60 Greatest riders.

Chris Ash skrev:
Hur kan du veta det? Agostini hade kanske spöat skiten ur både Doohan och Rossi om de hade mötts?
Vad jag menar är att jag tror att det var mycket lättare att vara överlägsen förr i tiden, oavsett sport.

Om man går tillbaka till motorsportens barndom var det de som hade pengar som kunde vara med och köra.
Det har förändrats med tiden för att helt övergå till att bli väl betalda proffs i toppen på de flesta motorsporterna.

Ser man på andra sporter så fimpade de ciggen, svepte det sista i flaskan och gick in och vann VM men så är det ju inte längre (utom möjligtvis i dart men det kanske inte räknas som en sport).

Eller så är det så enkelt att det inte går att jämföra prestationer under olika tidsperioder?

sandstream skrev:
Eller så är det så enkelt att det inte går att jämföra prestationer under olika tidsperioder?
Det är ju den klassiska jämförelsen av boxare - Ali mot godtycklig boxare. Det fungerar ju inte att jämföra då de antingen aldrig mötts eller mötts i helt olika skeden av deras respektive karriär.

Intressant att diskutera men aningen dumdristigt att vara helt säker i den typen.

Jag vet inte men det låter väl rimligt med att det är jämnare idag. Likaså att det är bättre idrottare idag än det var för 30 år sedan.
Allt från kostlära till träningstekniker borde göra människan bättre idrottsutövare och hojarna utvecklas i snabbare takt nu än då. Det sistnämnda är jag osäker på men visst är GP-racing större nu och det läggs mera pengar i det. Personalen runt toppförarna är inte längre släkt och vänner utan proffs som är handplockade för sin kunskaps skull.
Men det är en konstig fråga för vi kommer aldrig veta och sitta med gissningar gör ingen glad.

Doohan

Doohan 1 # Rossi 2 # Biaggi 3 # Sen kan ju alla andra på listan ha en egen lista....Sorry Kevin S & W Rainey..

Mitt Tycke..

Last edited:
Victor skrev:
Jag vet inte men det låter väl rimligt med att det är jämnare idag. Likaså att det är bättre idrottare idag än det var för 30 år sedan.
Allt från kostlära till träningstekniker borde göra människan bättre idrottsutövare och hojarna utvecklas i snabbare takt nu än då. Det sistnämnda är jag osäker på men visst är GP-racing större nu och det läggs mera pengar i det. Personalen runt toppförarna är inte längre släkt och vänner utan proffs som är handplockade för sin kunskaps skull.
Men det är en konstig fråga för vi kommer aldrig veta och sitta med gissningar gör ingen glad.
Visst är det sälert så och allt har blivit proffsigare men om man ska tro Jeremy Burgess som ju har lite koll på sakerna så är det ju fortfarande 80% förare och 20% hoj som fäller avgörandet.
Då blir allt runtikring mindre viktigt och föraren den som fäller avgörandet.
Kommer ju aldrig finnas något rätt och fel heller men vissa saker på listan jag postade i början går verkligen att diskutera..

Rossi1 skrev:
Doohan 1 # Rossi 2 # Biaggi 3 # Sen kan ju alla andra på listan ha en egen lista....Sorry Kevin S.

Mitt Tycke..
Kul lista med tanke på ditt nickname. :hihi

Chris Ash skrev:
Hur kan du veta det? Agostini hade kanske spöat skiten ur både Doohan och Rossi om de hade mötts?
Det tror jag inte. Däremot hade Saarinen troligen gjort det :cdevil

RedBaron skrev:
Det tror jag inte. Däremot hade Saarinen troligen gjort det :cdevil
Det är för jävla tragiskt att det gick som det gick med honom för där osade det rå finsk talang ur alla porerna.

Finast tycker jag är att man har placerat Barry Sheene och Carl Fogaty efter varandra med Barry högst.... :hihi

Jag tror faktiskt lite som Sandstream här (kors i taket.. Ha ha ha).

Tror att det krävs en större talang för att dominera idag än det gjorde på 50-talet. Det är flera utövare, större startfält, folk startar i yngre år, och flera talanger kommer fram inom sporten. I äldre dagar så var det bara dom som hade gott om pengar som kunde börja med sporten. Idag är det enklare, vilket betyder att det var flera potentiella mästare förr som aldrig fick chansen....
Därför tror jag att konkurrensen är större nu än på 50-talet.

Men samtidigt ska man väl i ärlighetens namn väga in sånt som "Förr söp dom dagen innan, och släckte ciggen precis innan start" till dom gamla hjältarnas fördel, inte nackdel.
Vad hade t.ex hänt om Agostini varit lika seriös i sin träning som moderna idrottare? Personlig fystränare, idrottspsykolog, osv....

En anledning till att förare ställde upp i flera klasser förr var för att ha råd att köra. Man fick då, precis som idag, startersättning för att man ställde upp. Så det var inte för att dom hade för mycket pengar som dom behövde spendera som dom körde i flera klasser..

Neutral skrev:
Det är ju den klassiska jämförelsen av boxare - Ali mot godtycklig boxare. Det fungerar ju inte att jämföra då de antingen aldrig mötts eller mötts i helt olika skeden av deras respektive karriär.
Intressant att diskutera men aningen dumdristigt att vara helt säker i den typen.
Ja, vi lär aldrig få veta sanningen men jag tror tex att Tyson i sina bästa stunder hade mosat tex Ali.
Boxning har väl inte heller varit den rikemanssport som motorsport alltid varit.
Macke skrev:
Gör det för fan inte till någon vana :D

sandstream skrev:
Ja, vi lär aldrig få veta sanningen men jag tror tex att Tyson i sina bästa stunder hade mosat tex Ali.
Nu har i och för sig tungviktsboxningen verkligen rasat i värde men försök förklara Tysons storhet för någon som är 10-15 år yngre än dig och aldrig sett hans 45-sekunders knockar. Är de inte boxningsintresserade kommer de att säga att Ali är störst för att de inte hört talas om någon annan och är de intresserade håller de förmodligen på någon mer aktuell boxare då Tyson inte precis varit sig själv de senaste 5...nej 10 åren.

Neutral skrev:
Nu har i och för sig tungviktsboxningen verkligen rasat i värde men försök förklara Tysons storhet för någon som är 10-15 år yngre än dig och aldrig sett hans 45-sekunders knockar. Är de inte boxningsintresserade kommer de att säga att Ali är störst för att de inte hört talas om någon annan och är de intresserade håller de förmodligen på någon mer aktuell boxare då Tyson inte precis varit sig själv de senaste 5...nej 10 åren.
Är vi OT nu? :D
Tyson visar ganska tydligt vad en enda person kan göra för en hel sport, alla snackade ju om boxning den senare delen av 80-talet, trots att han var helt överlägsen.
Nu har jag inte en susning om vem som är världsmästare eller hur många de är.

Alltså, rätta mig om jag har fel! Men har inte Giacomo Agostini vunnit mest och flest GP titlar och mest Gp segrar???
Den statestik som jag har kollat på så ligger han på topp!!
Många säger ju att Doohan är bäst! men vad är det som säger att han år så himla bra?? Det är kanske bara motståndet som var värdelöst!!! Tycker personligen att han är bland dom bästa som har funnits!
Samma gäller Rossi!
Hur många andra förare har skrapat ihop no många poäng på egen hand att huvudtaget varit nära han dom senaste 5 åren??
Han är bra!
Men hur många har ställt sig frågan om det är bara dåligt motstånd???

Fire02 skrev:
Alltså, rätta mig om jag har fel! Men har inte Giacomo Agostini vunnit mest och flest GP titlar och mest Gp segrar???
Den statestik som jag har kollat på så ligger han på topp!!
Många säger ju att Doohan är bäst! men vad är det som säger att han år så himla bra?? Det är kanske bara motståndet som var värdelöst!!! Tycker personligen att han är bland dom bästa som har funnits!
Samma gäller Rossi!
Hur många andra förare har skrapat ihop no många poäng på egen hand att huvudtaget varit nära han dom senaste 5 åren??
Han är bra!
Men hur många har ställt sig frågan om det är bara dåligt motstånd???

I början hade han rejält motstånd i form av Rainey, Schwantz m.fl, sen ska man nog hålla med om det inte kom några killar i riktigt deras kaliber.
Det var väl egentligen inte förrän Biaggi kom han fick lite hårdare mothugg
:D

oFFkeFF skrev:
I början hade han rejält motstånd i form av Rainey, Schwantz m.fl, sen ska man nog hålla med om det inte kom några killar i riktigt deras kaliber.
Det var väl egentligen inte förrän Biaggi kom han fick lite hårdare mothugg
:D
Var de dåliga eller var han bra? Är glaset halvfullt eller halvtomt? Hur är Rossi's motstånd, usla eller är han bara fantastisk?

Macke skrev:

Tror att det krävs en större talang för att dominera idag än det gjorde på 50-talet. Det är flera utövare, större startfält, folk startar i yngre år, och flera talanger kommer fram inom sporten. I äldre dagar så var det bara dom som hade gott om pengar som kunde börja med sporten. Idag är det enklare, vilket betyder att det var flera potentiella mästare förr som aldrig fick chansen....
Därför tror jag att konkurrensen är större nu än på 50-talet.

Måste tänkas såhär också att back in the days så var folk tvugna att lära sig själva och att hitta egna vägar. Jag skulle omöjligt vara på den nivå jag är nu (om man får kalla det så) om jag inte haft folk ikring mig och böcker osv som kunnat hjälpa mig på vägen. A twist of the wrist I/II är bra exempel på det.

Därför tycker jag att Hailwood platsar som etta.

(jag menar rossi började på minimoto med farsan som åkt VM (rätt?) som coach)

Olof Eriksson skrev:
Måste tänkas såhär också att back in the days så var folk tvugna att lära sig själva och att hitta egna vägar. Jag skulle omöjligt vara på den nivå jag är nu (om man får kalla det så) om jag inte haft folk ikring mig och böcker osv som kunnat hjälpa mig på vägen. A twist of the wrist I/II är bra exempel på det.
Precis, idag vet fler hur man ska göra och därför är konurrensen betydligt större än vad den var "back in the days".

Är det bara Red Baron som har koll på historien??

Jag har tävlat mot Ago, Phil Read och kanske nån mer på listan (kollade inte så noga), men bara en kört om mig på yttern med sladd, på 70-talsdäck och med en fot dinglande ute ...
Det där med foten, visade det sig efter racet, berodde på att han hade tappat en fotpinne.
Vem kan det vara?? Bara en .. JARNO SAARINEN!! Den mest talangfulla åkaren genom tiderna. Tyvärr fick han inte fortsätta sin karriär till han själv beslutade att lägga av.

Om sedan Jarno eller Mike Hailwood ska vara först låter jag vara osagt.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla