elwe
Att veta och kunna är inte samma sak ...
2ono skrev:Var han inte en av de första att tillämpa körtekniken med knät i backen och hängande överkropp.
Jo, han och Läänsivouri var de första som jag såg iaf.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
2ono skrev:Var han inte en av de första att tillämpa körtekniken med knät i backen och hängande överkropp.
När började de köra med knät i backen?elwe skrev:Jo, han och Läänsivouri var de första som jag såg iaf.
Faaaan, det är nästan lite Kent Andersson-varning nuelwe skrev:...De var mycket svårkörda och det tog 2-3 säsonger att lära sig krama ur det sista ur dem.
...Man tävlade på upplogade sjöisar och att hojen gled, studsade och släppte ömsom fram och bak var vardagsmat för dessa killar...
Läänsivouri debuterade i VM 1969 och Saarinen 1970.sandstream skrev:När började de köra med knät i backen?
Mitt bästa minne som åskådare på VM-tävlingar kommer från ettRedBaron skrev:Faaaan, det är nästan lite Kent Andersson-varning nu
elwe skrev:När det gällde Saarinen så körde han huvudsakligen på hemmatrimmat material som inte kunde mäta sig med fabrikshojarna. Precis som det kan vara idag.
Han hängde med ändå ...
Han vann Daytona på en 350 cc mot alla amrisarna (och de andra) som kunde banan och som körde 750 cc.
När han skulle ut och köra VM-serien i Europa så gick han till en bank och lånade pengar till "studier". Sedan gick han till en bank till och lånade en laddning till. Och till en till ...
Vad han inte talade om var att han skulle studera "How to become a RoadRacing world champion".
På hösten kunde han betala tillbaka pengarna från de prispengar han kört in.
Han och hans fru Soeli bodde i deras folkabuss, han tävlade på dagarna, mekade och trimmade på nätterna ...
Ni får ursäkta men, det finns hjältar och det finns hjältar.
http://www.bikesportnews.co.uk/bsn.nsf/News/EAC5A9B5C154F8B080256B9C00473E43?OpenDocument
elwe skrev:Om det var 1972 så var det sannolikt en luftkyld TR2B.
Den vägde 115 kg, hade knappt 75 hk, 6 växlar, var helt död under 8700 rpm och varvade 11000 rpm, men gav inte mycket över 10800 rpm.
De var mycket svårkörda och det tog 2-3 säsonger att lära sig krama ur det sista ur dem.
Engelsmän som gjort listan.*DanTheMan* skrev:Angel Nieto med 13 VM-Guld först på 27:e plats![]()
Vem? Jag?T.KORPE skrev:5 Valentino Rossi![]()
Skojar du
![]()
Eddie Lawson som 1989 gick till Honda och lyckades vinna WM på "most evil race bike ever built".KickAss_Prod´s skrev:Fråga:
Vilka mer av förarna som är listade har bytt ner sig till ett erkänt sämre maskin material och fortsatt vinna VM titlar?
Senast var det Micheal Neeves som dömde ut M1:an mot RCV'n...
RedBaron skrev:Eddie Lawson som 1989 gick till Honda och lyckades vinna WM på "most evil race bike ever built".
RedBaron skrev:Eddie Lawson som 1989 gick till Honda och lyckades vinna WM på "most evil race bike ever built".
Tack för hundralappen, jag visste att du skulle bli den förste att svara.valmers skrev:
KickAss_Prod´s skrev:Fråga:
Vilka mer av förarna som är listade har bytt ner sig till ett erkänt sämre maskin material och fortsatt vinna VM titlar?
Senast var det Micheal Neeves som dömde ut M1:an mot RCV'n...
Macke skrev:Jag tror faktiskt lite som Sandstream här (kors i taket.. Ha ha ha).
Tror att det krävs en större talang för att dominera idag än det gjorde på 50-talet. Det är flera utövare, större startfält, folk startar i yngre år, och flera talanger kommer fram inom sporten. I äldre dagar så var det bara dom som hade gott om pengar som kunde börja med sporten. Idag är det enklare, vilket betyder att det var flera potentiella mästare förr som aldrig fick chansen....
Därför tror jag att konkurrensen är större nu än på 50-talet.
Men samtidigt ska man väl i ärlighetens namn väga in sånt som "Förr söp dom dagen innan, och släckte ciggen precis innan start" till dom gamla hjältarnas fördel, inte nackdel.
Vad hade t.ex hänt om Agostini varit lika seriös i sin träning som moderna idrottare? Personlig fystränare, idrottspsykolog, osv....
Chris Ash skrev:Det evinnerliga tjatet om att M1:an var sämre är oerhört tröttsamt. Max Biaggi visade att den gick att vinna med redan första säsongen.
Den enda i världen som i flera år fått köra de bästa maskinerna fårn alla tillverkarna är sir Alan Cathcart och han anser att årets version av M1:an är den bästa motorcykel han har kört och han är dels ingen duvunge på att köra, EM-mästare i Supermono bla, och han har kört alla racemaskiner du kan tänka dig så hans referensramar är överlägsna.KickAss_Prod´s skrev:X antal förare som provkört maskinerna sinsemellan genom åren har dömt till RCV'ns fördel gentemot M1
http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=2756
KickAss_Prod´s skrev:Det evinnerliga tjatet om att M1:an inte var/är sämre är även det oerhört tröttsamt.
Likaså visade Olivier Jacque att Kwakken hade podium potens
X antal förare som provkört maskinerna sinsemellan genom åren har dömt till RCV'ns fördel gentemot M1
http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=2756
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |