600, 750 & 1000 lika små!

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Bingo skrev:
Det där är uppgivna siffror. De skiljer sig från de verkliga. Fulltankad vägde förra generationens 600 ca 10 kg mindre än 1000.
Självklart är det torrvikten som anges i specarna.
R1000 har 1 liter större tank och borde väl då väga 6 kilo mer fulltankad.
PacMan skrev:
Vad jag har läst mig till så är det främst den mindre roterande massan i 600-motorn som gör den lättare att svänga med.
Ja, det har jag också hört men frågan är hur stor skillnad verkligen är?
xyx skrev:
Är det de nya (K6) R600/R750 du jämför?
De som kan anses vara i samma "generation" som R1000K5?
Japp, det är 06:orna och de officiella specifikationerna från Suzuki.
Chris Ash skrev:
Det är ju bara att prova en 1000 cc och sen jämföra med en 600 cc, skillnaden är rätt stor. Speciellt i snabba böjar märks det hur mycket trögare en 1000 kubikare är.
Precis vad jag skulle vilja göra och har man tur nästa sommar kanske de dyker upp någon med en R600 på en bandag som inte vill något hellre än att låna ut hojen till mig :)

sandstream skrev:
Snälla, du som har en 1000-kubikare, kan inte du ta din körklara hoj och ställa den med tom tank på en industrivåg och sedan meddela resultatet här. En sak kan jag lova, den kommer inte att väga 166 kg. Den enda intressanta vikten är halvtorr, allt annat är värdelöst vetande.

Teddy skrev:
Snälla, du som har en 1000-kubikare, kan inte du ta din körklara hoj och ställa den med tom tank på en industrivåg och sedan meddela resultatet här. En sak kan jag lova, den kommer inte att väga 166 kg. Den enda intressanta vikten är halvtorr, allt annat är värdelöst vetande.
Jao, så här skrev Benny om sin CBR600
Bennybåge skrev:
vägde min CBR 600RR -05, som ju skall väga 163 torr.. vägde den direkt jag
tog ur den ur låda, och då utan backspeglar påmonterade o nått annat
tjofräs har jag för mig... vägde då 184...

Det som flera redan nämnt, den roterande massan, gyrokrafterna gör det mycket svårare att svänga cykeln.
Det är väldigt stor skillnad mellan gsxr600 och 1000, mellan 600 och 750 tyckte jag inte skillnaden var direkt märkbar, men 1000cc'n på sviestad var ett jävla bös i högfartsknicken.

Sen precis borde ALLA någon gång haja att fantasisiffrorna från fabrikerna är just fantasi-siffror vad gäller vikterna. Ok att det kan diffa ett kg upp eller ner, men det är fanken alltid 10-20kg minst..

Att tillverkarna ljuger om vikterna är välkänt men spelar väl inte så stor roll i detta fall då alla hojarna är från samma tillverkare och år. Man kan väl då anta att de, Suzuki i detta fall, ljuger lika mycket. Att blanda in Ducati och hel/halvtorra vikter m m hjälper väl inte jämförelsen. Det viktiga är ju att det relativt är korrekt. Jämför man däremot olika märken måste man ju väga själv för att vara säker.

Jag brukar kolla www.sportrider.com, de väger, bänkar och klockar alla hojar de testar.

Last edited:
Nyheter
Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...