600 vs 1000

Kay skrev:
Hojen jag mest hade velat prova nu är 04ans gixxer 750. Verkar ha det bästa av båda världarna.

Mmm... har inte provat den men den har fått fina betyg och där har du det bästa av nästan tre världar, liten som en 600cc, nästan drag som en 1000cc men det är en 750cc. En av våra potäter (Mick) har en sån 2004, fin hoj och verkar gå som tåget.

Zilversurfer skrev:
Ska du ha en nyare 600 och inte tävla så satsa på en 636:a 03-04:a, en otroligt rolig hoj, har haft 1000cc i både 4or och 2or och visst behöver man jaga lite varv med 600, men det är mer att "köra" hoj. Skulle jag byta idag hade det absolut blivigt en 04:a 750, där fortfarande lite av 600 karaktären finns kvar. Jag älskar varv:-)

Edit: 1000cc är lätt körd, 600cc kräver sin Man/Kvinna :hihi

Kan bara hålla med. 636:an är sjukt rolig att köra. Man behöver inte mer kräm än så...
Sen skadar det ju inte att det är den snyggaste 600 på marknaden... :D

The Svånk skrev:
Skall varken köra på bana eller tävla.
636! Hondas "nya" 600 ? är inne på en sån men skall luska lite i 750 nu oxå.

Kawasakis 636:a, nya 05:an oj, oj eller 03-04:a

Bifogat

• newkwack2.jpg
    newkwack2.jpg
    50.4 KB · Visningar: 66
  • normal_263_6347.jpg
    normal_263_6347.jpg
    33.2 KB · Visningar: 55
Last edited:
Wip skrev:
Vad kan jag säga, bytte från Mille till CBR 600. Har inte ångrat bytet en sekund. Jag ser bara fördelar. Sen att 600 inte går på bakhjulet med gas rakt fram är en annan sak. Ut ur kurvor är det dock inga problem med lyft, inte heller på 3ans växel,

// Wip

Edit: På bakhjulet på 2:an rakt fram ska det vara. På ettan är det inga probs,

Joo... smaken e som :arsele .. Jag har kört nåra 6:or men de har inte imponerat på mig... kanske för att jag inte är av den karaktärstypen..

Nu e jag så såld på V-twin att när jag körde min polares R1 häromdan så tyckte jag den kändes slö.. den har 30hp mer än min...

Sen är det ju andra grejer asom spelar in.. design, ljud och komfort m.m...

Igentligen är nog alla grejer på 2hjul o stor motor kul... :) :D

955i skrev:
Mmm... har inte provat den men den har fått fina betyg och där har du det bästa av nästan tre världar, liten som en 600cc, nästan drag som en 1000cc men det är en 750cc. En av våra potäter (Mick) har en sån 2004, fin hoj och verkar gå som tåget.

Låter som det jag vill ha , skall kollas upp

Lite svårare att få upp speciellt på högre växlar,lite svårare att växla med ja lite svårare på allt och det är helt logiskt med runt 65% av vridet i en 1000cc.
vissa som köpt 600 ångrar sig att dom inte köpte 1000,vissa som bytt från 1000 till 600 ångrar inte att dom bytt ner sig i cc.
Har dock hört flest som ångrat att dom inte köpte 1000 men allt beror ju på körstil o vad man ska ha hojen till.
själv tycker jag r1.an är lite för klen tycker jag får kämpa för att få upp den på 3:an,kanske jag som är för fet:hihi

Zilversurfer skrev:
ÖÖhhhh, varför inte det :va

955i skrev:
Jag har också en sån (750 -04). Den känns faktiskt betydligt mindre och lättare än min förra (GSX-R 600 -01). Draget är inte nästan som en 1000, den hänger faktiskt med eller drar ifrån alla 1000-kubikare (räknar in ZX9 och 954 där) utom GSX-R 1000 fram till årets modeller. Motorkaraktärs- och chassiemässigt påminner den mer om en 600 än om en 1000. Sjukt klipp på topp. Skall alltså köras på varv och inte på vrid, om ni förstår hur jag menar.

Edit: naturligtvis har den mer vrid i låg och mellanregistret än 600:an

Last edited:
Holger skrev:
Lite svårare att få upp speciellt på högre växlar,lite svårare att växla med ja lite svårare på allt och det är helt logiskt med runt 65% av vridet i en 1000cc.

Balanspunkt, helge - balanspunkt. Dreva ner 1 fram och 2 bak, så det inga probs. t.o.m. jag får upp min på 3:an med 1 kugg mindre fram. Nu är jag ingen värsting på bakhjul - men har vänner som leker upp 600 lika enkelt som 1000cc, allt handlar om rätt teknik och att få upp den till balanspunkten a.s.a.p.

Mvh//ZS

jo jag kör på 5an o 6:an på slangen med min i 150 men menar att det kan va tungt att få upp den bara.
folk tycker jag är knäpp för att jag kör så konstigt på slangen varvar inget men vill lära mig att ligga på slangen på låga varv i 110 det vore kul är lite feg bara.
folket jag åker med som har gsxr1000 drar upp sina i 180utan problem(orginal drev) o det vetta fan hur man lyckas med på min:( men är ingen stjärna jag heller så kanske har fel teknik.
men gsxr har ju lite mer motor än r1 kanske mycket sitter där.

Zilversurfer skrev:
Balanspunkt, helge - balanspunkt. Dreva ner 1 fram och 2 bak, så det inga probs. t.o.m. jag får upp min på 3:an med 1 kugg mindre fram. Nu är jag ingen värsting på bakhjul - men har vänner som leker upp 600 lika enkelt som 1000cc, allt handlar om rätt teknik och att få upp den till balanspunkten a.s.a.p.

Mvh//ZS

Bingo skrev:
Jag har också en sån (750 -04). Den känns faktiskt betydligt mindre och lättare än min förra (GSX-R 600 -01). Draget är inte nästan som en 1000, den hänger faktiskt med eller drar ifrån alla 1000-kubikare (räknar in ZX9 och 954 där) utom GSX-R 1000 fram till årets modeller. Motorkaraktärs- och chassiemässigt påminner den mer om en 600 än om en 1000. Sjukt klipp på topp. Skall alltså köras på varv och inte på vrid, om ni förstår hur jag menar.

Edit: naturligtvis har den mer vrid i låg och mellanregistret än 600:an

Fihfan! Jag får prova! :tungan

Holger skrev:
...själv tycker jag r1.an är lite för klen tycker jag får kämpa för att få upp den på 3:an,kanske jag som är för fet:hihi

Det är bra att vara fet om man vill hjula. Mycket vikt o gärna ovanför masscentrum gör det hela lite lättare :hihi

jasså får äta mer pizza istället för att banta då*skratt*

#Olsson# skrev:
Det är bra att vara fet om man vill hjula. Mycket vikt o gärna ovanför masscentrum gör det hela lite lättare :hihi

Ja kör en Gsx-R 750 -04 å på 3:an äre inge problem å plocka upp den i 180 utan å rycka =)
Underbar hoj va väl de ja ville säga egentligen...

The Svånk skrev:
Låter som det jag vill ha , skall kollas upp
Killen jag delar garage med har en Gixxer 750 -04. Du kan ju få kolla på den, men han lär inte låna ut den för en provkörning. Men om du pratar med honom, kommer han att lovsjunga hojen och berätta hur sjukt bra den är. :D

Bingo skrev:
Draget är inte nästan som en 1000, den hänger faktiskt med eller drar ifrån alla 1000-kubikare (räknar in ZX9 och 954 där)
Körde ett test mot Felix här på sporthoj.
60 km/h på högsta växeln sen gav vi fullgas vid en markering i vägen. Vid nästa markering (vet ej hur långt bort) läste vi av hastighetsmätaren. Min zx9r kom upp till ungefär 200 km/h, Gixxer 04:an kom upp i ca 210 har jag för mig. Både jag och Felix trodde att kawan skulle ha högre fart pga bättre vrid och volym, men ack vad vi bedrog oss. Gixxern blir hysterisk när den kommer upp i varv! Kawan är fan så mycket fetare att sitta på, men Gixxern fan så mycket smidigare, med otroligt bra köregenskaper! :tummenupp

The Svånk skrev:
Pga vad !
Hur mkt skiljde det på ägandekostnad på ett ungefär.

I stort sett ingenting! Fick konstigt nog billigare försäkring på 9:an. Andra sidan så håller backdäcket kortare tid! Halvförsäkring 6 månader IF 2400:-

JB

Masterlord skrev:
Körde ett test mot Felix här på sporthoj.
60 km/h på högsta växeln sen gav vi fullgas vid en markering i vägen. Vid nästa markering (vet ej hur långt bort) läste vi av hastighetsmätaren. Min zx9r kom upp till ungefär 200 km/h, Gixxer 04:an kom upp i ca 210 har jag för mig. Både jag och Felix trodde att kawan skulle ha högre fart pga bättre vrid och volym, men ack vad vi bedrog oss. Gixxern blir hysterisk när den kommer upp i varv! Kawan är fan så mycket fetare att sitta på, men Gixxern fan så mycket smidigare, med otroligt bra köregenskaper! :tummenupp

Ni kan ju för sjutton inte gå på mätar hastighet då dom visar två helt olika siffror garanterat!! kör sida vid sida vid tex 60km/h och vrid full rulle på sexan och se vem som lämnar vem.. Så kollar man det på ett betydligt bättre sätt.

The Svånk skrev:
Hojjen skall användas till att svina på småvägar ,svina på motorväg ,svina till jobbet , svina med tjejen och åka från polarens gsxr 1100 93.
Ganska normal hojjåkning med andra ord :hihi

HAH! Lycka till! inget bräcker min "moderngixxer" :yoparty

Ja skulle rekomendera en gold wing med sidovagn i ditt fall,poser! :arsele

Hade en Triumph TT600 i två säsonger och har nu en R1 -02. Skulle nog köpa en 1000cc 10 gånger av 10 om inte man inte fick superbillig försäkring eller liknande på en 600 (vilket man inte får) = köp en större hoj. Jag kör allt utom bana pga If. Tycker tom att jag kör lite lugnare nu (kanske bara känns så pga motorljudet?) pga att man inte behöver varva så förbannat. De låter coolt 600:orna men jag lessnade på stadskörning och liknande med för klent i botten. Mina 0.02$.

magi skrev:
Ni kan ju för sjutton inte gå på mätar hastighet då dom visar två helt olika siffror garanterat!! kör sida vid sida vid tex 60km/h och vrid full rulle på sexan och se vem som lämnar vem.. Så kollar man det på ett betydligt bättre sätt.
Det var så vi gjorde, och ja, Gixxern var före till markeringen. Vad hastighetsmätaren säger är bara lite kuriosa.. :hihi

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla