600-service

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Nu kanske den här tråden hamnade lite fel, vissa frågor passar i vissa forum men i all fall...

Har en Honda CBR600FS -01 som nu gått 606 mil alltså dags för 600-service. Tiden är sedan ett tag tillbaks bokad hos mbracing i V-ås den 1:a Juli! Jag orkar inte vänta! :crash
(F.Ö är mbracing bra att ha o göra med, kan ni rekommendera dem?)

Nu är det inte så mycket som ska göras vid 600-servicen så jag undrar om de e värt och vänta nästan en hel månad och sedan betala ca 1700kr (inkl. olja+filter) det är ett preliminärt pris enligt dem och sedan få en stämpel i boken? Ja menar.. småsaker ska "inspekteras ev. bytas", ja.. sånt man kan göra själv. Det finns ju en Honda Original Verkstadshandbok här hemma + morbror som e utbildad bilmekaniker och jobbar som det, har kört/mekat hoj sedan 1978(kör nu VTR) och har väl en genuin kunskap. Det är han som kommer utföra servicearbetet.

Enligt manualen så kan ju ägaren göra iaf 600-servicen utan att lämna in den:

----------------------------
SERVICESCHEMA

Utför kontroll före körning (sida 67) vid varje servicetillfälle.
I:KONTROLLERA OCH RENGÖR, JUSTERA, SMÖRJ ELLER BYT UT VID BEHOV C:RENGÖR R:BYT UT A:JUSTERA L:SMÖRJ

Följande serviceschema specifierar allt underhåll som krävs för att hålla sin motorcykel i bästa skick. Service skall utföras enligt Hondas specifikation av utbildade och korrekt utrustade mekaniker. Din Honda-återförsäljare möter alla dessa krav.

* Skall servas av din Honda-återförsäljare, om inte ägaren har tillräcklig mekanisk kunskap, rätt verktyg och servicedata. Se Hondas Officiella Verkstadshandbok.

** Av säkerhetsskäl rekommenderar vi att dessa punkter endast repareras av en Honda-återförsäljare.

Honda rekommenderar att Din Honda-återförsäljare provkör Din motorcykel efter varje servicetillfälle.

OBSERVERA:
(1) Vid högre milantal, repetera de frekvensintervall som angivs här.