60 Greatest riders.

2ono skrev:
Var han inte en av de första att tillämpa körtekniken med knät i backen och hängande överkropp.

Jo, han och Läänsivouri var de första som jag såg iaf.
 
elwe skrev:
...De var mycket svårkörda och det tog 2-3 säsonger att lära sig krama ur det sista ur dem.

...Man tävlade på upplogade sjöisar och att hojen gled, studsade och släppte ömsom fram och bak var vardagsmat för dessa killar...
Faaaan, det är nästan lite Kent Andersson-varning nu :hihi







:pannkyss

sandstream skrev:
När började de köra med knät i backen?
Läänsivouri debuterade i VM 1969 och Saarinen 1970.

(tragiskt att se att motogp.com påstår att Jarno är 60 år gammal)
 
Jarno debuterade 1968 i Österrike i 125 om jag inte kommer ihåg fel med PUCH.
Blev fjärde.
Jarno skulle ha fyllt 60 den 11.12.2005.
Länsivuori fyllde 60 den 9.12.2005.

:Bugar :Bugar :Bugar
 
RedBaron skrev:
Faaaan, det är nästan lite Kent Andersson-varning nu
Mitt bästa minne som åskådare på VM-tävlingar kommer från ett
lopp på Spa 1974 där Kent vann 250 där de första fyra var i mål inom 1 sekund!
Fan va gött det var att höra Du gamla du fria efter loppet :tummenupp
 
Last edited by a moderator:
fan vet om en sånn där lista kan vara rättvis, bättre att dela upp det per årtionde eller nått.
Personligen bryr jag mig föga om vad som hände innan jag va på min första RR tävling, alltså tideräkningen börjar -1984
och i top finns 1:Schwantz 2: tomt 3: tomt etc: etc etc
7:Rossi
12: Doohan 13:Abe
 
Last edited:
elwe skrev:
När det gällde Saarinen så körde han huvudsakligen på hemmatrimmat material som inte kunde mäta sig med fabrikshojarna. Precis som det kan vara idag.
Han hängde med ändå ...
Han vann Daytona på en 350 cc mot alla amrisarna (och de andra) som kunde banan och som körde 750 cc.

När han skulle ut och köra VM-serien i Europa så gick han till en bank och lånade pengar till "studier". Sedan gick han till en bank till och lånade en laddning till. Och till en till ...
Vad han inte talade om var att han skulle studera "How to become a RoadRacing world champion".
På hösten kunde han betala tillbaka pengarna från de prispengar han kört in.

Han och hans fru Soeli bodde i deras folkabuss, han tävlade på dagarna, mekade och trimmade på nätterna ...

Ni får ursäkta men, det finns hjältar och det finns hjältar.

http://www.bikesportnews.co.uk/bsn.nsf/News/EAC5A9B5C154F8B080256B9C00473E43?OpenDocument

Helt underbart att läsa om dessa giganter och deras kärlek till sporten. :tummenupp
 
elwe skrev:
Om det var 1972 så var det sannolikt en luftkyld TR2B.
Den vägde 115 kg, hade knappt 75 hk, 6 växlar, var helt död under 8700 rpm och varvade 11000 rpm, men gav inte mycket över 10800 rpm.

De var mycket svårkörda och det tog 2-3 säsonger att lära sig krama ur det sista ur dem.

Valmers var är du? Här har du nån att hacka på.....;):D
 
Fråga:
Vilka mer av förarna som är listade har bytt ner sig till ett erkänt sämre maskin material och fortsatt vinna VM titlar?

Senast var det Micheal Neeves som dömde ut M1:an mot RCV'n...
 
KickAss_Prod´s skrev:
Fråga:
Vilka mer av förarna som är listade har bytt ner sig till ett erkänt sämre maskin material och fortsatt vinna VM titlar?

Senast var det Micheal Neeves som dömde ut M1:an mot RCV'n...
Eddie Lawson som 1989 gick till Honda och lyckades vinna WM på "most evil race bike ever built".
 
RedBaron skrev:
Eddie Lawson som 1989 gick till Honda och lyckades vinna WM på "most evil race bike ever built".

Var hondan underlägsen rent maskinellt än närmaste konkurrent?
Most evil får mig mer att tänka på svårkörd men ändå med grym potential
 
KickAss_Prod´s skrev:
Fråga:
Vilka mer av förarna som är listade har bytt ner sig till ett erkänt sämre maskin material och fortsatt vinna VM titlar?

Senast var det Micheal Neeves som dömde ut M1:an mot RCV'n...

Det evinnerliga tjatet om att M1:an var sämre är oerhört tröttsamt. Max Biaggi visade att den gick att vinna med redan första säsongen.
 
Macke skrev:
Jag tror faktiskt lite som Sandstream här (kors i taket.. Ha ha ha).

Tror att det krävs en större talang för att dominera idag än det gjorde på 50-talet. Det är flera utövare, större startfält, folk startar i yngre år, och flera talanger kommer fram inom sporten. I äldre dagar så var det bara dom som hade gott om pengar som kunde börja med sporten. Idag är det enklare, vilket betyder att det var flera potentiella mästare förr som aldrig fick chansen....
Därför tror jag att konkurrensen är större nu än på 50-talet.

Men samtidigt ska man väl i ärlighetens namn väga in sånt som "Förr söp dom dagen innan, och släckte ciggen precis innan start" till dom gamla hjältarnas fördel, inte nackdel.
Vad hade t.ex hänt om Agostini varit lika seriös i sin träning som moderna idrottare? Personlig fystränare, idrottspsykolog, osv....

Förr hade de mindre pengar än dagens rookies! De som åkte VM (världsmästerskap kallas numer MotoGP) packade in sig 2 eller 3 förare i en liten transit inklusive 3-4 hojar och all utrustning. Lämnade Sverige på vårkanten och återvände på hösten. På frukostmackan var det inga S-kurvor med kaviar om man de hade kaviar, bara rakor...
Jämför med dagens svenskar som åker EM, själva i stor buss etc. Mekaniker, kökshjälp etc.

I olika epoker har det varit olika konkurens, i början av åttiotalet var det inte ovanligt med dubbla kvalheat i 250 räjser och alla fick inte anmäla sig då 3 kvalheat hade spräckt tidsschema. Jämför med 600 vissa tävlingar. Med så många förare blir det tajt i toppen.

Från en som skulle kört mot Phil Read i år, men det gick bort då hojen inte gick och Phil Read inte kom till tävlingen trots anmälan.
 
Chris Ash skrev:
Det evinnerliga tjatet om att M1:an var sämre är oerhört tröttsamt. Max Biaggi visade att den gick att vinna med redan första säsongen.

Det evinnerliga tjatet om att M1:an inte var/är sämre är även det oerhört tröttsamt.

Likaså visade Olivier Jacque att Kwakken hade podium potens

X antal förare som provkört maskinerna sinsemellan genom åren har dömt till RCV'ns fördel gentemot M1

http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=2756
 
KickAss_Prod´s skrev:
X antal förare som provkört maskinerna sinsemellan genom åren har dömt till RCV'ns fördel gentemot M1

http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=2756
Den enda i världen som i flera år fått köra de bästa maskinerna fårn alla tillverkarna är sir Alan Cathcart och han anser att årets version av M1:an är den bästa motorcykel han har kört och han är dels ingen duvunge på att köra, EM-mästare i Supermono bla, och han har kört alla racemaskiner du kan tänka dig så hans referensramar är överlägsna.
 
Last edited:
KickAss_Prod´s skrev:
Det evinnerliga tjatet om att M1:an inte var/är sämre är även det oerhört tröttsamt.

Likaså visade Olivier Jacque att Kwakken hade podium potens

X antal förare som provkört maskinerna sinsemellan genom åren har dömt till RCV'ns fördel gentemot M1

http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=2756


Det ena föder liksom det andra... :rolleyes:

En regnseger(eller i detta fallet, regnpodium) säger inte ett skit, tyvärr, men det förklarar kanske varför du sväljer samma dösnack som aftonbladet.

Det är ju inte så att Rossi har ett handikapp på grund av maskinmaterialet. I precis alla år under de senaste 10-15 åren har det hetat att Yamahan är sämre än Hondan och förare som Cadalora och Biaggi har sagt att om de bara fick en Honda skulle de vinna mycket mer. De fick sin Honda och gjorde i praktiken exakt samma resultat. Colin Edwards har gått från Honda till Yamaha och hans resultat ligger på samma nivå, Rossi gjorde det, ingenting förändrades där heller.

Man skulle kunna dra vissa slutsatser av detta, istället för att läsa provkörningar av nån amerikanskt nät-journalist och tro att han skriver den absoluta sanningen.....

Skillnaderna ÄR mycket små mellan Honda och Yamaha, det borde vara uppenbart för envar som följer GP-racing på nära håll.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top