Nu kanske den här tråden hamnade lite fel, vissa frågor passar i vissa forum men i all fall...
Har en Honda CBR600FS -01 som nu gått 606 mil alltså dags för 600-service. Tiden är sedan ett tag tillbaks bokad hos mbracing i V-ås den 1:a Juli! Jag orkar inte vänta!
(F.Ö är mbracing bra att ha o göra med, kan ni rekommendera dem?)
Nu är det inte så mycket som ska göras vid 600-servicen så jag undrar om de e värt och vänta nästan en hel månad och sedan betala ca 1700kr (inkl. olja+filter) det är ett preliminärt pris enligt dem och sedan få en stämpel i boken? Ja menar.. småsaker ska "inspekteras ev. bytas", ja.. sånt man kan göra själv. Det finns ju en Honda Original Verkstadshandbok här hemma + morbror som e utbildad bilmekaniker och jobbar som det, har kört/mekat hoj sedan 1978(kör nu VTR) och har väl en genuin kunskap. Det är han som kommer utföra servicearbetet.
Enligt manualen så kan ju ägaren göra iaf 600-servicen utan att lämna in den:
----------------------------
SERVICESCHEMA
Utför kontroll före körning (sida 67) vid varje servicetillfälle.
I:KONTROLLERA OCH RENGÖR, JUSTERA, SMÖRJ ELLER BYT UT VID BEHOV C:RENGÖR R:BYT UT A:JUSTERA L:SMÖRJ
Följande serviceschema specifierar allt underhåll som krävs för att hålla sin motorcykel i bästa skick. Service skall utföras enligt Hondas specifikation av utbildade och korrekt utrustade mekaniker. Din Honda-återförsäljare möter alla dessa krav.
* Skall servas av din Honda-återförsäljare, om inte ägaren har tillräcklig mekanisk kunskap, rätt verktyg och servicedata. Se Hondas Officiella Verkstadshandbok.
** Av säkerhetsskäl rekommenderar vi att dessa punkter endast repareras av en Honda-återförsäljare.
Honda rekommenderar att Din Honda-återförsäljare provkör Din motorcykel efter varje servicetillfälle.
OBSERVERA:
(1) Vid högre milantal, repetera de frekvensintervall som angivs här.
(2) Serva oftare om motorcykeln körs i onormalt blöta eller dammiga förhållanden.
(3) Byt vartannat år, eller vid angivet miltal, vilket av det som kommer först. Byte kräver teknisk kunskap.
----------------------------
Som ni ser så är det ju inte mycket man ska göra och dokumenterar man allt med kvitton osv och gör allt själv
(morbror alltså) så vet man ju att arbetet har blivit gjort + att man sparar in pengar.
Vissa servicar ska naturligtvis göras av auktoriserade hondaverkstäder, men alla håller jag inte med om.
Vad är era åsikter om detta? Ska jag vänta eller göra själv?
Mvh, Tias
Har en Honda CBR600FS -01 som nu gått 606 mil alltså dags för 600-service. Tiden är sedan ett tag tillbaks bokad hos mbracing i V-ås den 1:a Juli! Jag orkar inte vänta!

(F.Ö är mbracing bra att ha o göra med, kan ni rekommendera dem?)
Nu är det inte så mycket som ska göras vid 600-servicen så jag undrar om de e värt och vänta nästan en hel månad och sedan betala ca 1700kr (inkl. olja+filter) det är ett preliminärt pris enligt dem och sedan få en stämpel i boken? Ja menar.. småsaker ska "inspekteras ev. bytas", ja.. sånt man kan göra själv. Det finns ju en Honda Original Verkstadshandbok här hemma + morbror som e utbildad bilmekaniker och jobbar som det, har kört/mekat hoj sedan 1978(kör nu VTR) och har väl en genuin kunskap. Det är han som kommer utföra servicearbetet.
Enligt manualen så kan ju ägaren göra iaf 600-servicen utan att lämna in den:
----------------------------
SERVICESCHEMA
Utför kontroll före körning (sida 67) vid varje servicetillfälle.
I:KONTROLLERA OCH RENGÖR, JUSTERA, SMÖRJ ELLER BYT UT VID BEHOV C:RENGÖR R:BYT UT A:JUSTERA L:SMÖRJ
Följande serviceschema specifierar allt underhåll som krävs för att hålla sin motorcykel i bästa skick. Service skall utföras enligt Hondas specifikation av utbildade och korrekt utrustade mekaniker. Din Honda-återförsäljare möter alla dessa krav.
* Skall servas av din Honda-återförsäljare, om inte ägaren har tillräcklig mekanisk kunskap, rätt verktyg och servicedata. Se Hondas Officiella Verkstadshandbok.
** Av säkerhetsskäl rekommenderar vi att dessa punkter endast repareras av en Honda-återförsäljare.
Honda rekommenderar att Din Honda-återförsäljare provkör Din motorcykel efter varje servicetillfälle.
OBSERVERA:
(1) Vid högre milantal, repetera de frekvensintervall som angivs här.
(2) Serva oftare om motorcykeln körs i onormalt blöta eller dammiga förhållanden.
(3) Byt vartannat år, eller vid angivet miltal, vilket av det som kommer först. Byte kräver teknisk kunskap.
----------------------------


Som ni ser så är det ju inte mycket man ska göra och dokumenterar man allt med kvitton osv och gör allt själv
(morbror alltså) så vet man ju att arbetet har blivit gjort + att man sparar in pengar.
Vissa servicar ska naturligtvis göras av auktoriserade hondaverkstäder, men alla håller jag inte med om.
Vad är era åsikter om detta? Ska jag vänta eller göra själv?
Mvh, Tias