600 vs 1000

CorbenDallas skrev:
Det beror nog precis som du indirekt påpekar, på körstil. Själv kör jag 600 både på bana o i trafik o det räcker gott.
Har du möjlighet så prova. Det fanns en tråd här på forumet förr som en motardkille skrev när han första gången provade sporthoj. Vill minnas han testade skillnader mellan R1 o R6. Jag kan ha fel, det var ett tag sen...

Läste den men det va inte så aktuellt då , får leta reda på den.
Tror absolut jag klarar mig med en 600 men å andra sidan så vill jag inte ha för mkt av trimmad moppe känsla a la ketchup effekt men man kan ju inte få allt.

Pejo skrev:
Sen finns den gyllene medelvägen, 750, det bästa ur båda världar.

Absolut! Funkar ju om man kikar på just Suzuki-modellerna men om det är en Honda man vill ha så blir det svårare :3freak

Last edited:
pvcraketen skrev:
Använd växellådan och se till att ha varv så är det inga problem. Även jag har bytt från en större till en 600. Ångrar det inte en sekund! Lite segare på bana att dra ifrån 1000-kubikarna men det innebär bara fördelar med att man måste lära sig att bromsa senare och hålla högre kurvhastighet för att komma förbi. Jag bytte för att jag hittade en relativt billig försäkring och för att det blir mer "köra" hoj både på väg och på bana med en 600.
För övrigt har R6an högre mankhöjd än R1an. Fast det är kanske hästar som mäts i mankhöjd!? Nåja, du fattar säkert!

Vad skiljde det ungefär i försäkring ?

The Svånk skrev:
...vill jag inte ha för mkt av trimmad moppe känsla a la ketchup effekt...
Nä, så upplever du dem inte. En modern 600 har inte dåligt register. Du kör t ex om lätt som en plätt på 6:an i 100 km/h. De är klenare än en 1000 i låg och mellanregistret, men de är inte klena ändå.

The Svånk skrev:
Läste den men det va inte så aktuellt då , får leta reda på den.
Tror absolut jag klarar mig med en 600 men å andra sidan så vill jag inte ha för mkt av trimmad moppe känsla a la ketchup effekt men man kan ju inte få allt.
Ketchup effekt är ju skoj... :D

955i skrev:
Funkar ju om man kikar på just Suzuki-modellerna men om det är en Honda man vill ha så blir det svårare :3freak

Står imellan Honda eller Suzuki ,värsta fall Yamaha.
Skall kolla lite på 750 , har inte hunnit med det än.

955i skrev:
Absolut! Funkar ju om man kikar på just Suzuki-modellerna men om det är en Honda man vill ha så blir det svårare :3freak

Där håller jag helt och fullt med dig. Det är synd att Honda inte gör en 750-hoj, för Honda gör för jäkla bra maskiner... det är möjligt att en honda-750 skulle vara bättre än suzuki-dito... kanske...

Bingo skrev:
Nä, så upplever du dem inte. En modern 600 har inte dåligt register. Du kör t ex om lätt som en plätt på 6:an i 100 km/h. De är klenare än en 1000 i låg och mellanregistret, men de är inte klena ändå.

Nä jag tror inte det heller , men älskar man draget i en vtwin och sedan byta till en 600
nja , e skeptisk om man skulle trivas

Ska du ha en nyare 600 och inte tävla så satsa på en 636:a 03-04:a, en otroligt rolig hoj, har haft 1000cc i både 4or och 2or och visst behöver man jaga lite varv med 600, men det är mer att "köra" hoj. Skulle jag byta idag hade det absolut blivigt en 04:a 750, där fortfarande lite av 600 karaktären finns kvar. Jag älskar varv:-)

Edit: 1000cc är lätt körd, 600cc kräver sin Man/Kvinna :hihi

provkör en av varje det är mitt råd,vill du ha styrka kommer du att köpa 1000cc dom är trevligare att köra lungt med också man har relativt bra drag även på lägre varv,600:an är inte lika rolig att köra på slangen med heller.

Precis som Bingo säger så är det inte klent register i en modern 600, däremot finns det mycket mer i en 1000.
Har provat två olika GSXR 750, ingen av dem original, och kan konstatera att en 600 som är väl injusterad och med en mindre kugg fram väl hänger med när det gasas, (kanske helsystem och lite annat tjaffs också). Ibland kan draget till och med kännas bättre i 600. Det beror lite på vem som svarar, jag tyckte att min kamrats 750 var lite bättre i mellanregistret (givetvis) och lite hårigare på topp medans ägaren av 750 tyckte det var mycket mindre mellanregister på min, men kanske till och med lite mer på topp. Så det upplevs helt klart olika. Vad man kan tillägga är, på favoritvägen där det svänger får man hålla i sig när varvnålen passerar 10 sträcket, det är lyx. Att det sedan inte känns så dramatiskt när det är rakt är en annan sak. Som någon annan nämnde vad ska hojjen användas till i huvudsak? Skjuts och långresor? I sånna fall fler kubik, men det verkar inte så, med tanke på att du kollar på 750;n. I sånna fall är det nog vilket som, testa, om du har möjlighet, och köp med hjälp av känslan. Rent smidightesmässigt tycker inte jag det är någon större skillnad mellan de 750 jag kört och min 600. Någon 1000 har jag tyvärr inte haft förmånen att kunna prova. Men har hört uttrycket "mycket bängligare" tillsammans med "mycket mera mos".
Lycka till med köpet och hoppas du finner meningen med kubiken,

// Wip

Zilversurfer skrev:
Ska du ha en nyare 600 och inte tävla så satsa på en 636:a 03-04:a, en otroligt rolig hoj, har haft 1000cc i både 4or och 2or och visst behöver man jaga lite varv med 600, men det är mer att "köra" hoj. Skulle jag byta idag hade det absolut blivigt en 04:a 750, där fortfarande lite av 600 karaktären finns kvar. Jag älskar varv:-)

Edit: 1000cc är lätt körd, 600cc kräver sin Man/Kvinna :hihi

Skall varken köra på bana eller tävla.
636! Hondas "nya" 600 ? är inne på en sån men skall luska lite i 750 nu oxå.

The Svånk skrev:
Nä jag tror inte det heller , men älskar man draget i en vtwin och sedan byta till en 600
nja , e skeptisk om man skulle trivas

Vad kan jag säga, bytte från Mille till CBR 600. Har inte ångrat bytet en sekund. Jag ser bara fördelar. Sen att 600 inte går på bakhjulet med gas rakt fram är en annan sak. Ut ur kurvor är det dock inga problem med lyft, inte heller på 3ans växel,

// Wip

Edit: På bakhjulet på 2:an rakt fram ska det vara. På ettan är det inga probs,

Last edited:
The Svånk skrev:
Skall varken köra på bana eller tävla.
636! Hondas "nya" 600 ? är inne på en sån men skall luska lite i 750 nu oxå.
Vad har du haft innan? Och vad är du ute efter? Alltså, hur har du tänkt använda den?

Hojen jag mest hade velat prova nu är 04ans gixxer 750. Verkar ha det bästa av båda världarna.

Hojjen skall användas till att svina på småvägar ,svina på motorväg ,svina till jobbet , svina med tjejen och åka från polarens gsxr 1100 93.
Ganska normal hojjåkning med andra ord :hihi

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...