500/MotoGP/WSBK trivia. Kan ni denna?

Det tog en stund att Googla fram den va. :D
Nja, jag chansade först. Vet att han var världsmästare med relativt få vinster (se annan tråd..) och att han körde Ducce i SBK. Så jag chansade först med ett frågetecken men blev otålig när jag inte fick någon respons. Det gick att google:a fram att han vann lopp där också :yoparty

Slog på Doohan nu, eftersom jag så gärna ville att Mattias hade hel om att Goodfellas slagit honom. Det är fel på Wiki:n där. De hävdar att han är den enda GP-mästaren som vunnit race i SBK. Han var ju inte ens först med bedriften. "he is the only 500cc or MotoGP World Champion to have won a WSBK race." http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Doohan
men Mattias har aldrig fel...

Last edited:
Oran park 1988 ;) Bägge racen.

Fanns WSBK redan 1988? Hade för mig den startade 1989. Men det var kanske 1988 då?

Vilka är dom 5 som vunnit sina premiärrace i WSBK då? ;)

Last edited:
Riktig kunskap alltså. :)
Jag kunde bara Koscinski och Biaggi så jag höll tyst, smart nog att tänka på Tardozzi var jag ju inte tex.

1988 var första året för WSBK. Första racet gick på Donnington i april. Så då det är 20:nde säsongen med den här. 1989 var det året Flamini/FG Group tog över serien. Så det var väl det jag blandade ihop kanske.. :)

Nej, inte i det här fallet. Jag tror jag tog svaret från samma sida som gav Axxexs frågan, läste den häromdagen.

Kanske dumt att ta en fråga från en sån känd och välbesökt sida som crash.net då? ;)
http://www.crash.net/news_view~t~Biaggi-joins--famous-five--~cid~5~id~143867.htm

Last edited:
Riktig kunskap alltså. :)
Jag kunde bara Koscinski och Biaggi så jag höll tyst, smart nog att tänka på Tardozzi var jag ju inte tex.
Nej, jag kom inte ihåg förarna, bara vart jag läst det och det var faktiskt inte på Crash.net utan här: http://www.worldsbk.com/details.php?newsid=1507&lang=eng
(Finns lite annan trivia där för den som är intresserad.)

När det gäller vem som vann vart vilket år osv är jag chanslös mot dig, Axxexs, Mattias mfl :tummenupp

Lite off topic, någon som vet vad som hände med Scott Russel fd Superbike och 500 cc chaufför ?
Är han still going jättestrong eller lever han la dolce vita...?

Last edited:
Aj.. satan.... såg ut att göra riktigt ont.
När skedde detta?

Jag hade äran att tävla mot honom i slutet av 80:talet. Han var satan så snabb.

Fick även testa några varv på hans hoj i Laguna Seca... det sista han sa till mig innan jag åkte ut var: IF you crash... run like hell, I will kill you.

Kan lägga till att jag körde riktigt illa dom varven:va

//
Benny

karriären tog slut här:
http://www.youtube.com/watch?v=O6MIBaC2My0

han på duccen, mkt trasigt ben.

2796937 Aj.. satan.... såg ut att göra riktigt ont.
När skedde detta?

Fick även testa några varv på hans hoj i Laguna Seca... det sista han sa till mig innan jag åkte ut var: IF you crash... run like hell, I will kill you.

//
Benny
Haha. Sjysst psykologi från Russel mot dig där.

Aj.. satan.... såg ut att göra riktigt ont.
När skedde detta?

//
Benny

2001 på Daytona.

men du, vem fanken e du bakom nicket ? :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...