller fz6 med z750, den är ett nummer för stor (vet inte om du kört och jämfört men jag tyckte det var en väldigt skillnad). ER-6 fyllde den luckan och är nu måttstock. Gsr 600 och fz6 har haft det tufft i konkurrensen och ersätts nu av gladius och xj6. Livslängden på gsr och fz6 förlängs genom steroider och på så sätt hoppas man kunna hota z750 (risken för yamaha är väl risken att man tar potentiella fz1 -köpare....).

De hojar du nämner är ju betydligt biffigare även prismässigt. Visst de är alla nakna bushojar men det blir lite som att jämföra en Kia sportage med en Range Rover....

Ett otroligt OFFTOPIC i denna tråd, com'on!

Det kan hända att kundsegmentet för GSR 600 och FZ6 blev för litet.
De kan anses av många vara för klena i bottnet, pga saknande av vrid vid låga varv.Det är väl från person till person. Var tvungen att kolla detta, och ER-6 har till jämförelse med GSR ca 54nm redan vid 4000rpm.
GSR når 50nm först vid 8000rpm.
akra GSR
akra ER-6
akra Z-750

Iofs så spelar det väl en viss roll också hur snabbt cykeln varvar ut?

Själv anser jag inte att det var så stor skillnad på min GSR och kompisens z750, men vridet ligger ju nog på en helt annan nivå genom hela kurvan.
Men det märkte man nog att det var först vid 8000rpm som den riktigt vaknade.
Och jag anser själv att GSR är mycket roligare i körupplevelse än ER-6. Men jag bara gillar ljuden från 10.000rpm+, inte "traktorljudet" från en 2:a. Prestigemessigt har jag haft svårt att jämföra dem, inte på bana, inte på kurvig väg.
Måste erkänna att Triumphens (Daytonas) raka 3:a som ligger däremellan leverar ett otroligt snyggt ljud och en bra balans av nm och hk som redan nämnts i tråden..!
 
Ett otroligt OFFTOPIC i denna tråd, com'on!

Det kan hända att kundsegmentet för GSR 600 och FZ6 blev för litet.
De kan anses av många vara för klena i bottnet, pga saknande av vrid vid låga varv.Det är väl från person till person.

Var tvungen att kolla detta, och ER-6 har till jämförelse med GSR ca 54nm redan vid 4000rpm.
GSR når 50nm först vid 8000rpm.


Iofs så spelar det väl en viss roll också hur snabbt cykeln varvar ut?


Iiofs inte så underligt att den upplevs roligare då 50 Nm på 8000 rpm ger ungefär (exakt) dubbelt så hög effekt som 50 Nm på 4000.
 
Ett otroligt OFFTOPIC i denna tråd, com'on!

Det kan hända att kundsegmentet för GSR 600 och FZ6 blev för litet.
De kan anses av många vara för klena i bottnet, pga saknande av vrid vid låga varv.Det är väl från person till person. Var tvungen att kolla detta, och ER-6 har till jämförelse med GSR ca 54nm redan vid 4000rpm.
GSR når 50nm först vid 8000rpm.
akra GSR
akra ER-6
akra Z-750

Iofs så spelar det väl en viss roll också hur snabbt cykeln varvar ut?

Själv anser jag inte att det var så stor skillnad på min GSR och kompisens z750, men vridet ligger ju nog på en helt annan nivå genom hela kurvan.
Men det märkte man nog att det var först vid 8000rpm som den riktigt vaknade.
Och jag anser själv att GSR är mycket roligare i körupplevelse än ER-6. Men jag bara gillar ljuden från 10.000rpm+, inte "traktorljudet" från en 2:a. Prestigemessigt har jag haft svårt att jämföra dem, inte på bana, inte på kurvig väg.
Måste erkänna att Triumphens (Daytonas) raka 3:a som ligger däremellan leverar ett otroligt snyggt ljud och en bra balans av nm och hk som redan nämnts i tråden..!

Offtopic? Sorry men du startade en tråd med att ifrågasätta varför Yamaha och Suzuki lämnar 600 segmentet och försöker ge sig på z750 med mer kubikstinna varianter av fz6 och gsr? Eller?

Min poäng är att det är helt logiskt marknadsmässigt. Inte smart kanske men rätt logiskt.
 
Last edited:
Offtopic? Sorry men du startade en tråd med att ifrågasätta varför Yamaha och Suzuki lämnar 600 segmentet och försöker ge sig på z750 med mer kubikstinna varianter av fz6 och gsr? Eller?

Min poäng är att det är helt logiskt marknadsmässigt. Inte smart kanske men rätt logiskt.

jep, jag menar allt svammel om olika tävlingskategorier.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top